(10.20 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Pokud budeme v tom trendu pokračovat, to znamená on-line hotovostní operace a kontrolní hlášení o bezhotovostních operacích, tak logickým krokem by bylo, aby ve všech firmách účetnictví vedl zaměstnanec Ministerstva financí. Bylo by to asi nejlepší. On by mohl posílat i to kontrolní hlášení každý den, nebyly by žádné starosti, bezesporu by to byli lidé, kteří jsou prověřeni Ministerstvem financí. Ale nevím, jestli je to ta správná cesta, aby v každé firmě seděl státní zaměstnanec, který povede účetnictví a hlášení vůči státu.
Nevím, jestli všichni víte, už dnes u DPH mnohé firmy podávají čtyři hlášení měsíčně, u měsíčních plátců. To je samotné přiznání k dani z DPH, potom tzv. souhrnné hlášení, to se týká daňových plnění, která jsou přeshraniční, a potom revers charge na straně dodavatelů a revers charge na straně odběratelů. Je zajímavé, že v boji s DPH v kontrolním hlášení mají být i faktury, daňové doklady v režimu revers charge, kde vlastně do DPH není. Taková jistá nelogičnost.
Další výhradou jsou vysoké sankce. Ty sankce jsou automatické, velmi to ovlivňuje i lidský faktor. Stačí, když se účetní splete v jednom čísle faktury. Je to chyba, i když na to přijde sama a bude to opraveno, tak ty sankce jsou poměrně vysoké. To znamená, pořád budeme mít to riziko, že někdo opisuje deset znaků, číslo faktury, že to zadává i do účetního systému, a pokud se splete, na samotném přiznání k DPH se nic nestane, ta faktura bude v systému, daň bude odvedena, přesto hrozí vysoké sankce.
Chci mluvit o zneužití dat. Stát tímto systémem dostane obrovské množství dat. Slyšíme, že to bude pár desítek vybraných zaměstnanců, prověřených, s bezpečnostní prověrkou. Ale snad nechce nikdo tvrdit, že pouze těchto pár desítek zaměstnanců bude provádět kontroly u všech daňových subjektů? (Několik poslanců spolu hlasitě hovoří.)
Já bych poprosil, koho to nezajímá, aby minimálně mlčel nebo hovořil někde jinde. Děkuji, kolegové. (Poznámka ministra vnitra mimo mikrofon.) Ne prostřednictvím pana předsedajícího, pane ministře vnitra - a ministry můžeme oslovovat přímo. Za prvé vyrušujete, za druhé pokud oslovuji konkrétního poslance. Naučte se jednací řád, už tu jste dva roky, mohl byste ho znát. Teď pominu to, že mi někdo skáče do řeči a vyrušuje jak v té základní škole.
Takže pokud ty finální kontroly budou provádět, a logicky, zaměstnanci jednotlivých poboček finančního úřadu, tak budou mít k dispozici ta data. A jsou to mimořádně citlivá data. Vzpomeňme si, minulý týden ministr financí říkal v debatě o EET: vždyť co, kdo nechce mít EET, tak ať nebere platby v hotovosti, může je dělat bezhotovostně a stát to nezajímá. Zapomněl ale říct: ale jiným nástrojem, tímto, to stát zajímá. Takže stát bude vědět úplně všechno. Kdyby vláda navrhla kontrolní hlášení nebo vykazování pouze vybraných komodit, u kterých hrozí karuselové obchody, případně kdyby vláda stanovila nějaký limit obratu, tak z toho dostane statisíce malých plátců. Nebo mi chcete tvrdit, že ti, kteří mají obrat jeden, dva, pět, deset nebo dvacet milionů ročně, jsou ti, kteří organizují karuselové podvody? To přece není pravda. A mluvím o obratu, nemluvím o platbě DPH, takže i kdyby to všechno bylo v 21 %, tak u toho desetimilionového obratu je to 2,1 mil., což je měsíčně méně než 200 tisíc. Takže to opatření je bohužel plošné, zasáhne - a těch my se zastáváme - malé české plátce daně, kteří bezesporu plní své daňové povinnosti, kvůli těm, kteří podvádějí, a to nijak nezpochybňujeme, tak tu budou i oni mít zbytečnou administrativní náročnost.
Dalším argumentem je nepřipravenost podnikatelů. Dneska jsem slyšel na různých tiskových konferencích, že to je největší informační kampaň Ministerstva financí v dějinách. No teda! Tak možná je největší, ale naprosto nedostatečná. Všimněme si zajímavé časové shody. Šestého listopadu jsme podali návrh zákona a za dva týdny, 20. listopadu, Ministerstvo financí odeslalo do datové schránky tzv. informační leták k zavedení kontrolního hlášení. Doporučuji všem, kteří jste ho neviděli, abyste si ho přečetli. Jedna A4, naprosto nesrozumitelná, bez jasného vysvětlení. Že ta informovanost podnikatelů je velmi nízká, o tom svědčí i průzkumy, které udělala Hospodářská komora. Je zajímavé, když Hospodářská komora má relativně kladné stanovisko k EET, tak to slyším v každém druhém vystoupení vládních politiků. V okamžiku, kdy Hospodářská komora říká: odložte kontrolní hlášení, tak najednou hlas Hospodářské komory není důležitý.
A poslední věc, to je to párování faktur. Teď pominu to, že v tom systému budou i neplátci DPH, kteří logicky - logicky tím, že neplatí DPH, tak nemohou švindlovat s DPH. Přesto jejich data, jejich (nesrozumitelné) faktury se v tom systému budou pravidelně objevovat. Teď pominu to, že taková ta jednoduchá představa, že 25. všichni odevzdají kontrolní hlášení, nějaký centrální mozek lidstva to zpracuje a 28. listopadu nám vypadnou faktury, které nejsou spárované, naráží na realitu. Za prvé máme měsíční plátce a kvartální plátce. Už tady může být rozdíl čtyři měsíce v tom párování. Pak samozřejmě máme případ, kdy faktura přijde třetího v měsíci, subjekt, který ji vystavil, ji má - protože ji poslal 31. - např. v daňovém zúčtování za leden, ale ten, který to přijal, to má samozřejmě logicky podle zákona za únor. Je to prostě pravda.
Poprosím paní poslankyni, pokud chce vystoupit, ať se přihlásí do rozpravy. To jí bohužel její kolegové neumožní, protože vím, že nechcete schválit program, takže vy z řad vládních poslanců, kteří chcete něco říct, nebudete mít šanci. Pokud chcete něco říct, přesvědčete své předsedy klubů, aby se normálně schválil program a mohli jsme o tom debatovat.
Takže tohle jsou čtyři základní připomínky - administrativní náročnost, nepřipravenost, vysoké sankce a možnost zneužití dat. A teď k té účinnosti. Zase jsem slyšel, jak se to nedá stihnout k 1. lednu. No ale první daňové přiznání, první kontrolní hlášení se bude odevzdávat kdy? Vítězný únor 2016 - 25. února 2016. Když vláda nestihla včas projednat daň z příjmů, tak říkala: není problém, že to nebude schváleno do konce roku, ale účinnost bude od 1. ledna. Takže nemůžete argumentovat tím, že se to nestihne. Kdyby byla vůle, tak se to stihne.
My v této chvíli navrhujeme odklad o rok. Pokud byste to schválili, tak ten rok můžeme debatovat o tom, jak bychom ten nástroj lépe zacílili, aby nebyl plošný, aby byl jenom na vybrané segmenty trhu a s nějakou předem určenou vydiskutovanou výší obratu. Jinak skutečně přidáváte další a další hodiny administrativní náročnosti všem, kteří to budou muset dělat. A zkuste si představit ty malé firmy, ať se pořád nedíváte pohledem té velké firmy, která má tým právníků, tým ekonomů, které mají jednu účetní, jak krátké tam jsou lhůty a jak drakonické sankce tam jsou, pokud náhodou dojde k nedodržení té lhůty. A i to, že člověk sám něco opraví, sám, bez toho, že by stát musel cokoli dělat, a ještě za to bude státu platit - nevím, jestli ten princip... Ale i ten návrh zákona spadá do té základní filozofie, se kterou tato vláda přistupuje zejména k drobným podnikatelům, živnostníkům. Všichni jsou sprostí podezřelí a budou se pravidelně vyviňovat a dokazovat, že jsou nevinní.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi. Další s přednostním právem je předseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, mí předřečníci mi do značné míry usnadnili situaci, protože tady poměrně přehledně uvedli důvody, pro které se domníváme, že tento zákon by neměl platit od vítězného února 2016. My jsme se domnívali, že by neměl platit vůbec, ale rozhodně to není připraveno tak, aby to mohlo úspěšně od 25. února fungovat. Já vás nechci v adventním čase zdržovat tím, že tady budu opakovat vše, co jsem říkal k tomuto návrhu zákona, když jsme ho projednávali. Vysoké sankce, naprosto nevyvážená mocenská pozice ze strany státu vůči podnikatelům a naprosto kratší konec provazu ze strany podnikatelů vůči státu, ať už se jedná o sankce, ať už se jedná o lhůty, ať už se jedná o práva či povinnosti či ať už se jedná o uvalení odpovědnosti za nějaký proces, který nemohou ovlivnit. ***