(18.10 hodin)
(pokračuje Okamura)
Ten řekl o těchto návrzích pana ministra Dientsbiera: Takový návrh je pro mě jasně protiústavní. Takže my tady máme skutečně jakoby osobu, která nám navrhuje protiústavní návrhy. Sám vysoký představitel ČSSD a renomovaný právník o něm říká, že tyto návrhy jsou protiústavní, takže si myslím, že by možná neškodilo si udělat trošičku pořádek v rámci toho vlastně, kdo co říká a kdo co vlastně posuzuje. Ale já za sebe říkám, že v každém případě věřím Miroslavu Antlovi, kterého znám jako předsedu výboru, když jsem byl v Senátu, a určitě je respektovaný, to jsem viděl i na tom, jak k němu přistupují i významní advokáti, významní právníci.
Takže já jenom jsem tady nechtěl posuzovat něco - v tomto smyslu jsme u zákona v hmotné nouzi, ale rád bych poprosil vládu tímto, aby ty síly, co máme, nebo co má, a ten čas - prosím, nemrhejte ho, řekl bych, nevhodným směrem, nebo tím směrem, který nepálí drtivou většinu občanů České republiky. Věnujme se lidským právům. To znamená právu na důstojné životy a právu na to, aby neparazitovali na daních slušných lidí ti neslušní. To pojďme řešit. Těchto lidí je tady přes 9 milionů. A pojďme vrhnout tedy a podpořit novelu zákona o hmotné nouzi tady Senátu, když neprošla už ta novela Úsvitu. A poprosil bych i do budoucna, aby ministr pro lidská práva, v souladu s tím, co také říká tady předseda výboru za ČSSD Miroslav Antl, ústavněprávního výboru Senátu, aby nám tady nenavrhoval protiústavní návrhy a hlavně aby neplýtval personálem, penězi a časem na hlouposti, na protiústavní blbosti, ale aby skutečně tady pracoval na tom, aby slušní občané nemuseli platit daně kvůli nějakým parazitům a aby nebyli vysáváni, abychom ty daně mohli přesměrovat třeba na ty důchody a na důstojné sociální zabezpečení.
Děkuji. A hnutí Úsvit samozřejmě tuto novelu podporuje. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Tomio Okamurovi, ale požádám ještě paní ministryni o poshovění, protože s faktickou poznámkou - dobře, tak odhlášení pana Bronislava Schwarze. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já to vezmu jenom stručně a věcně. Uvedu některé věci na pravou míru.
Za prvé stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí k tomuto návrhu je neutrální, protože s těmi principy obsaženými v tom návrhu lze souhlasit. Co se týče vládní novely, tak naprosto v souladu s legislativním plánem vlády tato novela bude předložena vládě v průběhu měsíce června. Teď se vypořádávají připomínky. Naše novela je prostě komplexnější, má větší ambice, a také proto zabralo více čase vypořádat nejrůznější připomínky, protože to jsou věci poměrně kontroverzní, kde spousta lidí má různé názory. A to se bavíme teď jenom o novele zákona (o pomoci) v hmotné nouzi, která by měla zabránit zneužívání doplatků na bydlení.
Jinak já si upřímně myslím, že ten účel je hlavně zabránit tomu velkému zneužívání. Ale v tuhle chvíli určitě my nezpůsobíme to, že ti lidé z těch ubytoven, respektive z těch prostorů, které vlastně se nedají počítat jako ubytovny, ta kvalita je tam problematická, tak jim určitě tou novelou neposkytneme nějaké důstojnější podmínky ani nezajistíme, že se s nimi bude sociálně pracovat. Ale chceme, jak tady říkal pan kolega, zabránit tomu zneužívání.
A pak je tady zákon č. 2, to je zákon o sociálním bydlení. Tam zase, tak jak je to napsáno v legislativním plánu vlády, věcný záměr má být předložen nejpozději ve druhém čtvrtletí roku 2015, ve druhém čtvrtletí roku 2016 má být předloženo vládě paragrafované znění s tím, že tento zákon by platil od 1. ledna 2017. Je to zákon, o kterém se tady nebyla žádná vláda schopná dohodnout nejméně posledních patnáct let. Jestli se nám to podaří dříve, super, bude to. Ale já prostě jsem realistka a nechci to slibovat, ale v tom plánu je to takhle.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni Michaele Marksové. Další v rozpravě je připravena paní poslankyně Jana Hnyková, připraví se pan poslanec Antonín Seďa. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, přeji vám hezký podvečer. Máme zde opět na pořadu jednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o (pomoci v ) hmotné nouzi. V souvislosti s touto novelou senátního návrhu zákona si dovolím zdůraznit a připomenout některá čísla z rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí, kapitoly 313, za rok 2013. Tato čísla úzce souvisejí s právě projednávaným návrhem. Zaměřím se na kapitolu čerpání dávky v hmotné nouzi, které jsou vypláceny na základě výše jmenovaného zákona. Jedná se o tyto dávky: příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádná okamžitá pomoc. Dávky by měly vyplácet úřady práce všem potřebným. Potud je vše naprosto v pořádku.
V rozpočtu bylo pro tuto kapitolu v roce 2013 vyčleněno 7,5 mld. Kč. Kapitola byla v průběhu roku navýšena o dalších 750 mil. Kč na 8 mld. 250 mil. Ale ani tato částka nestačila a bylo povoleno v tomto ukazateli překročit rozpočet o neprofilující náklady z nespotřebovaných výdajů ve výši 2 mld. 372 mil. 416 tis. Kč. A tak se dostáváme ke konečnému číslo 10 mld. 622 mil. 416 tis., tedy navýšení o neuvěřitelných 3 mld. 122 mil. 416 tis. Kč. Což činí 128,12 % upraveného rozpočtu.
Já se zastavím u té druhé dávky z výčtu a to je doplatek na bydlení. My už jsme to tady slyšeli, ale já vám to znovu zopakuji. Skutečné náklady za rok 2012 činily 1 mld. 673 mil. 919 tis., skutečné náklady za rok 2013 pak 2 mld. 814 mil. 372 tis. Takže rozdíl mezi léty 2012 a 2013 činí 1 mld. 140 mil. 453 tis. Kč. A já vás chci upozornit, že tento scénář se opakuje i v letošním roce. Já bych si dokázala představit, že by tyto prostředky, které jsou takto vynakládány, mohly být využity mnohem praktičtěji. Mohly by být využity na navýšení třeba platů pracovníků v sociálních službách, kteří jsou nejhůře odměňovanými pracovníky ve veřejné sféře. Ale já se vrátím k novele předloženého zákona.
Jak se dočteme v úvodu, cílem je zamezit vyplácení více doplatků na bydlení na jeden byt či obytné místnosti v ubytovacích zařízeních, což současná úprava zákona o pomoci v hmotné nouzi umožňuje. Takto se nepřiměřeně poskytují státní prostředky a přeplácejí se tak náklady na bydlení, které mnohonásobně převyšují náklady v místě obvyklé pro danou formu bydlení, což je nehospodárné a nepřijatelné. Proto je nutno v zákoně o hmotné nouzi zakotvit možnost vyplácení jednoho doplatku na bydlení na jeden byt či obytné místnosti v ubytovacích zařízeních.
Poslanci hnutí Úsvit přímé demokracie předložili mezi prvními svými návrhy novelu zákona o hmotné nouzi, kterou Poslanecká sněmovna projednávala 12. února 2014. Pan poslanec David Kádner nám představil návrh změny v § 33, navrhoval, aby bylo možné poskytnout doplatek na bydlení pouze tehdy, jestliže žadatel užívá byt, jehož je vlastníkem nebo nájemcem, a to v případě, že tento byt splňuje hygienické a stavebně technické předpisy. Zároveň bylo možno poskytnout doplatek pouze do výše, která odpovídá nájemnému obvyklému v tomto místě a čase. ***