(11.10 hodin)
(pokračuje Heger)
Občané a především podnikatelé očekávají od nás poslanců, že se pokusíme tento stav alespoň trochu napravit a legislativu zjednodušit tam, kde to poměrně snadno lze vykonat. Daňové zákonodárství se přímo nabízí jako oblast, kterou můžeme výrazně zjednodušit tak, aby byla přístupnější všem poplatníkům a plátcům daní, aby co nejméně zatěžovala občany a podnikatele. Právě proto TOP 09 připravila v minulosti uzákonění jednotného inkasního místa, které mělo zjednodušit výkaznictví a placení daní a navíc zjednodušit i práci pro berní úředníky, kteří by se poté mohli více věnovat kontrolám podvodníků, kteří se snaží podvádět především v oblasti nepřímých daní a každoročně připraví stát o desítky miliard korun daňovými úniky a podvody na dani z přidané hodnoty. Dovolím si ještě jednou říct, že TOP 09 se tímto snažila bojovat proti neplatičům daní, nikoliv podvodníky podporovat, jak se tu velmi často opakuje.
Bohužel, současná vládní koalice projekt jednotného inkasního místa bez rozumného vysvětlení zašlapala do země a místo toho připravuje zcela nový zákon o elektronické evidenci tržeb, který ještě více zaplevelí náš právní řád. Lze se domnívat, že současná vláda především v osobě ministra financí potvrdila naše podezření, že jí nejde o vylepšení života občanů tohoto státu ani o vylepšení podnikatelského prostředí, ale o co největší nepřehlednost právních předpisů tak, aby navrch měli vždy různí zbohatlíci, případně podivní majitelé společností s nejasnou strukturou, kteří si mohou najmout drahé právníky a poradce -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane poslanče, ale váš čas vypršel. Jestli ukončíte svůj projev.
Poslanec Leoš Heger: Děkuji. Dovolím si pokračovat v dalším kole.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Putnová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Anna Putnová: Dobré dopoledne, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové. Když jsem přemýšlela nad svým vystoupením z hlediska zavedení elektronické evidence tržeb, kladla jsem si dvě otázky: zda je tento zákon skutečně protikorupční, tak jak se vláda ráda jako protikorupční označuje, a jak dopadne na uživatele, nikoliv poskytovatele a živnostníky, kteří budou nuceni dávat svoje evidence, ale jak dopadne na konzumenty prostředí, ve kterém se ti živnostníci pohybují. To znamená, jak dopadne na občany a jak dopadne třeba také na pacienty.
V té první otázce, kterou jsem si kladla, zda tento zákon nemá korupční potenciál, jsem si bohužel musela odpovědět ano, tento návrh zákona v sobě nese skrytý korupční potenciál. Nevím, jestli je to na seznamu argumentů, které tady uváděl pan poslanec Komárek, ale pokud ne, tak doufám, že analytické oddělení Zubr a Karafiát je přidají na listinu těchto argumentů.
Korupční potenciál vidím v tom, že jsme vytvořili podmínky pro fázování, a docela chápu radost koaličních partnerů a pana zpravodaje Klašky, když vyjednal v říjnu jednotlivé fáze nabíhání. Protože chápu, že to vnímá jako politický úspěch. Jsem přesvědčena, že v budoucnosti se o těchto termínech bude dále jednat. Že to, co bylo stanoveno v říjnu loňského roku, nemusí být ještě definitivní termín. Koneckonců s posouváním termínu a s odkladem máme v českém zákonodárství přece svoje zkušenosti! Ať už se jedná o služební zákon, anebo třeba o odklad maturit. Vidím tedy skrytý korupční potenciál v tom, že termíny, tak jak jsou navržené, budou předmětem dalšího politického ujednání a dalších politických obchodů. Můžete mi navrhnout, že se to nestane. Ale pokud jste přesvědčeni, že se to nestane a nemůže se to stát, tak v tom případě bych byla ráda, kdyby to tady jednoznačně zaznělo.
Tou druhou oblastí je to, co jsem uvedla jako další téma, kterému bych se chtěla věnovat, a to je kvalita života, která bude souviset s tím, když podnikatelé, živnostníci se rozhodnou svoji činnost ukončit. Já jsem měla možnost během letošního léta se setkat s řadou svých přátel, z nichž někteří jsou lékaři. Jsou to lékaři mé generace, lékaři v předdůchodovém věku. Sdělovali svoje obavy a také neochotu učit se novým technickým věcem v období, ve kterém už plánují svůj důchodový věk.
Možná se vám to bude zdát jako malichernost, ale já jsem se na schůzi hospodářského výboru zeptala paní náměstkyně Hornochové, zda se vytvořila nějaká skupina, která by provedla kvalifikovaný odhad toho, kolik praktických lékařů ukončí svoji činnost proto, že nemají počítače, vedou papírovou kartotéku a nejsou ochotni ve svém v podstatě předdůchodovém věku přecházet na nový způsob práce. Dostalo se mi pouze všeobecné odpovědi, která se týkala obecných systémů proveditelnosti, nebo způsobů proveditelnosti, ale studie, která by se zaměřila speciálně na tuto oblast, takovou informaci jsem dosud nedostala.
Dovolila jsem si tedy podívat se na otázku lékařů, jejich působení a jejich napojení na elektronický systém trochu podrobněji. Budu se zabývat jednak zubními lékaři a také dětskými lékaři. V registru lékařů, zubních lékařů a farmaceutů v České republice bylo evidováno k 31. 12. 2013 celkem 40 619 lékařů. Dle zjištění České lékařské komory 20 % lékařů nepoužívá v práci počítač a asi 40 % z nich nemá přístup k internetu. To jsou zdroje, které je možné dohledat na webových stránkách. Všechny zdroje jsou v mém projevu v tomto smyslu dohledatelné. Každým rokem dochází k mírnému zvýšení průměrného věku lékařů. V roce 2013 činil průměrný věk aktivních lékařů mužů 49,3 let a žen 47,8 let, v úhrnu za obě pohlaví 48,4 let. V důsledku tohoto vývoje se zvyšuje procento lékařů starších 60 let. V roce 2013 tento podíl představoval 22,7 %. Podíl věkové skupiny 50 až 59 roků činil 25,3 %.
Chci se zeptat: Domníváte se, pane ministře, že lékaři, zubní lékaři, kteří nejsou připojeni na internet, kteří pracují s kartotékou papírovou, jsou ve věku 50 plus, budou ochotni měnit svoje návyky, budou ochotni měnit systém práce, na který byli zvyklí? ***