(10.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Tedy dovolíte-li, vezmeme-li pouze národní investice, tedy očistíme je od vztahů na Evropskou unii, příjmy a výdaje z Evropské unie, to, co se investovalo pouze z národních zdrojů, v roce 2011 se rozpočtovalo 40,7 mld., ve skutečnosti díky řadě rozpočtových opatření a navyšováním investic během roku se proinvestovalo 48,1 mld. 48,6 mld. se rozpočtovalo i v roce 2012 a skutečně se proinvestovalo 47,7 mld., tzn. zhruba o 1 mld. méně. V roce 2013 se rozpočtovalo z národních zdrojů na investice 46 mld. A ano, Rusnokova vláda nebyla schopna všechny tyhle disponibilní zdroje vyčerpat. Proinvestovala pouze nikoliv 46 mld., ale 42,8 mld. z národních zdrojů, což je ale pořád víc, než rozpočtuje vláda pana Babiše a pana Sobotky na příští rok, protože ta z národních zdrojů rozpočtuje pouze 40,7 mld., tzn. výrazně méně, než bylo proinvestováno v letech 2011, 2012 i 2013 z národních zdrojů.
Pokud vezmeme i vztahy na Evropskou unii, pak tedy v roce 2011 se rozpočtovalo na investice 104,9 mld., ve skutečnosti se díky nespotřebovaným nárokům z minulých let investovalo více, a sice 118,9 mld. V roce 2012 se rozpočtovalo 96,9 mld. a ve skutečnosti se proinvestovalo 113,6 mld. A v roce 2013 se rozpočtovalo 97 mld., ve skutečnosti se proinvestovalo 102,3 mld. Na rok 2015 včetně zdrojů Evropské unie navrhuje rozpočet této vlády 75,6 mld. Tedy ještě jednou: 118 v roce 2011, 113 v roce 2012, 102 v roce 2013 a 75 na příští rok. Maně mě napadá, že v onom roce 2012 se pořádaly velké pouliční demonstrace. Pan poslanec Zavadil, tenkrát předseda Českomoravské komory odborových svazů, pořádal demonstrace, kde zaznívalo, že téměř zločinná vláda nízkými veřejnými investicemi škrtí ekonomiku, škrtí hospodářský růst, a ničí tak zaměstnanost v České republice. Říkal to v roce, kdy jsme investovali výrazně více, než vy plánujete investovat příští rok. Docela bych se rád zeptal prostřednictvím pana předsedy pana kolegy Zavadila, jestli až takový rozpočet schválí, proti němu půjde také demonstrovat, protože tu ekonomiku těmi nízkými investičními výdaji chcete škrtit výrazně více, než jsme dělali my.
Kam se nám tedy ty peníze poděly, když zvyšujeme výdaje v tomto návrhu, a to dosti výrazně, a přitom bezprecedentně škrtíme investice a stanovujeme je pod hladinou let největší krize? Je to jednoduché. Poděly se nám do provozních výdajů státu a poděly se nám do sociálních dávek. Když se podíváme na onen výhled z roku 2013 - to je poslední výhled těch pravicových vlád, které investovaly víc, než vy plánujete investovat v příštím roce -, tak oproti předpokladům se sociální dávky zvyšují o 17,7 mld. korun a provozní výdaje státu se zvyšují o 17,8 mld. korun. U sociálních dávek to do značné míry chápu, tam se to týká především důchodů. U provozních výdajů státu už je to docela zajímavější, protože kromě drobnějších položek jako vícepeněz na nákup materiálu, na nákup služeb jsou ty hlavní položky platy. Snaha Ministerstva financí odpreparovat platy od provozních výdajů státu je dojemná. Prosím, snad všichni chápeme, že platy jsou jednou ze základních položek a součástí provozních výdajů státu, dokonce těch nejdominantnějších, takže říkat "šetřím na provozu a zvyšuji platy" je protimluv. Takže nejvyšší částkou jsou platy, a to 6,5 mld. korun, a poměrně výrazné navýšení o téměř 6 mld. neinvestiční dotace podnikatelským subjektům. To je taková agregovaná položka. Pokud by vám přišla příliš obecná, takový typický výdaj neinvestiční dotace podnikatelským subjektům je dotace agropotravinářskému komplexu. Samozřejmě není jediná. Tak tam se ty peníze promítají. Téměř 18 mld. sociální dávky, téměř 18 mld. provoz. To když sečteme, je samozřejmě víc než ono navýšení o 24,5 mld., tak je logické, že holt ten provoz a sociální dávky tyjí na úkor investic, které musí být nižší. Ta koruna je jenom jedna, buď ji projíte, nebo ji proinvestujete. Obojí s ní udělat nemůžete. A vláda dává přednost tomu prvnímu, tzn. chce ji projídat, nechce ji investovat.
Musím říct v tomto ohledu, že mě rozveselilo stanovisko Ministerstva financí, které, protože já jsem prezentoval tato čísla již v pondělí na tiskové konferenci, bezprostředně reagovalo s tím, že se dopouštím naprosto neférového srovnání, protože srovnávám střednědobý výhled z roku 2013, což je něco, co nemůže platit, a že jsem v roce 2013 predikoval deficit 110 mld., takže vlastně Ministerstvo financí s rozpočtovým deficitem 100 mld. proti mně šetří 10 mld. a má mnohem úspornější rozpočet. No, buď je neférové tím argumentovat, což si myslím, že není, to je normálně férové, ale nemůžu říkat, že je neférové tím argumentovat a současně z tohoto střednědobého výhledu vyndavat svůj hlavní argument a říkat: Podívejte se, oni plánovali vyšší deficit a já jsem ušetřil, protože předkládám deficit nižší. To je z téhož materiálu. To je ze střednědobého výhledu z roku 2013. A je férové tím argumentovat - nebo pokud je neférové, tak ten argument nemůžu používat - a já pokládám za férové s ním argumentovat.
Tedy ano, rozpočet, který je předložen, má skutečně o 10 mld. nižší deficit, než jsme předpokládali my v roce 2013. Ovšem není to úspora. Řekněme si, čím je to způsobeno. Je to způsobeno za prvé tím, že v roce 2013 jsme neočekávali tak příznivý vývoj ekonomiky, který teď je, což není zásluhou ani naší vlády, ani vaší vlády. Za to můžeme poděkovat vnějšímu prostředí a tiše se modlit, aby nám to vydrželo. Takže tento meziroční nárůst hrubého domácího produktu samozřejmě významným způsobem posiluje příjmovou stranu rozpočtu a snižuje deficit. Nicméně to neznamená, že šetříme. Podle tohoto střednědobého výhledu se měly k 1. 1. 2015 snížit daně z příjmů fyzických osob. To je v tom samozřejmě započítáno, proto deficit je takový. ***