(20.50 hodin)
(pokračuje Adamec)
Já bych skutečně se přihlásil k některým věcem, které tady padly, protože se domnívám, že některé věci, které nakonec byly i komentovány představiteli hnutí ANO, že to není dobře, tak přesto se pomocí jejich hlasů podařily schválit. Padalo tady rušení poplatků, rušení druhého pilíře bez náhrady, tři sazby DPH. Jen tak mimochodem možná bych se chtěl zeptat, jestli si někdo myslí, že opravdu léky jsou levnější než před zavedením třetí sazby. Jen tak mimochodem panuje takový obecný mýtus, že vláda bývalé koalice zvedla DPH navždycky, ale není to pravda. Pokud já si vzpomínám, tak se v tichosti pak dodávalo, že je to pouze na tři roky, a my už jsme tady upozorňovali, že už letošní rok by stálo za to uvažovat o tom vůbec sazbu snížit a nedělat vůbec třetí sazbu. Ale bohužel koaliční dohoda je koaliční dohoda.
Zaregistroval jsem, že je tu tlak na další daně, na sektorové daně. To není v důsledku nic jiného než zvyšování daní. Pak mně vadí spousta regulace podnikání. To říkám zcela otevřeně, když se třeba neshodneme i na pravé části spektra, v tomto asi ano, zákaz prodeje o svátcích, zákaz kouření - oblíbené téma v restauracích, různé záležitosti typu registračních pokladen, mimochodem interpretované tak, že i my jsme je chtěli, což nikdy nebyla pravda. To podle mne zatíží jenom datové sítě a spousta dat bude chodit naprosto k ničemu. Kontrolní hlášení DPH, omezení výdajových paušálů atd. atd. Co mi dále vadí, je určitá regulace společnosti. Vadí mi registry. Já to říkám i s mírou odpovědnosti k tomu, že některé registry vznikly v rámci části pravého spektra.
Já si myslím, že těch hříšků proti pravicovému smýšlení je tady celá řada. Jen tak mimochodem, padaly tady investice. Já jsem si nechal udělat porovnání v roce 2013 a rok 2015. Překvapení je tady namístě. Prostě 102,5 miliardy v roce 2013, v roce 2015 75 miliard. Tak jako já tedy nevím, co si o tom mám myslet. Můj názor je ten, že propojení, řekl bych, politiky, tří pilířů demokracie s médii a s podnikatelským prostředím je pro demokracii velmi nevhodné, škodlivé a řekl bych v důsledku smrtící.
Já tedy už vás nebudu zdržovat, je pozdní večer, ale zakončil bych trošku s humorem. Víte, já bych nerad, aby to pokračovalo v tom duchu - český národ je národ vtípkařů, fórkařů. Já jsem slyšel poslední dobou takový jeden krásný pěkný nejkratší fór České republiky. A přeložte si ho, jak chcete. Přijde finanční kontrola do Agrofertu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad ODS.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Dalším do rozpravy je pan poslanec Petr Bendl a po něm, zatím jako poslední, pan poslanec Lukáš Pleticha. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane premiére, vážená vládo, kolegyně, kolegové, já jsem původně dlouho přemýšlel, jestli vystoupit, či nikoli, protože řadu věcí, na které jsem chtěl upozornit, už tady řekli mí kolegové a předřečníci. Ale z diskuse proběhlé dnes jsem pochopil, že ne všichni ještě chápou, co se v této Sněmovně v poslední dny nebo týdny vlastně odehrálo. Prošel jsem si všechny interpelace, které jsem podával na jednotlivé ministry. V řadě případů to byly interpelace, které byly věcí, řeknu, politického názoru, a rozumím tomu, že jsem možná kritizoval některé věci, které prosazuje a bude prosazovat každá levicová vláda, více jistot, více úředníků. Vyčítal jsem například ministrovi zemědělství, že nabírá nové stovky úředníků. On tvrdí, že proto, že by jinak tu situaci nebyli schopni zvládnout. Já říkám, že by byli schopni zvládnout. Ale je to slovo proti slovu, je to něco, co asi dělí levici od pravice, kde pravice říká méně úřadů, více odpovědnosti, méně daní, méně úředníků. To se v případě ministra zemědělství nedaří.
Upozorňoval jsem i na některé věci, které se týkaly zákonů. Asi bych tady - nebo musím tady připomenout fakt, že většinu zákonů zatím, které se týkají resortu zemědělství, podali téměř poslanci parlamentu jako svoji poslaneckou iniciativu a že vládní návrhy, které sem ministr zemědělství, potažmo vláda dali, tak přece jenom po většině byly z dílny ministrů a vlád předešlých. Podotýkám bohužel. Například takový klíčový zákon o potravinách. A připomínám, že téměř všechny politické strany se bily v prsa a říkaly: české potraviny, to je to důležité, chceme, aby v regionech se prodávaly a v ČR především české potraviny. A vzhledem k tomu, že máme platný zákon o potravinách, který připravily ještě minulé vlády -
Předseda PSP Jan Hamáček: Pane kolego, já se velmi omlouvám, ale hladina hluku přesahuje únosnou mez. Takže prosím ty, kteří dorazili do Poslanecké sněmovny, aby se ztišili. Děkuji.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji, pane předsedo. Zákon o potravinách nemá doposud prováděcí vyhlášku, tak nevíme, co je vlastně česká potravina, či není. A podotýkám, že zákon už je účinný od 1. ledna letošního roku.
Ale to jsou možná pro někoho marginální věci stejně jako skutečnost, kterou někdy možná oprávněně, někdy méně oprávněně kritizovali ti, kteří dnes vládnou, a říkali, jaké ty nepořádky byly například při výběrových řízeních na IT a podobně. Ale na minulé interpelaci jsme se spolu s panem ministrem zemědělství bavili o tom, kolik takových zakázek na IT zadali z ruky. A že to nejsou jenom zakázky na stovky tisíc korun, ale najdou se tam i zakázky, které byly zadány přímo, vlastně bez výběrového řízení, za více jak sto milionů korun, a není to jenom jedna. A nesouhlasím s argumentem, že prostě ministr zemědělství a vláda teprve materiály připravuje a připravuje nové výběrové řízení, a to v situaci, kdy jsme v polovině vládnutí této vlády. To všechno by mohl někdo říct, že to je normální, že opoziční poslanci tímto způsobem provokují nebo upozorňují na nedostatky, které ve vládě jsou, a ministři se třeba někdy snaží o to, aby ta situace byla lepší či nikoliv.
Debatovali jsme i na téma, a tam už podle mě se dostáváme do situace, která zraje k tomu, aby byla vyvolána debata na téma nedůvěry vládě, zmiňované konflikty zájmů, protože na Ministerstvu zemědělství, když byly připomínkovány zákony, o kterých tady dnes mluvíme, o kterých tvrdíme, myslím, že přesvědčivě a s náležitými důkazy, že jsou dělány zcela ve prospěch jednoho z členů vlády, tak z Ministerstva zemědělství původně šlo negativní stanovisko z řady důvodů, podle mě věcných, ale na vládě ministr zemědělství pak změnil názor. Mimochodem, a to mě tedy už úplně není jasné a ministr zemědělství to doposud nevysvětlil, zastupoval ministra financí v okamžiku, kdy nahlásil konflikt zájmů a hájil stanovisko ministra financí v situaci, kdy resort Ministra zemědělství měl oficiálně v materiálech, že s těmi konfliktními body v zákoně zásadně nesouhlasí. Ministr zemědělství pak říkal, že si to nepřečetl, že přece nemůže číst úplně všechno. Já si myslím, že v případě, že zastupuji některého kolegu ve vládě a mám tam zásadní negativní stanovisko svého resortu, pak by si takovýto materiál přečíst.
O co vlastně kráčí? To je v případě zmiňované řepky. Měl pravdu předseda zemědělského výboru pan Faltýnek, když říkal, že více řepky se do ČR nevejde. Ovšem zmiňované zákony o spotřební dani a o biopalivech říkají, že je potřeba více řepky, protože bude potřeba více, řeknu, biopaliva. A v okamžiku, kdy bude potřeba více biopaliva, bude jasné, že ten, kdo biopalivo vyrábí, bude mít víc práce. Jestli se zemědělci těší na to, že bude více řepky, protože ta je pro ně atraktivní, pak je potřeba zemědělcům vzkázat, že více řepky už nebude, protože více už se jí do ČR opravdu nevejde. My naopak, nebo česká vláda bude prosazovat a prosazuje tímto zákonem, aby se jí více dovezlo. Protože tím, že vznikne povinnost přimíchávat tyto biosložky do každého litru, zjednodušeně řečeno, tak tímto způsobem jenom způsobíme více dovozu všeho, co se do biopaliv přimíchává. ***