Středa 1. října 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 475/2013 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 a o změně zákona
č. 504/2012 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2013,
ve znění zákona č. 258/2013 Sb.
/sněmovní tisk 293/ - prvé čtení

Prosím pana ministra financí, aby tento tisk uvedl. A zůstává také zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Votava. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, při sestavování státního rozpočtu se vycházelo z tehdy aktuálních dat a prognóz. V průběhu času se však ukázalo, že v některých oblastech nebyly zcela naplněny předpoklady, z nichž se původně vycházelo. Navrhuje se proto upravit zákon o státním rozpočtu na rok 2014 tak, aby reflektoval současnou situaci a co nejvěrohodněji odrážel očekávané skutečnosti. Jedná se o změny v rámci kapitol Ministerstva zdravotnictví, Český telekomunikační úřad, Ministerstvo životního prostředí, Státní dluh, Ministerstvo dopravy a Ministerstvo financí.

Konkrétně se jedná o tyto změny. Zvyšují se příjmy kapitoly Ministerstva zdravotnictví o 700 mil. korun z titulu splátky návratné finanční výpomoci poskytnuté Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky v roce 2013.

Snižují se příjmy kapitoly Český telekomunikační úřad, protože skutečné příjmy z aukce volných radiových kmitočtů činily o cca 1,5 mld. korun méně, než bylo očekáváno.

Snižují se příjmy kapitoly Ministerstva životního prostředí z dražeb emisních povolenek o 300 mil. korun. A zároveň se snižují odpovídající výdaje kapitoly související s těmito příjmy ve výši 150 mil. korun.

Zvyšují se výdaje kapitoly Ministerstva dopravy z titulu poskytnutí dotace Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 2 mld. korun.

Zvyšují se příjmy kapitoly Ministerstva financí o 2 mld. z titulu vrácení uhrazené částky společností AKRO na základě vzrušujícího rozsudku Nejvyššího soudu.

Z důvodu zachování schodku státního rozpočtu se navrhuje snížit výdaje kapitoly Státní dluh o cca 920 mil. korun.

V podrobné rozpravě bude navrženo zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dní. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Prosím pana zpravodaje.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, pane předsedo. Pan ministr tady důkladně tento tisk odůvodnil. Myslím, že je zcela zbytečné, abych znovu opakoval, co tady již řekl. Doporučuji postoupit do dalšího čtení.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Otevírám rozpravu. První byl pan předseda Okamura, potom pan poslanec Volný.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nemohu si odpustit u tohoto bodu pár poznámek a samozřejmě už vůbec ne u bodu, který se týká principu státního hospodaření.

Součástí námi předložené aktualizace příjmů státního rozpočtu je například hned na úvod kapitola 328 - Český telekomunikační úřad, ve které se navrhuje přijetí faktu, že z výběrového řízení na udělení práv k využívání rádiových kmitočtů v pásmech 800, 1 800 a 1600 megahertzů je očekávaný výnos 10 mld. korun. Tento výnos byl původně navržený na 8 mld., poté zvýšený na 10, skutečnost je 8,5 mld. Ale já bych tady nechtěl hovořit o nějakých technikáliích a detailech, ale spíše se opět zamyslet nad principy státního hospodaření a vůbec fungování.

Ono už jenom termín "navrhovaný očekávaný výnos". Když jsem si ten tisk četl, už jsem se musel hned zkraje jako byznysmen v podstatě pousmát. Vláda navrhuje, kolik bude očekávat, a přitom kdybychom k problematice telekomunikací přistoupili komplexně a s dlouhodobou moderní vizí, očekávání můžou být úplně jiná, a nejen pro vládu, ale také pro běžné občany. Budu konkrétní, aby bylo jasné, proč jsem o tom všem vlastně začal mluvit a proč zrovna o telekomunikacích.

