(12.00 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Okamurovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Není nikdo takový, končím všeobecnou rozpravu. Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Václav Klučka: Děkuji, pane místopředsedo. V rozpravě vystoupil jeden diskutující. Myslím si, že pan ministr má poznámky k tomuhle provedené, takže odpověď s největší pravděpodobností asi bude zaslána. A pokud jde o návrh usnesení, ten jsem přečetl a prosím o jeho hlasování.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Končím podrobnou rozpravu. Jestli se nikdo další nehlásí do podrobné rozpravy, tak podrobnou rozpravu končím. Ptám se pana ministra na závěrečné slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, přesná data, která chce pan poslanec Okamura, zašleme v písemné podobě, to bezesporu ano. Status, který zákon například umožňuje, a to je zákaz pobytu v obcích, se opravdu aplikuje jenom na desítkách případů - v minulých letech. To je jedna z možností, která tam existuje.

Co se týká toho, kdy získává cizinec status trvalého pobytu, tak je tam vyjádření Policie ČR i služeb, to znamená, než ten statut dostane, prochází poměrně silným bezpečnostním skenem. Je to tady zavedeno po dlouhou dobu. Nemyslím si, že na této praxi je potřeba něco zásadního měnit. Otázkou je, že potom dejme tomu soudní proces nebo soudní přezkum v případě odebrání trvalého pobytu nebo v případě zákazu pobytu v obci trvá někdy až tři roky, takže tam je potom možná potřeba hledat nějaké legislativní nástroje, aby tato možnost, kterou by český stát měl mít, byla jednodušeji aplikovatelná a byla jednodušší, co se času týče.

O všech případných legislativních návrzích vlády, které by se této věci týkaly, jsem připraven Sněmovnu zpravit dejme tomu v rámci interpelace nebo v rámci nějaké poziční zprávy. Díky.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Přestože rozprava byla ukončena, tak s přednostním právem pan předseda Okamura. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Děkuji za odpověď. Já bych jenom upřesnil to, jaká je naše představa. Já si myslím, že cizinci, kteří tady mají dlouhodobý nebo trvalý pobyt, tak by bylo záhodno, když neobdržují naše pravidla a páchají kriminální činy, aby jim byl ten pobyt ukončován. To znamená, já to řeknu na rovinu. Přece není možné, že někdo přijde do České republiky, v podstatě kromě svazků, to znamená třeba manželských, to znamená slučování rodiny, v podstatě oni si nás vybrali, ne že my jsme si je vybrali, to je myslím zásadní premisa, oni se sem pozvali, ne že my jsme je sem pozvali v drtivé většině, takže bychom očekávali a já bych očekával, že budou plnit naše pravidla a dodržovat naše zákony. To znamená, já bych byl velice rád, a říkám to zcela na rovinu, aby jakýkoliv cizinec s dlouhodobým či trvalým pobytem, který tady prostě páchá kriminální činnost a právě z mého pohledu závažným způsobem narušuje veřejný pořádek anebo ohrožuje bezpečnost České republiky, jenže to je ta vágní formulace, abychom jim ty pobyty prostě ukončovali, aby to tady byla výstraha i pro ty ostatní, aby se chovali řádně, protože nevím, proč by měl český řádný občan doplácet na to, že tady nějací cizinci, kteří nemají ani občanství, páchají nějakou trestnou činnost. Proto já bych skutečně, říkám na rovinu, byl rád, aby Česká republika postupovala tímto způsobem, protože jestli máme společný cíl ochránit naše občany, občany České republiky, kteří jsou mimochodem i našimi voliči na rozdíl od těch ostatních, tak proto se na to ptám a ptám se, jaká je v tomto ohledu politika České republiky, vlády a pana ministra, zdali je vůle směřovat to k tomu, aby se skutečně ukončovaly pobyty cizím státním příslušníkům, kteří tady nedodržují naše pravidla.

Říkáte, že to trvá tři roky. To víme, to já už tady po tom volám dlouhá léta, že je potřeba zpružnit český soudní systém. Já jsem a i za hnutí Úsvit jsme říkali mnohokrát návrh třeba na časově omezený mandát soudců, aby až do důchodu to neměli jisté, a tím pádem bychom je motivovali také k nějaké zvýšené činnosti, zvýšené aktivitě, protože souhlasím s tím, že tři roky čekat na soud, to tady zažíváme všichni v různých věcech, ať je to rozvod, nebo něco jiného. To opravdu nemá s demokracií nic společného.

Ale chci se zeptat, jestli pan ministr bude mít vůli připravit v tomto ohledu nějaké legislativní řešení, anebo jestli na základě stávající legislativy je politický náhled na to, že bychom měli ukončovat pobyty cizincům s trvalými či dlouhodobými pobyty tak, aby skutečně byli co nejméně motivováni páchat tady tu trestnou činnost, protože trestná činnost cizinců stoupá v České republice. Proto o tom hovořím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Okamurovi. Skončili jsme podrobnou rozpravu, budeme tedy hlasovat o usnesení, tak jak jej navrhl pan zpravodaj pan poslanec Václav Klučka. Přivolám naše kolegy z předsálí.

 

Zahajuji hlasování o usnesení výboru pro bezpečnost, tak jak jej přednesl pan poslanec Václav Klučka. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 43, přihlášeno je 159 poslankyň a poslanců, pro 123, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Já děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a předávám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré poledne, vážené paní a pánové, budeme pokračovat, a to bodem

 

124.
Zpráva o extremismu na území České republiky v roce 2013,
Vyhodnocení plnění Koncepce boje proti extremismu pro rok 2013
a Koncepce boje proti extremismu pro rok 2014
/sněmovní tisk 239/

Pan ministr vnitra je připraven, prosím tedy pana Milana Chovance, aby se ujal slova.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představil materiál s názvem Zpráva o extremismu na území České republiky v roce 2013, Vyhodnocení plnění Koncepce boje proti extremismu pro rok 2013 a Koncepce boje proti extremismu pro rok 2014.

Zpráva o extremismu na území České republiky v roce 2013 popisuje předloňské významné události a trendy, které se právě v této oblasti udály. V první pasáži zprávy jsou informace o vývoji pravicové i levicové extremistické scény na celorepublikové úrovni. Nejvýznamnější událostí v roce 2013 byla série protiromských demonstrací trvajících od května do října tohoto roku. Tato shromáždění poukázala nejen na rizika aktivního zapojení místní populace, ale i na vypuknutí dalších výtržností v místech, která nebyla identifikována jako problémová. Později se cílem demonstrací staly policejní složky. Protestní shromáždění krajní pravice mobilizovala i scénu odpůrců. K občanským aktivistům a zástupcům romské minority se připojili i stoupenci krajní levice, k vzájemným střetům však docházelo případně velmi okrajově.

V první části zprávy jsou uvedeny informace o počtu a charakteru akcí, o struktuře a počtu příznivců. Detailně jsou rozebrány jednotlivé subjekty. Na pravicové extrémní scéně je to pak zejména Dělnická strana sociální spravedlnosti, Dělnická mládež či militantní neonacistické buňky. Z hlediska levicových extremistů jsou k dispozici poznatky o scéně například marxisticko-leninské a dalších. Celkově bylo v roce 2013 na území České republiky spácháno 211 trestných činů s extremistickým podtextem, což představuje 0,06 % celkového objemu kriminality. Jednalo se o stejné procento jako v roce předešlém, tedy v roce 2012. Poslední pasáž reflektuje významné zahraniční události a trendy, které měly dopad na tuzemskou scénu.

V samostatném dokumentu je obsaženo vyhodnocení plnění Koncepce boje proti extremismu pro rok 2013. Těžiště aktivit se soustředilo na zvládání extrémních shromáždění a jejich předcházení. Jednalo se například o záležitosti policie, například trénink, vzdělávání, využití antikonfliktních týmů, či směr právní, například školení, metodická činnost v oblasti shromažďovací agendy. Na Ministerstvu vnitra k tomu byla zřízena speciální pracovní skupina. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP