(14.20 hodin)

 

Guvernér ČNB Miroslav Singer Nikdy není pozdě. Ale zkusím jenom stručně, abych vás v pátek příliš nezdržel.

Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem je standardní dokument. Týká se roku 2014. V roce 2014 jsme nezaznamenali žádné dramatické změny na struktuře finančního trhu, zavřeli jsme jednu kampeličku, získali jsme jednu pobočku japonské banky. Pokud se týká legislativy, transponovali jsme velmi významné směrnice v oblasti bankovnictví z Evropské unie a nařízení, které posílily, znamenaly posílení regulatorního rámce sektoru. Novelizovali jsme zákon o investičních společnostech a fondech a novelizovali jsme zákon o spořitelních a úvěrových družstev. V sekundární legislativě jsme vydali 12 vyhlášek, 18 opatření obecné povahy, 11 úředních sdělení a 8 sdělení o vydání obecných pokynů.

Pokud jde o výkon dohledu, dohlíželi jsme na dálku i prostřednictvím kontrol. Zmíním, že bylo provedeno 39 kontrol v bankách a družstevních záložnách, současně bylo v roce 2014 ukončeno 28 kontrol u poskytovatelů investičních služeb a 79 kontrol pojišťovacích zprostředkovatelů. V pojišťovnách se uskutečnily 4 kontroly. Pokud jde o sankci, pravomocně jsme ukončili celkem 77 sankčních řízení.

Pokud jde o dohled nad dodržováním pravidel ochrany spotřebitele, dvě třetiny podání jsou víceméně rovnoměrně rozděleny mezi pojišťovnictví a úvěrové instituce tak jako v předchozích letech, v pojišťovnictví převládají stížnosti na předsmluvní informace a poplatky, v úvěrových institucích nejvíc v oblasti platebního styku a poplatků. My jsme se trochu soustředili kontrolami na ty požadavky nového občanského zákoníku, abych přiblížil, možnost odstoupení od smlouvy v prvním měsíci po uzavření podání výpovědi v prvních dvou měsících.

Na úrovni mezinárodní spolupráce vypíchnu vedle spolupráce s evropskými orgány zapojení do deseti kolegií evropských bankovních skupin a jedné s centrálou v USA.

Pokud jde o finanční trh v roce 2014, je to stabilní trh, dosahuje dobrých hospodářských výsledků, bankovní sektor je zdravý, dobře kapitálově vybavený, nemá problém v oblasti likvidity.

Družstevní záložny - hospodaření se poněkud zlepšilo, na druhou stranu se zhoršila kvalita úvěrového portfolia. Bavíme se o roku 2014, připomínám.

Pokud jde o obchodníky s cennými papíry, sektor se vyvíjel pozitivně, aktiva kolektivního investování rostla, sektor vykázal zisk.

Penzijní společnosti - sektor dosáhl kladného hospodářského výsledku. Pojišťovny také, sektor stabilizovaný, vykázal čistý zisk. Došlo i k oživení, tzn. k růstu hrubého pojistného a zvětšení bilanční sumy pojišťoven.

Zde si dovolím skončit a vyčkám vašich dotazů.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu guvernérovi. Dalším přihlášeným do všeobecné rozpravy je pan poslanec Karel Fiedler. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobré odpoledne, dámy a pánové. Já se přiznám, že jsem měl připravený ne dlouhý, ale trošku delší projev, než přednesu, ale vzhledem k tomu, že jsme dneska ztratili už dost času, tak se budu snažit ten svůj projev co nejvíce zkrátit. Ale přece jenom bych chtěl využít přítomnosti pana guvernéra.

Tak jak tady zaznělo, my jsme minulý týden jako rozpočtový výbor měli jednání s Bankovní radou České národní banky a tam došlo okrajově i na jeden bod, který já pokládám za důležitý, budeme to pravděpodobně brzy projednávat v Poslanecké sněmovně, a to je dohled České národní banky nad nebankovním trhem. Já bych jenom krátce připomněl, že jsme tady v loňském roce projednávali náš návrh, který se toto snažil řešit, nebyl přijat Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení, nicméně se domnívám a dovolím si říct, že vyprovokoval velmi užitečnou debatu nad touto problematikou a nad tímto tématem, která asi vyústila v to, že vláda vypracovala vlastní novelu, kterou schválila, a my ji asi budeme za chvíli v Poslanecké sněmovně projednávat.

Měl bych na pana guvernéra - přejdu hned úplně na konec, opravdu nebudu dnešní čas protahovat a přejdu úplně na konec toho, co jsem měl připraveno. Tři krátké otázky na pana guvernéra, jestli by na ně mohl odpovědět. Pro dohled nad těmi nebankovními subjekty je stanoven limit, kauce nebo navrhovaný limit pro základní kapitál 20 milionů korun. Jestli pokládáte tento limit za dobře zvolený, myslíte si, že by měl být přísnější, nebo naopak benevolentnější, nebo jak to podle vás zapůsobí na ten rozháraný a neurovnaný nebankovní trh.

Druhá otázka, velmi krátká. Někteří kritici návrhu zákona, a já zdůrazňuji, že pokládám za velmi užitečné, že tato novela zákona od vlády přišla po té loňské diskusi, varují, že část nebankovního sektoru se přesune do tzv. šedé nebo černé sféry. Jestli se domníváte, že ten přínos, který tato novela přinese tím, že se to tedy zreguluje a že to bude opravdu pod dohledem, což pokládám za velmi správné, bude výrazně větší než to, že - já se domnívám, že asi se určitě stane to, nebo předpokládám, samozřejmě se mohu mýlit, že část těch současně legálních provozovatelů díky tomu, že bude pod přísným dohledem České národní banky, se posune do té šedé zóny, jestli to převáží to negativum, které se tímto stane.

A je tam i třetí, krátká, poslední otázka a tím opravdu končím. My jsme tam v té v České národní bance vzpomněli, nebo bylo vzpomenuto i téma, že v podstatě některé půjčky mohou být řešeny v rámci občanského zákoníku, jako občan mezi občanem. Samozřejmě to asi nelze dělat na obchodní bázi ve velkém, ale samozřejmě to je také riziko, kde část těchto půjček, nebo takových podivných půjček, může být realizována.

Jestli byste mohl, chtěl bych poprosit pane guvernére, krátce okomentovat tyto tři dotazy a opravdu už dnes nebudu více zdržovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Fiedlerovi. Pan guvernér chce odpovědět? Prosím, pane guvernére, máte slovo.

 

Guvernér ČNB Miroslav Singer Děkuji za otázku. Mně se trošičku o té tematice hovoří ne úplně snadno, protože jsme obecně byli toho názoru, že tento sektor, který není systémově významný, není obecně něčím, co by nutně musely dělat centrální banky, nicméně samozřejmě rozhodne-li se Poslanecká sněmovna a Parlament nám to svěřit, tak to budeme činit co možná nejřádněji.

V tom, jak to činíme, jsme omezeni stanovisky evropských autorit, které současně říkají v podobných situacích, kdy to šlo např. na Slovensku pod centrální banku, říkaly ano, dobře, ale nesmí to podvázat ty skutečně základní činnosti centrální banky a vytížit ji nebo přetížit. Takže jedním z nástrojů, aby to nebylo přetíženo, je fakt, že ten sektor bude přelicencován v okamžiku, kdy se k nám dostane, a vyčištěn. K tomu, aby ta licence měla smysl, těch 20 milionů považuji za přiměřenou dávku, tzn. že ten regulovaný subjekt má něco v sázce, abych odpověděl první otázku.

Druhá otázka ohledně přesunu do černé sféry. My jsme se tam snažili dostat i paragrafy, které minimálně v té šedé sféře snižují výnosnost takového podnikání. Neumožňují vymáhání některých prvků zisku z toho neregulovaného takto poskytovaného úvěru. Čili ty subjekty, které by chtěly působit v šedé sféře, nebudou schopny se k tomu zisku dostat přes soudní systém, což by mělo pomoci. Na druhou stranu nemám žádné iluze o tom, že ten černý systém, to už prostě nemůže být záležitost naše a orgánů činných v trestním řízení. Tím se dostáváme i k tomu občaňáku. Podobně jako každý člověk má jenom limitovanou možnost sousedské výpomoci a mnoha dalších věcí v rámci občaňáku, tak prostě musí být pak stíhán, když to překračuje - což je ta poslední otázka.

Takže dohromady, ač nejsem úplně šťasten z toho, že centrální banka získá tuto novou oblast, rozhodnete-li se takto, protože prostě jsou tam reputační rizika ne úplně zanedbatelná a je to samozřejmě operačně další sféra činnosti, kterou budeme muset řídit, rozumím tomu, proč se tak činí, a domnívám se, že ten zákon ke zlepšení toho stavu vést může. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu guvernérovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Pokud nikdo takový není, končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečné slovo pana guvernéra, případně pana zpravodaje. Není zájem. Přistoupíme k podrobné rozpravě, do které ale neeviduji žádnou přihlášku. Pokud se nikdo nehlásí, končím podrobnou rozpravu. Ani tady není zájem o závěrečná slova.

Budeme tedy hlasovat o návrhu usnesení tak, jak jej přednesl pan zpravodaj. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP