Pátek 23. ledna 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
30.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 374/ - prvé čtení
Požádám tedy, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl Dan Ťok, a zároveň žádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Květu Matušovskou, která je stanovena pro prvé čtení místo poslance Karla Šidla, aby zaujala místo u stolku zpravodajů.
Pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, obsahem vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, zákon o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Obsahem jsou zejména:
1. ochrana veřejně přístupné účelové komunikace před znečišťováním, ničením a poškozováním;
2. úprava působnosti obecních úřadů v oblasti výkonu státní správy - přesun správy z obecních úřadů obcí na obecní úřady obcí z rozšířenou působností;
3. změny v pojetí a vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic a navazující úprava nejvyšších dovolených rychlostí;
4. nakládání s odtaženými motorovými vozidly, popřípadě jejich vraky;
5. možnost vyloučení tranzitní nákladní dopravy u silnic II. a III. třídy;
6. úpravy směřující k usnadnění právní a majetkové přípravy výstavby pozemních komunikacích, veřejná prospěšnost, užití obecné úpravy vyvlastňování, oceňování věcných břemen;
7. úprava procesu stanovování místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích.
Návrh dále obsahuje dílčí úpravy vycházející z praxe - křížení pozemních komunikacích s dráhami, kontrolní vážení, správa pozemní komunikace, změny v oblasti mýta, propadání předplaceného mýtného. Předložený návrh obsahuje rovněž zrušení platné, ale dosud neúčinné novely zákona o pozemních komunikacích, kterou se měl změnit způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití pozemních komunikací, a to z papírové dálniční známky na elektronické mýto.
Návrh tedy obsahuje souhrn změn, které jsou pro aplikační praxi velmi potřebné, a proto žádám, aby jej Poslanecká sněmovna podpořila. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi a ještě učiníme jeden procedurální krok. Vzhledem k tomu, že o změně zpravodaje v prvém čtení je potřeba souhlasu Poslanecké sněmovny, protože jde o návrh organizačního výboru, požádám Sněmovnu hlasováním o schválení, že zpravodajem pro prvé čtení bude také členka hospodářské výboru paní poslankyně Květa Matušovská místo poslance Karla Šidla, který tím byl organizačním výborem pověřen.
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 66 a ptám se, kdo je pro změnu zpravodaje. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 66 z přítomných 159 poslanců pro 127, proti nikdo. Změna zpravodaje byla schválena.
Nyní tedy žádám zpravodajku hospodářského výboru a zpravodajku pro prvé čtení Květu Matušovskou, aby se ujala slova ve své zpravodajské zprávě. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vážení kolegové, vážený pane ministře, vážené kolegyně, dovolte mi, abych přednesla zpravodajskou zprávou k tisku číslo 374 -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vás ještě přeruším, paní zpravodajko. Prosím sněmovnu o klid! Já vím, že je páteční odpoledne po náročném týdnu, ale přesto bych si dovolil vás požádat, abyste jiné debaty, než je zákon o pozemních komunikacích, převedli do předsálí a paní zpravodajku nechali přednést zpravodajskou zprávu. Děkuji vám.
Prosím, pokračujte.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Pan ministr tady podrobně představil obsah tisku 374, který novelizuje zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon č. 364/2004 Sb., o státních poplatcích, a také zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury.
Návrh novely vychází z již třeba předložené novely zákona pod sněmovním tiskem číslo 1001 ze šestého volebního období Poslanecké sněmovny Parlamentu, jehož projednávání bylo ukončeno rozpuštěním Poslanecké sněmovny. Jsou navrženy změny podmínek a rozsah ochrany veřejně přístupných účelových komunikací a podrobněji se stanovují podmínky pro nakládání s odtaženými motorovými vozidly, respektive jejich vraky. Nově se doplňují pravomoci pro povolování úrovňových křížení pozemních komunikací s dráhami a novela nabízí přesun pravomoci obecních úřadů tzv. jednotkových obcí na úseku státní správy podle zákona o pozemních komunikacích na obecní úřady tzv. trojkových obcí na základě praktických zkušeností.
