(16.00 hodin)
(pokračuje Gazdík)
Pan ministr Richard Brabec ale ještě zůstane u stolku zpravodajů, protože dalším bodem našeho jednání je
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí
a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního
prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 409/ - druhé čtení
Poprosím pana ministra, aby nám předložený návrh uvedl. Prosím, pane ministře.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo, pane předsedající. Vy jste v podstatě už všechno řekl, takže k tomu už není co dodat. Já budu asi velmi stručný -
Místopředseda PSP Petr Gazdík: To byl jenom název. (S úsměvem oba.)
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec - protože samozřejmě delší úvodní slovo jsem měl v rámci prvního čtení. Nechci to opakovat, máte to ve svých materiálech.
Chtěl bych jenom říct, že tím primárním důvodem k předložení této novely, její klíčové části, je zajištění nápravy v reakci na řízení o porušení smlouvy ze strany Evropské komise, tedy nám dobře známý infringement. Kromě toho musí být provedeny některé nové evropské směrnice, případně adaptována česká legislativa na příslušnou evropskou legislativu. Například se jedná o implementaci dvou předpisů Evropské unie v oblasti odpadních baterií a akumulátorů. Rovněž zákon o odpadech adaptuje nařízení Evropského parlamentu a Rady o recyklaci lodí. Dále se jedná o adaptaci na nařízení Komise, kterým se nahrazuje příloha č. 3 směrnice o odpadech, kde se přímo jedná o některé nové nebezpečné vlastnosti odpadů. A je třeba říct, že součástí je také poměrně už hodně diskutovaná problematika tzv. bezhotovostní platby za vykoupený kovový odpad, která, tak jak už jsem avizoval, by měla touto zákonnou normou zpřesnit a jasně zakotvit povinnosti, které jsou dneska dané novelou vyhlášky č. 383 o podrobnostech nakládání s odpady. Rovněž návrh zákona reaguje i na podněty z tzv. ekoauditu, tedy z prověrky právních předpisů na ochranu životního prostředí, které zjednodušují některé povinnosti např. v oblasti přepravy nebezpečných odpadů.
Podle informací, které mám, tak v rámci projednávání v prvním čtení, resp. ve výboru pro životní prostředí, padly některé pozměňovací návrhy, se kterými Ministerstvo životního prostředí jako předkladatel souhlasí. Jsou to ty pozměňovací návrhy, které jsou uvedeny v usnesení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru. Usnesení tohoto výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 409/1. Nyní prosím taktéž pana zpravodaje výboru pro životní prostředí pana poslance Josefa Nekla, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Nekl: Ano, děkuji, pane místopředsedo. Jak bylo řečeno, garanční výbor projednal návrh novely tohoto zákona. Zde bych chtěl podotknout, že proběhla velmi bohatá diskuse, protože ten zákon se dotýká řady oborů. Garanční výbor nakonec přijal usnesení, které bych teď předložil:
Po odůvodnění náměstkyně ministra životního prostředí paní Ing. Bereniky Peštové a zpravodajské zprávě poslance RSDr. Josefa Nekla a po rozpravě výbor životního prostředí doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů - tyto pozměňovací návrhy jsou v tisku 409/1, který je vám doručen a můžete využít. Zároveň pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání návrhu zákona, a zmocňuje zpravodaje, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy. Zde bych chtěl upozornit, že v podrobné rozpravě tyto technické úpravy načtu. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Josef Kott jako první, po něm pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Dobrý den, pane předsedající, členové vlády, vážené kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych v jednoduchosti představil mnou předložené pozměňovací návrhy.
Ten první se týká osob pověřených hodnocením nebezpečných vlastností odpadu. Vládní návrh novelizace zákona o odpadech provádí adaptaci nařízení komise EU č. 1357/2014 ze dne 18. prosince 2014, kterým se nahrazuje příloha č. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech a o zrušení některých směrnic. Kromě ustanovení, která budou nově nahrazena přímo použitelným předpisem Evropské unie, je nezbytné také zajistit návaznosti a kontinuitu národních nástrojů, které jsou na evropskou úpravu navázané a které zajišťují funkční implementaci.
Proto navrhuji do přechodných ustanovení návrhu novely zákona v čl. 2 doplnit body 9 a 10, jejichž cílem je zajistit, aby s ohledem na novou textaci a vymezení nepozbyla platnosti stávající pověření osob k oprávnění provádění hodnocení nebezpečných vlastností odpadů a také již provedená hodnocení. K takovýmto dopadům novely není z věcného hlediska žádný důvod, protože i přes odlišné vymezení některých nebezpečných vlastností by provedení nového hodnocení nevedlo k odlišnému výsledku. Vydávání nových pověření k hodnocení nebezpečných vlastností odpadu a osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností by tak bylo pouze formálním a zároveň velmi nákladným procesem.
Adaptace nařízení EU č. 1357/2014 se týká i navržená změna v § 7 odst. 6, kterou se pouze mění kódové označení jedné z nebezpečných vlastností odpadů tak, aby odpovídalo novému kódovému označení uvedenému v této příloze.
Druhý můj pozměňovací návrh se týká zpřesnění definice kalů a upravených kalů a dále pak jejich využití na zemědělské půdě. V předloženém vládním návrhu novely zákona o odpadech dochází ke změně definice kalů z čistíren odpadních vod. Mimo tuto změnu považuji za vhodné dále upravit definici kalů ze septiků a jiných podobných zařízení tak, aby se vztahovala pouze na kaly, které pocházejí z vodních děl sloužících k čištění odpadních vod z domácností před jejich vypouštěním.
Další část mého návrhu je reakcí na vývoj posledních let, během nichž v České republice vznikly čistírny odpadních vod, které nemají dostatečnou kapacitu na úpravu, popř. skladování všech kalů, které produkují. Zároveň došlo ke vzniku nových zpracovatelských zařízení, která mohou provádět úpravy kalů tak, aby mohly býti využívány na zemědělské půdě. Rozvolnění podmínek, kdo může provádět úpravu, však podle zjištění České inspekce životního prostředí vedlo také k řadě případů obcházení zákona o odpadech. Subjekty, které měly provádět úpravu kalů, pouze využily možnosti kaly nově přebírat a vystavovat k nim program použití, aniž by skutečně kaly zbavily nebezpečných vlastností. Proto můj pozměňovací návrh sice zachovává možnost, aby úpravu kalů prováděl subjekt odlišný od provozovatele čistírny odpadních vod, zároveň však do zákona doplní jednoznačné podmínky a pravidla pro jejich předávání a skladování. ***