(19.00 hodin)
(pokračuje Zahradník)

Stejně tak se zde vyskytují i návrhy, které trošku regulují přístup k žádostem o projednání záměru, které byly podány před nabytím platnosti tohoto zákona. Zase - vládní návrh předpokládá jakýsi retroaktivní účinek. Budeme se vracet zpátky k již zahájeným projednaným záměrům a posuzovat je podle nového - bude-li platit tento zákon v příštím roce - platného zákona. Je zde návrh, který já si dovoluji podpořit, který podala paní poslankyně Pěnčíková a který říká, že před nabytím platnosti se podané návrhy projednávají podle starých zákonů.

Zpátky tedy k té dotčené veřejnosti. Ještě jednu věc bych chtěl zmínit, s dovolením tedy. Je zde další okolnost a to je vymezení rozsahu jednotlivých záměrů, které pak ze zákona podléhají procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Tady musím říct, že se ve velké většině z těch čtyř výborů myslím tři shodly na jakémsi kompromisním návrhu, který podalo ministerstvo a který stanovuje při analýze podávaných návrhů a záměrů co do rozlohy jednotlivých návrhů rozumnou hranici. To si myslím, že je tady také možno v rámci pak hlasování o pozměňovacích návrzích podpořit.

A konečně k té dotčené veřejnosti. Tam mne právě velmi oslovuje to, co se tady říká o místní příslušnosti. Pokud tedy řekneme, že sdružení občanů, které disponuje 200 podpisy, může vstupovat kdykoli do tohoto předmětného procesu... A ta podpisová listina má mít ze zákona určité náležitosti, mezi které patří jednak uvedení stručné charakteristiky záměru v záhlaví listiny, což znemožňuje recyklaci jedné listiny opakovaně, a pak tedy seznam podpisů signatářů podpisové listiny, kteří musí uvést své jméno, příjmení, datum narození - a tady cituji - adresu místa pobytu. A samozřejmě vlastnoruční podpis. Tuto listinu pak je možné použít opakovaně při projednání daného záměru jak v tom zjišťovacím, tak v tom navazovacím řízení. A já bych se chtěl zaměřit na ten institut místa pobytu.

Pojem místo pobytu jsem našel a vymezuje se k němu zákon o dani z přidané hodnoty, který charakterizuje místo pobytu jako místo bydliště a nebo místo, kde se občan obvykle zdržuje. Tedy nepříliš jasné vymezení. Podobně se k tomuto pojmu vyjadřuje správní řád, zákon č. 500/2004 Sb., který z hlediska stanovení místní příslušnosti dané věci v případě fyzických osob stanovuje jako místo jejich trvalého pobytu, tedy pokud se jedná o české příslušníky podle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, a případně také místo pobytu na území České republiky podle druhu pobytu cizince. To je zase podle zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky. A tady pak ten zákon 500, správní řád, používá pojem - dále jen místo trvalého pobytu. Čili místo trvalého pobytu je zde jakýmsi jasným termínem pro stanovení příslušnosti jak českého občana, tedy jeho jednoznačný zápis v evidenci obyvatel, má ho český občan v občanském průkazu, v případě cizinců žijících na území České republiky místo pobytu podle zákona 326.

Proto si dovoluji navrhnout - a to je jedno z ustanovení mého pozměňovacího návrhu -, aby se v § 9e, který mluví právě o náležitostech podpisové listiny, vymezila místní příslušnost signatáře adresou místa trvalého pobytu. Já pak přečtu ten návrh tak, aby skutečně tady zazněl.

A konečně kdybychom si tohle schválili, tak zde mám návrh, který by skutečně donutil, aby předkladatelé návrhu v rámci řízení, tedy ať už nevládní organizace, nebo skupiny občanů disponujících 200 podpisy, museli deklarovat místní příslušnost alespoň části svých signatářů. Tedy aby se jak občanské sdružení disponující tříletou historií, které podle vládního návrhu má právo vstupovat do řízení automaticky a priori, tak aby i toto sdružení muselo prokázat podpisovou listinou s minimálně 50 podpisy lidí, kteří mají trvalé bydliště v místě dotčeného záměru, tedy v dotčeném území. A konečně také, aby z těch 200 podpisů, kterými se musí vykázat ad hoc vzniklé občanské sdružení, muselo být minimálně 50 podpisů lidí, kteří mají místo trvalého bydliště v dotčeném území. Podotýkám, že pojem dotčené území je právě v návrhu zákona v jednom z úvodních paragrafů korektně definován. Čili mluvíme-li o dotčeném území, je nám jasné, o jaké území se jedná. O tom hovoří tento zákon.

Takže, dámy a pánové, ten pozměňovací návrh by zněl tak, že by nakonec po jeho zapracování paragrafy týkající se stanovení místní příslušnosti dotčených osob zněly tak, že: Dotčenou veřejností je 1. osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, 2. právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost a která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9 odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6, a kterou podporuje svými podpisy nejméně 50 osob, které mají místo trvalého pobytu v dotčeném území, nebo pokud jde o právnickou osobu, kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob, z nichž nejméně 50 osob má místo trvalého pobytu v dotčeném území.

Pak je tady bod j) Podporující podpisovou listinou je buď listina s podpisy nejméně 50 osob, které mají místo trvalého pobytu v dotčeném území, nebo listina s podpisy nejméně 200 osob, z nichž nejméně 50 osob má místo trvalého pobytu v dotčeném území.

A konečně § 9e, který charakterizuje náležitosti podporující podpisové listiny, kde zůstává první, druhý a třetí odstavec beze změny a v posledním odstavci v předposlední větě se vkládá právě to slovo trvalého tak, že ta věta zní: Každá osoba podporující podání písemného oznámení nebo odvolání uvede na podpisový arch své jméno, příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu a připojí vlastnoruční podpis.

Zdůrazňuji, že těmi slovy "místo trvalého pobytu" mám na mysli ono místo trvalého pobytu jak podle zákona 133/2000 Sb., tak i podle zákona č 326/1999 Sb., tedy týká se to jak občanů České republiky, tak cizinců, kteří na území České republiky žijí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP