(12.30 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Jediná změna je, že od roku 2008 se může vytvářet rezerva na důchodovou reformu. To znamená, vybrané peníze i v těch letech, kdy byl nějaký přebytek, se mohly použít pouze k navýšení důchodů, k ničemu jinému se použít nemohly. Ale už se tady v té veřejné rozpravě bere jako fakt, že tady byly naspořeny nějaké peníze, které někdo převedl někam jinam, a ty se utratily někde jinde. Ten fakt není a potvrdí vám to Ministerstvo financí, ať je tam kdokoli jako ministr financí, protože to je jednoduchá věc, dá se podívat, jaké platily zákony, dá se podívat, jaké byly zůstatky, ale i když tam byl přebytek, tak se nemohl utratit na nic jiného než na důchody.
Tak já bych poprosil, abychom tady od mikrofonu ty mýty dál nešířili, spíš abychom si řekli, jak to bylo, změnil se způsob placení, žádné přebytky se nerozpustily na nic jiného. Navíc v těch letech, o kterých se bavíme, devadesátých, ty přebytky nebyly zdaleka tak velké jako ty deficity, které jsou v posledních letech.
A je pravda, a o tom mluvil pan předseda Zavadil, že deficit je závislý na hospodářském cyklu. V okamžiku, kdy se ekonomice daří, jsou vyšší mzdy, je nižší počet nezaměstnaných, tak logicky, protože důchodové pojištění se stanuje z hrubé mzdy procentem, tak je logické, že příjmy rostou, takže v těch letech je deficit nižší než v letech, kdy je bohužel hospodářská stagnace nebo recese, kdy nerostou platy a kdy roste počet nezaměstnaných. A to tak bude pořád. Hospodářský cyklus prostě bude fungovat, ale my nejsme schopni - a můžeme to vidět letos, máme masivní ekonomický růst a parametry jsou nastavené tak, že ani v letošním roce nemůže být systém vyrovnaný nebo přebytkový. Uvidíme, jestli to budou ta 4 % příští rok, nebo nebudou.
Je pravda, že bychom mohli u jedné kategorie důchodů, a to jsou invalidní důchody, že bychom je mohli převést do sociálního systému. Myslím, že by to bylo i logičtější, protože v zásadě je to sociální dávka a ten invalidní starobní důchod není až v okamžiku dosažení důchodového věku. Nicméně to na té nerovnováze v celém systému nic neudělá. Prostě budou vyšší výdaje v sociálním systému, nižší v důchodovém, ale vstupy se nějakým způsobem nezmění. Ale bylo by to logické a bylo by to čistší, protože to má charakter sociální pomoci a ne důchodu. Naopak si myslíme, že sirotčí a vdovské důchody by měly zůstat v kategorii penzí a nevyvádět je z toho systému, že právě stát jim deklaruje, že o tyto lidi se chce postarat více než o ty ostatní, a to je naprosto v pořádku. A pokud přijde ať už skupina poslanců, nebo vláda s tou změnou já bych řekl spíše formálního charakteru, že invalidní důchody se přesunou do sociálního systému, tak na tom se určitě dohodneme. Ale to na té nerovnováze příjmů a výdajů v penzijním systému nic neudělá. Ale bylo by to logičtější. Já si myslím, že to je bezesporu pravda. V tom okamžiku by byl sice nižší deficit důchodového účtu, nicméně byl by vyšší tlak na výdaje v sociálním systému. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím a táži se, zda je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? (Ne.) Pan zpravodaj? Také ne. Končím druhé čtení tohoto návrhu.
Dříve než přistoupíme k dalšímu bodu, dovolte mi načíst dvě omluvy, a to pana poslance Šarapatky, který se omlouvá z dnešního jednání od 11.45 do 14 hodin z pracovních důvodů, a pan ministr Stropnický se omlouvá od 12.30 do konce jednacího dne také z pracovních důvodů.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu
20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 471/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, předkládaný návrh novely zákona o silničním provozu a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel v sobě sdružuje témata vzešlá z vyhodnocení předchozích novelizací těchto zákonů od roku 2011 a z odborných diskusí, které Ministerstvo dopravy vedlo zejména v letech 2013 a 2014 s řadou subjektů, na něž úprava těchto zákonů dopadá, například sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, Svaz dopravy, hlavní město Praha, zástupci odborné veřejnosti z řad dopravních psychologů a cyklistických sdružení, Ministerstvo vnitra, dopravní policie a další.
Vymezeno bylo několik oblastí týkajících se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, které vyžadují změnu nebo doplnění. Jedná se zejména o otázky provozu samohybných osobních vozítek typu segway, zadržení osvědčení o registraci vozidla při špatném technickém stavu vozidla, kaucí, viditelnosti chodců na pozemních komunikacích a další dílčí úpravy směřující ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, jeho kontrole a řízení. Vedle cílů v oblasti zvýšení bezpečnosti silničního provozu byly zohledněny cíle k podpoře cyklistické dopravy, odstranění nadbytečné administrativní zátěže profesionálních řidičů a dopravců a částečně i zabezpečení slučitelnosti s právem Evropské unie. Předkládaný návrh zákona tedy dále obsahuje změny a návrhy v nové úpravě, v dopravně psychologickém vyšetření, profesní způsobilosti řidiče, zejména úpravu pravidelného školení, opravu transpozice směrnice Evropské unie o řidičských průkazech a úpravu některých aspektů cyklistické dopravy.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky svým usnesením ze dne 2. září 2015 doporučil návrh zákona projednat a schválit ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 471/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Martin Kolovratník, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Já vám přeji, dámy a pánové, milé kolegyně, milí kolegové, dobré teď už odpoledne.
Protože ta debata asi bude delší, je nás hodně přihlášených do obecné i podrobné rozpravy, tak se pokusím být velmi stručný. Jen připomenu, že první čtení proběhlo 7. července, hospodářský výbor po přerušení zákon projednal 11. září a přijal usnesení 471/2 s pozměňovacími návrhy. Těch pozměňovacích návrhů se už v září urodilo hodně, hospodářský výbor jich nakonec přijal 18. Zopakuji to, co říkal pan ministr Ťok - všechny, které byly hospodářským výborem přijaty, byly zároveň vypořádány kladně Ministerstvem dopravy. Pokud budete souhlasit, já je v tuto chvíli nebudu všechny číst, protože jsou obsaženy v usnesení hospodářského výboru. Ale já jsem si je v přípravě rozdělil aspoň zkráceně do čtyř skupin a budu konstatovat, že body 1, 3, 4 a 5 hospodářského výboru řešily právě jízdní pruhy vyhrazené pro cyklisty. Tady bych rád připomenul, že v bodě takzvaného cyklobalíčku jsme nakonec hlasovali zvlášť o jiném pozměňovacím návrhu, který byl také mnou navržen, který tyto cyklopruhy zavádí, a zatím ho nepřijal. Já jsem ho do systému opět zadal v trochu mírnější verzi po dohodě s ministerstvem a vysvětlím to později v obecné rozpravě, do které už jsem přihlášen. V bodu 2 hospodářský výbor zavádí institut takzvaných cyklistických zón a potom body 6 až 11, 13 a 17 zjednodušují pro občany proces vydávání řidičských průkazů. Konečně v té druhé části se věnujeme zákonu 247/2000, zkráceně o autoškolách. Jsou to body 12, 15 a 16, které se právě věnují autoškolám.
Urodilo se nám poměrně bohatě teď do druhého čtení i po hospodářském výboru. Do dneška jsem napočítal 14 dalších pozměňovacích návrhů, takže já teď dále nebudu zdržovat a prosím, pojďme se do nich pustit. Předpokládám, že jednotliví autoři je teď budou vysvětlovat a obhajovat. Já pamětliv, diskuse z úterka o SFDI, nebudu si brát až závěrečné slovo, ale zkusím průběžně krátce vždycky na ně reagovat, sdělit svůj názor i během té obecné rozpravy. Děkuji.***