(9.20 hodin)
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Tím jsme naplnili jednací řád. Zeptám se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, rozpravu končím. Všechny vás odhlásím. Prosím, abyste se přihlásili znovu.
Padl zde tedy návrh na opakování druhého čtení. O tomto návrhu rozhodneme hlasováním.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s opakováním druhého čtení, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má pořadové číslo 104, přihlášeno 159, pro 152, proti 1. Tento návrh byl přijat a tento tisk bude znovu projednán ve druhém čtení. Děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.
Budeme pokračovat bodem
154.
Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších
na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 42/ - třetí čtení
Prosím tedy zástupce navrhovatelů pana poslance Farského a prosím také zpravodaje garančního výboru, kterým je výbor ústavněprávní, a zpravodajem je pan poslanec Jan Chvojka. Pozměňovací návrhy a návrh na zamítnutí jsou uvedeny ve sněmovním tisku 42/9, byly doručeny 10. července 2015. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 42/10.
Zeptám se pana poslance Farského, zda chce vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Není tomu tak. V tom případě otevírám rozpravu a mám v ní přihlášku pana poslance Klána. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Po vás vystoupí pan zpravodaj.
Poslanec Jan Klán: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Dámy a pánové, vážená vládo, krásné dopoledne. Konečně se dostáváme ke třetímu čtení zákona o registru smluv a já zde přednesu určité stanovisko našeho klubu a vyjádřím se k jednotlivým pozměňovacím návrhům, které podpoříme a které nepodpoříme.
Předně samozřejmě podpoříme mé pozměňovací návrhy, které jsem předložil ve druhém čtení, poté pozměňovací návrh pana poslance Adamce, který zavádí výroční zprávu registru smluv. Já jsem se dozvěděl, že Ministerstvo vnitra, potažmo Ministerstvo pro místní rozvoj, protože záleží, kdo bude oním správcem, že prý zavedení výroční zprávy nechce. Prý nevědí - což mě docela zaujalo - co by do té výroční zprávy psali. Tak že jsem to já, tak já jim trochu poradím, co by v té výroční zprávě asi mělo být.
Jednak by tam samozřejmě měla být finanční nákladnost na zavedení samotného registru smluv, kolik lidí se bude zaměstnávat v oné správě registru smluv a samozřejmě nesmí chybět ani analýza třeba efektivity nebo počtu přístupů do registru smluv. Když tady pan předkladatel pořád tvrdí, že -
Předseda PSP Jan Hamáček: Kolegyně, kolegové, je to velmi sledovaný zákon a já prosím, aby atmosféra ve sněmovně odpovídala jak zájmu o tento zákon, tak době, po kterou leží v Poslanecké sněmovně. Děkuji.
Poslanec Jan Klán: Když pan předkladatel tvrdí, že na Slovensku registr smluv funguje, ano, Slovensko má zavedený registr smluv a je to jako jediný stát v Evropě, který má registr smluv funkční. A když mně píše, já nevím, Rekonstrukce státu, jako včera mně poslali takový zajímavý informační nějaký leták nebo brožuru nebo jak bych to nazval, mně spíš přijde, že to není už ani Rekonstrukce státu, co tam píší, ale podle mě už to je dekonstrukce státu. V některých ohledech to je fakt dekonstrukce státu.
Proto my podpoříme některé pozměňovací návrhy do registru smluv, aby ten registr smluv byl opravdu funkční a hlavně aby neohrozil třeba bezpečnost státu, což se tam může stát, protože například by musely uveřejňovat třeba Poslanecká sněmovna nebo celý Parlament, a tam se jedná o veliký problém. Proto podpoříme pozměňovací návrh pana poslance Kalouska, takže to bude další pozměňovací návrh, který podpoříme.
Ale vraťme se zpátky k oné výroční zprávě. Pokud v té výroční zprávě nebude analýza efektivity nebo cost benefit analysis třeba, analýza nákladů, tak že to bude úplně scestné. Já už jsem tady ve druhém čtení říkal, že pokud nemáme jasně funkční zákon o zadávání veřejných zakázek, tak prostě registr smluv je bezzubý. Ten prostě nebude pořádně fungovat. My musíme řešit zákon o zadávání veřejných zakázek. Registr smluv ano, dobře, klidně ať je, ale ne v této podobě, jak je to tady předloženo.
To si tady, já nevím, předkladatel neuvědomil, že můžeme zlikvidovat státní firmy? Já chápu, že ČEZ má výjimku, asi si ji prý vylobboval nebo já nevím, jak to dokázal. Dobře, je to společnost kotovaná na burze, tak má výjimku. Ale co Budvar? Já nevím. Co Česká pošta? Co Lesy České republiky? Já nevím prostě. Jako když uveřejní smlouvu, samozřejmě začerníme tam nějaké ty informace, které by ohrožovaly nějaké obchodní tajemství, dobře, ale co ten zbytek? Já nevím, opravdu nevím, a jestli někdo chce zlikvidovat státní firmy, tak my to tedy rozhodně nebudeme.
Tak teď popojedeme trošku dál. Já si tady musím povzdechnout nad tím, že vždycky jsme nějakým způsobem tlačeni do něčeho z Rekonstrukce státu, že to je prostě nej- nej- zákon, že je nejlepší, nejskvělejší, nejúžasnější, já nevím co všechno. A to se jako myslí, že na tom stojí fungování státní správy nebo celého státu? Já myslím, že se zavedením registru smluv se nestane nic a jeho nepřijetím se také nestane nic. Prostě stát bude fungovat dál.
A jestli se to zprůhlední, jak říkám, pokud nefunguje zákon o zadávání veřejných zakázek, tak je to scestné. Možná se někdo může sám takhle zamyslet, o čem tady mluvím a říci - tak dobře, tak registr smluv budeme mít, budou se tam povinně vkládat ty smlouvy, když po třech měsících tam nějakým způsobem nebude, tak bude neplatná a takové věci. No ale už v současné době mohou obce samy zveřejňovat smlouvy. Proč bych jim to měl všem nařizovat? Prostě já nevím. Prostě já jsem z toho možná trochu zmaten, možná se tomu bude někdo smát, ale prostě podle mě registr smluv je velkým problémem. (V sále je trvalý silný ruch.)
A my jsme tlačeni někam, kam my nechceme, ať je to jakýmkoliv zájmovým lobbingem nebo čímkoliv. A když si tady čtu, že prostě Rekonstrukci státu podporuje velvyslanectví Spojených států v Praze, tak já nevím, o co tady jde. Ono jim asi opravdu jde o to zlikvidovat náš stát. My tady budeme něco mít jako opět nějakou sociální laboratoř, prostě pod tlakem Spojených států. Já tomu fakt nerozumím. Prostě když si to tady přečtu, Rekonstrukci státu dále podporují velvyslanectví USA v Praze, britské velvyslanectví, velvyslanectví Kanady, máte tady samé obchodní komory, Anheuser-Busch a já nevím, prostě tady se fakt čeká na něco, já nevím.
Já nevím, jestli pan předkladatel o tom ví nebo neví, nebo je to účelovost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Kolegyně, kolegové, prosím o klid! Nerad přerušuji velmi emotivní výstup pana poslance, ale musím, protože hladina hluku je velmi vysoká.
Poslanec Jan Klán: Takže já už vidím, když uveřejníme ty smlouvy těch státních podniků, jak ta mlsná konkurence prostě bude chodit okolo a čeká vysloveně na to, až to tam bude zveřejněno. To si uvědomme. O nic jiného nejde. Samozřejmě já už se těším, jak budou například média o mně psát, že jsem tady lkal a hřímal prostě že to nenastane a nastane.
Já prostě tady si neodpustím takovou paralelu se služebním zákonem. To byl také poslanecký návrh, podobně jako je registr smluv. Neměl také vypracovanou řádnou analýzu dopadu regulací do činných aktérů. A jak to dopadlo? No, vidíme to dneska. Takže uvidíte, že když ten registr smluv schválíme, tak dojde k podobnému jevu jako u služebního zákona. Proto tady jasně říkám, že to měl být vládní návrh. Měla být řádně propracována analýza dopadu regulací jednotlivých dotčených aktérů, a těch je plno.
Já mohu říci, že jsme pořádali semináře. Já jsem tam na ně chodil. Různé besedy, semináře a já nevím co. Někdy to byly jen nějaké povídačky. Prostě dotčení aktéři s tím měli velký problém. A jestliže my je nenecháme vyjádřit - a protože poslanecký návrh to nezvládne, protože nemá za sebou aparát tak jako ministerstvo, ať je to Ministerstvo vnitra, nebo jakékoliv jiné, no tak jako mně to přijde opravdu jako trochu mimo. Takže jak říkám, měl to být vládní návrh s řádně propracovanou analýzou RIA. Jestliže tam není, tak je to velký problém. ***