(22.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Zazvoním a přivolám kolegy z předsálí, protože se jedná o procedurální návrh. Ještě bych vás chtěl požádat, abyste upřesnil návrh na přerušení do kdy.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Do 28. října ranního kuropění. (Smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se obávám - já jsem vám nerozuměl. 28. října?

 

Poslanec Miroslav Kalousek: 28. října ranního kuropění. (Opět smích.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vás ještě poprosím, abyste upřesnil hodinu.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: 28. října bude kuropění v 5.40. (Výbuch smíchu.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Ještě eviduji žádost o odhlášení. Všechny vás odhlásím. Ještě jednou zazvoním, abych přivolal kolegy a kolegyně z předsálí a požádám vás, abyste se přihlásili svými elektronickými kartami. Počkám, až se ustálí počet poslankyň a poslanců. (Po chvilce čekání.) V tom případě jsme usnášeníschopní.

 

Dám hlasovat, kdo souhlasí s přerušením tohoto bodu do 28. 10. do 5.40.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro přerušení tohoto bodu, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 29. Přihlášeno je 93 poslankyň a poslanců, pro návrh 10, proti 67. Váš návrh byl zamítnut. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Abych pravdu řek', já jsem si oddych'. Mě by mrzelo, kdybychom to měli ukončit.

Můžeme tedy setrvat u pojmu hazard. Často se můžeme setkat s odvozeným výrazem hazardér. To je ten, kdo se věnuje hazardu. Běžně takto označujeme jedince, který riskuje značnou ztrátu, resp. výsledek určité činností tím, že nezná veškeré možnosti nebo okolnosti svého počínání a ponechává výsledek náhodě či pravděpodobnosti. Zcela jistě pak lze za hazardéra označit jedince, který takto riskuje pravidelně. Z pohledu společenské závažnosti představuje pravidelnost úkonu zpravidla významnější znak než jednorázový úkon. Můžeme říci, že na onen prvek pravidelnosti reaguje i občanský zákoník. Hazardní hru tak na základě výše uvedeného postupu můžeme definovat jako úplatnou konsenzuální dvou- nebo vícestrannou aleatorní smlouvu, z níž vzniká závazkový právní vztah jednostranně nebo i vícestranně zavazující, která se řídí předem -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane předsedo. Požádám vás, kolegyně a kolegové o ztišení.

Přečtu ještě jednu omluvenku, která ke mně dorazila, a to je, že omlouvám pana poslance Ivana Gabala dnes od 22 do 7. 10. deváté hodiny ranní ze zdravotních důvodů.

Požádám vás, abyste v případě, že máte něco důležitého k řešení, šli do předsálí, aby bylo slyšet, co se zde přednáší. Děkuji vám.

Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Prosím vás, protože se domnívám, že definice hazardní hry je opravdu mimořádně důležitá a ten šum - ne že by mi to vadilo - byl velký, tak já si ještě jednou dovolím ji zopakovat. Pište si: Hazardní hru tak na základě výše uvedeného postupu můžeme definovat jako úplatnou konsenzuální dvou- nebo vícestrannou aleatorní smlouvu, z níž vzniká závazkový právní vztah jednostranně nebo i vícestranně zavazující, která se řídí předem stanovenými nebo dohodnutými pravidly nebo která spočívá v potvrzení jednoho z protichůdných tvrzení smluvních stran o tom, zda určitá událost existovala, existuje či teprve nastane. Přičemž uzavírat tento druh smlouvy je umožněno pouze se

subjektem, jemuž bylo k tomuto účelu uděleno povolení na základě a v mezích zákona.

Definici hazardní hry je nutno chápat jako modifikaci obecných pojmů sázky a hry s veškerými specifiky a omezeními uvedenými v dalších částech mého připraveného vystoupení.

Co jsou to loterie a jiné podobné hry. Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, jako právní předpis zabývající se převážně veřejnoprávní úpravou herní problematiky a zároveň jako nejvýznamnější právní předpis v této oblasti obsahuje vymezení specifického okruhu sázek a her spadajících do působnosti tohoto zákona. Tento okruh souhrnně pojmenovává jako loterie a jiné podobné hry a obsahuje jejich generální definici v § 1 odst. 2. Atributy, jež musí loterie a jiné podobné hry splňovat, jsou dále uvedeny v odst. 3 a 6. V odst. 5 nalezeme zpřesňující ustanovení podřazující pod pojem loterie a jiné podobné hry i jiné podobné činnosti, které jsou vzhledem ke své povaze zařaditelné do působnosti loterijního zákona. Dále v § 2 stanovujeme demonstrativním výčtem činnosti, kterými se rozumí loterie a jiné podobné hry a vymezujeme tak jednotlivé druhy zákonem upravených her.

§ 1 definuje loterie a jiné podobné hry jako hry, kterých se dobrovolně účastní každá fyzická osoba, která zaplatí vklad, tedy sázku, jehož návratnost se nezaručuje, přičemž o výhře nebo prohře rozhoduje náhoda nebo předem neznámá okolnost nebo událost uvedená provozovatelem v předem stanovených herních podmínkách, tedy něco, co můžeme označit slovy "herní plán". Zná to každý provozovatel.

V odst. 3 a 6 stejného paragrafu jsou vymezeny podrobnější znaky loterií a jiných podobných her. Dle těchto ustanovení nesmí být okolnost určující výhru předem známa a musí být takového druhu, aby nemohla být provozovatelem nebo sázejícím ovlivněna. Zároveň platí, že hry nezaručující všem účastníkům rovné podmínky jsou zakázány.

Definice loterií a jiných podobných her je v loterijním zákoně upravena z legislativního hlediska, bohužel, musím říct, mimořádně složitě a nepřehledně. Tady nezbývá než litovat, že neprojednáváme vládní návrh nebo že pan kolega Volný nevyužil té příležitosti, neboť formulace, které jsou ve vládním návrhu rozjednaného prvního čtení, jsou výrazným pokrokem dnešního stavu.

Jaké je právo hazardních her. Právo hazardních her - samo o sobě se jedná o polysémantický pojem zahrnující velké množství institutů a otázek s nimi spojených. Samotný pojem práva hazardních her v nás, nebo tedy aspoň ve mně, evokuje představu samostatného právního odvětví právního řádu České republiky, obdobně jako je tomu u práva obchodního, trestního, práva správního apod. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP