(22.40 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Jelikož ale zcela autonomně nenaplňuje odvětvotvorná kritéria, není možné jej jako samostatné právní odvětví označit a jako takové označováno není. Právní úprava hazardních her je tak roztříštěna do různorodých právních předpisů několika právních odvětví. Spojujícím faktorem je však předmět právní úpravy, kterým je uskutečňování hazardních her. Vzhledem k charakteristice právních předpisů upravujících herní problematiku a norem v ní obsažených a v souvislosti s jejich účelem pak můžeme vymezit právo hazardních her. - Já se vám moc omlouvám. (Ke stolku stenografů.)
Právo hazardních her představuje multioborovou právní disciplínu v podobě účelového souhrnu právních norem upravujících provozování a účast na hazardních hrách, vykonávání dozoru nad hazardními hrami a odvod finančních prostředků do veřejných rozpočtů.
Kdo je to provozovatel hazardní hry? Provozovatelem hazardní hry může být dle dikce § 1 odst. 7 současně platného zákona pouze právnická osoba se sídlem na území České republiky, které oprávněný orgán vydal povolení k provozování hazardní hry. Shodně s tímto ustanovením pak v § 4 odst. 1 věta první stanovuje, že hazardní hry mohou být provozovány pouze na základě povolení, vydaného příslušným orgánem. Podmínkou pro vydání povolení je sídlo právnické osoby na území České republiky. A tady jsme u jednoho ze závažných problémů vytýkaných nám Evropskou unií v rámci společného evropského trhu, problému, který musela Česká republika akceptovat a který bude nezbytné z našeho právního předpisu odstranit.
Pak máme nejen provozovatele hazardní hry, ale máme i provozovatele spotřebitelské soutěže jako hazardní hry. Já některé z vás odkazuji na své vystoupení k vládnímu návrhu zákona, kde jsem vyjadřoval mnohokrát nepochopení nad tím, proč předkladatel, v tomto případě ministr financí, zrovna spotřebitelské soutěže vyjímá a dává jim výjimku. Ono to pochopení podle mého názoru má celkem jednoznačný obchodní důvod v obchodních vztazích společností vlastněných ministrem financí. Tomu se budeme věnovat v rámci vládního návrhu zákona. Jenom upozorňuji, že tak jak verbálně potírá hazard, má pro spotřebitelské soutěže pan ministr financí neuvěřitelnou slabost, přestože se nepochybně jedná o hazardní hru.
Dovolenou formu spotřebitelských loterií, tedy té spotřebitelské soutěže, je totiž možno provozovat na základě pouhého oznámení místně příslušnému finančnímu úřadu. Povolení se tedy nevydává, a ani s tím vláda nepočítá, že by se vydávat mělo, a ve spojení s principem co není zakázáno, je povoleno, dojdeme snadno k závěru, že provozovatelem pak může být jakákoliv právnická a fyzická osoba, která splní v prováděcím předpise stanovené náležitosti oznámení.
Na jedné straně je provozovatel, na druhé straně je účastník. Za účastníka hazardní hry tedy považujeme účastníka sázek a her upravených příslušným zákonem. Podmínky účastenství na hazardních hrách jsou v dosud platné úpravě stanoveny v § 1 odst. 1 a odst. 8, § 4 odst. 10 a pak také nejobecněji to nalezneme v občanském zákoníku. Opět se zde projevuje typický prvek v podobě roztříštěnosti úpravy jednotlivých institutů do několika na sebe nenavazujících ustanovení. Můžeme se však snadno shodnout a dovolte mi tedy, abych shrnul, že účastníkem hazardní hry může být pouze fyzická osoba starší 18 let, která předem ať již v hotovosti, či bezhotovostně uhradí vklad provozovateli hazardní hry.
Osobám mladším 18 let je účast na hazardních hrách zakázána. Jelikož pod pojmem hazardní hry musíme nutně rozumět i spotřebitelské soutěže, je nutno konstatovat, že se zákaz vztahuje i na tento druh hazardních her. Bohužel je ale zákaz v praxi převážně právě v souvislosti se spotřebitelskými soutěžemi často porušován. Věkovým omezením účast na hazardních hrách loterijní zákon modifikuje obecná ustanovení občanského zákoníku o účastenství na závazkových právních vztazích z důvodu ochrany osob 18 let před negativními dopady hazardních her. V potaz je rovněž nutno brát možnosti zastoupení stanovené občanským zákoníkem. Takto lze zastupovat fyzickou osobu jako při úhradě vkladu provozovateli, například uzavření smlouvy o sázce a hře tak, za použití systematického a logického výkladu použitím argumentu při právních úkonech prováděných v rámci hazardní hry, tedy i při jejich samotném hraní. Účastníci hazardních her mají mít také zajištěny rovné podmínky jak v rámci samotné účasti na hře, tak i co se týká možnosti výhry.
Loterijní zákon však omezuje účast na hazardních hrách i jiným způsobem než jen věkovou hranicí. Dle názoru, vyjádřeného v četbě, kterou si vám dovoluji vřele doporučit, publikace Herní právo, napsal autorský kolektiv Květoslava Kramáře, právní nejistotu způsobuje užití pojmu sázky místo v loterijním zákoně častěji užívaného pojmu vkladu. Rovněž pojem sázkové hry je zde nutno chápat nikoliv odděleně, ale v kontextu celého odstavce - v kontextu celého odstavce - pardon, tak jsem něco chtěl zdůraznit a trošku jsem se ztratil v textu, prosím, abyste mi to odpustili... v kontextu celého odstavce, omlouvám se, říkám to potřetí, jeho účelu a účelu zákona. Smyslem tohoto ustanovení zde pouze s ohledem na účastenství na zahraničních hrách je zabránit odlivu finančních prostředků do zahraničí. Zákazové ustanovení je tak uplatňováno na všechny typy zahraničních hazardních her.
Omezení je ale stanoveno i pro osoby, které by se chtěly zúčastnit tuzemských hazardních her. Zákaz účasti je stanoven pro osoby zaměstnané v kasinu pro účast na sázkových hrách provozovaných v tomto kasinu. Přijmete-li zaměstnání v kasinu, rozlučte se s tím, že si tam zahrajete. Nesmíte.
V oblasti kursových sázek je účast na nich zakázána pro osoby oprávněné přijímat sázky u provozovatele, u kterého jsou zaměstnány. Zákaz účasti na kursových sázkách platí i pro osoby stanovující kursy, a to u všech provozovatelů kursových sázek, povolených dle loterijního zákona. Zákaz účasti je rovněž stanoven u sázkových her na sportovní události a koňské dostihy pro osoby, které se přímo aktivně podílejí na těchto hrách, dále na události ve sportovních soutěžích, jejichž jsou účastníky nebo se na nich jinak podílejí nebo kterých se účastní sportovní klub, v němž zastávají funkci. Tato ustanovení mají přispět k zániku korupčního prostředí ve sportovních odvětvích, což lze jen ocenit, ovšem sami zvažte míru účinnosti, kterou to skutečně přináší.***