(10.30 hodin)
(pokračuje Laudát)

Vy jste prostě založili systémově další mandatorní výdaje svým nezodpovědným chováním, tím, že děláte politiku pocitově, nepočítáte má dáti-dal - teď to vyčítám těm, co tady seděli v minulém období.

A pokud se týká dálnic nebo výstavby těžké infrastruktury. Milí zlatí, když se podíváte na nejdynamičtější země světa, tak ta prosperita se odehrává někde úplně jinde. A ti, co byli na studijní cestě ve Švýcarsku, si tam mohli všimnout, jak vypadají dynamické země a ta prosperita, kterou jim tady závidíme a kterou zprostředkovaně tady chce mít jedna z parlamentních stran, strana Úsvit.

Když nám tam ukazovali koláč rozdělování veřejných výdajů ve Švýcarsku, tak jste si mohli všimnout, že na sociální věci šlo zhruba 16 % příjmů, kdežto na ty dynamické investiční resorty skutečně násobně více. Tam je klíč prosperity, jenže vy tady zatím děláte politiku - i pro příští rok budete rozdávat, rozdávat, rozdávat.

Nicméně je pátek 13. a říkám, je tady poslední dobrá zpráva, na dlouhou dobu tady budeme projednávat státní závěrečný účet, který má deficit, myslím, asi 82 mld. korun. Děkuji. (Potlesk poslanců TOP 09.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Mám zde jednu faktickou poznámku. Pan poslanec Pilný. Vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Pilný: Dobrý den, vážení členové vlády, vážený pane místopředsedo, vážení kolegové a kolegyně. Když už jsem tady byl zmíněn, tak bych jenom krátce chtěl zhodnotit období minulých vlád. Krize není jenom krize, je to také příležitost. Minulé vlády ji určitě nevyužily. A když jeden známý americký investor říká, že teprve když opadne příliv, pozná se, kdo plaval nahý, tak má pravdu. Je dobře, že kasu drží silný ministr financí, tak to má být v každém podniku, který má být prosperující, a také v každém státě. A není dobře, když určuje strategii, když určuje nějaké vize, kam stát nebo společnost má jít.

V minulé vládě jsme měli velmi silného ministra financí, který držel kasu, ale nebyl tam nikdo, kdo by stanovoval strategii a vize, takže všechny záležitosti, které tady byly zmíněny, které se týkají IT, jako je třeba sKarta, byly prostě černé díry. To není proto, že sKarta je špatně, ale způsob, jak se to implementuje, byl špatně. Tady vůbec nebyl nikdo, kdo by řídil jakékoli strategie v oblasti ICT kdekoli jinde. Proto jsme dopadli tak, jak jsme dopadli. Je hezké, že jsme drželi nějakou úroveň deficitu nebo státního dluhu, ale tahle země se vůbec nikam nedostala a je konečně načase to změnit a takové vize a strategie vytvořit.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám pane poslanče. A ještě než vám dám slovo (k poslanci Urbanovi), tak se s přednostním právem přihlásil pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, nemám nic proti vizím a strategiím, v tom má pan poslanec Pilný nepochybně pravdu, ale také mám dvacetileté zkušenosti, jak se potom v politické i společenské praxi takové vize a strategie realizují.

Přidržme se tedy obyčejných čísel. Projednáváme státní závěrečný účet. V té mimořádně obtížné a bezprecedentní situaci Nečasova vláda vyvíjela fiskální úsilí, tedy šetřila průměrným tempem 1,4 % strukturálního deficitu ročně. To cituji z oficiálního materiálu Ministerstva financí, podepsán Andrej Babiš. 1,4 % HDP ročně jsme šetřili. Je naprosto legitimní diskuse, zda to tempo bylo příliš rychlé, nemělo-li být pomalejší, nebo zda bylo příliš pomalé, nebo zda bylo akorát. Levicová opozice mně velmi tvrdě vyčítala, že to tempo bylo příliš rychlé a že zbytečně přiškrtilo ekonomiku. Pan předseda hnutí ANO v předvolební kampani mi tvrdě vyčítal, že bylo příliš pomalé a že jsem vlastně vůbec nešetřil. To posoudí ekonomická historie. Prostě fakt je ten, že to tempo bylo 1,4 % ročně.

Domníval jsem se, že bude v této Sněmovně pokračovat diskuse o tom, jak má být toto tempo rychlé nebo pomalé. Nedomníval jsem se, že bude diskuse o tom, že ten směr se obrátí. Že po schválení rozpočtu Rusnokovy a Fischerovy vlády, který jsem nemohl podpořit, protože byl zbytečně rozhazovačný z mého pohledu, se strukturálním deficitem 1,4, jsem očekával, že vláda, která si šetření vetkla do vínku a o šetření mluví třikrát denně do televize a pořádá k tomu monstrmediální tiskové konference, že alespoň z toho 1,4 půjde tempem - a teď je ta legitimní diskuse - půl procenta ročně, procento ročně, tři čtvrtě procenta ročně. Přiznám se, že v nejhorších snech mě nenapadlo, že vláda se rozhodne strukturální deficit pro rok 2015 ještě navýšit, a to minimálně o půl procenta. To znamená, minimálně o 20 mld. teď, v tuto chvíli, plánujete strukturální deficit vyšší, než jste schválili Rusnokově vládě, protože jste říkali, to už nám nic jiného nezbývá, my jsme teď přišli, my se musíme podívat, kde můžeme ušetřit, a pak teprve uděláme ten pořádný rozpočet na rok 2015. Tak teď to vypadá, že navrhnete o 20 mld. horší strukturální deficit než Rusnok, a to jsme na začátku politické diskuse. Obávám se, že až skončí, to bude o procento. A já velmi prosím Poslaneckou sněmovnu jako suveréna, aby zpozorněla.

Já jsem opravdu ochoten vzít jako regulérní a legitimní názor, že jsem měl snižovat strukturální deficit pomaleji. Na to nikdy nebude jednoznačná odpověď. Pomalejší tempo by mělo své výhody a nevýhody, rychlejší tempo mělo své výhody a nevýhody a budu respektovat mnohem pomalejší tempo strukturálního deficitu vlády, která k tomu má mandát. Ale co se respektovat nedá, co je rozpočtový zločin, je zvyšování strukturálního deficitu v okamžiku, kdy ekonomika začíná růst! Prosím, to zpozorněte a neuvádějte tuhle zemi znovu do té situace, z které ji bude zase někdo muset s obrovskými politickými náklady tahat ven! (Potlesk poslanců TOP 09.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane poslanče Urbane, mám zde ještě jednu faktickou poznámku, ještě je přihlášen poslanec Karel Rais. Máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý den přeji. Nemám nic proti procesu sledování a snižování státních výdajů, ale myslím si, že by bylo také dobré definovat počáteční stav, a ten počáteční stav jsme slyšeli. Tato vláda a vládní garnitura nese v podstatě s sebou jakési dědictví, a to je 50 mld. dluhové služby, které zbytečně každý rok musíme vyhodit. Slyšeli jsme to v podstatě v příspěvku pana předsedy NKÚ. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S další faktickou poznámkou je zde přihlášen pan poslanec Pavel Plzák a po něm s faktickou poznámkou pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Pavel Plzák: Děkuji za slovo. V mém případě se jedná opravdu o technickou poznámku. Podle posledního vývoje bychom měli přisoudit nebo připočítat k deficitu minulé vlády i těch 80 mld. České exportní banky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a s další faktickou poznámkou pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Jenom dvě velmi stručné poznámky k panu dr. Plzákovi. Metodické změny jsou přesně ty učebnicové případy, od kterých se strukturální deficit očišťuje. Očišťuje se od ekonomických cyklů, od mimořádných případů, od metodických změn. Právě proto sledujeme strukturální deficit a ne celkový deficit. Právě proto ve fiskálním kompaktu je uveden strukturální deficit jako jediný férový ukazatel.***




Přihlásit/registrovat se do ISP