(17.00 hodin)
(pokračuje Bělobrádek)
Tato částka zahrnuje i úhradu některých příspěvků v některých volitelných programech. Další část volitelných příspěvků, tedy příspěvků na volitelné programy, hradí Ministerstvo dopravy ze svých prostředků, řádově desítky milionů korun. Tyto prostředky ale nejsou na aktivity vědy a výzkumu. Proto je nelze podporovat z rozpočtu vědy a výzkumu a je třeba si uvědomit, že ne všechny aktivity ESA jsou na vědu a výzkum. Jsou daleko komplexnější a obtížně se potom tímto způsobem dají rozdělit.
Co se týká rozšíření počtu rozpočtových kapitol. Já se domnívám, že není důvod je rozšiřovat, protože zákon o podpoře vědy a výzkumu definuje možnosti a podmínky, kdy lze vědu a výzkum podporovat. A pokud jakékoli ministerstvo není s rozpočtovou kapitolou pro vědu a výzkum spokojeno, tak může účelovou podporu poskytovat ve spolupráci s Technologickou agenturou. Tam je samozřejmě ten problém, že Ministerstvo dopravy velkou část, nebo vlastně drtivou většinu peněz, které mělo na VaV, přesunulo v podstatě na Technologickou agenturu a ta jim měla potom zprostředkovávat tyto peníze, přičemž se musí jednat o ty aktivity, které jsou v souladu s národními prioritami orientovaného výzkumu, tak jak je vláda schválila.
Je potřeba říct, že kosmický výzkum není žádná izolovaná oblast, obzvláště v dnešním multidisciplinárním světě, takže tam najdeme od nových materiálů, ICT, věci, které se týkají výroby a kumulace energií apod. Je to velmi široké a obtížně se dá říct, že to je nějaká izolovaná oblast.
Zákon v současné době také rovněž přesně definuje způsoby a časovou souvislost, jak je rozpočet připravován, a je tedy nezbytné, aby byl dodržován všemi kapitolami.
Domníváme se, že národní příspěvek do ESA je dostatečný. Výzkumné instituce mohou aktivity financované ze strany ESA řešit samostatně.
Volitelné programy, na které se Ministerstvo dopravy snaží prostředky z vědy a výzkumu získat, nejsou vždy aktivitami na vědu a výzkum. Takže tam se dostáváme do situace, že to není odpreparováno, a z pohledu rozpočtové odpovědnosti my nemůžeme vystavit bianco šek, kdy řekneme "ano, dáme vám na to peníze", když nevíme, kolik z toho nebo jestli všechno jde na vědu a výzkum.
Co se týká národní kosmické agentury, ta doposud nebyla zřízena. Tak pokud k tomu dojde, je celá v kompetenci Ministerstva dopravy, i financování těchto programů. Samozřejmě s panem ministrem dopravy to budeme řešit. Teď se tam bude měnit pan náměstek, takže předpokládám, že budeme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy hledat nějaké řešení, které bude smysluplné. Je jasné, že je tady zájem i mnoha českých firem na tom pokračovat a přihlašovat se do tohoto programu. Stejně tak je evidentní, že část prostředků by se mohla najít právě i v rámci Technologické agentury.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A táži se pana poslance, zda chce položit doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, máte slovo.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane místopředsedo vlády, děkuji za odpověď. Nicméně si myslím, že obecně lze říct, že vlastní rozdělení jak činnosti, tak financování je nejen nesystémové, ale i velmi náročné na vzájemnou spolupráci jak resortů, tak také i nákladné z důvodu ztráty času a administrativy. Já už jsem několikrát navrhoval, aby se výdaje na vědu a výzkum sloučily a aby to byla samostatná kapitola, anebo aby jednotlivá ministerstva, např. Ministerstvo obrany, měla tuto možnost. Nicméně to neprošlo.
