(12.00 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Návrh, který předkládáme, zohledňuje fakt, že úprava podílu obcí a krajů souvisela s potřebou financování druhého pilíře, který, jak už jsem říkal, bude zrušen. Navíc obce ve většině svých výdajů vystupují jako koneční spotřebitelé, kteří DPH skutečně platí, proto se zvýšení sazby promítlo rovněž na straně výdajů.

Vzhledem k tomu, že procentní podíly obcí jsou v souhrnu vyšší, než je tomu u krajů, pozměňující návrh posouvá změnu v navýšení podílu s účinností - a to je velmi důležité - k 1. lednu 2017, to je první zvýšení, a ten návrat k původnímu koeficientu je až k 1. lednu 2018. To znamená, neobstojí zde argument, že je připraven rozpočet na rok 2016 a že už se s tím nedá nic dělat, protože pozměňovací návrh nemíří na příští rok, ale míří až na roky 2017 a 2018. Pokud by se nám to podařilo schválit, tak naši kolegové, kteří působí v obecní samosprávě, by mohli kalkulovat ve svých plánech, protože tam shodou okolností je volební období 2014 až 2018, mohli by kalkulovat se zvýšeným příjmem pro roky 2017, 2018 a bezesporu by to přispělo ke splnění volebních programů těch, kteří uspěli a kteří v těch městech a obcích vládnou.

Vycházíme-li z celostátního inkasa roku 2014, tak dopad této změny odhadujeme v prvním roce, což je rok 2017, 3,5 miliardy korun a v dalších letech dalších 6 miliard korun. Když se k tomu vyjadřovalo Ministerstvo financí, tak ve svých odhadech došlo k částce 3,64 miliardy, kde my jsme měli 3,5, a dalších 6,64 tam, kde my jsme měli dalších 6, takže musím říci, že jsme to v zásadě odhadli dobře. A není důvod nevěřit číslům z Ministerstva financí. Takže říkám, že podle kvalifikovaného odhadu Ministerstva financí je dopad pro rok 2017 3,64 miliardy a pro rok 2018 dalších 6,64 miliardy korun.

Pokud si vezmeme jak rozpočet roku 2015, známe plnění za prvních devět měsíců, tak připravovaný rozpočet, když my jako opozice víme, že zatím není finální tvar a finální návrh státního rozpočtu obdržíme do našich lavic do 30. září, tak jsme opravdu přesvědčeni, že ta částka je taková, že si ji státní rozpočet může dovolit. Navíc, a to je dobrá zpráva pro nás pro všechny, odhady růstu české ekonomiky jsou vyšší v této chvíli, než byly na začátku roku 2015 nebo v okamžiku, kdy se připravoval rozpočet na letošní rok, a ten zvýšený odhad růstu platí i pro následující roky. Takže z toho vychází, že celkové inkaso daňových příjmů bude vyšší, a to řádově o desítky miliard korun, aniž by tam byl jakýkoli efekt legislativních změn, tzn. při autonomním vývoji. Takže jsme přesvědčeni, že to je věc, kterou si státní rozpočet může dovolit. Jsme přesvědčeni, že to je věc, kterou máme udělat, a máme pomoci našim kolegům v obcích a městech.

Já jsem zaznamenal vystoupení pana ministra financí na sněmu Svazu měst a obcí, kde správně říkal, že když porovnáme stát, kraje a obce, tak z těchto tří úrovní veřejné správy nejlépe dlouhodobě hospodaří obce a města. To se, myslím, shodujeme. Pan ministr ovšem říkal, že v tom okamžiku jsou to ony, kdo nepotřebují přidat. A já si myslím, že to není úplně pravda, že to není spravedlivé, že nemáme přidávat těm, kteří hospodaří hůře, ale naopak máme odměnit ty, kteří hospodaří lépe.

Já nebudu předčítat ten konkrétní návrh. Pokusil jsem se ho odůvodnit. Konkrétní znění paragrafů a těch změn mají asi jeden a půl strany. Jen ještě jednou, a to jménem pana poslance Vilímce, odkazuji na sněmovní dokument číslo 2601.

Děkuji, paní místopředsedkyně.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím s faktickou poznámkou paní poslankyni Kovářovou, poté pana ministra financí. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené dámy, vážení pánové, chtěla bych na podporu svého pozměňovacího návrhu, resp. návrhu, který přijal i výbor pro veřejnou správu, říci pár slov.

Zajímavou informaci jsme se dozvěděli z důvodové zprávy, která říká, že vláda stanoví k tomuto pozměňovacímu návrhu negativní stanovisko. Důvodem je, že finanční situace obcí je velmi dobrá. Tak to mně trošku hlava nebere. Má to býti tedy trest za to, že obce dobře hospodaří, že jenom čtyři obce v podstatě jsou ohroženy krachem a ostatní se velmi dobře snaží, plánují a na svých účtech mají hodně peněz. Proč asi? Obce se dlouhodobě připravují na čerpání finančních prostředků z Evropské unie a k tomu potřebují mít finanční prostředky na dofinancování. To je ten důvod, proč dlouhodobě plánují a mají na začátku tohoto programového období finanční prostředky připraveny.

Vezmeme-li si, že asi dvě miliardy by mohly připlout na účet obcí, pokud bude pozměňovací návrh schválen, pak by to samozřejmě do hospodářství mohlo přinést daleko více peněz, protože z Evropské unie dostáváme v průměru 80 %, obce by si dofinancovaly 2 miliardy, z Evropské unie by přišlo 8 miliard a do našeho hospodářství by celkově přitekla velká suma peněz, která by samozřejmě mohla pomoci našemu hospodářství.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Paní poslankyně, omlouvám se, vaše dvě minuty jsou pryč. (Ano, děkuji.)

Já děkuji a poprosím s faktickou pana ministra financí. Prosím, pane ministře, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, velice krátce ohledně daňových příjmů veřejných rozpočtů. Z těch rozpočtů dostáváme peníze všichni, tzn. státní rozpočet, kraje, obce. Od nástupu naší vlády a výhled roku 2016 vybereme do veřejných rozpočtů o 175,3 miliardy, včetně sociálních odvodů, navíc. (Ukazuje grafy.) Z toho kraje dostanou v porovnání s obdobím 2014, 2015, 2016 navíc 12,4 miliardy a obce dostanou navíc, teď to řeknu podle jednotlivých let, tzn. když porovnám, za rok 2014 dostaly obce a města o 7,4 miliardy navíc, 2014/2015 o 3,1 miliardy navíc a v porovnání 2015/2016 o 13,2 miliardy navíc obce a města, takže celkově za to období obce a města dostanou 23,7 miliardy korun navíc. To jsou fakta, to jsou čísla, to se dá ověřit. A já myslím, že obce, samozřejmě jsem je chválil, ale my dneska stojíme před novou situací, před státním rozpočtem a je nová bezpečnostní situace, je nová situace v Evropě, ve světě, takže bohužel ten státní rozpočet stále hospodaří nejhůř, když to porovnám se všemi, a obce díky tomu, že vybíráme ty daně, tak dostanou o těch 23,7 miliardy navíc, nebo jak jsem to řekl, takže si myslím, že všichni mohou být spokojeni. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím s faktickou pana poslance Stanjuru, připraví se pan poslanec Farský. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP