(15.00 hodin)
(pokračuje Fiala)
Není to ani zákon, který odpolitizuje státní správu, protože současná vláda tam prostě na sedm nebo čtrnáct let zabetonuje svoje zástupce. Já se nechci vracet k tomu, o čem jsme tu mluvili několikrát, ale znovu připomenu fakta. V prvních třech měsících propustila tato vláda 500 schopných úředníků a místo toho přijala svoje lidi - a přijala jich o 200 více. A v dalších měsících nepochybně, to se dozvíme v nejbližší době, stihla udělat stovky dalších změn. Takže celé to vypadá, že tady je připraven nekvalitní zákon, nad jehož důsledky nikdo nepřemýšlel, ale přemýšlel nad tou jednou věcí - jak docílit, aby naši lidé mohli na těch ministerstvech mohli co nejlépe zůstat.
Já se musím znovu ptát: Komu má opravdu tento zákon, komu má státní služba sloužit? Pro koho takový zákon připravujeme? Pro Evropskou unii, jak to tady zaznívá? To je úplně absurdní. Pro pana prezidenta? Ta jeho podmínka už byla splněna, tak to dělat nemusíme. Pro úředníky? Tenhle zákon moc těm poctivým a rozumným úředníkům nic nepřinese. Nebo ho připravujeme pro politiky některých stran? Ale to je přece taky špatné! Na všechny tyto otázky musíme - ale všichni, ne já, ne moje politická strana - dát odpověď "Ne!". Jediná správná odpověď, kterou musíme dát, je, že státní správa je zde pro občany, jim má sloužit a my musíme tento zákon připravit tak, aby zajistil kvalitní státní správu. A to v tomto případě rozhodně neděláme.
Dámy a pánové, toto není zákon, který si zaslouží Česká republika a který si zaslouží její občané. Tento zákon zkomplikuje stávající systém. Kromě toho, o čem jsem mluvil, tak ještě připomenu, že budeme muset, pokud ten zákon přijmeme, a doufám, že se tak nestane, rychle změnit organizační strukturu ministerstev, aspoň některých. Budeme muset systemizovat pracovní místa, vydat nové služební průkazy, připravit a podstoupit úřednické zkoušky, atd. atd. Zákon přinese nerovné podmínky. Přinese více byrokracie. Přinese více prostoru pro vládu úředníků. Přitom nenabízí žádné dobré podmínky mladým lidem, kteří by chtěli pracovat pro stát. Uzavírá tak, jak jsem teď pochopil pana ministra Dienstbiera, vědomě státní správu pro lidi ze soukromé sféry, což já považuji za chybu, ale také pro lidi se zahraniční zkušeností, pro lidi z veřejných institucí. A co vytváří? Vytváří novou byrokracii a nový úřad, který je nazván Generální ředitelství státní služby.
Když si položím otázku, proč tady máme tak nekvalitní návrh zákona, jedna odpověď může být - protože nezáleželo na tom, co ten zákon přesně obsahuje, a šlo jenom o to, abychom nějakým způsobem upevnili naše lidi na ministerstvech. Ale ta druhá odpověď je také varující a je vidět na celém tom zákoně, na každém jeho paragrafu - tvůrci zákona neměli, nesledovali žádnou vizi. Neměli žádnou koncepci. Nemají žádnou představu o státní správě. Jejich cílem nebyla kvalitní státní správa, ale zabetonování státní správy. Nakonec to ani není nějaký nový zákon. Je to jakýsi soubor zvláštních výjimek. Když se podíváte, kolik je tam výjimek pro stávající úředníky, pro spolupracovníky premiéra, ministrů, náměstků, pro stávající úředníky, je to zákon, který obsahuje celou řadu zvláštních výjimek, které spolu ani někdy úplně neladí dohromady.
Já vám řeknu jeden příklad absurdity. Pod tento zákon spadají některé instituce, které mají být z povahy věci nezávislé. Já tu nebudu jmenovat ty nejznámější z nich - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže atd., atd. -, ale zmíním jednu agenturu, Technologickou agenturu, která spadne pod účinnost tohoto zákona. Technologická agentura byla konstruována poměrně nedávno jako analogie Grantové agentury. Obě agentury mají mít stejnou podobu, stejnou organizaci, jedna rozděluje prostředky pro základní výzkum, jedna pro výzkum aplikovaný, a mají být na státu nezávislé. Co se tady děje? Technologická agentura je podřízena tomuto zákonu a je z něj vyňato předsednictvo Technologické agentury. To je v pořádku. Tedy předsednictvo Technologické agentury bude jmenovat vláda na základě doporučení Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Ale v tomtéž zákoně je řečeno, že není vyňat předseda Technologické agentury. Takže předsednictvo Technologické agentury bude vyňato z účinnosti zákona, jmenuje ho vláda na základě doporučení svého odborného poradního orgánu, a předsedu Technologické agentury bude jmenovat úředník na Úřadu vlády, protože podle tohoto zákona je Úřad vlády nadřízeným služebním úřadem pro Technologickou agenturu.
Dámy a pánové, budeme-li souhlasit s tímto zákonem, s tím, co tady máme navrženo, tak vám na jednom konkrétním příkladu, kterých bych mohl jmenovat sto, ukazuji, jakých absurdit se dopustíme a jaký zmatek a chaos do naší státní správy vneseme.
Na základě všech těchto argumentů - a já jsem vám vděčný za to, i poslancům vládní koalice, že jste mě aspoň v tomto případě opravdu poslouchali - na základě všech těchto argumentů si dovoluji požádat vás, pane premiére, který zde nejste přítomný, pane premiére vás, abyste stáhl tento zákon z projednávání, abyste ho nechal připravit znovu a kvalitněji. A ručím vám za to, slibuji vám, že občanští demokraté jsou připraveni se aktivně podílet na zlepšení této legislativní normy.
Já znovu potvrzuji to, co zde říkal pan předseda Kalousek i pan předseda Stanjura - s námi nikdo nejednal, žádnou nabídku jako předseda opoziční strany na jednání o tomto zákonu jsem nedostal. Nikdo se nás na nic neptal. Vaše řeči o tom, jak jsme se mohli zúčastnit, jak nám bylo nabízeno, jak jsme se mohli podílet, jsou nepravdou. Nám nikdo nic nenabídl, a my jsme přesto připraveni se těch jednání zúčastnit a pracovat na kvalitní normě. Tato legislativa, to je také potřeba si uvědomit, se dotkne 65 tisíc úředníků státní správy, ale v důsledku bude mít dopad na všechny občany České republiky. Tak přece nemůžeme přijmout takovýto nesmysl, který tu máme předložen.
Snad bych ještě doplnil, že - a to také přece není zanedbatelné, kdo jste někdy něco řídili, i kdyby to byla malá prodejna potravin, tak to musíte vědět - nám tady chybí vyčíslení nákladů, co bude stát zavedení tohoto služebního zákona. Neznáme ani výši dopadů na státní rozpočet. Máme tady schválit něco, o čem prostě nevíme, co bude nás všechny stát.
Dámy a pánové, já znovu opakuji, my jsme připraveni podílet se na kvalitním zákoně o státní službě. Nemáme moc podmínek. Máme vlastně čtyři základní, já je tady připomenu - zrušení institutu generálního ředitelství, otevřenost státní služby na všech úrovních pro úředníky samosprávy, ale i pro lidi z akademické a soukromé sféry, chceme zachovat náměstky jako řídicí stupeň služebního úřadu a chceme, aby byla zajištěna personální kontinuita a stabilita. My máme jediný cíl - chceme kvalitní služební zákon, který zabezpečí profesionální státní správu a přinese kvalitní službu našim občanům.
Pane premiére, já vás znovu vyzývám, pozastavte projednávání tohoto nesmyslu. Začněte jednat s opozicí a připravme společně kvalitní zákon o státní službě. (Potlesk z řad opozice.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji poslanci Fialovi. Než s přednostním právem vystoupí za hnutí Úsvit pan poslanec Černoch, mám tady faktickou poznámku pana poslance Karla Raise. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Karel Rais: Pane předsedo, děkuji. Já bych směrem ke kolegovi Fialovi ho chtěl ujistit, že ten mail, který jsme z Technologické agentury dostali z obou stran, tak ten konkrétní příklad jsme zpracovali formou pozměňovacího návrhu. Takže myslím, že propříště by bylo dobré, aby protistrana vytahovala argumenty, které jsou, řekl bych, z její dílny, a ne veřejně víceméně přístupné. Ten konkrétní příklad je prostě vyřešen formou pozměňovacího návrhu mého kolegy Kubíčka. Děkuji.