Pátek 24. října 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jaroslava Jermanová)
25.
Návrh poslanců Radka Vondráčka, Heleny Válkové, Igora Nykla
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 379/2005 Sb.,
o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky,
alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 272/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Jak už jsem řekla, upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. K tomuto návrhu zákona vláda nezaujala stanovisko.
Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Radek Vondráček. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, nastane v životě poslance chvíle, kdy přijde na řadu i jeho poslanecký návrh. Setkáváme se nad protikuřáckým zákonem. Než přejdu k samotnému zákonu, rád bych se krátce vyjádřil. Nemám přílišnou ambici, že bychom dnešního dne projednali tento zákon v režimu § 90 odst. 2, jednak z časových důvodů, jednak - pro vysvětlení: K tomu samotnému návrhu, proč postupovat podle § 90, mě vedla myšlenka, že celospolečenská diskuse na toto téma je natolik letitá, natolik košatá, každý z nás se s ní potká, předpokládám, že každý z nás se někdy do restaurace šel najíst nebo posedět s přáteli, takže se s problematikou kouření setkal a určitě o ní diskutoval. S touto ambicí jsem tedy předstoupil, že tento můj velice jednoduchý návrh o šesti slovech, že se zakazuje kouření ve společných prostorách zařízení společného stravování, je v podstatě již vydiskutován. Byl to samozřejmě návrh poslance, který byl v té době v Poslanecké sněmovně krátce. Nebyl jsem si ještě vědom důležitosti a prospěšnosti této diskuse, takže případně i s pokorou přijmu standardní legislativní proces. (V sále je hluk.)
Samozřejmě druhým motivem, proč jsem navrhl § 90, je dlouhodobě avizovaný vládní návrh, který by tuto problematiku také zpracovával. Nicméně vládní návrh doposud na světě není, není ani předložen Poslanecké sněmovně... (Řečník se odmlčel. Mnozí poslanci se baví mezi sebou a nevěnují projevu žádnou pozornost.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Poprosím kolegy, aby se ztišili.
Poslanec Radek Vondráček: ... a navíc se věnuje tematice, která je výrazně širší a která obsahuje mnoho kontroverzních témat. A já bych byl nerad, aby tato tematika zapadla a aby se z tohoto důvodu v této oblasti opět nic nestalo, protože všichni víte, že to není první návrh na zákaz kouření v restauraci, který v této Sněmovně projednáváme.
Musím říct, že podle výzkumu si 78 procent občanů přeje nekuřácké restaurace. V této zemi skutečně 18 tisíc lidí ročně umírá v důsledku nemocí způsobených kouřením. Já jsem přitom v původním návrhu vycházel i ze své osobní zkušenosti, kdy kromě těchto zásadních dat a zásadního boje proti kouření mi šlo také opravdu i o to, abych se jako nekuřák a návštěvník restaurací nemusel po každé návštěvě kompletně převlékat do jiného oblečení. Měl jsem i sobecké důvody.
Tato úprava platí v mnoha zemích Evropské unie. Když se podíváte na přehled a studie, zjistíte, že jsme jedinou zemí v rámci Evropy, která žádným adekvátním způsobem nemá tuto problematiku řešenu, ať už úplnou restrikcí, nebo třeba i částečnou restrikcí. Já se závistí hledím k zahraničním příkladům, kdy skutečně zavedli takřka přes noc zákaz kouření. Občané tuto změnu respektovali, nedošlo k žádným občanským nepokojům. V dlouhodobém hledisku dokonce došlo ke zvýšení tržeb restauratérů. To znamená, nepotvrdily se ani ty katastrofické scénáře, že některé restaurace, zvlášť třeba na malých obcích, budou muset zavírat. Nestalo se tak. Naopak narostla tržba o čtyři až šest procent.
Z tohoto důvodu si myslím, že tento zákon by měl být jasným impulzem naší zemi, že to skutečně s tím bojem proti kouření v naší zemi myslíme vážně, že jsme si vědomi toho, že kouření v restauracích je významným faktorem toho, že kouří hlavně mladí lidé, kteří začínají. A máme o tom doklady, že v restauracích začínají kouřit. Tam je jejich první zkušenost s cigaretou. I kdyby to mělo být marginální malé procento, stojí za to do této úpravy jít a nepodlehnout tlakům různých uskupení, ať už tabákových, nebo restauračních lobby.
Nebudu se pouštět do hluboké zdravotnické diskuse. Na té normě se mnou spolupracuje můj kolega pan doktor Igor Nykl, který už je přihlášen do obecné rozpravy, takže bych mu potom v této části přenechal slovo. Jak už jsem v úvodu řekl, § 90 je ambiciózní. Předpokládám reakci opozičních kolegů na tento návrh. Jsme samozřejmě připraveni i na otevřenou diskusi v rámci výborů, kdyby byl tento návrh zavetován. (Silně vzrůstá hluk v sále.) Jenom poprosím ty, kteří už se s touto problematikou setkali, o podporu tohoto návrhu, o to, aby hlasovali v prvém čtení, aby nedošlo třeba k zamítnutí této normy z nějakých malicherných důvodů a abychom se této problematice nadále v Poslanecké sněmovně věnovali. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já též děkuji. Eviduji tady přednostní přihlášku pana předsedy klubu ČSSD Sklenáka. Chtěla jsem se zeptat, jestli nepustíme zpravodaje, abychom to úvodní - (Předseda Sklenák žádá o vystoupení ihned.) Chcete hovořit, tak prosím.
Poslanec Roman Sklenák: Nechci předbíhat pana zpravodaje, ale myslím si, že je dobré, abych vystoupil hned na počátku projednávání bodu, a navážu na pana předkladatele, který řekl, že je připraven o té normě jednat ve výborech. Já si také myslím, že by bylo dobré se o tom bavit podrobněji, ne v jednom čtení. Z tohoto důvodu si jménem dvou poslaneckých klubů, sociální demokracie a KSČM, dovoluji dát veto proti projednávání podle § 90 odst. 2.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Ano, děkuji. Budeme pokračovat standardním způsobem. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a to výboru pro zdravotnictví pan poslanec Jaroslav Krákora. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Krákora: Vážené dámy, pánové, poslankyně, poslanci, já myslím, že o boji proti kouření a kouření už bylo řečeno tolik. Já mám zpravodajskou zprávu asi na tři stránky. Myslím, že to nemá význam tady číst. Všichni víme, že kouření je vážný sociální problém v Evropě i u nás, v celém světě, že výrazně poškozuje zdraví, způsobuje závažná onemocnění, nebudu je tady vyjmenovávat, poškozuje eventuálně plod atd., zapříčiňuje větší úrazovost a nehodovost. Jak již bylo řečeno, umírá u nás ročně asi 18 tisíc lidí na důsledky onemocnění, které mají souvislost s kouřením. (Hluk v sále.) Víme, že se kouření posouvá i do nižších věkových skupin u dětí atd. V poslední době převažuje kouření u žen. To všechno je z výzkumů. Je to známo. Já to opakovat nechci. Myslím si, že normální je nekouřit. A toto bychom si měli uvědomit. (Potlesk poslanců ČSSD, ANO, KDU-ČSL a hnutí Úsvit.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu zpravodaji. Dále prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Štěpána Stupčuka, aby se ujal slova. A dříve, než dojde k mikrofonu, poprosím, máme již jenom pár minut, prosím, ztišme se, protože není slyšet a musíme se tady překřikovat. Prosím o klid, zejména v levé části sálu.
Poslanec Štěpán Stupčuk: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, věcná podstata návrhu je zřejmá. Přijetím tohoto zákona bychom napříště již neumožnili smíšené provozy tak, aby se v některých vymezených částech mohlo kouřit a v jiných nemohlo. To znamená, jedná se o návrh, který by stanovil absolutní zákaz kouření v restauračních zařízeních.
Já pouze legislativně technicky k tomuto návrhu. Domnívám se, že návrh postrádá některé náležitosti, které by bylo vhodné do něj doplnit, a to zejména upřesnění definičních termínů, které se objevují v zákoně, jako co to je vnitřní prostor kouření či zařízení společného stravování. Dosavadní aplikační praxe právě poukazuje na to, že toto je často otázka určitých interpretačních diskrepancí. Z textu samotného návrhu zákona není také zřejmé, zda se vztahuje pouze na tabákové výrobky, nebo taktéž zahrnuje i používání elektronických cigaret. A rovněž, co je důležité a co by návrh zákona určitě měl obsahovat, je přechodné ustanovení, ve kterém by mělo být určeno, do jaké doby musí provozovatelé splnit povinnost označení prostor grafickou značkou "kouření zakázáno". Děkuji. (V sále přetrvával hluk. Po odchodu řečníka od pultu se hluk náhle snížil.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji. Děkuji i za snížení hladiny hluku. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám tři přihlášky - pana poslance Nykla, pana poslance Štětinu a pana poslance Bendu. Prosím tedy prvního v pořadí, pana poslance Nykla, aby se ujal slova.
Poslanec Igor Nykl: Pěkné odpoledne. Jak už řekl pan magistr Vondráček, já bych měl zdůvodnit lékařsky to, proč jsme vlastně se pokusili udělat novelu zákona, a to proto, že jsem kardiolog a věnuji se spoustu let nemocem, které s kouřením souvisejí.
Ten první fakt, který je třeba říci, je ten, že když se podíváme na hodnocení Evropské komise a Evropské unie, tak Česko je v regulaci tabáku nejumírněnější zemí celé Evropské unie.
Za druhé, a co je podstatné, když agentura Bloomberg dělala v loňském roce takzvaný žebříček nejvíce neřestných zemí světa, kde se hodnotí kombinace spotřeby tabáku, alkoholu, drog a výnosu z hazardu, tak jsme bohužel suverénně vyhráli. Jsme na tom mnohem hůře než třeba Slovensko.
V roce 1998 prohlásila WHO, že tabák je vlastně jedna z největších zdravotnických katastrof, které kdy lidstvo postihly. Když se podíváme na ta data, tak vlivem tabáku každých šest vteřin umírá jeden člověk. Protože tabák je hlavním rizikovým faktorem čtyř hlavních neinfekčních onemocnění, a to nádorů, kardiovaskulárních nemocí, respiračních nemocí, a dokonce cukrovky. A víme, že cukrovka je epidemie 21. století.
Je smutné, že po tolika letech, kdy tady bylo několik pokusů, především od pana doktora Šťastného, se nepovedlo posunout Česko v tom žebříčku. A já jako kardiolog bych vám chtěl říci pár dat, proč jsme pro ten přísný zákaz kouření ve stravovacích zařízeních a podobně.
Protože o vlivu toho, že si ten kuřák ničí zdraví, ta data jsou zcela jasná od roku 1950. Ale data o vlivu pasivního kouření jsou známá až od 80. let minulého století. To je takzvané kouření z druhé ruky, které je ale velmi závažné, i když není to úplně tak jak to primární kouření. Ale co je velký problém, až od roku 2009 je známo o takzvaném kouření z třetí ruky, a to je to, s čím se setkáváte vy všude v restauraci a podobně. Když tam se bude kouřit, tak ty toxické látky ulpívají na nábytku, na kobercích, na závěsech, vznikají velmi kancerogenní nitrosaminy. Ty jsou ještě mnohem horší než látky z toho takzvaného second hand smoke. Takže my se bavíme vlastně o věci, o které víme pár let, ale je mnohem horší než to, co jsme si mysleli.
Samozřejmě bude tady určitě mnoho lidí, kteří řeknou, že když takhle omezíme kouření, dojde ekonomicky k určitému propadu. Já bych uvedl data z Ameriky, kdy se jednoznačně ukázalo, a tam jsou velmi kvalitní ty studie... Prostě když za určité období zhodnotili, kolik se prodá vlastně krabiček cigaret a kolik to přinese ekonomice, tak když se vezmou pak data za to, kolik stojí následná léčba, tak ten rozdíl je zhruba trojnásobný. V letech 2000 až 2004 70 miliard dolarů a tam je to 180 miliard. Takže jsou to nesrovnatelná data ve prospěch toho, že zisk máme z toho, když nebudeme kouřit.
Co je zajímavé, že některé země, kde bychom řekli, že to vůbec nedokážou, to dokázaly. Vezměme si takové Turecko. Turecko, kde se řekne, člověk hulí jak Turek, ti dokázali dokonce odstranit i vodní dýmky z restauračních zařízení. Vodní dýmky jsou jeden z největších klamů, o kterých si lidé myslí, že to není nic zajímavého, že to je v podstatě naprosto neškodné. Ne, opak je pravdou. Vodní dýmka je více škodlivá než klasické kouření.
Bylo by smutné, kdybychom skutečně v naší zemi nedokázali nastolit trend, který je samozřejmě ve vyspělých zemích, jak v Americe, tak v některých zemích Evropy, který je zcela jasný proti tomu kouření, a kde se, jak už řekl magistr Vondráček, ukázalo, že nedošlo k poškození ekonomiky i těch daných restauračních zařízení, což je velmi častý argument pro to, abychom na to nesahali.
Další argument, a to je u té mládeže. Mnoho lidí, mnoho mládeže řekne, kdyby se nekouřilo v barech, v restauracích, na diskotékách, nikdy v životě bychom nekouřili, protože kouříme pouze tam. A to je ten náš návyk, který vzniká. Čili zase zde vidíme velmi prospěšnou věc.
Každopádně víme, že boj s kouřením je velmi těžký, protože víme, že tabák je nejenom kancerogen, ale bohužel, a to je to podstatné, je prohlášen za návykovou látku opiátového typu. Čili představte si, návyková látka opiátového typu je skoro nejtěžší návyková látka, takže věřím, že bojovat s tak těžkou návykovou látkou je velmi těžké. Ale přesto si myslím, že je v silách nás a té nové Poslanecké sněmovny, jak jsme v takovém tom orientačním průzkumu viděli, že ta situace je mnohem lepší než dříve, a věříme, že jak pod tíhou tady těch argumentů právních, ekonomických i mých zdravotních kardiologických vás přesvědčíme o tom, že bychom měli tuto velmi lehkou novelu schválit. Už proto, že ta novela, která se připravuje na vládě, je právě příliš komplikovaná. Ona spojuje alkohol, kouření, drogy a to je velmi těžké dát dohromady. Těch připomínek je strašně moc, protože problematika například drog je úplně o něčem jiném. Ale toto, toto velmi jednoduché v podstatě slovíčko, které jsme tady zařadili, by mělo být chápáno každým. Myslíme si a věříme tomu, že budeme úspěšní. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Štětinu. Ještě nám chybějí čtyři minuty do 14 hodin.
Já se omlouvám. Teď všechno beru zpět. Moje chyba. Mám tady ještě dvě faktické poznámky, takže musí počkat i pan předseda klubu KDU. Mám tady pana poslance Pilného s faktickou. Prosím.
Poslanec Ivan Pilný: Já nebudu dlouho zdržovat. Jenom pro potřeby stenozáznamu, který je veřejně přístupný, konstatuji, že hospodářský výbor se dosud tímto zákonem nezabýval. To znamená, stanovisko zpravodaje hospodářského výboru je pouze stanoviskem zpravodaje hospodářského výboru, nikoli stanoviskem hospodářského výboru.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní prosím s faktickou pana poslance Koskubu. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Jiří Koskuba: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že postoupil dost čas, tak věřím, že tento bod neprojednáme. Já jsem chtěl navázat na kolegu Nykla. Samozřejmě jako lékař musím se spoustou vývodů souhlasit, ale nedá mi to, abych zde nepřipomněl, že hlavním dealerem této drogy je stát. Stát je ten, kdo umožňuje, aby se lidé k této droze dostali. Stát si z toho nebere malé částky. Naopak, tady jste plácali, jak je to všecko fajn, ale všichni zvedli ruku pro to, aby ti kuřáci platili čím dál více.
A já se omlouvám, já jsem jeden z narkomanů, který tuto drogu bere. Přitom nikdy jsem zde nezaznamenal sebemenší vůli, aby byť koruna z té spotřební daně šla do rezortu, který opravdu řeší následky kouření. To znamená, tady ten dealer se chová ještě pomalu tvrději nežli dealer drog obyčejných.
Další moje poznámka. Zasahujeme zde už, ať chceme, nebo ne, do svobody občana i svobody podnikání. To si, dámy a pánové, musíme přiznat.
Když už zde hovořil kolega Nykl zasvěceně, a já mu za to děkuji, o kouření z třetí ruky, dámy a pánové, jako lékař vás musím upozornit - uvědomujete si, co to je ale kouření třeba v osobním voze? Kde stačí jeden jediný kuřák, aby celá posádka vstřebala. To je to drogy daleko více nežli v restauracích šesté cenové skupiny. Tož tedy pojďme dál a zakažme tabák úplně nebo omezujme lidi v jakémkoliv dalším prostředí.
Omlouvám se, já toto ale podporovat nemůžu, dokud se tato droga bude prodávat. Děkuji. (Mírný potlesk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji a vzhledem k tomu, že se naplnila 14. hodina, končím dnešní jednací den. Přerušuji jednání schůze do středy 29. října v 11. hodin, kdy budeme pokračovat podle schváleného programu. A ještě jedno organizační připomenutí. Nezapomeňte si vyklidit své lavice, protože 28. bude den otevřených dveří.
(Jednání skončilo ve 14.01 hodin.)
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.