Nově jsou vymezeny kategorie a třídy dálnic silnic. V této části novely zákona vidím problém v možnosti přenesení povinností vlastníka silnic I. třídy na kraje prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy. Zcela určitě se jedná z hlediska rozsahu přenesených povinností, mezi které patří pravidelné a mimořádné prohlídky, údržba, opravy, o činnosti velmi nákladné. Zde novela neříká, jak bude tato přenesená povinnost státu řešena finančně. Zcela určitě je nutné před přijetím této možnosti znát stanovisko předkladatele a jeho promítnutí do příjmů krajů.
Dovolím si upozornit na potřebu důsledných změn nového názvosloví a pojmosloví ze zákona o pozemních komunikacích do ostatní legislativy České republiky z důvodu jednoznačnosti aplikační praxe. Jako pozitivní počin předkladatelů považuji zrušení platné a dosud neúčinné novely zákona o pozemních komunikacích, která měnila způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití vybraných pozemních komunikací z papírové dálniční známky na elektronické zařízení, tzv. elektronických kuponů. V loňském roce Poslanecká sněmovna podpořila posunutí účinnosti této změny na 1. leden 2016. Uvedená změna nebyla přechodem na elektronické výkonové zpoplatnění vybraných dálnic a silnic pro vozidla do 3,5 tuny, ale pouze účelově finančně náročnou změnou pro všechny zúčastněné. Dokonce by přinesla nižší výběr poplatků pro stát než za současného stavu. Proto se stala nežádoucí.
Jako zpravodajka doporučuji projednání této novely v hospodářském výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce a dovolte mi ještě před zahájením rozpravy konstatovat omluvu od 12.30 pana poslance Jiřího Štětiny, která byla doručena.
Nyní tedy otevírám rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Ptám se paní poslankyně Fischerové. Ano, ta se hlásí tedy k faktické poznámce. (Posl. Fischerová: Já bych raději řádnou.) Já jsem tolerance sama, paní poslankyně, máte tedy řádnou přihlášku do rozpravy.
Poslankyně Jana Fischerová: Pane předsedající, velice děkuji. Já se přiznám, že jsem na to tak myslela, že k tomu něco chci říci, až najednou mi naskočila faktická poznámka. Nevím, jak se to stalo. Děkuji za slovo každopádně!
Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, jsem velmi ráda, pane ministře, že tady novela tohoto zákona o pozemních komunikacích je, je to vládní novela. A musím říci, že tak jak v roce 2013 vlastně sněmovní tisk 1001 bohužel nepostoupil dál, tak tam byly právě už některé podnětné návrhy, které se prolínají i sem. Byla jsem také velmi ráda, že jste jmenoval v těch jednotlivých bodech praktické zkušenosti, které se prolínají do této novely vládního zákona, ale nepadla zde, se domnívám, jedna věc, která je zmíněna také v návrhu - je to sněmovní tisk číslo 180, který předkládá skupina poslanců ODS, řeknu, na čele s panem Zbyňkem Stanjurou, kde je také jedna praktická zkušenost. Možná jsem to přehlídla, když jsem si pročítala tuto novelu, ale já vám řeknu, konkrétně i budu citovat to, o co se snaží starostové. Vím, že to je v Plzeňském kraji, dále v Kraji Vysočina, ale i možná ve Středočeském kraji, a sice je to věc - zákaz, možnost zamezit vjezdu kamionů na silnice II. a III. tříd -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní poslankyně, já vás zase přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid. Prosím, vydržte to ještě a pokuste se diskutovat o jiných záležitostech, případně o tomto tisku, pokud dostanete slovo, nebo nerušte toho, komu bylo slovo uděleno. (Hluk se příliš nesnížil.) Ale myslím to úplně vážně na všechny části sněmovny! Děkuji.
Pokračujte, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Fischerová: Velmi děkuji. Zrovna jsem si všimla, že zde sedí také - vaším prostřednictvím - pan poslanec Tejc, a vím, že o tom mluvil zrovna v jedné interpelaci, že mu to také leží na srdci, o čem teď mluvím, a on docela poslouchá, tak jsem ráda. Je to opravdu věc, která by mohla ušetřit peníze celkově občanům, protože vjezd kamionů na silnice II. a III. třídy, které mají v kompetenci kraje, takže to zajímá i pány a - dámy ne - hejtmany, tak proto zde budu jenom citovat stručně, co se ke mně dostalo při schůzce právě se starosty, řeknu na rovinu, v kraji Vysočina, kde probíhá paralelně s dálnicí D1 silnice 602.
Obce na silnici 602, která vede souběžně s dálnicí D1 a po které kamiony mýtné brány objíždějí, zadaly v roce 2013 průzkum frekvence dopravy a z toho vyplynulo, že se například ve Velkém Meziříčí počet projíždějících aut za poslední tři roky zvýšil až o 200 %. Zvýšení počtu projíždějících aut v tomto městě naprosto kopíruje dvojnásobné zdražení mýta.
Já jsem velmi ráda, že došlo k tomu pokroku, že i v tom návrhu, v té novele vládního zákona, je z toho vyjmuta možnost elektronického kuponu, takže to je také plus, protože i toto starostové očekávají a pomoc zavedení elektronického mýta na silnice souběžné s dálnicí by jistě věci nepomohly.
Takže já myslím - i to, co zde pan ministr říkal, to ostatní, ty jednotlivé body - nemáme nic proti tomu, i v zastoupení pánů starostů také je velmi dobré to převažování kamionů, k tomu také psali, propagovali to, že to je potřeba postupně řešit.
Velice se přimlouvám za to, když to bude postoupeno do dalšího čtení, aby se zohlednilo ještě toto, protože zatím pořád leží - bylo to v dubnu loňského roku, kdy vláda sněmovní tisk 180 vlastně už probrala na svém jednání, ale zatím pořád někde leží. Takže by bylo dobré, kdyby se to promítlo právě do této novely.
Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Fischerové. Nyní tady mám tři faktické poznámky a potom přihlášku pana poslance Pavery. První faktická poznámka je pana poslance Adamce, druhá pana poslance Bendla a třetí pana poslance Pilného. Pan poslanec Adamec s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já možná jenom velmi krátce k návrhu tohoto zákona. Já bych byl rád, kdybychom ho propustili do výborů. Hned avizuji, že v hospodářském výboru navrhnu téma, kterým bychom se měli zabývat, a to je zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic. Můj návrh víceméně vychází z okolních zemí, jako je Německo nebo Polsko. Myslím si, že víceméně dneska se snažíme snižovat rychlost pouze z důvodu emisí, nikoliv z důvodu bezpečnosti. A dneska už máme takové komunikace, nové úseky dálnic, nebo kde jsou více než dva pruhy, že by bylo možné dle mého soudu zavést vyšší rychlost, 150 km za hodinu.
Takže já tady avizuji, že v tomto duchu se pokusím přesvědčit kolegy v hospodářském výboru, aby hlasovali pro pozměňující návrh, který bude podán v tomto duchu.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji vám, pane poslanče, za faktickou poznámku. Nyní tedy faktická poznámka pana poslance Bendla. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji. Já budu velmi stručný. Pane předsedající, kolegyně, kolegové, já jsem včera poslouchal tu interpelaci pana kolegy Tejce. Je to dlouhodobý problém. Chci ujistit pana ministra dopravy, že dopravní zákazová značka pro vjezdy nákladních kamionů do zákazu vjezdu nic neřeší. Nic neřeší. Mám vlastní zkušenost ze Středočeského kraje, když jsme kdysi zkoušeli dynamické vážení na jedné z komunikací, kde byl zákaz vjezdu automobilů těžších 3,5 tuny, tak tam za tři měsíce projelo aut těžších 3,5 tuny 34 tisíc - 34 tisíc. Projelo tam aut těžších 18 tun 3500. Ta značka nic neřeší.
Jediné, o co vás moc prosím, pane ministře prostřednictvím předsedajícího, zasaďte se o to, aby dynamické vážení, to znamená vážení v průběhu jízdy, bylo možno zavést na silnice co možná nejdříve. Od té doby, co se za nás toto zkoušelo - a kdo tomu intenzivně brání, ty lobby známe, protože ty přetížené nákladní automobily, které u nás jezdí, a je to převážně z České republiky, přetížené nákladní automobily, ty prostě nechtějí, aby se něco takového stalo. Tohle je jediná účinná záležitost, aby v průběhu jízdy bylo možné zvážit nákladní automobil, načíst jeho SPZ a případně pokutovat toho, koho se to týká. Jinak se toho nezbavíme.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní faktická poznámka pana poslance Pilného. Panu poslanci Bendlovi děkuji za dodržení času. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, k danému zákonu je trošku více situace zamotaná i tím, že hospodářský výbor už projednával podobný zákon, který byl předložen Senátem. Týká se stejné otázky, to znamená vjezdu kamionů za zákazovou značku a devastace. Tento zákon adresuje také poslanecký návrh pana poslance Stanjury. Hospodářský výbor na své schůzi přerušil projednávání senátního návrhu a čeká na to, jak se Sněmovna zachová k vládnímu návrhu. Myslím si, že by se potom ty návrhy měly nějakým způsobem konsolidovat, abychom tady neprojednávali tři návrhy na úplně stejné téma.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě faktická poznámka pana poslance Birkeho. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Birke: Děkuji, pane předsedající. Já se pokusím být velmi krátký. Dovolte, abych zareagoval na dynamické vážení, které bezesporu je problémem přetížených komunikací. Zákazová značka opravdu nic neřeší.
Já jenom chci říci, že v tuto chvíli je přece nástroj, kdo má vymáhat nebo aplikovat dynamické převážení kamionů na silnicích druhých a třetích tříd, a to je celní správa. Problém je v jedné věci. Ona dává potom vymahatelnost pokuty, když to zjednoduším, na orgán státní správy. Podle mého názoru by bylo dobré to sjednotit, to znamená když převažují, tak zároveň i inkasují. To je problém, protože příslušné úřady to potom velmi komplikovaně vybírají.
Vy jste tady hovořil o těch počtech, ale jsou místa, řekněme města, kde jsou několikanásobné průjezdy v těch městech opravdu v řádech desetitisíců za 24 hodin.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě před panem poslancem Paverou, přihlášeným z místa, jedna faktická poznámka pana poslance Bendla. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Tu zkušenost přece máme všichni. Ti kamioňáci si to řeknou skrze vysílačky, kde stojí celníci, kde stojí policie apod., takže tam chytnou jednoho nešťastníka, ale nezabrání se tomu. Kdežto systém dynamického vážení má tu výhodu, že prostě zvážíte kamion v průběhu jízdy, aniž by kdokoli věděl, jestli zrovna je systém zapojen, či nikoliv.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Svého stranického kolegu s faktickou poznámkou předběhl pan kolega Laudát, který je přihlášen k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo. Má to jedno řešení vcelku elegantní. Kdyby bývalá politická reprezentace do roku 2006, to bylo někdy kolem roku 2004 nebo kdy se vybíralo elektronické mýto, byla zodpovědná, tak vybere satelitní systém, a to se řeší celkem jednoduše tak, že když začnou auta, ať už jsou té či oné váhy, jezdit po objízdných trasách, tak se ta komunikace dá do aktivní mapy, což znamená počítačovou operaci v tom systému už poměrně jednoduchou. Tam se dá taková sazba o něco větší než na dálnici, a reakční doba už v samých začátcích toho satelitního systému byla asi jeden a půl dne a auta byla zpátky.
Takže prosím, nejúčinnější bude, když pan ministr bude mít volné ruce, tak aby byť s nějakým přechodem, protože zdědil pěkný marast po svém předchůdci ve věci elektronického mýtného, měl volné ruce, aby se Česká republika dočkala satelitního mýtného, a pak se tady nemusíme dohadovat o tom, kdo koho bude honit, kde co budeme za stovky milionů nebo desítky milionů instalovat a podobně.
Dneska už na to technické řešení je funkční. Nevím, jaká je rozlišovací schopnost dnes. Tehdy byla 8 metrů, to znamená, že problém by byl, pokud by ta komunikace sousedila s dálnicí nebo s tou zpoplatněnou komunikací méně než 8 metrů, ale to si myslím, že ani v Čechách není až tak obvyklé, když ještě do toho zahrneme otázku, kde sjíždí a kde najíždí ten dotyčný řidič.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byla faktická poznámka pana poslance Laudáta. Nyní pan poslanec Herbert Pavera. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Herbert Pavera: Hezké a příjemné odpoledne, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové. Jenom krátce bych chtěl upozornit také na jeden paragraf tohoto zákona o pozemních komunikacích, a to na § 14 odst. 1b), kde není součástí průjezdního úseku dálnice a úseku silnice silniční vegetace, což dělá velký problém obcím a městům, které se musí starat o údržbu silniční vegetace. Pozemek, na kterém vegetace roste, je v majetku jiného vlastníka, jako je stát nebo kraj. Myslím si, že i tento paragraf by se měl nějakým způsobem upravit, protože je nelogické, aby se obec nebo město staraly o pozemek, který nepatří do jejich vlastnictví. Jsou obce, které se samozřejmě o tyto pozemky vzorně starají, protože mají zájem o to, aby tráva nebyla vysoká, aby stromy byly ořezané, jako se starají třeba obce na Hlučínsku, možná i jiné obce v České republice, ale kdybychom spoléhali jenom na ŘSD nebo na krajský úřad a správu silnic, tak ty udržují trávník, popř. ořez stromů provádějí jednou za rok, možná někdy i jednou za dva roky a více, takže mnohé obce se o to starají samy, ale ta povinnost by obcím neměla vyplývat ze zákona, ale mělo by to být jejich volné rozhodnutí. Proto budeme s kolegy zkoušet navrhnout pozměňující návrh k tomuto paragrafu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Paverovi. Nyní pan poslanec Vácha s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec František Vácha: Dobré poledne, dámy a pánové. Podpořil bych pana poslance Paveru, že se opravdu obce starají o cizí majetek. Komunikace jsou v majetku státu, kraje nebo jiného majitele, a starají se o ně obce. Tím vzniká určitý rozpor.
Ale chtěl bych upozornit ještě na § 40, přenesení působnosti silničního správního úřadu na obce s rozšířenou působností. To má svoji logiku a myslím, že bychom to měli podpořit, ale určitě v tom návrhu zákona jsou tři variantní řešení A, B, C, a já bych se přikláněl k řešení C, kdy by se některé kompetence ponechávaly na obecních samosprávách. Uvedu příklad. Když si babička bude chtít před barák dát kontejner nebo si bude chtít postavit lešení a opravit si dům, bude muset jet na obec s rozšířenou působností, kterých je v naší republice pouze 205, žádat o to, jestli si může dát kontejner nebo postavit lešení. Tady bych se přimlouval o to, abyste se, až to budete projednávat v hospodářském výboru, zamysleli nad variantním řešením a přiklonili se k řešení C a vymysleli nějaký způsob vyjmenování základních věcí, které by obce, ty normální jedničkové obce, byly schopny administrativně zvládnout. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Váchovi, ten byl poslední přihlášený do rozpravy. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Pane ministře? Nemá zájem. Paní zpravodajka také nemá. Nepadl žádný návrh na vrácení ani zamítnutí, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru, zpravodajka má stejný názor. Kdo se hlásí další k jinému přikázání? Nikoho nevidím.
Budeme tedy hlasovat pouze o přikázání hospodářskému výboru v hlasování pořadové číslo 67, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 67, z přítomných 165 pro 147, proti nikdo, návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání hospodářskému výboru, lhůta k projednání zůstává 60 dnů. Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a končím bod číslo 30. Předám řízení schůze.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Dříve než přikročíme k projednávání dalšího bodu, poprosím pana poslance Kolovratníka, aby nás seznámil s výsledky voleb.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za přidělené slovo. Kolegyně a kolegové, seznámím vás s výsledky tří tajných voleb, které jsme provedli tajným způsobem, a předestřu, že příliš úspěšná Sněmovna ani tentokrát nebyla. Budou nás tady čekat ještě druhá kola těchto tajných voleb.
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.