(10.10 hodin)
(pokračuje Laudát)

Takže když si z toho časového harmonogramu vezmu první položku - zasmluvnění technicko-organizačního poradce v desátém měsíci 2015. O tom už tady mluvil kolega Stanjura, je to obecně známo, to byla ta nešťastná smlouva, o které nedávno ÚOHS řekl, že nebyla uzavřena v souladu s právním řádem České republiky.

Další položka je zajištění součinnosti generálního dodavatele. Jenom neformálně, nescházím se s žádnými firmami, pokud funguji ve státní službě, pro stát, nicméně vím, že speciálně společnost Kapsch vysílala signály, že s nimi nikdo kvalifikovaně nejedná, či vůbec nejedná. Bylo by docela zajímavé, aby tady pan ministr řekl konkrétní dny a termíny, kdo a jak jednal, aby se ukázalo, na čí straně je pravda, jaké byly předměty jednání, jaké byly výsledky. Nicméně se domnívám, že je to chaotické. V nějakých fázích v řídicím výboru bylo, že se někdo s někým sice sešel, ale výsledky rozpačité. Možná se jednání nedaří, já to prostě nevím. A zjevně podle postupu dalších prací nedaří.

Příprava zadávacího řízení na provoz stávajícího systému elektronického mýta. Co je to příprava? Tak se připravím. Takhle kdybyste postavili harmonogram na jakoukoliv stavbu, tak to bude příprava, škoda, že tady není příprava přípravy a podobně. Jsou to takové položky, pod které se pak schováte. A výsledkem je, že skutečně jsme dneska, troufám si říct, v bodě nula. Běží čas, České republice tikají hodiny, které říkají 800 mil. každý měsíc, a tady je příprava, příprava přípravy.

Zahájení zadávacího řízení. Zase zahájení, začnu, ale pak je tady nějaký harmonogram, jestli v tom odečíst konec. Samozřejmě termíny i takto vágně formulované, jednotlivé kontrolní body se sypou jak domeček z karet. A sypaly se po celou dobu, co jsem to v řídicím výboru sledoval.

Nevím, jestli vládě nevadí, že dostává materiály, když je bere na vědomí, vždycky bývají velké diskuse, jestli tím, že něco berete na vědomí, že v tom už jedete nebo nejedete, to jsem zažil mnohokrát na úrovni samospráv. Takže někteří se už báli i brát na vědomí. Vláda některé z materiálů po několika odkladech vzala na vědomí, to znamená, že sami sebe usvědčujete z toho, celá vláda a pan premiér, že jste věděli a vědět museli, když jste pro to hlasovali.

Z materiálu Informace o postupu plnění usnesení vlády České republiky č. 693 ze dne 26. srpna 2015 k základním parametrům zadávacího řízení, dokumentace pro zadávací řízení na provoz systému elektronického mýta po roce 2016.

V části B - Analýza možných variant k zajištění provozů po 31. 12. 2016, tam se píše: Smlouva o poskytování služeb technicko-organizačního poradce ze dne 13. října 2015. Byl zadán úkol zpracovat analýzu možných variant k zajištění provozu systému elektronického mýta po 31. prosinci 2016, která by vycházela z aktuálního stavu přípravy a především poznání dané problematiky.

Teď jsou tady zpracovány čtyři varianty. Já bych vám tady řekl stručně obsah varianty č. 3 - Prodloužení stávající smlouvy o poskytování služeb spojených s provozem systému výkonového zpoplatnění vybraných pozemních komunikací v České republice. Dále také SOS, příznačný název, se stávajícím dodavatelem včetně zajištění implementace evropského elektronického mýta, evropské služby elektronického mýta EETS a součinnosti při ukončení poskytování či předání systému elektronického mýta.

Pak je tady varianta č. 4 - Prodloužení o SOS. (Neklid v sále.) Mohl bych poprosit o klid? Se stávajícím dodavatelem při současné modifikaci této smlouvy ve smyslu úpravy, rozsahu a ceny plnění - bla, bla, bla.

Co mě zaujalo, asi vládě a ministrům nevadí, když pak jsou závěry analýzy a tam vám doporučují, je tady konstatováno, že varianty 3 a 4 jsou velmi rizikové, skoro nejrizikovější, ale o kousek dál je v materiálu, že z tohoto důvodu jsou rizikové všechny posuzované varianty. Jedná se o riziko, které nelze vyloučit, přičemž varianty 3 a 4 mají z tohoto pohledu riziko extrémní. A další bod: Matematickým propočtem faktorů vstupujících do multikriteriální analýzy bylo stanoveno pořadí vhodnosti variant 4, 3, 1a, 1b, 2a a 2b. Takže to je přesně ukázka toho, jak materiály fungují, jak jsou koncipovány.

Vidím základní problém: pan ministr Ťok nemá na Ministerstvu dopravy kvalifikované a schopné odborné zázemí, dostal se do slepé uličky s externími službami, které by to Ministerstvu dopravy, které je po personální genocidě, a nepřičítám to jemu za vinu, ale jeho předchůdci, ve stavu, že už není schopno plnit některé základní funkce. Co se týká koupení projektů a poradenských služeb zvenku, tak to prostě nevyšlo, ÚOHS to zrušil. Samozřejmě jsme také, a nejenom já, upozorňovali na jednom z řídicích výborů, že pravděpodobnost, že ÚOHS neposvětí uzavřenou smlouvu se společností Deloitte, je vysoce pravděpodobná, pravděpodobnost větší než malá, a výrazně větší.

Domnívám se, že jsme jako TOP 09 odmítli další účast v řídicím výboru, který nic neřídí a který pouze slouží jako mediální zástěrka pro to, že jste u toho všichni, můžete za to všichni, je to napříč politickým spektrem, není to náš problém. Domnívám se, že cesta přes hospodářský výbor, přes zřízení jakési politické komise při hospodářském výboru, kam by pan ministr pravidelně dával informace o postupu, plnění konkrétních kroků, kterému by předcházel ne normalizační, ale zcela jasný a konkrétní s definovanými úkony, s definovanými kroky, s definovanými časy časový harmonogram postupu, že je to v tuhle chvíli pro politiky jediná možná cesta, jak alespoň vidět, co se kolem bude dít.

Když se mě včera jeden novinář zeptal, co jsem doporučoval v minulosti a co bych doporučoval nyní, tak jsem říkal: v minulosti jsem říkal, že je pravděpodobné, že se stihne vypsat to, co vláda, a myslím, že to bylo jedno z prvních a posledních usnesení, které plně podporuji, mělo svoji hlavu a patu a bylo naprosto férové, bylo to usnesení, kterým vláda uložila panu ministru dopravy vypsat technologicky neutrální soutěž na výběr mýtného po 31. 12. 2016, že to platilo. Poměrně záhy už ale bylo jasné, že Ministerstvo dopravy to nestihne. Říkal jsem, že bude asi schůdné pro orgány činné v trestním řízení, pro politiky, pro české daňové poplatníky, pro ÚOHS, když uděláte jasné definované kroky k tomu, že běží přípravy a vypsání tendrů v duchu tohoto usnesení vlády, a současně zřejmě přes jednací řízení bez uveřejnění, paralelně nebo ve vhodný čas, ale už musí být nějaké konkrétní kroky jasné a v souladu s českou legislativou, tak prodloužíte stávající smlouvu, abyste získali dostatečný časový prostor. Tohle se nestalo, protože z hlediska zákona nevím, že by nějaké konkrétní kroky typu, že je hotová dokumentace pro výběrové řízení, že už je oznámen termín zahájení výběrového řízení, nic takového není. To znamená, že... (Odmlka pro hluk v sále.)***




Přihlásit/registrovat se do ISP