Jinak já jsem chtěl ve stejné věci interpelovat pana ministra dopravy. Já se na příslušné ministry obrátím písemně v této záležitosti a doufám, že těch 355 mil. korun se najde. Zároveň bych chtěl opravdu požádat vás jako místopředsedu vlády pro inovace, vědu a výzkum, abyste našel ve spolupráci s příslušnými ministry a s ministrem financí nějaké systémové řešení pro další roky. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a poprosím pana místopředsedu vlády o reakci. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, já s tím souhlasím. My se budeme snažit právě, jak jsem říkal na začátku, že to převedení nebylo úplně systémové, aby to mělo skutečně logiku a abychom se nedostávali do situace, že je tady část peněz, které ani nešly přes Radu vlády pro výzkum, vývoj a inovace, a teď se shánějí peníze, protože něco je na ministerstvech, něco ne. Já se domnívám, že tak jak je to jinde ve světě, tak některé resorty budou mít vlastní kapitoly na VaV v rámci svých rozpočtů. Všude ve světě je obrana, vnitro apod., protože tam to má svoji logiku. Přičemž oni čerpají samozřejmě i z těch peněz přes agentury apod. Takže určitě, spolehněte se, že s panem ministrem vejdeme v jednání a budeme se snažit, aby k těmto situacím nedocházelo.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím, aby svou interpelaci přednesl další v pořadí, a to je pan poslanec Tejc, který bude interpelovat ministra dopravy Ťoka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, dovolte mi, abych vás požádal o odpověď na otázku, zda Ministerstvo dopravy hodlá, či nehodlá - a v tom případě proč - měnit současnou vyhlášku, která upravuje zpoplatnění dálnic, a to v souvislosti s městy, u nichž se tyto dálnice nacházejí. Nejen já, ale i řada kolegů v minulosti pronásledovala vašeho předchůdce a jejich předchůdce s tím, že je třeba změnit tuto úpravu, protože např. v Brně, kde je dálnice D1 od roku 2011 zpoplatněna v úseku, který nikdy zpoplatněn nebyl, tzn. v úseku mezi Kývalkou a Slatinou, dochází k masivnímu nárůstu dopravy objížděním této dálnice. Dochází k tomu, že se hluk a exhalace objevují na místech, kde rozhodně nejsou žádoucí, tzn. v hustě obydlených částech, které jsou přilehlé k dálnici. Myslím si, že naším cílem by mělo být chránit občany, nejen státní pokladnu. Myslím si, že dokonce ani nedochází v tuto chvíli k tomu, že by se výrazně obohacovala státní pokladna, protože prostě ti, kteří dálniční známku nechtějí platit a nechtějí si ji koupit, tak si ji prostě nekoupí, jenom využívají těchto tras, např. v městských částech Bosonohy, Bohunice a dalších. A musím říct, že tuto situaci nejen já, ale především místní obyvatelé z regionu, odkud pocházím, považují za velmi nesprávnou a mnohdy až kritickou.
Chtěl bych také upozornit na to, že v rozporu s tím, co bylo učiněno v tomto úseku, jiný úsek dálnice, který je daleko dál od města, ale na který jsou napojena obchodní centra, zpoplatněn není. To znamená, nejde podle mého názoru o logické rozhodnutí, ale možná o to, abychom jej dali do rozumné míry tak, aby se ulevilo občanům. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím pana ministra dopravy o reakci. Prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pozice Ministerstva dopravy je následující. V současné době nechceme dělat výjimky, nebo nebylo naším zájmem dělat výjimky ve zpoplatnění dálnic u měst. Zájem byl na tom maximalizovat výběr mýta a výběr příspěvků z kuponů z dálničních známek.
V poslední době se ke mně dostalo několik žádostí, např. z Českých Budějovic, Brna i od ostatních kolegů při jednání s asociacemi krajů. Já jsem říkal své stanovisko. Já rozumím tomu, co říkal pan poslanec Tejc, rozumím tomu, co říkali i jiní, ať už primátoři velkých měst, nebo hejtmani. Tady je spíš otázka, že bychom měli měřit všem stejným metrem. To znamená, buď uděláme části nezpoplatněné kolem velkých měst tam, kde se dá použít tato komunikace pro okruhy - tady bych ale rád zdůraznil, že si myslím, že by to mělo být ne pro kamionovou dopravu, ale jenom pro dopravu aut. My jsme se dohodli s pány hejtmany, že oni zkusí navrhnout nějaký systém. Já bych rád, abychom takovýto materiál projednali v rámci koalice, protože si musíme říct, co je naší prioritou. Jestli naplnit rozpočet na opravu dálnic, a hlavně o jakou částku by šlo. Jestli by se třeba nedala kompenzovat jiným způsobem, např. mírným zvýšením dálniční známky že by se ty okruhy prostě udělaly nezpoplatněné. ***