(10.30 hodin)
(pokračuje Babiš)

Ano, za první dva měsíce jsme nevybrali z titulu předzásobení tabáku 16,6 mld. spotřební daně. To je normální vývoj. Já si myslím, že tady pan Laudát dělá nějakou poplašnou zprávu. Rozpočet se vyvíjí podle plánovaného rozpočtu tak, jak jsme ho schválili. Ano a bylo tam zadržené DPH. A bylo to z titulu Prahy, bylo to z titulu toho, a bylo to zadržené DPH firem, které sídlí v zahraničí, protože právě na DPH máme největší problémy. Byl bych strašně rád, abyste už neopakovali ty nesmysly, které píšou někteří lidé, média - stovky miliard a tyto blbosti -, protože jednou někdo něco napíše a potom to všichni opakují. Podle statistiky EU nezaplacená DPH v Čechách za rok 2012 je 3,2 mld. eur, tj. 108 mld. korun. Takže to je to, o co přijdeme.

Kobra zasahovala, kterou tedy mimochodem jsme také dovezli, ve 14 případech a všechno to byly karusely. Zadrželi jsme 1,9 mld. korun. Takže to jsou všechno podvodné sítě firem, které nás okrádají o peníze. Stačí se také podívat na FAÚ, kolik má nárůst trestních oznámení a kolik zadržel peněz. Ano, vratky DPH, to nikdo neřešil - 2014, 2013, ani úředníci, máte pravdu a teď vzhledem k vývoji rozpočtu jsem se začal o to zajímat a samozřejmě každý měsíc budeme k tomu dělat analýzy, jak to skutečně je, protože po očištění všech vlivů jsme vybrali za dva měsíce o 5 mld. víc. Takže to je k tomu.

Velice pochybuji, že pan Janeček mluvil o zlodějích. Naopak. My si určitě jako Ministerstvo financí vážíme podnikatelů a živnostníků, kteří platí daně, dokonce děláme na to soutěže, odměňujeme a určitě si neumím představit, že by tohle někdo za náš rezort řekl.

Já bych rád tedy využil tuhle příležitost, neboť vidím, že elektronická evidence tržeb je strašně populární, každý o tom mluví a málokdo skutečně ví, o co jde. Tak já bych tady rád vás s tím obeznámil. To znamená, proč zavádíme elektronickou evidenci tržeb? Zavádíme ji proto, protože stát nebyl schopen od nepoctivců už léta vybrat žádnou daň. Poctiví podnikatelé nemohou konkurovat. Proto těm nepoctivým chceme vzít jejich konkurenční výhodu. To je důvod, proč zavedení elektronické evidence tržeb podporují všechny podnikatelské svazy. Ráno byl u mě také šéf Svazu živnostníků pan Danda, pan Havlíček - šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků - to podporují, Hospodářská komora to podporuje.

Zatížíme podnikání další administrativou. Nezatížíme! Nejsou to registrační pokladny. Odeslání datové zprávy o tržbě a tisk účtenky budou stejně složité, jako je platba běžnou platební kartou. Kolik to bude stát? Většinu podnikatelů, kteří platí daně, to nebude stát nic, protože náklady na pořízení softwaru - a v Chorvatsku dokonce byly softwary zdarma na síti, kde si to mohli stahovat - si odečtou od daně z příjmů. Ti, kteří nemají pokladny, které se dají napojit elektronicky, tak náklady na jejich pořízení jsou skutečně minimální.

Jestli vyženeme podnikatele na úřad práce. Administrativa ani náklady spojené s elektronickou evidencí tržeb na úřad práce nikoho nevyženou. Objevuje se argument, že právě vyšší daně, tedy ty, které se mají podle zákona odvádět, povedou k likvidaci podnikatelů. Argument, že máme daně vysoké, a je tedy je správné je neplatit, já považuji za absurdní. Pokud máme daně nastaveny příliš vysoko, je nutné daně snížit. Také jsme proto navrhli změnu DPH u restaurací z 21 na 15 %. Já si myslím, že platit daně je rozumné a normální.

Jedna z velkých debat u evidence tržeb: Co se stane, když nepůjde internet? Nestane se nic. Zákon s touto možností počítá. Pokladny budou dál vydávat účtenky, zákazníci budou v klidu nakupovat a data se odešlou, až internet naskočí. Pokud bude daňovému poplatníkovi vypadávat internetové připojení mnohem častěji než ostatním ve stejné ulici, daňová správa se mu tam půjde podívat, jak to tam je s tím připojením.