Česká pošta. Pořád se potýkáme s tím, a slyšíme to v médiích, že hledá, čím se bude v budoucnu živit, protože její původní činnosti postupně odebírá soukromý sektor a ona zase ve své zoufalosti přebírá činnosti donedávna vyhrazené soukromému sektoru. A samozřejmě jestli to takhle půjde dál, jednou pošta, jak ji dlouhá léta známe, skončí. V této souvislosti jsem v médiích zrovna zaslechl, jak pan ministr financí Babiš právě žádá o vysvětlení cash-flow hospodaření, což je velice správně, že se někdo začal vůbec zajímat o to, jak takový velký gigantický státní podnik funguje. Já už jsem se o to zajímal dlouho, ale ministrem financí jsem nikdy nebyl, a tím pádem se k těm číslům nemohu dostat. Ale této snaze určitě fandíme, aby se nesypaly bezhlavě peníze do ztrátových firem, které jasně neukážou způsob svého hospodaření.

Ale chtěl bych, abychom právě v případě České pošty neskončili jenom u kontroly cash-flow a u nějakého auditu nebo u nějakých rozvah, ale abychom opravdu byznysově a podnikatelsky přemýšleli o tom, kde jsou nějaká nová strategická místa pro Českou poštu, kde by vlastně mohla získat i celkem monopolní postavení - a kde jinde než v telekomunikacích? A už jen diskuse nad možností, a už jsem to navrhoval vícekrát, že by stát začal provozovat mobilní telefonické služby nebo alespoň bezdrátový přenos dat, by zcela změnila pohled komerčních subjektů na trhu a tyto komerční subjekty by rády zaplatily cokoliv, aby si uchránily svůj komerční monopol nad těmito službami. A to nemluvím o tom, kdyby stát pokryl republiku vysokorychlostním internetem pro všechny zdarma a prostřednictvím internetové telefonie by zadarmo komunikovaly všechny státní a veřejné instituce. Miliardy, o kterých tu hovoříme, bychom měli během velmi krátké doby v kapse. Já jsem o tom tuhle mluvil s ministrem vnitra panem Chovancem, teď jsem zapomněl to číslo, ale jenom to, co utrácí Ministerstvo vnitra a jeho organizace za telefony, internet a přenos dat, tak tuším, že to číslo snad bylo přes miliardu ročně. To znamená, že jsou to gigantická čísla. A kdybychom sečetli všechny tyto náklady za státní instituce, tak bychom bez problému mohli vybudovat pokrytí nějakou sítí po celé České republice. Samozřejmě mobilní operátoři by měli utrum, ti by nás tady lobbovali, ale my v Úsvitu víme, že se zlobbovat nenecháme a že by toto samozřejmě prospělo.

Na takovém řešení by samozřejmě profitoval nejen stát, ale také každý občan si teď hned spočítá, kolik by ušetřil, kdyby měl telefon a internet zadarmo. Zadarmo by samozřejmě nebyl, ale rozhodně by se to vyplatilo v poměru k miliardám, kdy veřejné organizace platí tyto služby komerčním operátorům, a obrovským ziskům těchto operátorů, a navíc bychom určitě uměli komerčním firmám poskytnout služby, z nichž by se provoz takové sítě platil. A prosté kupecké počty říkají, že i tak by se náklady bohatě vrátily v úsporách, protože samozřejmě by díky tomu vzrostla spotřeba občanů, protože by jim v kapsách zůstalo více peněz a mělo by to dobrý vliv na ekonomiku, jelikož by lidem zůstalo samozřejmě více prostředků na utrácení. A koneckonců nejen občan, ale možná i mnohý ministr si umí spočítat, kolik by ušetřil jeho úřad na telekomunikačních službách.

A už jenom dvě věty. Opět jsme u principu, který je tady opakovaně rok, trošku jako když hrách hází na zeď, ale je to právě to manažerské uvažování, kdy nemusíme občanům, ale třeba ani školám nebo nemocnicím zvyšovat příjmy, ale právě jít opačnou cestou, kdy často stačí, aby stát snížil jejich náklady, a výsledkem bude samozřejmě vyšší spokojenost i životní úroveň v České republice. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré poledne. Děkuji panu předsedovi Okamurovi. Dále je přihlášen pan poslanec Volný - ale pardon, pane poslanče, s přednostním právem se přihlásil pan ministr vnitra Milan Chovanec, kterému tímto dávám přednost. Po něm pan poslanec Volný, po něm pan poslanec Laudát. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem neměl ambici vystupovat, ale musím tady vysvětlit některá tvrzení svého předřečníka o České poště. Jak český stát neumí provozovat železniční dopravu bez dotace, stejně tak se dostáváme do situace, že český stát prostřednictvím svého státního podniku Česká pošta neumí bez dotace udržet pobočkovou síť. Český stát se v minulosti rozhodl zavést datové schránky a toto jedno opatření Česko poštu stálo 800 mil. korun. Jedním škrtem pera jsme sice ušetřili u ministerstev při posílání doporučených dopisů, na druhé straně jsme tyto peníze sebrali České poště, a. s.

Já se tady chci naprosto ohradit proti tomu, že hospodaření České pošty je neprůhledné. Česká pošta své hospodaření audituje, Česká pošta má dozorčí radu. Otázkou je, jestli český stát jako akcionář prostřednictvím Ministerstva vnitra v minulosti nastavil směr České pošty správně. To je ta otázka, kterou tu dneska řešíme. To, že Česká pošta má datové výzvy, to, že Česká pošta má hledat nové klienty, to, že Česká pošta má mít ambici se chovat tržně, to bezesporu ano. Jezdím po České republice, mluvím se starosty. První téma, které je zajímá, je nezavírejte nám pobočku České pošty - první téma. Až potom je služebna policie, hasiči, ale první je Česká pošta. Já bych byl nerad, abychom z tohoto tématu dělali téma předvolební.

Přesto ale musím reagovat na některé věci, které tady pan předseda Okamura řekl, a nemůžu je nechat bez povšimnutí, protože teď se rozhodujeme o tom, jestli skončí proces transformace České pošty na akciovou společnost. To je ten pseudostřet, který máme s panem ministrem Babišem, protože já o žádném střetu nevím. My spolu normálně kultivovaně hovoříme a pan ministr si vyžádal ještě nějaká ekonomická data, která prostě dostane. Nic víc, nic míň. Na konci toho procesu by mělo být to, že český stát se rozhodne, jakou cestou chce s Českou poštou jít. Český telekomunikační úřad, tedy úřad českého státu, prohlásil, že Česká pošta, aby plnila tzv. univerzální službu, že jí stačí 2 100 poboček. To znamená, Česká pošta, má-li se chovat jako řádný hospodář, a její management by se takto chovat měl, tak přeci v první fázi přijde a zruší 1 100 poboček. A to je to, co tato vláda přeci nechce. Tam nechceme směřovat. Pokud dneska víme, že pobočková síť, dámy a pánové, s sebou nese ztrátu 2,4 mld. korun, tak jakýkoli byznys, který v současné době pošta najde, to prostě nenahradí. Nenahradí. Takže chápu, že je potřeba Českou poštu ořezat na dřeň, co se týká nákladů.

Byl jsem naprosto konsternován z toho, co Česká pošta všechno sponzoruje včetně fotbalového poháru za osm milionů. Takže my nutíme pošťačku, aby v zimě v mrazu nosila za 15 tisíc hrubého těžkou kabelu, a vedle toho se vyhazovaly peníze oknem. Tady jsem s panem vicepremiérem zajedno, že je potřeba tyto náklady jednoznačně odstranit. Jednoznačně. A pracuje se na tom. Na druhou stranu potřebujeme pro Českou poštu přechodné období, abychom tento státní podnik stabilizovali. My jsme tady v minulosti otvírali trh pro cokoliv, ale bez toho, aby se český stát podíval na zájmy svých vlastních organizací. České dráhy, ČD Cargo, Česká pošta.

Takže to je na vysvětlení, co bych já k tomu ještě rád dovysvětlil. Ale naprosto odmítám argumentaci, že Česká pošta není kontrolovaná, že nemá auditované hospodaření. To se naprosto ohrazuji proti těmto výrokům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Omlouvám se, pane poslanče (Volný). S přednostním právem pan ministr Babiš, po něm s přednostním právem pan předseda Okamura.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedající. Chtěl bych potvrdit - my nemáme s panem ministrem vnitra vůbec žádný spor. Taky nikdo nechce rušit pobočky. Já říkám: Ano, zachovejme služby. Nicméně se chci o tom přesvědčit, že skutečně Česká pošta nemá žádné rezervy, a proto jsem ho požádal, aby mi dal podklady a umožnil mi seznámit se s Českou poštou, abych se trošku taky vrátil ke své profesi. A samozřejmě se budu o to zajímat. Jen pro informaci, protože ten benchmark a porovnání je důležité, tak rakouská pošta, která je na burze ve Vídni, má EBITDA Margin 13,2 % a vydělává ročně 285 mil. eur. To znamená 7,8 mld. korun. A jak je známo, v Rakousku je 8,5 mil. obyvatel versus 10,5 u nás. Takže možná bychom se mohli tam jít zeptat. Zítra přijde rakouský ministr financí, tak se ho zeptám, jestli bychom tam nemohli na nějaký benchmark. A německá pošta je taky na burze ve Frankfurtu a má EBITDA Margin 6,5 %. Takže tady není žádný rozpor mezi panem ministrem Chovancem a mnou. Mně jde jenom o to, že když teda mám hlídat tu kasu a teď někdo říká, ano, budeme to muset dotovat, tak se chci o tom přesvědčit, že skutečně tam nejsou rezervy. Takže postupujeme společně. A taky za těch pár měsíců se nedají udělat nějaké zázraky, ale uvidíme. Budeme o tom jednat a myslím si, že máme oba stejný cíl, aby Česká pošta fungovala dobře a neprodělávala peníze. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Teď s faktickou poznámkou pan poslanec Volný. Po něm pan poslanec Okamura s přednostním právem, po něm pan ministr s přednostním právem. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Mně bude stačit opravdu pár minut. Chtěl bych tímto v rámci rozpravy požádat Poslaneckou sněmovnu o schválení zkrácení doby na projednání ve výborech o 30 dnů, tedy na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Volnému. Eviduji jeho návrh. Teď s přednostním právem pan předseda Okamura. Pardon, Františku (Laudáte.). Po něm s přednostním právem pan ministr, po něm s přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Tomio Okamura: Děkuji za slovo. My jsme se tedy trošku asi nepochopili. Já jsem velmi rád, že se rozproudila veřejná debata před občany o České poště. To opravdu občané určitě vítají. Ale my jsme se trošku nepochopili. Já jsem pouze chtěl dát inspiraci pro to, abychom také uvažovali směrem, kde Česká pošta může mít dobré postavení, kde je ten potenciál, a společně ten potenciál hledali, abychom České poště dali prostor, jakým způsobem se na trhu lépe uplatnit i ekonomicky. Hnutí Úsvit samozřejmě chce zachovat všechny pobočky České pošty. Sám pocházím ze Zlínského kraje a je to velice důležité, aby na těch vesničkách pošty zůstaly, i CzechPointy. A jsme absolutně pro to. A samozřejmě souhlasíme i s tím, a tady samozřejmě pana ministra chválím, opět se potvrzuje to, o co žádáme léta. Aby sponzoring státních firem typu Lesy České republiky, ČEZ, Česká pošta, které sponzorují, přestože jsou víceméně monopolními státními firmami, sponzorují nějaké sportovní podniky a další, že je to potřeba samozřejmě okrouhat, protože myslím, že služba veřejnosti má samozřejmě v tomto ohledu přednost.

Proto jenom znova zdůrazňuji, že já jsem tady dal inspiraci, nevolal jsem po žádném omezování služeb České pošty. To bylo přesně naopak, ten můj nápad. Hledal jsem další prostor, kde by Česká pošta mohla ekonomicky dobře fungovat, abychom zachovali kompletní portfolio služeb České pošty i na posledních malých vesničkách, aby tam občané ty služby měli.

A myslím, že jinak co se týče toho, na co jsem reagoval na pana ministra Babiše - když jsem to viděl v televizi, tak mi to vyznívalo trošku jinak. Protože nejprve se musím podívat na cashflow, nejprve se musím podívat na hospodaření a podobně, takže jsem rád, že je hospodaření průhledné, ale evidentně ani ministr financí ho nemá jakoby od začátku v ruce. A jak ho máme mít v ruce potom my, kteří jsme opoziční poslanci? Takže jsem rád, že se to tady vyjasní a že to bude skutečně transparentní a že se dozvíme kompletní údaje o hospodaření České pošty. A všichni myslím, že směrujeme ke stejnému cíli. Aby to fungovalo, aby občané měli službu a pokud možno úplně dlouhodobě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi Okamurovi. Nyní s přednostním právem pan ministr Chovanec. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Ještě jednou a myslím, že už dneska naposled, k České poště. Já jsem se nepřipravoval na diskusi o České poště. Na druhou stranu zhruba před třemi měsíci jsem tady slíbil, že vám pošleme strategii České pošty, protože chápu, že všichni poslanci, všechny poslanecké kluby mají zájem o vývoj v tomto státním podniku. To se také stalo.

Vedle toho bych chtěl ještě říct několik slov k tomu. Prostě Deutsche Post, německá pošta, ke které všichni vzhlížíme, která na burze opravdu je, velice dobře v minulosti investovala. Její výsledky hospodaření nejsou na základě listovního trhu v Německu, ale německá pošta koupila třeba DHL. To znamená, německá pošta většinu svého ekonomického úspěchu realizuje mimo území Německa a v těchto dceřiných společnostech, které vlastní. To není z toho, že by bohatla na rozesílání dopisů a balíků. Bohužel, tak to prostě nefunguje.

Slovenská pošta za univerzální službu platí zhruba 300 mil. korun. Při pobočkách 1500. Italský stát platí italské poště. Francouzská pošta dostává dotaci. Jinak my jsme prostě zaspali, dámy a pánové! My jsme zaspali třeba i v tom, že nemáme outsourceované pobočky. Česká pošta má outsourceováno 0,4 % poboček! Německá 100 %! Každá pobočka úspěšné německé pošty, spravuje ji nějaký privátní partner té pošty, a proto ten ekonomický zázrak je tady. My se k němu dopracujeme. Potřebujeme přechodné období, aby Česká pošta prostě přežila. Česká pošta dneska zaměstnává 33 tis. zaměstnanců, má obrat 20 mld. a její zisk v letošním roce se pohybuje na úrovni 300 mil. Ten zisk má sestupnou tendenci.

Jsem pro se podívat do ekonomických dat. Dneska pověřím pana ředitele Elkána, aby veškerá ekonomická data ve zjednodušené podobě poslal všem poslancům Parlamentu České republiky a senátorům, abychom tu nebudili dojem, že hospodaření České pošty je něco neznámého a něco tajného. Takže dnes odešleme data, abyste se s nimi mohli všichni seznámit. Samozřejmě podrobnější screening posíláme Ministerstvu financí podle jeho potřeb.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi vnitra. Dále s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Jenom dvě poznámky. Srovnání s ČD Cargo prostě kulhá. Přestože předloni byl návrh zejména odborářů, abychom to řešili dotací státu, našli jsme jiné nástroje a ukazuje se, že se to hospodaření prostě otočilo. To za prvé. Ta já myslím, že to srovnání kulhá a nemá cenu v debatě o České poště používat ČD Cargo. Také je jiný trh, jiná konkurence a není to tak jednoduché. Já už jsem tehdy tvrdil, že třeba ČD Cargo by narazilo určitě. Snaha o poskytnutí dotace by narazila na zákony o hospodářské soutěži apod.

Ale k České poště. Já myslím, že pokud vláda půjde směrem uvedení České pošty na burzu, tak je to dobrý směr. Není to nic, co bychom blokovali, naopak si myslím, že bychom to přivítali.

Nicméně k debatám o pobočkách na vesnicích. Zkuste vy, kteří jste z velkých měst, se občas zeptat lidí, kteří tam žijí. Mám příklad z rodiny, kdy pro to, aby si mohli vyzvednout doporučenou zásilku ve své vesnici, si musí vzít dovolenou. To souvisí s tím, kdo pobočky provozuje, a prostě pokud ta vesnická pobočka má otevřeno do 16, 16.30, 15.30, což jsou zcela běžné hodiny, minimálně v Moravskoslezském kraji, tak člověk, který nepracuje v té vesnici, aby si ji mohl vyzvednout, tak si prostě musí vzít dovolenou nebo neplacené volno. Takže nemá cenu říkat silné věty typu - nebo já s tím nesouhlasím, že cílem je zachovat všechny stávající pobočky. To si myslím, že může být pravda, ale nemusí. Musíme myslet na ty, kteří tam bydlí, jestli pro ně je lepší mít třeba dvě hodiny večer, a souhlasím, na nějakou franšízu nebo nějakého obchodního partnera, aby tam mohli jít i ti, kteří jsou ekonomicky aktivní. To, že ti, kteří nejsou ekonomicky aktivní, mají prostor tam dojít i v dopoledních hodinách, je sice fajn, ale ti, kteří daně platí, mnohdy trpí tím a mnohdy si nechávají změnit dodací poštu do měst, ve kterých pracují. Tak jenom abychom v té debatě - sice jsme hodně daleko od novely státního rozpočtu roku 2014, která je v zásadě podle mě jenom reakcí na to, co se stalo, a my osobně to spíš chápeme jako technický materiál, ale když už ta debata vznikla, tak si myslím, že cílem by nemělo být zachovat všechny stávající pobočky, ale vymyslet efektivní a dobře fungující - a najít obchodní partnery, aby to bylo atraktivní pro ty, kteří by ty služby občanům poskytovali, protože občanům je v zásadě jedno, jestli je to Česká pošta, s. p., nebo někdo jiný. Ti si prostě chtějí přijít v době, kdy oni mohou, vyzvednout svou zásilku.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi Stanjurovi. Teď s přednostním právem pan předseda Kováčik, po něm pan ministr Chovanec. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Paní a pánové, jsme možná poněkud vzdáleni tomu, co je napsáno na tabuli, nicméně debata o České poště nám graduje skoro bych řekl do koncepčních otázek a myslím si, že zejména my, co žijeme na venkově, tak máme zcela jiné poznatky. A pro nás - a čím žijeme na menší vesnici, čím jsme starší, čím jsme sociálně na tom hůře, nemáme každý auto, abychom mohli dojet, a teď myslím na penzisty, kteří jsou na venkově, dojet třeba i do vzdálenější obce, takže cílem podle KSČM je zachovat stávající počet poboček, ani jednu nedat, protože všude žijí lidé, kteří nejsou ekonomicky aktivní a nemají často na to, aby dojížděli někam daleko.

Druhým cílem podle našeho soudu je, že musím poštu zachovat, protože vždycky, když jdou tyto diskuse, tak také jde diskuse o privatizaci, musíme poštu jako strategický podnik zachovat jako státní podnik, resp. ve stoprocentním státním vlastnictví. Všechny pokusy o privatizaci odmítáme, protože zase jde o to, že z plošné veřejné služby pro občany vytvoříme zdroj podnikání, a tam zpravidla dojde k nějakému nepříznivému posunu pro občana - buď to bude dražší, nebo se neefektivní pobočky koneckonců zavřou a občan bude muset někam dojíždět atp.

A třetí otázkou, která se tady probírá, je otázka dostupnosti nejen tedy místní, ale i časové. Jsem přesvědčen o tom, že je třeba vyhledávat takové možnosti, aby i ekonomicky aktivní občané poté, co přijdou z práce, si mohli svoje věci na poště vyřídit. Takže to je řešitelné všechno.

A poslední poznámka. Víte, ono se dobře srovnává, a já jsem pro to, abychom se zajeli poučit do Německa, do Rakouska, jak je možné, že tam pošta tvoří zisk, a dokonce docela velmi solidní a slušný zisk, zatímco u nás je to poněkud jiné. Ale to bychom se museli těch Němců a Rakušanů také zeptat, jestli německý a rakouský stát v minulosti také vytvářel takové téměř bezbřehé podmínky pro vznik konkurence státnímu podniku, resp. tamní poště, protože docházelo přece k tomu, že vznikly vedle pošty další, tentokrát soukromé firmy, které určité řekněme lukrativnější nebo výnosnější části agendy převzaly, a na poště zůstala síť, leckdy ano, ekonomicky méně výnosných, leč občanům dostupných poboček. Celý komplex těchto otázek potom odpoví na to, že možná Česká pošta, kdyby ji český stát v dřívějších dobách lépe chránil, mohla už teď vytvářet srovnatelný zisk s poštou rakouskou nebo německou. Prosím, aby tato otázka byla rovněž posouzena v celém komplexu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kováčikovi. S přednostním právem pan ministr, po něm pan poslanec Laudát, po něm pan poslanec Novotný. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji, vážený pane místopředsedo. Já už opravdu naposledy. Chci, abychom se vrátili k projednávání zákonů, a chápu, že téma České pošty je téma živé.

K panu předsedovi Stanjurovi vaším prostřednictvím. Pane kolego, já nejsem rigidní odpůrce konkurence. Já jsem pouze hovořil o tom, že česká vláda nevyřešila problém regulátora na železnici, za což nás samozřejmě dlouhodobě a oprávněně peskuje Evropská komise, dokonce pokud si to vybavuji, jsme byli souzeni Evropským soudním dvorem a myslím si, že dokonce odsouzeni. To znamená, já jsem u ČD Cargo a u Českých drah hovořil o tom, že jsme nejprve měli vytvořit regulátora, a teprve potom trh otevírat. To se bohužel nestalo. Dneska jsme v situaci, když se bavíte s dopravci na železnici, že například trasa mezi Prahou a Ostravou je natolik přetížená, že dostat na ni náklad je téměř nemožné, nebo velmi složité. Takže já jsem se bavil o tom, že stát si měl hájit své zájmy tím, že nejprve nastavil regulátora, a teprve otevíral trh. Nic víc, nic méně.

U České pošty máme několik cest řešení a cesta nejkomfortnější pro občany ČR je prostě prohlásit Českou poštu za subjekt poskytující veřejnou službu ve veřejném zájmu a za služby, které jsou ztrátové, prostě a jednoduše zaplatit. Současný stav, který je, že Česká pošta je několik let v tzv. mezikroku mezi státním podnikem a akciovou společností. Pokud toto nezastavíme, tak Česká pošta nemůže například nakládat se svým majetkem, hromadí se tam nepotřebné nemovitosti, které by šlo odprodat, vytvořit fond, z něhož by se třeba revitalizovaly i ty malé pobočky. O každé z těch poboček jsme tady hovořili už v minulosti a česká vláda se zavázala je neuzavírat. To znamená, já to beru jako vládní úkol pro své ministerstvo, které má v současné době zachovat veškeré pobočky a zavírat je pouze, pokud bude dohoda s municipalitou, tedy s obcí, případně s krajem. Takhle zní vládní usnesení a já se jím pouze a jenom řídím.

Jinak nechci připomínat a nejsem moc zastáncem toho vracet se do minulosti, ale já chápu, že Česká pošta je mnohdy moloch a že Česká pošta potřebuje být štikou v rybníce a že Česká pošta se potřebuje přizpůsobit svým klientům. Takové zadání dostal nový management a samozřejmě je potřeba, aby Česká pošta měla otevřeno také někdy v sobotu, také někdy odpoledne, a k tomu postupně směřujeme. Česká pošta musí vyjít vstříc klientům primárně. Je velká škoda, pane předsedo Stanjuro prostřednictvím pana předsedajícího, že ministři vnitra za posledních sedm let, kteří byli z řad ODS, to bohužel nezařídili.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Nyní pan poslanec Laudát je přihlášen, po něm pan poslanec Novotný, po něm pan poslanec Faltýnek.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Nebudu dlouho zdržovat. Já dávám návrh na zamítnutí tohoto předkladu v prvém čtení. Pokud budeme takovéto zákony schvalovat, tak uděláme ze státního rozpočtu trhací kalendář. Já si myslím, že i podle současné legislativy má vláda na operativní kroky a změny během roku dostatečný prostor a pak jsou dostatečné nástroje i následně, jak toto řešit.

Pokud se týká pošty, já bych tady jen připomněl, že vznikla poměrně rozsáhlá petice občanů proti rušení poboček v těch nejmenších obcích. Je to další akcelerace úpadku a vymírání, vylidňování některých regionů. My jsme tam napříč politickým spektrem schválili k tomu usnesení. Nepamatuji si všechny body, ale tím klíčovým bylo, že žádáme vládu, aby k poskytování základních služeb přistupovala jako k tomu, že dneska už je to veřejná služba, s tím, že samozřejmě to, co říkal pan ministr Chovanec, outsourceování a tak hledat ten nejekonomičtější způsob. Ale jinak v případě toho rušení je to vždycky jenom další akcelerace úpadku a vylidňování těch oblastí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Laudátovi. Teď s faktickou poznámkou pan poslanec Faltýnek, po něm s faktickou poznámkou pan poslanec Dolejš, po něm pan poslanec Novotný. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Vážené kolegyně, kolegové, já jsem chtěl jenom poprosit, jestli bychom se nemohli vrátit k projednávání zákonů, které jsou předloženy ministrem financí, a debatu o České poště si dejme třeba na některou další schůzi Poslanecké sněmovny, ať se tady vzájemně prosím nezdržujeme a věnujeme se těm tématům, která jsou na stole. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Faltýnkovi. S faktickou poznámkou pan poslanec Dolejš. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji. Doplním a navážu na předřečníky. Jistě jste si všimli, že touto novelou upravujeme rámec, který byl nastaven rozpočtem na rok 2014. A možná pokud sledujete statistiky, tak víte, že plnění je poněkud lepší, než se čekalo. Neříkám, že je to zásluhou této vlády. Ale tato vláda, když má nějaké peníze, tak samozřejmě přemýšlí, kam je bude investovat. A jistě nějaká ta podpora investičního růstu či další bohulibé účely jsou namístě. Vzhledem k tomu, že směr této výdajové politiky je samozřejmě dán především na úrovni exekutivy, tak ponecháme tu radost si to prohlasovat vládě samotné. Ale myslím si, že ta obecná logika je nasnadě.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Teď konečně pan poslanec Novotný má slovo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Novotný: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, budu stručný. Jenom pár slov k České poště z terénu. Během té doby, co jsem šest let ve funkci hejtmana, jsem mnohokrát svolal všechny starosty měst a obcí Karlovarského kraje a diskutovali jsme s vedením České pošty o situaci na jednotlivých pobočkách a zejména tam, kde byly problémy. Vždy jsme dostávali odpovědi typu "bylo nám nařízeno zrušit tolik a tolik poboček" apod. Od té doby, co ministrem vnitra je pan Chovanec, tak komunikace s Českou poštou se podstatným způsobem zlepšila. Řeší se konkrétní věci ve spolupráci se starosty, s krajem. Mohu uvést konkrétní příklady, jako například pošta Drmoule u Mariánských Lázní nebo pošta Mnichov blízko Karlových Varů apod.

Tolik jenom jsem chtěl uvést, že věci se pohnuly a že se řeší ve spolupráci všech zúčastněných stran. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Novotnému. A prosím pana ministra vnitra, aby se nebavil (u poslaneckých lavic ČSSD), protože ho tady chválili a mohl by to přeslechnout, že ho tady chválili.

Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pokud nikdo takový není, obecnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. Není zájem.

Eviduji návrh na zamítnutí předloženého návrhu, který předložil pan poslanec Laudát. Budeme tedy hlasovat o zamítnutí předloženého návrhu. Přivolám naše kolegy z předsálí.

 

Zahajuji hlasování o zamítnutí předloženého návrhu, tak jak jej předložil pan poslanec Laudát.

Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 304. Přihlášeno 145 poslankyň a poslanců, pro 24, proti 74. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh rozpočtovému výboru. Ptám se, jestli má někdo ještě jiný návrh. Není tady takový návrh. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Zahajuji hlasování o tom, kdo souhlasí, abychom předložený návrh přikázali k projednání rozpočtovému výboru.

Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. kdo je proti?

Je to hlasování číslo 305. Přihlášeno 145 poslankyň a poslanců, pro 124, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Dále tu eviduji návrh pana poslance Volného na zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 306. Přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 89, proti 1.

 

Konstatuji, že tento návrh jsme přikázali k projednání rozpočtovému výboru a zkrátili jsme lhůtu k projednání i 39 dnů. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Pan ministr nás ještě neopustí, protože dalším bodem našeho jednání bude

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP