(14.20 hodin)
(pokračuje Černochová)

Mě na tom všem, i z těch výroků, které včera pan ministr vnitra Chovanec sdělil do médií, znepokojuje postup, který ministr vnitra Chovanec v této situaci zvolil. Dle jeho vyjádření, prosím pěkně, oslovil, či snad zaúkoloval tajné služby, aby se touto záležitostí zabývaly. Přestože nespecifikoval, o jaké tajné služby se mělo jednat, asi se shodneme, že ten postup zarážející je. Máme tady i nějaké případy z minulosti, kdy se nejenom novináři, ale zejména pan státní zástupce Ištvan a pan Šlachta zabývali podobným případem, víme, že ten soud stále ještě běží, nevíme, s jakým výsledkem. A já jsem se dívala do platného zákona o zpravodajských službách a tam skutečně je, že zpravodajské služby může úkolovat pouze vláda či prezident s vědomím vlády. Ani ve vztahu k Úřadu pro zahraniční styky a informace, který formálně spadá pod pana ministra Chovance, pod jeho resort vnitra, nemá ministr vnitra kompetence, na základě kterých by mohl tento úřad sám o sobě zaúkolovat, nehledě na to, že se tyto instituce mají zabývat zcela jinými záležitostmi.

Bezpečnostní služby si náš stát zřizuje především za účelem ochrany ústavního zřízení, ekonomických či jiných zájmů a samozřejmě bezpečnosti naší země. Proto se nedomnívám, že ohrožení pověsti, osobního PR či politické kariéry ministra vnitra spadá do některé z těchto oblastí, a je tedy pro mne postup ministra Chovance naprosto nepřiměřený. Podle mého názoru by stačilo, kdyby pan ministr vše v momentě, kdy se o této záležitosti dozvěděl, tak jako běžný smrtelník oznámil Policii České republiky, případně vydal dle svého uvážení nějaké tiskové prohlášení, mediální útok by tím mohl zneškodnit, vysvětlit. Tak toto celé budí totiž dojem, že ministr vnitra Chovanec ani nedůvěřuje policii, což u ministra vnitra je opravdu velice smutná a podivná skutečnost.

Skutečnou třešničkou na dortu pak je, že jeho výstřel je směřován buď nepřímým, nebo nepřiznaným způsobem proti jeho hlavnímu koaličnímu partnerovi a jeho mediálnímu domu, nemusím ho asi jmenovat, všichni víme, o koho jde, s jehož hnutím však pan ministr vnitra zcela dobrovolně sdílí koaliční manželství.

Tak nezbývá než doufat, že tato vláda je plná paradoxů, které nemají obdoby, a že se nám dostane jako Poslanecké sněmovně vysvětlení od některého z ministrů, když tady pan ministr vnitra Chovanec není, toho, co se na té vládě opravdu dělo, jestli ministr vnitra Chovanec se na vládu obrátil se žádostí, jestli může, nebo s dotazem, s návrhem, že chce úkolovat zpravodajské služby. Protože pokud se tohle nevysvětlí, tak ta pachuť v tom éteru z toho, že tady někdo zneužívá zpravodajské služby, bohužel zůstane.

A mrzí mě, že tady pan ministr není, aby na to mohl reagovat on. Věřím, že se toho vysvětlení ujme některý jiný z členů vlády. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pan předseda Stanjura. Po něm je přihlášen pan předseda Faltýnek.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane předsedo. Tak dneska máme 6. října a zodpovědné kraje a zodpovědné obce a města chystají rozpočty na rok 2016. A my máme v běhu vládní návrh zákona o rozpočtovém určení daní, a i když to půjde dobře, tak vyjde ve Sbírce někdy začátkem prosince. Vládní koalice a především hnutí ANO obviňuje jednoho našeho kolegu, že blokuje zákon, který navrhl pan poslanec Volný, sněmovní tisk 437. V zásadě mají pravdu. Ale tomu našemu kolegovi to právo upírají, ale současně oni svým postupem blokují bod číslo 5, sněmovní tisk 416, vládní návrh zákona o rozpočtovém určení daní.

A já si myslím, že rozpočtové určení daní rozpočty krajů, měst a obcí - a je to do kupy skoro 6300 subjektů, nemají trpět a čekat na to, jak dopadne politický souboj o jiný návrh zákona. Takže chci nabídnout Poslanecké sněmovně, abychom svým kolegům v samosprávě vyšli vstříc, abychom dokončili druhé čtení, protože tam už jsme před ukončením podrobné rozpravy, to znamená, už se v zásadě pouze přihlašujeme k pozměňujícím návrhům, které padly v obecné rozpravě ve druhém čtení a byly odůvodněny i v obecné rozpravě ve druhém čtení.

Takže dávám návrh na zařazení bodu číslo 5, sněmovní tisk 416, a to variantně, abych nebyl obviněn z toho, že chci něco blokovat. Nejprve první návrh, dnes jako první bod. Pokud by to Sněmovna nepřijala, tak navrhuji dnes po již pevně zařazených bodech, a pokud by ani to Sněmovna nepřijala, navrhuji, aby to bylo zítra jako první bod v 9 hodin ráno. Já osobně předpokládám, i když samozřejmě tady se těžko prognózuje, že ta debata by byla velmi krátká. Mohli bychom postoupit tento tisk garančnímu výboru, to je rozpočtovému, tak aby ho příští týden projednal, abychom se v týdnu od 20. října k rozpočtovému určení daní dostali bez ohledu na to, jak dopadne projednávání jiných návrhů zákonů.

Buď těm samosprávám chceme přispět a zvýšit podíl na sdílených daních, nebo ne. Takhle jednoduché to je. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan předseda Faltýnek, který je zatím posledním přihlášeným k pořadu schůze.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Ano. Je to velmi jednoduché. Když chci dávat, musím mít příjem. Já bych s dovolením mírně - a samozřejmě souhlasím s tím, co říkal, vaším prostřednictvím souhlasím s panem kolegou Stanjurou. Má určitě pravdu. Kraje ty peníze potřebují. Na druhé straně ten státní rozpočet samozřejmě na to musí mít zdroje, takže to jsou spojené nádoby.

Já bych mírně modifikoval ten jeho návrh, který mi připadá naprosto logický, a sice tak, abychom pevně zařadili bod 30, o loteriích a jiných podobných hrách, kde očekáváme výnos, a bod 5, o rozpočtovém určení daní, kde očekáváme ten výdej, dnes na 19 hodin. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Teď tady byla přihláška pana kolegy Kalouska a potom pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Při jisté míře objektivity doufám, že málokdo pochybuje o jisté míře zběhlosti v rozpočtových pravidlech a v rozpočtování mé osoby. Tak bych rád řekl, že neexistuje žádná přímá souvislost mezi zdaněním loterií a rozpočtovým určením daní. Prostě neexistuje.

Za druhé bych chtěl poprosit pana poslance Faltýnka, aby si srovnal argumentaci. Já jsem tady půl roku slyšel: my neděláme nic jiného než že vracíme krajům to, co jim Kalousek sebral. A teď slyším: my můžeme krajům přidat jenom tehdy, když nám projde nějaký zákon. Tak co je pravda? Kdy lžete a kdy říkáte pravdu? Obávám se, že vy už se v tom občas ztrácíte, pane předsedo prostřednictvím pana předsedy.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Kolega Stanjura. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já samozřejmě přiznávám právo každému klubu blokovat jakýkoliv návrh zákona. Tady vidíme v přímém přenosu, jak klub hnutí ANO blokuje projednání zákona o rozpočtovém určení daní. Proč ne? Ale až nám budete vyčítat u jiného návrhu zákona, který se zase nebude líbit nám, že děláme totéž, tak si nestěžujte a podívejte se do zrcadla.

A chtěl bych připomenout ten letenský orloj, kdy v červenci a v srpnu se ti jednotliví ministři střídali u pana ministra financí a za ty dva měsíce se našlo 22 miliard příjmů, které ještě v červnu nebyly. Tak proč jste nemysleli na ty kraje, když jste našli 22 miliard jiných příjmů během těch spanilých návštěv jednotlivých ministrů, kdy najednou deficit zůstal stejný? Tak tím pádem, když rostly výdaje, rostly i příjmy?

Navíc i ta daň, kterou navrhuje pan poslanec Volný, není podle rozpočtového určení daní určena krajům. Nebo se pletu? V té novele není navržena změna o rozpočtovém určení daní. Ani v tom RUDu není určeno, že z té daně loterijní nebo z hazardu, jak ji budeme nazývat, že je to sdílená daň, která se dělí mimo jiné i mezi kraje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP