(10.30 hodin)
(pokračuje Zahradník)

Tady to povoluje správce daně. Rozhodne do 15 dnů o žádosti, pokud podnikatel, živnostník, žádost o zjednodušený režim podá. Pokud rozhodne negativně, tak nová žádost je možná nejdříve po 60 dnech a musí poplatník uvést jiné důvody než ty, které zamítnutá žádost obsahovala. Čili tomu tedy po pravdě řečeno příliš dobře nerozumím. Já pořád vidím toho hospodského po 12. hodině na taneční zábavě, který každé pivo musí zkasírovat jednotlivě, jinak mu třeba hosté s útratou, s lístkem utečou a on bude muset, když mu nepovolí zjednodušenou evidenci, každému hostovi dávat lísteček s rizikem, že tam může být někde nějaký jeho osobní nepřítel, který ho pak udá na správce daně, a ten ho bude sankcionovat těmi dramatickými sankcemi.

A ještě tady mám rozsah zasílaných údajů. Ten rozsah je veliký. Je zde spor o to, zdali může přinést nějaké údaje pro případného konkurenta, nebo nemůže. V každém případě když se jednoho z poradců pana ministra, jistého ekonoma pana Michla, v televizi ptali na to, zdali skutečně je to odesílání a evidování údajů bezpečné, tak tento poradce pana ministra odpověděl, že by za to ruku do ohně nedal. To samo o sobě myslím říká, že není úplně jasno, zdali ty údaje, jakkoliv jsou jednoduché, přece jenom nemohou někomu být ku prospěchu a z té evidence někdo je nemůže vyjmout.

Takže důvodů je mnoho. Celá řada podnikatelských svazů ty důvody pěkně sumarizuje, uvádí, ale jak je vidět, není z vaší strany vůle je slyšet.

Blíží se tedy závěr již mého vyměřeného času. Chtěl bych ještě jednu věc možná už opravdu velmi vážně připomenout. Dneska je vlastně popeleční středa, čili začíná to vážné období roku. Jenom bych chtěl připomenout vám, kolegům z vládní koalice, že nemáte štěstí na zákony, jejichž akronym, zkratka je nějak uvedena písmenem E. Tady to je ET nebo EET, to nevím. Říká se tomu EET, v názvu zákona jako by ta elektronika vypadla. A pak je tady zákon, který jsme tady projednávali před rokem a několika měsíci, a to je zákon o EIA. Ten jste také protlačili, proválcovali většinou. Také jste si nedali říci, i když jsme vás varovali, co všechno může přinést, co všechno zákon o EIA může našemu státu negativního přinést. A najednou vidíme, že v podstatě jsou stavby velkých dopravních celků zablokovány. Prostě musíme se vracet zpátky k EIA před rokem 2004, musíme znova projednávat moc, kterou jste dali aktivistům. Je tak obrovská, že každé nové projednávání mohou zablokovat. Tento zákon také měl zkratku, byl symbolizován před námi tady i před veřejností zkratkou EIA, tedy začínajícím velkým E. Tady to je také. Tak pozor na to, přátelé, aby se nestalo, že za rok tady budeme řešit podobné fatální důsledky vašeho současného zákona, a vy budete říkat, jako to říkáte u té EIA: My jsme to nevěděli, my jsme si to neuvědomili, oni nás obelhali, když nám něco říkali. Aby se nestalo to samé, co se nyní děje s tím zákonem o EIA i s tímto vaším zákonem o elektronické evidenci tržeb neboli EET. Nehlasujte pro něj, zamítněte jej. A já znova, paní místopředsedkyně - á, pan předseda už -, navrhuji vrácení do druhého čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Prosím pana poslance Bendla, připraví se paní poslankyně Jana Černochová.

 

Poslanec Petr Bendl: Hezký dobrý den, kolegyně, kolegové, pane nepřítomný ministře financí, dámy a pánové. Dovolte i mně, abych vlastně pokračoval v těch 20 minutách, které mi byly koalicí vymezeny k tomu, abych mohl diskutovat. V prvé řadě bych se chtěl připojit k návrhu na zamítnutí tohoto zákona a poté se pokusím vejít do těch deseti minut, i když to opravdu považuji za velmi nedemokratické opatření a je mi líto, že k něčemu takovému v českém parlamentu dochází, neboť já jsem tady neobstruoval ani jednou. Vždycky jsem mluvil k věci a nebude mi umožněno reagovat případně na otázky, které položím předkladateli tohoto návrhu zákona.

Já jsem ve své první části upozorňoval především na to, že největší nebezpečí vidím v manipulaci a ve schopnosti úniku dat, v jejich ochraně, neboť v okamžiku, kdy takováto citlivá data, a nesouvisí to jenom s EET, ale i s kontrolním hlášením, se budou dostávat ven, a poté, co se objevily ještě uniklé informace i z Bezpečnostní rady státu apod., podle mého hlubokého přesvědčení je to věc vážná a není možné ji zcela bagatelizovat. Půjde takzvaně jenom o obchodní data jednotlivých řeknu firem, obchodníků, která se mohou dostávat ven. A po tom, co se děje v ČR s úniky dat, mě nikdo nepřesvědčí o tom, že se dokážeme dostatečně chránit.

V čem vidím největší nebezpečí? Pan ministr tady minule říkal, že to nebude stát, kdo bude zajišťovat ty tzv. pokladny a hardware, případně software, že oni zadají pouze rozhraní a soukromé firmy začnou dodávat hardware a software, to znamená, že soukromé firmy budou těmi, kteří budou vlastnit a budou mít případně k dispozici do budoucna data, která se budou týkat těch, kteří budou povinni do tohoto systému být zapojeni. Oni je mohou mít a já chci být ujištěn ministrem financí a vládou, že se tak prostě nestane.

A k čemu směřuji. Já jsem se totiž dostal k informacím, které tady ještě nepadly, a tudíž k nim nemohla být ani vlastně řádná diskuse, přestože pan ministr financí říkal, že už slyšel skoro všechno. Ke mně se dostaly informace o snaze propojení státního systému EET s byznysem. Já mám tady prezentaci společnosti Lyoness, která je oficiální, a mohu ji dát každému k dispozici, pokud se na to chcete podívat. Společnost Lyoness má obrovské problémy se zákonem. Je to cashbacková společnost, která má obrovské problémy se zákonem vůči svým věřitelům nejenom tady v ČR, ale také v Rakousku, Švýcarsku a v jiných zemích i mimo EU. A tahle společnost se chystá na zavedení EET v Čechách vydělávat. Mají k tomu připravenu chorvatskou číslo jedna jako dodavatele hardwaru a chtějí v první vlně získat přibližně sto tisíc českých obchodníků. A když se zeptáte jak? Jednoduše - nabídnou jim dumping za napojení se do systému Lyoness. To znamená, že začnou, řeknu, parazitovat na tom, co stát pro svoje potřeby vyrobí, nebo řekněme odsouhlasí, tak začnou vydělávat na jednotlivých, řeknu, firmách, které do toho systému spadnou. Podle mých informací Lyoness bude nabízet obchodníkům zapojení do vlastního cashbacku v různých úrovních a bude jim nabízet různé slevy a bude tak podnikat přisátý na systému EET. V čem tkví to nebezpečí? V ČR, ale i Švýcarsku jsou známy případy lidí, kteří vložili do Lyoness nemalé úspory, řádově miliony korun. Dnes se ta částka bude pohybovat na úrovni větší než 1,7 mld. korun. V letech 2008-2012 deklaroval Lyoness obrat 1,2 mld. švýcarských franků a tato stejná částka byla oznámena i jako Lyoness obrat roku 2014. V červnu uzavřel sponzoring s Rapidem Vídeň, začal prodávat téměř 9 tis. limitovaných karet, na základě kterých bude přiřazovat nedefinované množství fans, kteří budou tvořit neodhadnutelný pasivní příjem. Rapid má dostat 9 mil. eur, které mají vlastně vydělat jejich fandové tím, že se zapojí do systému. Ten systém klubové komunikace pokračuje a do systému už se dnes přihlásila i Slavie Praha ve fotbale a Slovan Bratislava - hokej... A stejným modelem se pokračuje dál. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP