Středa 11. března 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Hamáček)
13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských
službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 400/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan předseda vlády Bohuslav Sobotka. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych zde představil vládní návrh novely zákona o zpravodajských službách, jeho hlavní cíle a přínosy. Tento návrh byl zpracován Bezpečnostní informační službou ve spolupráci s Úřadem pro zahraniční styky a informace, Vojenským zpravodajstvím a byl také konzultován s Ministerstvem financí. Novelu jsme připravili v souladu s plánem legislativních prací vlády na rok 2014. První veřejná verze byla připomínkována již v září loňského roku. Nejedná se tedy v případě této novely o nějakou unáhlenou snahu zareagovat na současné dění, které je mimo jiné charakteristické tím, že roste počet teroristických útoků a zhoršuje se vnější bezpečnostní situace kolem Evropské unie, ale jde o strategický krok, který vychází vstříc dlouhodobým potřebám praxe.
Cílem návrhu zákona je umožnit zpravodajským službám České republiky pro účely plnění jejich úkolů v zákonné působnosti přístup k následujícím údajům: k údajům, které uchovává Generální finanční ředitelství, k údajům, které uchovávají banky a družstevní záložny, a k údajům, které jsou v databázích všech účastníků veřejně dostupné telefonní služby.
Navrhujeme v případě zaměstnanců Generálního finančního ředitelství prolomit mlčenlivost správců daně vůči zpravodajským službám. Zpravodajské služby se zároveň pro potřeby odpovídajícího zákonného využití těchto informací vyjímají z povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu. Veřejný zájem na účinném výběru daní bude nadále chráněn tak, že Generální finanční ředitelství může odmítnout vyhovět žádosti zpravodajské služby o poskytnutí informace, pokud by díky tomuto poskytnutí informace mohlo dojít k narušení řádného výkonu správy daní.
Dále tedy navrhujeme v zákoně o bankách zrušit omezení, které zužuje oprávnění zpravodajských služeb získávat údaje chráněné bankovním tajemstvím pouze na případy týkající se financování terorismu. Cílem navrhovaného ustanovení je, aby zpravodajské služby mohly získávat tyto údaje i tam, kde jde obecně o činnost namířenou proti bezpečnostním a ekonomickým zájmům České republiky. Zpravodajské služby potřebují pro plnění úkolů ve své působnosti získávat znalosti o toku peněžních prostředků také v případě osob zapojených do struktur vnitrostátního a nadnárodního organizovaného zločinu pro zabezpečování informací o legalizaci výnosů z trestné činnosti prostřednictvím činnosti obchodních společností, spolků a dalších obdobných společností, v nichž se angažují osoby zapojené do struktur organizovaného zločinu. Dále také pro účely odhalování korupce u osob působících ve veřejném sektoru, které zajišťují úkony spadající do jejich kompetence pro organizované struktury, jichž jsou součástí. A konečně také tyto informace potřebují pro zabezpečování informací o osobách, jež jsou známy jako stoupenci a šiřitelé radikálního pojetí islámu a jejichž aktivity jsou zřejmě financovány z výnosu organizované trestné činnosti.
Chtěl bych zdůraznit, že tento výčet situací, který jsem uvedl a kde zpravodajské služby potřebují dosáhnout oboustranné komunikace s finančními institucemi, se opírá o reálné případy z naší minulosti.
Z hlediska ochrany významných ekonomických zájmů je pro zpravodajské služby v konkrétních státem sledovaných případech důležitá schopnost rozpoznat a ověřit původ finančních prostředků, tedy kdo se skutečně skrývá za oficiálně prezentovaným subjektem, často bohužel nastrčenou osobou. Proto je potřeba mít také faktické informace o tom, kam přes nejasné majetkové poměry plynou finanční prostředky, koho tyto neprůhledné společnosti a uskupení reálně financují. Jde o obdobný princip jako v případě požadavků bankovních ústavů směrem ke klientům při poskytování úvěrů. Je to důležité i kvůli boji proti terorismu, proti jeho nelegálnímu financování.
Prověřování finančních převodů na konkrétních bankovních účtech se již několikrát stalo předmětem spolupráce rovněž se zahraničními partnerskými službami. V rámci této spolupráce nebyla partnerská česká zpravodajská služba schopna poskytnout více než velmi obecné informace. Naše zpravodajské služby potřebují srovnatelné pravomoci jako německá, italská, slovenská nebo francouzská služba. Srovnání právních úprav v těchto zemích je rovněž popsáno v důvodové zprávě tohoto zákona.
Poslední důležitá úprava, která je navrhována, spočívá v tom, že se jednoznačným způsobem stanoví, že zpravodajské služby mají podle zákona o elektronických komunikacích oprávnění k vyžádání údajů z databází účastníků veřejně dostupné telefonní služby od poskytovatelů této služby. Oprávnění zpravodajských služeb vyžadovat a získávat tyto údaje je důležité pro plnění jejich zákonných úkolů, zejména k efektivnímu využívání jiných zákonných oprávnění. Dnes zpravodajská služba získá obsah hovoru, číslo telefonní stanice, ale nemá možnost ztotožnit majitele telefonní stanice. Chybějící informace pak musí být získávány jiným způsobem, nákladněji a s nejistým výsledkem.
Vážené dámy, vážení pánové, cílem vládního návrhu novely zákona o zpravodajských službách je zvýšit ochranu státu a jeho občanů před snahami jednotlivců či organizovaných skupin dopouštět se trestné činnosti nebo pro ni shánět podporu.
Chtěl bych v tuto chvíli také ještě doplnit, že se jedná v tomto případě pouze o jednu část připravovaných legislativních změn v oblasti působení zpravodajských služeb. Je jasné - a vláda se k tomu hlásí - že pravomoci a zejména v situaci, kdy dochází k nárůstu pravomocí, musí být také vyváženy kontrolou. Programové prohlášení vlády počítá s novým konceptem kontroly zpravodajských služeb, která by nově měla být dvoustupňová, přičemž by měl být nově zřízen občanský kontrolní orgán odvozený od Parlamentu. I zde budeme postupovat způsobem, který vyjde ze stávající praxe a bude reflektovat stávající obdobné úpravy, které existují v zemích Evropské unie. Věcný záměr zákona o rozsahu a způsobu kontroly zpravodajských služeb České republiky Parlamentem České republiky by vláda měla projednat ve druhé polovině letošního roku, konkrétně v plánu legislativních prací vlády na letošní rok je stanoven termín pro projednání tohoto návrhu na září 2015. Vláda je přirozeně připravena tento návrh ještě ve fázi jeho legislativní přípravy konzultovat nejenom se zástupci stran vládní koalice, ale také se zástupci stran parlamentní opozice, tak aby už ve fázi přípravy tohoto nového návrhu bylo dosaženo alespoň elementárního politického konsenzu nad tím, jak má nová architektura kontroly našich bezpečnostních služeb vypadat.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za vaši pozornost a dovoluji si požádat o podporu tohoto návrhu, tak aby mohl být postoupen do dalšího projednávání na půdě Poslanecké sněmovny. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane premiére. Nyní prosím pana zpravodaje, kterým byl určen pro prvé čtení pan poslanec Zdeněk Bezecný.
Poslanec Zdeněk Bezecný: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, předložená novela zákona o zpravodajských službách reaguje na současnou měnící se bezpečnostní situaci. Má podle předkládací zprávy pomoci zpravodajským službám získávat informace především v oblasti boje proti terorismu a ochrany ekonomických zájmů státu. Novelou se prolomí mlčenlivost při správě daní. Zpravodajská služba bude moci žádat informace ze správy daní od Generálního finančního ředitelství. Zpravodajským službám se dále umožní žádat od telekomunikačních operátorů údaje o klientech tak, aby byly schopny zjistit majitele telefonní stanice nebo telefonní číslo účastníka. V případě prolomení bankovního tajemství, které je pro plnění konkrétního úkolu a se svolením soudce umožněno už současnou zákonnou úpravou, se odstraňuje omezení výhradně na případy týkající se financování terorismu. Zpravodajské služby budou navíc nově moci žádat údaje také od spořitelních a úvěrních družstev.
Novela výrazně zvyšuje pravomoci zpravodajských služeb. V oblasti jejich kontroly pak doplňuje zákon pouze o povinnost informovat ve zprávě o činnosti o počtu případů prolomení daňového a bankovního tajemství s uvedením jednotlivých oblastí působnosti zpravodajských služeb. Stejné informace musí také jednou ročně předat vláda orgánům Poslanecké sněmovny určeným pro kontrolu zpravodajských služeb.
Nad předloženou novelou nás jistě čeká diskuse, jejímž hlavním motivem může být hledání vyváženého stavu mezi bezpečností občanů a respektováním jejich práv a svobod. Důležitým momentem je nepochybně i otázka posílení kontroly činnosti zpravodajských služeb, kterou nacházíme mezi vládními prioritami. Bylo by logické, kdyby její řešení doprovázelo již předkládaný návrh na zvýšení pravomocí služeb.
Předkládaný návrh zákona doporučuji postoupit do druhého čtení a přikázat ho k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám rozpravu. Jako první mám přihlášku paní poslankyně Černochové se stanoviskem klubu. Ale jste stejně první, paní poslankyně. Prosím.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane předsedo. Jak už tady řekl pan zpravodaj, projednávali jsem tento záměr na výboru pro bezpečnost dokonce už i v minulém volebním období. Tehdy to byl výbor pro obranu a bezpečnost, byl to návrh zákona, který předkládala ještě Nečasova vláda, a na tomto návrhu zákona byla i tehdy podle mého názoru zcela správně politická shoda napříč politickým spektrem.
To, kam se naše bezpečnostní situace, bezpečnostní situace celé Evropy, nejenom České republiky, posunula, mne utvrzuje v tom, že je správné, že tento návrh tady je takto včasně. Pouze bych chtěla reagovat na slova pana premiéra, že povinnost kontroly, nějaká norma, která bude navržena a která se právě vedle toho, že dnes poskytujeme nějaká oprávnění Bezpečnostní informační službě, tak za to samozřejmě musí být zvýšena ta kontrola. Trošku mě zaráží termín září 2015. Tady bych chtěla moc poprosit, jestli by se to, pane premiére, nemohlo střetnout třeba ve třetím čtení. Pokud přikážeme ve druhém čtení garančnímu výboru bezpečnostnímu, možná o to projeví zájem i výbor pro obranu. Byla bych velmi ráda, abychom před závěrečným hlasováním měli jasnou představu o tom, jakým způsobem budou ta oprávnění, která jsou skutečně bezprecedentně vysoká, jakým způsobem budeme my tyto služby za to, že nejsou tato oprávnění zneužívána, kontrolovat.
Souhlasím i s tím, aby myšlenka orgánu odvozeného od Parlamentu byla diskutována i s opozicí. Děkuji za ten návrh. Když jsme my byli v pozici, tak jsme o tom také diskutovali s opozicí, a jak jsem řekla před malou chvílí, děkuji za to, že jste, pane premiére, předložili návrh Nečasovy vlády, který schválil výbor, ale bohužel tím, že naše vláda padla, tak nebylo možné to v roce 2013 v červenci projednat, a je to tady dnes. Zároveň ještě jednou apeluji na to, abychom parlamentní kontrolu, diskusi o té kontrole, tady neměli až v září, ale třeba před prázdninami alespoň v nějakém prvním kole. Děkuji pěkně.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, paní kolegyně. Ještě přečtu dvě omluvy. Pan poslanec Chalupa se omlouvá dnes mezi 17.45 a 19.15 z důvodů pracovních a pan poslanec Urban se omlouvá z dnešního jednání od 16.30 do konce jednání. Paní poslankyně Nováková od 17.30 také do konce jednání, takže tři omluvy to byly.
Zeptám se, kdo se dál hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Zeptám se - pan premiér má zájem o závěrečné slovo. Prosím.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, ne že bych už chtěl pronášet nějaké další dlouhé závěrečné slovo, ale chtěl bych reagovat jak na vystoupení pana zpravodaje, tak paní poslankyně Černochové, a chtěl bych jasně říci, že jsem připraven za prvé urychlit práce na přípravě návrhu zákona, který je zatím avizován v legislativním plánu vlády na září, to je první poznámka.
Druhá poznámka. Jakmile budu mít na stole věcný záměr, který bude definovat způsob, jakým bychom generovali nově kontrolu a jakým způsobem bychom vytvořili druhý stupeň civilní kontroly, tak bych si dovolil svolat pracovní skupinu, iniciovat pracovní skupinu, ve které by měly své experty všechny strany zastoupené v Poslanecké sněmovně, tak abychom se na bázi této pracovní skupiny dohodli, jestli tohle je ta cesta, kterou bychom se měli vydat, abychom v okamžiku, kdy budeme už chystat paragrafované znění, měli elementární jistotu, že tato koncepce nebude na půdě Poslanecké sněmovny odmítnuta. Čili v okamžiku, kdy budu mít první návrh na stole, oslovil bych všechny kluby v Poslanecké sněmovně, aby vyslaly k jednání své experty, a současně pokud se dokážeme shodnout během jara letošního roku, pak si myslím, že jsme schopni urychlit i práce na tom návrhu zákona, tak aby dorazil do Poslanecké sněmovny co nejdříve.
Nabízím komunikaci, nabízím spolupráci. Myslím si, že otázka za prvé kompetencí zpravodajských služeb, otázka za druhé kontroly zpravodajských služeb je něco, kde by měla existovat elementární shoda napříč politickým spektrem, protože tato pravidla by se neměla měnit po každých volbách, a je, myslím, logické, že v tomto směru vláda využila materiál, který už byl v minulosti připraven, a proto také předchází tomu druhému dokumentu, který se týká kontroly služeb, protože tam žádný takový materiál zatím připraven nebyl. Budeme ho teď společně chystat a já doufám, že budeme schopni tuto věc otevřít na půdě Poslanecké sněmovny dříve, než bylo původně avizováno. Ale jsou to věci, kde bychom měli hledat maximální možnou míru shody, pokud to bude alespoň trochu možné. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane premiére. V zastoupení předsedy poslaneckého klubu ODS s přednostním právem paní poslankyně Černochová.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane předsedo. Já bych chtěla poděkovat panu premiérovi za jeho slova a chtěla bych i poprosit, protože jsme v mezičase hovořili i s panem předsedou výboru pro obranu Kádnerem, že si skutečně myslíme, že zpravodajské služby nejsou záležitostí pouze výboru pro bezpečnost, protože tady máme i jiné zpravodajské služby, rozvědku, kontrarozvědku, v rámci obrany. Nezpochybňuji nijak to, že by se měl stát garančním výborem výbor pro bezpečnost, ale chtěla bych ctěné kolegyně a kolegy poprosit, aby další výbor, kterému by tento tisk byl přidělen, byl výbor pro obranu. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Dobrá. Zeptám se pana zpravodaje, jestli ještě chce uplatnit závěrečné slovo. Nechce. V tom případě se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve tedy stanovíme garanční výbor. Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost, takže navrhuji, abychom přikázali návrh zákona k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru. Proti tomu nikdo nic nenamítá ani nic jiného nenavrhuje. Ještě zazvoním.
Budeme hlasovat o přikázání garančnímu výboru, a tedy výboru pro bezpečnost. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 32, přihlášeno je 160, pro 141, proti 1, návrh byl přijat. Garančním výborem jsme stanovili výbor pro bezpečnost a tisk jsme mu přikázali.
Návrh na přikázání dalšímu výboru zde od organizačního výboru není a kolegyně Černochová navrhuje výbor pro obranu. Zeptám se, zda je ještě další návrh. Není tomu tak. (Hlas ze sálu: Je.) Pan kolega Votava, prosím.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, pane předsedo. Myslím si, že by to mohl dostat i rozpočtový výbor, týká se to bankovního sektoru. Navrhuji rozpočtový výbor.
Předseda PSP Jan Hamáček: Jsou zde návrhy na přikázání výboru pro obranu a výboru rozpočtovému.
Nejprve tedy budeme hlasovat o přikázání výboru pro obranu.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 33, přihlášeno je 161, pro 146, proti nikdo, návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 34, přihlášeno je 162, pro 109, proti 3, tento návrh byl rovněž přijat.
Konstatuji, že jsme dále přikázali k projednání výboru pro obranu a rozpočtovému výboru. Nic dalšího v rozpravě, o čem bychom mohli hlasovat, nepadlo, takže tím jsme vyčerpali tento bod a já končím jeho projednávání.
Budeme pokračovat bodem
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.