Co když se to nestihne? Tak se nic zásadního nestane. Jasně, pan Laudát říká, že jsme tam rok. Myslím, že dobře ví, jak funguje stát, a já se ptám, jaká opatření tenhle stát od roku 1989 zavedl na výběr daní. Takže pokud se to nestihne, i když my držíme stále ten termín, tak ho spustíme o pár týdnů později. Když 20 let jsme tu nic neměli, tak těch pár měsíců nás nezabije. Takže už dnes hrajeme na nervy těm, kteří tržby nepřiznávají. Těm chytřejším se už v roce 2015 začíná v podnikání více dařit, aby skok v tržbách evidovaných v roce 2016 nebyl tak nápadný. Vědí totiž, že daňové povinnosti lze kontrolovat několik let zpátky.

Co si počnou drobní řemeslníci, kadeřnice atd.? Povinnost elektronicky evidovat tržby budeme zavádět postupně, takže zatím jsme navrhli jenom restaurace a maloobchod. To je 50 % z celkového počtu subjektů, kterých se to týká. Další sektory budeme přidávat výhradně na základě rizikové analýzy daňové správy. Takže u každého sektoru zvážíme přínosy a náklady a na drobné řemeslníky, kadeřnice atd. se elektronická evidence tržeb vztahovat nebude.

Kolik to přinese - mluvil jsem o DPH - v čase? A samozřejmě pokud je někdo objektivní, tak dobře ví, že pokud to prosadíme a zavedeme, tak se to projeví hlavně až v roce 2017 a dál. Je to dlouhodobý proces. Potenciál tam vidíme asi 30 mld.

Jak se to bude kontrolovat? Chceme změnit očekávání podnikatelů i zákazníků. Vystavovat účet by mělo být normální. Když se budou vystavovat účty, kontrola nebude třeba. Když někdo účty úmyslně vystavovat nebude, daňová správa zasáhne. My nasloucháme připomínkám k návrhu zákona, a proto odstraníme povinnost zákazníka účtenku převzít, takže nebude tam pro lidi povinnost účtenku převzít. Když zákazník vystavenou účtenku nechá na pokladně, systém to nijak neohrozí, neboť data již budou odeslána.

A otázka, jestli je to potřeba. Samozřejmě, můžeme vybírat daně jako dřív. Nepoctivý podnikatel drtí cenou bez daně poctivého podnikatele a státní rozpočet s tím roky žije. Vždy když státu chyběly daňové příjmy, zvýšil daně zaměstnancům. Nikdo se neptal zaměstnanců, jestli zaplatili daně. Oni platí 128 mld. a z každé výplaty zaplatí daň bez řečí. Tak proč by měli platit jenom zaměstnanci a proč bychom neměli platit všichni? Já si myslím, že je to normální. Takže daně vybere zaměstnavatel a zaměstnanec příjmy neschová a pro daňovou správu je to jednoduché. Takže já si myslím, že vybírat daně jako dřív mi nepřipadá spravedlivé, a proto to chceme změnit.

A když mluvíte o byrokracii, prosím vás, dneska na Finanční správě je software, který za rok vyhodnotí 17 tisíc podezřelých případů, a v tom případě vlastně dochází na to, že je zadržena DPH. Když budeme mít kontrolní hlášení, tak samozřejmě počet kontrol bude podstatně menší a naopak to firmám ulehčíme. A v Čechách je vícero firem, které podnikají na Slovensku, kde to mají, a dělají to běžně a vůbec je to nezatěžuje a naopak si na to zvykly a data, která tam jsou, už stejně dělají - seznam faktur. Seznam faktur se jenom vlastně zkoncentruje a softwarem se přenese, takže ten náklad práce je velice malý. Já tady nabízím panu Stanjurovi, pokud má zájem, můžeme jít na nějakou českou firmu, která to kontrolní hlášení dělá tady v Praze, a můžete si změřit, jak dlouho to trvá, a můžeme se zeptat té firmy, jestli je to skutečně zatěžuje. Agrofert to není, je to například firma Emko, která to dělá z Prahy. Takže pokud o to máte skutečný zájem, rád vás zvu na takovou exkurzi.

Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP