Středa 22. října 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

15.
Vládní návrh zákona o výměně informací o finančních účtech
se Spojenými státy americkými pro účely správy daní
/sněmovní tisk 330/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je zde navrženo, abychom s tímto návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Prosím ještě jednou pana místopředsedu vlády, aby tento tisk uvedl.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní. Účelem návrhu zákona je implementace takzvané dohody FATCA, která byla mezi Českou republikou a Spojenými státy americkými podepsána dne 4. srpna 2014 a byla předložena Parlamentu k vyjádření souhlasu s ratifikací, sněmovní tisk 311.

Cílem dohody FATCA a předkládaného provádějícího zákona je především posílení boje proti daňovým únikům a zefektivnění mezinárodní spolupráce na poli výměny informací. Návrh zákona umožní České republice naplňovat mezinárodní závazky, předat je dohodou FATCA, které by bez provádějícího zákona nemohly být provedeny. Jde o získání údajů o účtech amerických daňových rezidentů od finančních institucí v tuzemsku a jejich následné poskytnutí orgánům finanční správy Spojených států amerických. Zákon zároveň umožní českému správci daně přijímat údaje o účtech českých daňových rezidentů u finančních institucí ve Spojených státech amerických a využívat je při správě daní a boji proti daňovým únikům.

Je nezbytné, aby dohoda FATCA uzavřená mezi Spojenými státy americkými a návrh zákona k jejímu provedení nabyly platnosti nejpozději 31. prosince 2014. Nepřijetí zákona by velmi negativně ovlivnilo mezinárodní renomé ČR jako země, která proklamuje cíl efektivně bojovat s daňovými úniky. Zároveň by mělo fatální následky pro finanční trh ČR, neboť při jakékoli platbě ze zdroje ze Spojených amerických by bylo českým finančním institucím zadrženo 30 % z této platby jako ekvivalent americké srážkové daně a převedeno pouze 70 %. Přímý dopad se odhaduje na 1 miliardu za rok.

Hrozí, že české finanční instituce budou z obavy před touto srážkovou daní postupovat podle dohody FATCA i bez výslovné právní úpravy a budou tak porušovat české právní předpisy, zejména na ochranu osobních údajů a bankovního tajemství. Nepřijetí by na straně finančních institucí zároveň vyvolalo dodatečné finanční náklady, jelikož připojení ČR k dohodě FATCA bylo dlouhodobě avizováno.

Vážené dámy a pánové, z výše uvedených důvodů vás žádám o podporu předloženého návrhu zákona, jelikož je nezbytné, aby provádějící zákon nabyl platnosti spolu s dohodou FATCA do 31. prosince 2014. Žádám vás tedy o schválení předloženého návrhu zákona již v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře, a prosím paní zpravodajku, paní poslankyni Miloslavu Vostrou.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, moje zpravodajská zpráva může být velmi stručná, protože pan ministr jako předkladatel důkladně zdůvodnil přijetí tohoto vládního návrhu, nicméně trošku s pousmáním musím říci, že pan kolega Kalousek mě předběhl. Mé výhrady byly opět k reciprocitě, takže nám spíš nezbývá, než požádat vládu a Ministerstvo financí, aby v budoucnu podnikly určité kroky, aby tam reciprocita byla. To je jedna věc.

Druhá věc. Dovolte mi, abych v souladu se svou zpravodajskou zprávou také odpověděla de facto na dotaz, který zazněl ze strany ODS - jak je ošetřena česká legislativa v oblasti ochrany osobních údajů. K tomu právě má sloužit tento vládní návrh, aby tyto údaje byly ochráněny, aby to bylo všechno v souladu s českou legislativou. Týká se to i bankovního tajemství, sdělování informací atd.

Mé trošku pozvednuté obočí bylo nad § 90, ale samozřejmě pragmaticky si uvědomuji, že je potřeba tento návrh schválit, takže jako zpravodajka doporučuji rovněž tento vládní návrh, tisk 330, schválit. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu. Zeptám se, zda se do ní někdo hlásí. Není tomu tak. V tom případě obecnou rozpravu končím. Závěrečná slova pana ministra, popř. paní zpravodajky nejsou požadována. Vzhledem k tomu, že nezazněla námitka proti projednávání podle § 90, tak nyní rozhodneme o pokračování projednávání tohoto návrhu.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 330 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování. Ptám sek, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má číslo 32, přihlášeno je 174, pro 130, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu, jakkoli upozorňuji, že zde není možné podat pozměňovací návrhy. Lze pouze navrhnout opravu data účinnosti v návrhu zákona a nebo jeho legislativně technických, gramatických, písemných nebo tiskových chyb. Žádné přihlášky do podrobné rozpravy nevidím, tak ji končím. Zeptám se ještě jednou na závěrečná slova po podrobné rozpravě. Není tomu tak. V tom případě přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o výměně informací o finančních účtech se Spojenými státy americkými pro účely správy daní podle sněmovního tisku 330."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má číslo 33, přihlášeno je 175, pro 152, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas. Děkuji paní zpravodajce i panu ministrovi a končím projednávání bodu číslo 15.

 

Budeme pokračovat bodem číslo

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP