(10.20 hodin)
(pokračuje Babiš)
Takže také kromě rozpočtu řešíme financování investic jiným způsobem. Ano, tady je velká debata o PPP projektech. Včera jsme měli jednání s ministrem dopravy s korejským investorem o konkrétní realizaci tolik skloňované dráhy Kladno - letiště - centrum. O tom také někdo tady strašně dlouho mluvil. Takže chceme otevřít trh zahraničním investorům. Takže děláme všechno pro to, abychom skutečně pohnuli, a hlavně ten rozpočet - ano, je tam nějaký časový posun mezi tím příjmem, který vlastně je v rozkladu, a tím výdajem, ale my realizujeme vládní priority. Řešili jsme důchody, platy, podporujeme rodiny a hlavně jsme přinesli růst. A není pravda, že jsme nevybrali daně. Já nevím, co za materiály pan Kalousek čte, ale výběr daní v tomhle roce je za jedenáct měsíců o 38 miliard větší, než byl minulý rok.
A hrozně mě pobavilo, že vlastně mi tady vykládal o strategické debatě pan poslanec Novotný. Vy jste údajně byl primátorem Olomouce, jak mi tady našeptali. A vy jste zadlužil Olomouc o miliardu! Když jste tam přišel, byla tam miliarda, a když jste odcházel, byly dvě miliardy. Takže Olomouc má dluh dvě miliardy - a kolik je rozpočet Olomouce? Dvě miliardy! Takže dluh Olomouce se rovná rozpočtu. Takže já nechápu, proč právě vy mi tady něco vykládáte o strategické debatě o rozpočtu. Takže možná byste nám mohl povykládat, jak jste hospodařil v Olomouci, který jste vlastně zadlužil na 100 %. Takže asi tak bych to komentoval. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Faktická poznámka pana poslance Dolejše Jiřího a po něm s přednostním právem pan předseda klubu TOP 09.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo, pane předsedo. Mám pocit, že i když rozpočet si nepochybně zaslouží zevrubnou debatu, že se začínáme trápit. Ono trápení zvířat je zakázáno, týrání poslanců může být lidová zábava, ale já mám obavy, že teď před hlasováním už se o moc dál nedostaneme, zejména když slyším odpovědi pana ministra financí. Pokud tápe v tom, co je to rozpočtová či hospodářská strategie - já chápu, každý máme nastaveno myšlení nějak: někdo vnímá stromy, někdo les, a někdo dokonce vnímá, že les, aby fungoval, tak je komplexní biotop, který se vyvíjí řekněme sedmdesát osmdesát let, a někdo řeší holt to bejlí v kořeni stromu nebo zasazení jednoho stromku. To se prostě stává. A já jenom upozorňuji, že vláda, která chce zásadní změny, by měla mít schopnost strategického uvažování, a pokud má ministra financí, kterému prostě stačí říkat, že všeci kradnú a my makáme, tak já v tom rozpočtovou strategii nevidím, ale co se dá dělat?
Jenom jedna faktická poznámka, pokud jde o úspěch ve snižování veřejného či státního dluhu. Samozřejmě že lze jednorázovou operací, kdy zapojíme rezervy na účtech, krátkodobě a dočasně snížit dluh. Ale pokud budeme mít deficity narůstající, a to si řekněme rovnou, že srovnání 2015 a 2014 oproti realitě je nárůst deficitu, tak samozřejmě se ten dluh nemůže snižovat, to bohužel zázraky se nedějí! Takhle je to bohužel se vším.
Snesli jsme určité faktické zásadní důkazy, že tento rozpočet není ani konsolidační ani prorůstový, že je spíše udržovací. Vláda to samozřejmě musí prohlasovat, protože si to takto připravila, tak se už netrapme. To týrání už jsme snad zabezpečili pro lidovou zábavu a přibližme se poněkud k tomu hlasování. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Je zde ještě jedna faktická poznámka pana poslance Novotného, která má přednost před přednostním právem pana předsedy Kalouska. Takže dvě minuty pro pana poslance Novotného.
Poslanec Martin Novotný: A právě o té strategii, pane ministře, to je! Mně se podařilo za těch osm let, co jsem byl v čele města, jak vy říkáte, zvýšit ten dluh - ta částka, kterou říkáte, nesedí - o nějaké číslo. Vám se o stokrát větší číslo podařilo zvýšit dluh této země jenom jedním hlasováním při prvním státním rozpočtu před rokem, který jsme tady schvalovali. Já jsem schopen naprosto detailně říct, co jsme strategicky, tj. z hlediska obsahu realizovaných investic a s jakým podílem evropských dotací, v tom městě udělali. A my se tady bavíme o tom, o kolik zvyšujeme zadlužení a jaké investice, a že klesající při tom zvyšujícím se zadlužení v tom rozpočtu jsou. Já totiž nevěřím vaší předpovědi, že oním zázračným managementem státní pokladny se vám podaří dosáhnout toho, že zadlužení reálně snížíte. To si řekneme za rok. Já si myslím, že své kroky jsem schopen právě strategickou úvahou obhájit. Ty vaše jsem zatím obhájeny neslyšel. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Dobré dopoledne. Paní a pánové, budeme pokračovat. Před kolegyní Putnovou s přednostním právem předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Já mám tři poznámky. Za prvé k tomu, o čem mluvil pan předseda Fiala.
Byť důsledně říkal deficit, nikoliv zadlužování, pan ministr si plete notoricky termíny dluh a deficit, takže odpovídal na zadlužování, nicméně to vysvětlení tady existuje, je logické a já v tomto panu ministrovi věřím. Prostě máme nějakou celkovou výši dluhu a pak máme čisté zadlužení. Čisté zadlužení je zadlužení očištěné o dluhovou rezervu, protože stát si samozřejmě půjčuje tehdy, když je to na kapitálových trzích výhodné, nikoliv tehdy, když peníze nutně potřebuje, a v tom okamžiku by logicky také to nemuselo být výhodné. Takže vždy je tam potřeba mít nějakou rezervu. V dobách obrovských turbulencí dluhové krize státu a obavy o dostupnost levných prostředků jsme vytvořili dluhovou rezervu poměrně velikou, ale to nejsou utracené peníze, to je dluhová rezerva, kterou máte ve svých aktivech, a prostě není to zadlužení budoucnosti. Zadlužení budoucnosti je to čisté zadlužení. Také onen fiskálkompakt, ke kterému se vláda přihlásila, počítá výlučně s čistým zadlužením, tady s očištěním od dluhové rezervy.
Díky státní pokladně, na kterou pan ministr tak nadává, ale hrozně rád ji používá, protože úspěchy s lepším řízením likvidity může mít jenom a výlučně díky státní pokladně, kvůli ničemu jinému, tak ten projekt byl nastartován k 1. 1. 2013 a už v roce 2013 ještě já těsně před svým odchodem z ministerstva jsem mohl snížit dluhovou rezervu o 110 miliard - velmi opatrně. Mohl jsem to udělat mnohem víc, ale nechtěl jsem to komplikovat svým nástupcům, takže jsem velmi opatrně snížil dluhovou rezervu o 110 miliard díky lepšímu řízení likvidity, a tím již v roce 2013 touto jednorázovou operací došlo ke snížení celkového dluhu státu, ale samozřejmě nedošlo ke snížení čistého zadlužení, protože i rok 2013 byl deficitní. Pan ministr v tomto projektu pokračuje tak, jak předpokládal harmonogram. K 1. 1. 2014 nabírají eurové účty, pokračuje v něm tak, jako by měl pokračovat každý jiný, protože ten projekt prostě je efektivní pro řízení státních financí, a díky tomu opět bude moci - doufám, že bez rizika, tak konkrétní čísla teď nevidím, takže doufám, že bude postupovat bez rizika - snížit dluhovou rezervu a opět touto jednorázovou operací dojde k tomu, že celkový dluh se nezvýší, ale samozřejmě čistý dluh se zvýší zbytečně moc o ten zbytečně veliký deficit. To znamená, říkat, že nezvyšuji zadlužení, není fér. Samozřejmě že zvyšuji čisté zadlužení a zadlužuji budoucnost. Vedle toho si snižuji tu rezervu, beru si z těch sýpek. Ale to neznamená, že přestávám zadlužovat.
To je první poznámka k tomu, co pan ministr tak často zdůrazňuje jako obrovský úspěch, že se sníží zadlužení. To zadlužení, které sleduje svět, to zadlužení, které se měří podle fiskálkompaktu, ke kterému se česká vláda přihlásila, to samozřejmě nesnižujeme. To je čisté zadlužení. ***