(11.30 hodin)
(pokračuje Bartošek)
Návrh na zřízení vyšetřovací komise předložila skupina 42 poslanců a poslankyň a současně tato skupina připravila návrh usnesení Poslanecké sněmovny, který je součástí tohoto tisku, sněmovního dokumentu 1142.
Prosím, aby se zástupkyně této skupiny paní poslankyně Olga Havlová, případně pověřený člen této skupiny poslanců, ujala slova.
Poslankyně Olga Havlová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, jsem velmi ráda, že jsme se po řadě peripetií dnes dostali k projednání návrhu na zřízení vyšetřovací komise k dálnici D47. Tato dopravní tepna Moravskoslezského kraje stála desítky miliard korun, které se mohou ztratit v nenávratnu. (V sále se poslanci hlasitě baví, poslankyně chvíli čeká.)
Dálnice je postavena na špatném podkladu a reálně hrozí, že se bude muset přebudovat. Právě kvůli nekvalitnímu podkladu se vlní a už dnes je v některých úsecích dálnice omezen provoz. Hrozí také sesuv opěrných zdí, které jsou ukotveny v nekvalitním podloží. Dalším problémem jsou mosty. Při větší zátěži mohou spadnout.
Kdyby se D47 zavřela, je tu reálné nebezpečí odchodu investorů do Polska a u nás v kraji rapidně vzroste už tak vysoká nezaměstnanost.
V současné době je žaloba státu, resp. Ředitelství silnic a dálnic, proti zhotovitelům staveb řešena u rozhodčího soudu.
Situace na D47 je zcela nepřijatelná v době, kdy není dostatek prostředků ve státním rozpočtu. Právě nepřiměřené náklady na stavbu silnic a dálnic v České republice přitom veřejnost dlouhodobě vnímá velmi negativně. Ještě horší je však stav, kdy předražená dálnice, kdy náklady na jeden kilometr dosahovaly jedné miliardy, vykazuje vady. Zhotovitel je odmítá zdarma opravit. Stát musel přikročit k soudnímu sporu, kde se domáhá zjednání nápravy.
Komise by měla odpovědět na otázky, jaká vznikla konkrétní pochybení při výstavbě dálnice D47, ať už technická, ekonomická, nebo ekologická. Dále kdo škody způsobil. Za důležité považuji znát, zda Ředitelství silnic a dálnic využívá všech dostupných nástrojů v soudních sporech. V neposlední řadě by se měla komise zabývat i budoucností. D47 je systémový problém, který se může týkat i ostatních dálnic v naší republice. Kdo uhradí miliardy na opravy, nebo dokonce na novou dálnici? Komise musí odpovědět i na otázku, jak těmto systémovým selháním do budoucna předcházet. Proto vás na závěr vyzývám, abyste vznik této komise podpořili.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Pouze poznamenávám, že usnesení Sněmovny, kterým se zřizuje vyšetřovací komise, má obsahovat přesné určení věci, která má být vyšetřena, a lhůtu, ve které vyšetřovací komise předloží svá zjištění s návrhem Sněmovně. Je důležité, aby to zaznělo v podrobné rozpravě.
Děkuji paní poslankyni Olze Havlové, že si sedne ke stolku zpravodajů a bude se mnou provázet všeobecnou rozpravu, kterou tímto otevírám. Hlásí se pan poslanec Fiala.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane předsedající, vážená vládo, jenom mi velmi krátce dovolte říct smysl té komise, a proč se ji snažíme ustanovit. Ten smysl je jasný a zřetelný. Já vím a vy všichni to také víte z médií, že na Ministerstvu dopravy se o D47 už dlouho jedná. Já si myslím, že ten čas můžeme počítat na roky, a nikdo z nás neví, co se skutečně stalo, jak se to prošetřovalo, co se dělo. V podstatě my všichni známe jediný výsledek, že D47 byla špatně postavena, že se po ní nedá jezdit, ale nikdo neurčil jasnou odpovědnost vůbec nikoho.
Ta komise má jasný cíl - vyšetřit osobní zodpovědnost lidí, kteří se na této věci podíleli, ať se jedná o kohokoli, prostě podle systému padni komu padni.
Protože se dlouho nic nedělo na Ministerstvu dopravy, protože nevíme, co se tam děje, tak bychom chtěli zjistit, jestli existuje prostor pro činnost orgánů činných v trestním řízení a na čí straně. To si myslím, že jsou závažné důvody, proč tuto komisi zřídit a z Ministerstva dopravy tuto problematiku přenést na veřejnou půdu, na půdu Poslanecké sněmovny.
Ještě mi dovolte říci jednu věc. Mě se média včera ptala, jestli hnutí Úsvit vznik této komise podpoří. Já chci pro všechny zopakovat, že hnutí Úsvit bylo jedním z hlavních navrhovatelů a předkladatelů na zřízení této komise, protože nám není jedno, co se při stavbě této dálnice stalo, kam šly peníze, které se spotřebovaly na stavbu této dálnice, a hlavně kdo má osobní zodpovědnost za to, že tato stavba dopadla jak dopadla.
Já pevně věřím, že tato vyšetřovací komise dá Poslanecké sněmovně a občanům České republiky jasný výsledek. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Mám zde přihlášenou paní poslankyni Zelienkovou s faktickou poznámkou.
Poslankyně Kristýna Zelienková: Já se omlouvám, pane předsedo. Chtěla bych jenom sdělit do stenozáznamu, že jsem v hlasování číslo 43 hlasovala pro. Nezpochybňuji hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Týká se to předchozího hlasování, které jsme měli jako poslední. Děkuji.
Další faktickou poznámku má pan poslanec Kudela.
Poslanec Petr Kudela: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, já jsem jeden z těch, který jsem se podepsal pod žádost o zřízení této vyšetřovací komise. Moravskoslezský kraj, Ostrava se na dálnici D47 dlouho těšila, měla z ní velikou radost, že se stavba dálnice povedla v relativně krátkém termínu. Sledovali jsme stavbu dálnice a na druhou stranu také víme z komunikace s dělníky, kteří na té dálnici pracovali, že není vše úplně v pořádku. Dokonce tito lidé se nám smějí, říkají: Co chcete vyšetřovat? Vždyť my moc dobře víme, jak to bylo, že se nestavělo z kamene, ale z hlušiny, která se normálně po čase rozpadá. Podívejte se na naše místní komunikace, cesty, takže ve stavbě dálnice jsou nekvalitní materiály. Co chcete vyšetřovat? My to už dávno všechno víme.
Já se podepisuji pod žádost o zřízení vyšetřovací komise a prosím, aby Sněmovna zřízení této vyšetřovací komise podpořila, aby se skutečně dobrala výsledku, co se vlastně s tou dálnicí všechno dělo. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli eviduji dvě řádné přihlášky do diskuse. První je pan poslanec Birke a poté pan předseda Faltýnek. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Birke: Děkuji. Vážená vládo, dámy a pánové, kolegyně, já se omlouvám, o mně je obecně známo, že mluvím spatra, ale tentokrát to mám napsané. Omlouvám se všem. Napsal jsem si to sám, pane kolego, budete se divit.
Určitě nejsem sám, kdo sleduje smutnou ságu českých dálnic. Pro mnohé z nás je to bolestivý regionální problém. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Sesuvy půdy na D8, průsaky vody na D3, zdražení a rekonstrukce D1. V minulosti jsme mohli sledovat dokonce i odpískání dálnice na Vídeň. Předpokládám, že se situace změnila. Mohl bych samozřejmě pokračovat.
Sotva asi najdeme region, který nečeká na zahájení nebo dokončení dálničního úseku nebo jiné klíčové komunikace. Naše země se může úspěšně poměřovat s vyspělou Evropou v řadě oblastí. Kvalita dálniční sítě to ale není. Ta nám plusové body jednoznačně ubírá. To ví každý, kdo jezdí autem do zahraničí, a já říkám, že se s tím musí něco opravdu udělat. ***