(15.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)

To znamená, jedná se o těchto věcech a jedná se samozřejmě o otázkách, které nejsou žádným překvapením a nejsou žádným tajemstvím, jsou součástí akčního plánu mezi Evropskou unií a Tureckem. Jsou tam vstřícné body ze strany Evropské unie, jsou tam vstřícné body ze strany Turecka, hledáme porozumění. A já jsem přesvědčen o tom, že pokud máme situaci zvládnout, migraci zastavit - to teď musí být cíl, zastavit co nejdříve tu silnou migrační vlnu -, tak potřebujeme dohodu také s Tureckem. Potřebujeme dohodu se zeměmi západního Balkánu. Tam už ta regulace migrace pomalu začala fungovat. To vždycky říkala V4: je potřeba regulovat migraci na západním Balkánu, na hranici Makedonie a Řecka. Potřebujeme ale také finální dohodu s Tureckem, protože Turecko dneska hostí největší množství syrských uprchlíků. Ano, v Jordánsku je několik set tisíc Syřanů, v Libanonu totéž, ale v Turecku je mezi 2 až 3 miliony uprchlíků ze Sýrie. Turecko dneska nese největší zátěž. A co my potřebujeme, je, aby tito lidé přestali odcházet do Evropy. Je potřeba jim vyslat jasný signál a je potřeba to udělat rychle. Už nemáme čas na dlouhé diskuse. Jaro začíná, mění se počasí, migrační vlna sílí. A já jsem pro to, abychom ten problém už vyřešili. Je potřeba už ho skončit, tu migrační krizi je potřeba skončit. Evropa se musí vrátit k té své schopnosti hlídat své vnější schengenské hranice.

Co to tedy znamená. Turecko musí vytvořit lepší podmínky pro to, aby se integrovali syrští uprchlíci v Turecku, ne aby odcházeli do Evropy. Já jsem rád, že Turecko mění zákony. Syrští uprchlíci se tam budou moci integrovat na trhu práce. Jsem rád, že Turecko otevírá školy pro děti syrských uprchlíků. Jsem rád, že Turecko zpřísňuje svoji vízovou politiku, protože doteď Turecko sloužilo jako vlastně uzel, přepravní uzel pro pašeráky lidí, protože s řadou zemí má Turecko bezvízový styk a bylo možné se jednoduše do Turecka dostat. To znamená, tady Turecko dělá důležité pozitivní změny.

Pokud jde o tu debatu o systému "jeden za jednoho", tady je přece jasná motivace už skončit s tím, že dneska vydělávají lidé tím, že pašují uprchlíky z Turecka do Řecka. Co se stane, pokud se tento projekt podaří dotáhnout do konce? Zatím tedy dohoda není, ale budeme se o ni snažit. V okamžiku, kdy uprchlík ze Sýrie nebo Afghánistánu nasedne na člun, dostane se do Řecka, vylodí se na některém z řeckých ostrovů, bude zaregistrován, bude evidován a bude navrácen do Turecka. Tito lidé budou mít minimální šanci, aby se stalo cokoliv jiného. A v okamžiku, kdy bude zřejmé, že pašeráci lidí nejsou schopni nabídnout jinou perspektivu než jenom cestu do Řecka a opět návrat do Turecka, tak to dramaticky sníží motivaci pro to, aby se lidé snažili mezi Tureckem a Řeckem plavit, navíc, když riskují život svůj a život své rodiny. To znamená, chceme snížit motivaci.

A proč říkáme a proč Turecko navrhuje "jeden za jeden". Tak jak já tomu rozumím, ti syrští uprchlíci, kteří nelegálně vstoupí do Evropy, budou evidováni, jejich šance na legální migraci se bude blížit nule. To je opět velká motivace k tomu, aby se ten nelegální migrační proud snížil. Žádné nové kvóty to neznamená. Žádné nové přerozdělovací mechanismy. To jsme včera jasně řekli a je to i součástí závazků a závěru, který byl včera přijat. Platí pouze stávající závazky, které evropské země na sebe přijaly v minulých měsících. Žádné nové kvóty. Jenom se využijí ty věci, které se dohodly v uplynulých měsících, a využijí se jako dočasná podpora k zastavení migrace mezi Tureckem a Řeckem.

Takže to je cílem postupu vlády. Samozřejmě vláda o té věci bude jednat příští týden. Budu mít od vlády k postupu na jednání Evropské rady mandát. Jsem připraven přijít na jednání výboru pro evropské záležitosti ten mandát vlády tam projednat, tak jako jsem to udělal na předcházejícím jednání, to znamená před tou Evropskou radou, která byla včera. Cílem postupu vlády je skončit neplodné diskuse, zastavit nelegální migraci a zabránit tomu, aby se opakovala situace, kterou jsme tady zažili loni v létě, kdy neregulovaná, nekontrolovaná migrace směřovala přes Balkán až do samého středu Evropy. Takže to je postup a to je postoj, který budeme uplatňovat: dohoda s Tureckem, navracení uprchlíků z Řecka, zastavení migrační trasy směrem do Evropy, žádné nové kvóty, ale využití stávajících dohod, které existují v rámci Evropské unie.

To společné řešení je potřeba. Myslím si, že k tomu není v tuto chvíli žádná jiná alternativa - k tomu, že zavřeme západní Balkán, a k tomu, že se dohodneme s Tureckem. Žádná jiná alternativa v tuto chvíli není na stole.

A poslední poznámka k té diskusi o vydírání Tureckem. No samozřejmě, že Evropa, dokud nebude sama si schopna zajistit ochranu své vnější hranice, tak je závislá na partnerech, kteří jsou v okolí Evropy. Samozřejmě, že dokud nebudeme mít readmisní dohodu - a jenom připomínám, že nemáme dokonce ani návratovou dohodu s Afghánistánem, kde roky krvácejí naši vojáci, kam poskytujeme miliony humanitární pomoci. Nemáme readmisní smlouvu s Afghánistánem jako Česká republika. Čili dokud Evropa nebude mít návratové smlouvy s okolními zeměmi, tak na nich bude závislá. Dokud nebudeme mít silnou pohraniční stráž a nebudeme mít evropskou armádu, tak budeme na těch okolních zemích závislí. Čili my musíme využít ten čas, který získáme k zastavení migračního tlaku, abychom vytvořili mechanismy, že už Evropa nebude vydíratelná, protože bude schopna vlastními silami zastavit migraci, vlastními silami a dohodami s okolními státy, jako je Turecko, s našimi strategickými partnery. Čili teď ta situace není pro Evropu výhodná, ale musí se to změnit, a my máme myslím jako česká vláda konkrétní návrhy, jak tu pozici Evropy posílit.

Dovolte mi velmi stručně ještě k záležitosti EIA, k posuzování vlivů na životní prostředí. To téma je zmiňováno, jako by to bylo nějaké překvapení. Ale to přece žádné překvapení není. My jsme jako Česká republika neměli v pořádku a neměli jsme v souladu s evropskými pravidly zákon o posuzování vlivu na životní prostředí. Hráli jsme si roky na hrdiny, říkali jsme, že to umíme lépe, nebyli jsme schopni EIA vyřešit. Teprve loni se tady podařilo - respektive předloni se tady v parlamentu podařilo schválit zákon, který začal platit v loňském roce, a máme EIA, která už je harmonizovaná. Čili splnili jsme tuto podmínku. A řeknu vám, že jiná cesta nebyla. Kdybychom udělali cokoliv jiného, tak jsme loni nevyčerpali evropské fondy. Oprávněně by tady dneska přišla opozice a řekla: vy jste, vládo, neschopní, vy jste neutratili evropské fondy, vám Evropská komise zastavila čerpání evropských fondů. A já jsem rád, že se to nestalo a že jsme se dohodli a celý ten proces jsme zvládli a fondy jsme vyčerpali. Přece to bylo loni a předloni kritické období, naprosto kritické období, a kdybychom udělali chybu a další rok, dva, tři se dohadovali s Evropskou komisí, jaká tady bude EIA, tak jsme měli zablokované desítky miliard korun na investiční projekty a ty peníze by letos propadly. Takový by byl výsledek opačné taktiky.

Druhá věc, která také není podle mě velké překvapení, a divím se, že se tady o tom nediskutovalo možná takto dříve. Možná je to i naše chyba, měli jsme o tom víc mluvit minulé dva roky. My jsme země, která je v Evropě naprosto unikátní. A teď to neříkám s hrdostí, bohužel. Říkám to se smutkem. Říkám to se smutkem, protože my tady máme sto dopravních staveb - sto dopravních staveb -, které mají EIA ještě z doby před vstupem do Evropské unie. A teď si představte, že ta stovka dopravních staveb se za tu dobu nepostavila. Nikdo je nepostavil. Prostě my máme EIA, to je fajn, ale většinou už nemáme stavební povolení, natož aby se ty stavby realizovaly. Stovka dopravních staveb. Jiná taková země v Evropské unii není. To je ten velký problém, který tady je. My samozřejmě - a měsíce Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí jedná s Evropskou komisí a snažíme se najít řešení. I v těchto dnech a hodinách jednáme s Evropskou komisí a snažíme se zajistit, aby alespoň ty strategické stavby, které jsou připravené, které nejsou problémové, na které jsou vyčleněny evropské peníze, tak aby alespoň tyto stavby prošly rychlejším procesem povolení, ověření EIA, ověření té stávající EIA. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP