(12.00 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Nejsou to žádné vysoké funkce, v rámci politické strany oni si samozřejmě svoji politickou příslušnost a své politické názory ponechají. Takže zákonem je nutit, že nemohou dělat ani toho pokladníka nebo člena smírčí komise nebo kontrolní komise, která kontroluje hospodaření, je pokrytecké. A říkat, že když je členem, tak může být, a když je například pokladníkem nebo členem kontrolní a revizní komise, která kontroluje finance na okresní úrovni politické strany, tak to být ze zákona nesmí.

Třetí návrh směřoval k Úřadu pro jadernou bezpečnost. Za náš klub chci říct, že podpoříme ty návrhy, které vznikly v ústavněprávním výboru, a legislativní proces nějak dopadne a Ministerstvo zahraničí si s tím bezesporu poradí.

Já bych vás poprosil, abyste zvážili zejména otázku těch náměstků. Pokud budete proti, tak já vás budu trápit v různých debatách a ptát se, co ti náměstci, kteří nemají nic pod sebou, co tam vlastně dělají. Protože jestli je někde trafika, tak je to tohle. Pokud má náměstek na starosti kus ministerstva, tak to samozřejmě trafika není, je to práce jako každá jiná.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Nikoho dalšího nevidím, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? (Ano.) Ano, prosím, paní ministryně se závěrečným slovem. Ještě se zeptám, zda pan poslanec Marek Benda? Ne, dobře. V pořádku. Takže paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji jménem Ministerstva zahraničních věcí za projednání i proběhlou rozpravu.

Znovu bych chtěla připomenout, že smyslem této novely je, že se jedná skutečně o dílčí urgentní novelu, zaměřenou pouze na zahraniční službu, kde je popřen po určitou část ten základní princip státní služby, kterou je stabilita daných služebních vztahů. V tomto případě zahraniční služba potřebuje zohlednit princip rotace, který je pro naši diplomacii přirozený.

Děkujeme tedy za projednání v rámci druhého čtení. Seznámili jsme se s pozměňovacími návrhy. Ty projednal garanční výbor, tomu taky samozřejmě děkujeme, a k většině pozměňovacích návrhů avizuji, že Ministerstvo zahraničních věcí se k nim bude právě ve třetím čtení stavět kladně.

Co se týká otázek, které položil pan poslanec Stanjura, tak jenom velmi stručně. Souvisí to s filozofií této novely, která by skutečně se měla zaměřovat jen na tu zahraniční službu z hlediska urgentnosti, a věřím, že bude příležitost na půdě Poslanecké sněmovny si ta témata, která otevřel, řádně vydiskutovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji paní ministryni a žádám pana zpravodaje... (Ten reaguje mimo mikrofon.) Závěrečné slovo ne, už rovnou. Dobře. Takže prosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko garančního výboru. O totéž potom požádám paní ministryni. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi tedy nejdříve navrhnout proceduru. Já se vyjádřím v tuto chvíli i poté při jednotlivých hlasováních, o čem jsou ty konkrétní pozměňovací návrhy věcně, abyste věděli, o čem přesně hlasujeme v tu chvíli.

Nicméně navrhuji tedy za výbor odsouhlasenou proceduru takto:

Nejdříve bychom hlasovali o návrhu technických úprav, tedy legislativně technické.

Poté bychom hlasovali o návrhu pod písmenem D, to je paní poslankyně Pastuchová. V případě, že bude přijat, byl by nehlasovatelný A1, což je návrh ústavněprávního výboru. Chci jen upozornit na to, že jediný rozdíl mezi těmi dvěma pozměňovacími návrhy je, že jsou tam rozdílné doby, za které může být zaměstnanec vyslán na zahraniční službu bez jeho souhlasu. Vždy je to 6 měsíců maximálně, rozdíl je, že paní poslankyně Pastuchová navrhuje, aby to bylo v rozmezí 9 let, výbor navrhuje, aby to bylo v rozmezí 5 let. Takže to je jediný rozdíl. Pokud tedy návrh D přijat bude, tak bude nehlasovatelný A1, nebude-li přijat D, budeme hlasovat A1.

Poté bychom hlasovali A2 samostatně, to je otázka tedy věku velvyslanců.

Poté bychom hlasovali v pátém hlasování A3, A4 společně jedním hlasováním, to je také pozměňovací návrh ústavněprávního výboru.

Za šesté bychom hlasovali B1, to je mnou načtená legislativně technická úprava k části, kterou mění ústavněprávní výbor.

Poté bychom hlasovali návrh E, což je pan poslanec Velebný. Týká se to rozšíření okruhu osob, které nemohou být vyslány bez svého souhlasu do zahraničí, např. těhotné ženy atd., je tam odkaz na paragraf už uvedený v zákoně.

Za další bychom hlasovali B2, to je můj návrh, který se týká možnosti snížit nebo zvýšit osobní příplatek ze strany představeného.

Poté bychom hlasovali návrh C paní poslankyně Hnykové, to je otázka onoho osobního příplatku, tedy zavedení nebo přidání slovíčka "minimálně 10 %".

Poté návrhy pana poslance Stanjury s tím, že navrhuje, abychom tedy hlasovali samostatně F1, to je věc, která řeší členství v politické straně a následně možnost vykonávat i funkci v této politické straně a hnutí přesto, že ten daný člověk bude ve státní službě, to znamená umožnit tomu danému člověku vykonávat ony funkce, které už zmínil pan poslanec Stanjura, přestože by byl v té službě.

Další návrhy F2, tedy F2a a F2b, pan poslanec Stanjura, to se týká oněch náměstků, a samostatně bychom hlasovali ještě o návrhu F3, to znamená pod písmeny F3a, F3ba, F3bb, to je také pan poslanec Stanjura, týká se to vyjmutí Státního úřadu pro jadernou bezpečnost z působnosti služebního zákona.

A potom by bylo poslední, třinácté hlasování, návrh zákona jako celek.

Takže to je návrh procedury, kterou navrhuje ústavněprávní výbor Sněmovně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane zpravodaji, a ptám se, jestli má někdo další návrh k proceduře, nebo jestli je všechno jasné. (Nikdo se nehlásil.) Je všechno jasné.

 

Můžeme proceduru schválit v lasování pořadové číslo 146, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro navrženou proceduru hlasování. Je někdo proti? Děkuji vám.

hlasování pořadové číslo 146 z přítomných 188 pro 173 návrh byl přijat.

 

Můžeme tedy přistoupit k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Takže hlasování číslo jedna. Legislativně technické úpravy přednesené ve třetím čtení nebyly. Hlasovali bychom tedy o legislativně technických úpravách, které by byly předneseny ve třetím čtení, ale já nemám informaci o tom, že by takové byly, ale pro jistotu se tedy zeptám, jestli nějaký takový návrh nezazněl. (Nikdo se nehlásil.) Ne.

V tuto chvíli bychom tedy mohli přejít rovnou k písmenu D, to je návrh paní poslankyně Pastuchové, to znamená období 9 let místo 5 let, stanovisko výboru je negativní.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Paní ministryně? (Negativní. Nesouhlasné.)

Rozhodneme tedy hlasováním pořadové číslo 147. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 147 z přítomných 190 pro 27, proti 117, návrh nebyl přijat. Pokračujeme.

 

Poslanec Jeroným Tejc: V tuto chvíli tedy můžeme hlasovat o návrhu A1, to je totožný návrh, pouze s tím, že tam je 5 let. To znamená, stanovisko výboru je doporučující. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP