(11.10 hodin)
(pokračuje Hamáček)
Pan poslanec Klaška se omlouvá z odpoledního jednání, píše od 12. hodiny, z osobních důvodů. Pan poslanec Novotný se omlouvá z celého dnešního jednání z pracovních povinností mimo Českou republiku. Pardon, Josef Novotný.
A ještě jedno oznámení opravdu technického rázu. Protože se množí dotazy na to, jak bude organizován dnešní den, tak si vám dovolím navrhnout následující postup. Samozřejmě nechci nějak předjímat vývoj debaty na této schůzi, nicméně předpokládám, že v nějakém momentě tato schůze skončí. Tak poté bychom ukončili tuto schůzi a mezi touto schůzí a schůzí 15., která má začít poté, bychom dali 45 minut pauzu na oběd. Takže si obědovou pauzu zkrátíme z obvyklých 90 na 45 minut a začala by 15. schůze, která také nějak proběhne. A deset minut po skončení 15. schůze by začala schůze 16. Takže takto bychom to udělali, abychom umožnili i pauzu na oběd, abychom nemuseli přerušovat schůzi a vešli se tam i s obědovou pauzou. Doufám, že to takto všem vyhovuje a nejsou proti tomu námitky.
Nyní by vystoupil pan poslanec Fiedler. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Fiedler: Dobré dopoledne, pane předsedo, dobré dopoledne, dámy a pánové. Pane předsedo, mohu vás ujistit, že nebudu hovořit tak dlouho jako kolegové, že jsem si vědom toho, že dnes je středa a jsme ve třetím čtení. Chtěl bych jen kolegům tady, ostatní hovořili o ostatních aspektech tady tohoto. Já bych se krátce zmínil o tom, co přináší fungování ministerstev, tak jak fungovala a tak jak fungovat budou. Vytiskl jsem si zprávu, která byla na teletextu České televize a je krátká, dovolím si vám ji tady přečíst. O tom, jak to potom dopadá v praxi: Firmám zakázky za dary politickým stranám? Firmy, které darují peníze politickým stranám, získávají zhruba o 50 % více veřejných zakázek než srovnatelné společnosti, které politickým stranám nepřispívají. Uvádí to výzkum Centra aplikované ekonomie, podle něhož je ze studie zřejmé vysoké riziko střetu zájmů. - A o tom tady celou dobu hovoříme, že? - Zpracovali úplnou databázi darů politickým stranám posledních let a propojili s informacemi o zakázkách, dotacích a jiných rizikových faktorech. Výsledky ukazují na zásadní problém v systému financování a kontroly politických stran, uvedl předseda sdružení Jiří Skuhrovec. Tolik citace této zprávy, která byla zveřejněna na teletextu České televize.
Nyní k jiné věci. Zaznělo tady dnes několikrát, že řada z vás, kteří jsou tady přítomni v této Poslanecké sněmovně, vlastně nesouhlasí nebo je proti těmto politickým náměstkům a že to je důsledek nějaké politické dohody. A já teď znovu trošku odbočím, protože už jsme nějakou dobu od začátku fungování této Poslanecké sněmovny v novém složení, a ocituji jednu větu z Ústavy České republiky, která hovoří o poslaneckém slibu. Jen výňatek. Článek 23 odst. 3: "Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí." A já tedy budu velmi zvědav, jak ti, kteří tady veřejně deklarovali, že s těmi politickými náměstky nesouhlasí, jak budou hlasovat o pozměňovacím návrhu poslaneckého klubu Úsvit, který navrhuje jejich zrušení. Zda tedy budou hlasovat podle svého názoru, podle svého svědomí, anebo budou hlasovat podle politických dohod a politikaření. Sledujme to všichni, i občané. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Dalším, fakticky - aha, pardon, pane poslanče, omlouvám se, pan zpravodaj, který se přihlásil, má přednost. A já jenom jsem byl upozorněn, že se mi tady trošku pomotaly schůze a jejich čísla. Tak aby bylo úplně jasno: po skončení této schůze bude pokračovat schůze, která se bude věnovat tiskům vráceným ze Senátu, a poté schůze, která se bude věnovat otázce sankcí. To znamená 16. a 15. Tak teď je snad doufám všechno jasné a omlouvám se za komplikace.
Pan poslanec Chvojka, který je zpravodajem, s přednostním právem. Prosím.
Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já bych chtěl jenom načíst drobné legislativně technické úpravy k svým dvěma pozměňovacím návrhům. To znamená k tomu velkému komplexnímu a potom k tomu druhému, malinkému komplexnímu ke komplexnímu. Pro jistotu, než bych na to zapomněl.
Takže k tomu prvnímu, velkému komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který je označen ve složce 7112, to znamená ve složce, kde jsou všechny pozměňovací návrhy, mě "leg tech" poprosil o to, abych načetl opravu drobné chyby, a to takové, že v § 60 odst. 5 se slova podle § 90 odst. 2 nahrazují slovy podle § 89 odst. 2. Takže jde tady o záměnu § 89 odst. 2 za § 90 odst. 2. Jde o to, že v přepracovaném komplexním návrhu se v tomto případě nezohlednil posun paragrafu oproti předcházejícímu komplexnímu návrhu. Takže děkuji, to je k tomu B1, mému komplexnímu pozměňovacímu návrhu.
A potom drobná chyba v § 60, od legislativně technického odboru, upozorňujeme, že je vhodné ještě v rozpravě ve třetím čtení načíst úpravu, která logicky vyplývá z vašeho předneseného pozměňovacího návrhu, a to v souvislosti s návrhem na zrušení odstavce 2 v § 149. A ta drobná technická úprava je taková, že v § 198 odst. 5 se slova § 149 odst. 3 nahrazují slovy § 149 odst. 2.
Takže to je do protokolu a samozřejmě procesně a věcně a na papíře zejména to má legislativně technický odbor. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane zpravodaji. A nyní má slovo pan poslanec Černoch s řádným vystoupením.
Poslanec Marek Černoch: Hezké dopoledne, dámy a pánové, pane předsedající, vážená vládo.
Služební zákon řeší tato Sněmovna už velmi dlouho. Schválení kvalitního služebního zákona mají ve svém programu všechny politické strany, které jsou zde v Poslanecké sněmovně. Vzhledem k tomu, jaká pozornost je služebnímu zákonu věnována, kolik času se strávilo na projednávání, tak bych očekával, že postupem času se bude tento zákon pilovat, že se bude zlepšovat, aby byl alespoň trochu bratelný. Bohužel, služební zákon potkal jiný osud, a i když původní norma, která byla načtena ve druhém čtení v polovině července, nebyla ideální, byl to alespoň nějaký krok dopředu. Bohužel text, který tu máme dnes, nelze rozhodně hodnotit pozitivně. Návrh, který se tu dnes má schvalovat, není pozitivním řešením. Experti a odborníci, kteří se služebním zákonem zabývají, měli sice k původnímu návrhu určité výhrady, ale rozhodně ho brali jako dobrý základ. Dobrý základ je odpolitizování a stabilita státní správy. To, co tu dnes máme, tak to nepodporuje téměř nikdo v odborných kruzích. Je to takové pozlátko. Vláda si odškrtne, má splněno. Odškrtne sice schválení služebního zákona, ale nikdo si tímto textem nemůže odškrtnou to, že splnil své cíle.
Jak už tady bylo řečeno, tak projednávání návrhu, který je předložen, bylo řešeno formou nějakých dohod, schůzek, kdy některé strany a hnutí byly přizvány spíše formálně, aby se toho zúčastnily, aby bylo učiněno zadost, nicméně na nějaké návrhy nebyl brán velký zřetel. ***