Pátek 13. června 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

10.
Vládní návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině
a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 82/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí paní Michaela Marksová. Já vás poprosím, paní ministryně, ujměte se slova. A ostatní kolegy a kolegyně bych poprosil opět o ztišení, abychom slyšeli, co bude přednášeno. Děkuji vám za pochopení.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, o návrhu tohoto zákona jsem už podrobně hovořila v rámci prvního čtení, a tak jenom připomenu, že tento návrh definuje nový typ nekomerční služby péče o dítě a jeho cílem je rozšířit a doplnit existující škálu služeb péče o předškolní děti a zároveň těmto službám, které již v řadě případů existují, dát nějaká jasná pravidla. Myslím, že jednotlivé pozměňovací návrhy, které vzešly z jednání na výborech, vám budou přečteny zpravodaji těchto výborů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, paní ministryně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ve výboru pro sociální politiku, Stálé komisi pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení výborů a komise byla doručena jako sněmovní tisky 82/1-3.

Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku paní poslankyně Hana Aulická-Jírovcová.

 

Poslankyně Hana Aulická-Jírovcová: Dobrý den, vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové. Dovolte mi, abych vám přednesla usnesení sociálního výboru, který přijal na své 7. schůzi 28. května 2014, usnesení č. 45. Toto usnesení máte pod sněmovním tiskem 82/2. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní zpravodajce. Nyní prosím, aby se postupně ujali slova zpravodaj Stálé komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny poslanec Zdeněk Soukup a poté pověřený zástupce výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Pavel Ploc. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Soukup: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, mám tu čest vás seznámit s usnesením, ke kterému došla Stálá komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny na své 5. schůzi dne 30. května 2014.

Stálá komise pro rodinu, rovné příležitosti a národnostní menšiny po zdůvodnění zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí a po vyslechnutí zpravodajské zprávy poslance Zdeňka Soukupa a po rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem na vydání zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, podle sněmovního tisku 82, ve znění schválených pozměňovacích návrhů;

II. pověřuje předsedkyni komise, aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu;

III. zmocňuje zpravodaje komise Zdeňka Soukupa, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já také děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Pavla Ploce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Ploc: Dobrý den, dámy a pánové. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové za Ministerstvo práce a sociálních věcí, zpravodajské zprávě poslance Františka Adámka a po rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, tisku 82, ve znění tohoto pozměňovacího návrhu:

1. V části první hlava II § 3 odst. 2 se na konci písmene e) slovo "nebo" zrušuje -

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pane poslanče, omlouvám se, ale nemusíte číst celé usnesení, stačí odkázat na sněmovní tisk.

 

Poslanec Pavel Ploc: Odkazuji na usnesení výboru, sněmovní tisk 82.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní, než otevřeme obecnou rozpravu, dovolte, abych omluvila z pracovních důvodů pana ministra financí pana Andreje Babiše z pracovních důvodů od 12 hodin do konce dnešního jednacího dne.

Poprosím, pane poslanče, ještě jednou načtěte číslo sněmovního tisku.

 

Poslanec Pavel Ploc: Je jedna oprava. Odkazuji na usnesení školského výboru, na tisk 82/3. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já také. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili paní poslankyně Semelová, paní poslankyně Hnyková, pan poslanec Beznoska a paní poslankyně Nohavová a paní poslankyně Kovářová. Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Návrh zákona o dětské skupině vyvolal rozsáhlou diskusi jak při prvním čtení, tak na výboru či různých seminářích, kde jsme měli možnost slyšet názory pro i proti. Jednotlivci i různé skupiny nás pak oslovili i prostřednictvím mailové pošty.

Mnozí z diskutujících oprávněně upozorňují na potřebu rodičů s malými dětmi nastoupit do práce. Zájem rodičů je zcela pochopitelný. Velké množství rodin s dětmi se zvlášť po přijetí asociálních reforem Nečasovy vlády potýkají s výraznými finančními problémy, kdy jim scházejí peníze na základní životní potřeby, což se významně dotýká právě jejich dětí. Velmi špatně jsou pak na tom z tohoto hlediska matky samoživitelky. Varující je údaj, že 50 % z nich se po rozvodu ocitá na hranici chudoby, do níž se propadají i se svými dětmi. Z tohoto pohledu je proto snaha matek či otců nastoupit co nejdříve do práce naprosto pochopitelná. Jiná otázka ovšem je, zda mají při současné nezaměstnanosti, zvlášť v některých regionech, vůbec šanci nějakou práci najít. Logický je v té souvislosti samozřejmě i zájem rodičů umístit dítě do předškolního zařízení. Jenže to je další problém. Řada mateřských škol a většina jeslí totiž v 90. letech zanikla a nyní sklízíme plody tohoto nesystémového řešení.

Tímto úvodem chci zdůraznit, že rodičům, kteří hledají různé cesty řešení, naprosto rozumím. Jenže řešení, které vláda, resp. Ministerstvo práce a sociálních věcí nabízí, již nereflektuje zájem dítěte. A v tom vidím problém.

Poskytnutí hlídání dětí v dětské skupině je na úkor jeho zdravého vývoje, na úkor bezpečnosti a především nebere v úvahu jeho právo na rovné podmínky přístupu ke vzdělání. Přijetím tohoto návrhu se sníží kvalita péče o dítě, ať již pokud jde o neodpovídající prostory, vybavení, denní režim, stravování, kdy vyváženou zdravou výživu, kterou zabezpečují mateřské školy, má nahradit ohřívání balíčků, jež si každé dítě přinese z domova. Problematický je i věkový rozsah umisťovaných dětí od jednoho roku do zahájení povinné školní docházky.

Za nejzávažnější z těchto výhrad však považuji porušení práva dítěte na rovný přístup ke vzdělání. Ty děti, které budou v dětské skupině, budou oproti dětem z mateřských škol výrazně znevýhodněny, resp. nebudou vůbec připravovány na vstup do základní školy. Tuto výhradu považuji za zásadní. Význam předškolního vzdělávání pro budoucí vývoj dítěte potvrzuje řada průzkumů, mimo jiné i lékařů, kteří prováděli výzkum mozku a došli k závěru, že nejvíce schopný pro získávání dovedností je do čtvrtého roku věku dítěte. Proto je tak důležité zařadit dítě do předškolního vzdělávání, zvláště pak děti ze znevýhodněného socio-kulturního prostředí, a to co nejdříve. Z dalších expertních výzkumů zaměřených na tuto problematiku zase vyplývá, že až 85 % osobnosti jedince se formuje do šesti let jeho věku.

Způsob utváření by však měl probíhat pod vedením kvalifikovaných pedagogů, kteří vědí, co dítě ve kterém věku potřebuje, co může a má zvládnout, aby se mohlo dál vzdělávat. Odpovídající přípravu, souhrn znalostí z oblasti pedagogiky a vývojové psychologie mají jednoznačně učitelky mateřských škol, které tak dokážou zabezpečit vzdělávací a výchovné potřeby dětem daného věku. Připraveny jsou i na poskytování péče a vzdělávání dětem s různými druhy postižení a se speciálními vzdělávacími potřebami. Pominout nelze ani význam, který mají mateřské školy pro vyrovnávání sociálních a ekonomických rozdílů. Nakonec ne náhodou chce Ministerstvo školství poslední rok v mateřské škole stanovit jako povinný, s čímž se dá jedině souhlasit. Bohužel, zakotvením dětských skupin do speciálního zákona se může stát, že dosáhneme pravého opaku, neboť tak otevíráme vrátka pro další možný úbytek mateřských škol. Pro některé obce bude ekonomicky výhodnější vytvářet podmínky pro vznik dětských skupin místo toho, aby zřizovaly mateřskou školu.

Skupina dětí nemusí splňovat stejné hygienické podmínky jako mateřinky. Zákonem legalizujeme privatizaci těchto služeb a rezignaci státu na předškolní vzdělávání. Jde o krok zpět, jak už jsem říkala při prvním čtení, do 19. století. O ústup od kvalitního systému předškolního vzdělávání k pouhým hlídárnám. Přitom si stěžujeme na nízkou úroveň vzdělání. Vláda by proto měla maximálně podpořit mladé rodiny s dětmi ne dětskými skupinami, ale výstavbou jeslí a rozšiřováním kapacit mateřských škol, které mají vzdělávací plán vytvořený na základě potřeb dětí tohoto věku.

Vzhledem k tomu, že však není vůle k odmítnutí tohoto zákona, předkládám pozměňovací návrhy, k nimž se přihlásím v podrobné rozpravě, které by měly řešit hlavní problémy, o nichž jsem v souvislosti s dětskými skupinami mluvila. Jedná se o povinnost poskytovatele zabezpečit dětem vzdělání na základě zpracovaného vzdělávacího plánu, dále navrhuji, aby od tří let věku dítěte do zahájení povinné školní docházky pečovala o tyto děti osoba, která má kvalifikaci učitelky mateřské školy, a konečně poslední pozměňovací návrh se týká povinnosti poskytovatele zabezpečit dětem v dětské skupině stravování, které bude odpovídat potřebným normám.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Mám tady nyní dvě faktické poznámky, se kterými se vypořádáme. První je paní poslankyně Nováková, poté prosím paní poslankyni Adamovou, aby se připravila. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Nina Nováková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, ráda bych zopakovala to, co jsem říkala už při debatě na podvýboru o regionálním školství. Jestliže je nějaké zařízení péče o dítě, které je předem koncipováno tak, že je budou využívat rodiče v době, kdy se nemohou bezprostředně o dítě starat, my nemůžeme automaticky tomuto zařízení připisovat zcela pejorativní nádech, že to je zařízení nedostatečné. Prosím, abychom přestali automaticky říkat, že když to zařízení není oficiální mateřská škola, znamená to, že ten, kdo o děti pečuje, je nekvalifikovaný, nepečlivý nebo že písemný výchovně vzdělávací plán nahradí všechno. Sami máme zkušenosti dlouholeté například s mateřskými centry a víme, že tam pečují o děti lidé, kteří jsou vysokoškolsky vzdělaní, často třeba bývalí učitelé, čili není to vůbec nic pejorativního pečovat o děti v dětské skupině prostřednictvím lidí, kteří nejsou takzvaně oficiálně vedeni jako pedagogičtí pracovníci v mateřských školkách. Prosila bych, abychom toto zařízení nediskriminovali touto formou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Adamovou. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Markéta Adamová: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, než se tady rozběhne - zase asi očekáváme dlouhou diskusi - dlouhá diskuse a budeme tady reagovat na různé takovéto, řekla bych, kolikrát až nepravdy, které tady už zazněly z úst předřečnice - nemyslím teď paní kolegyni Novákovou, ale mám na mysli paní kolegyni Semelovou -, tak se prosím zamysleme nad tím, že se tady hovoří o určité alternativě. Alternativě pro rodiny, pro rodiče s dětmi, pro samotné děti. Nehovoříme tady o tom, že chceme něco nahrazovat. Nechceme nahrazovat mateřské školky dětskými skupinami. To by bylo opravdu naprosto liché a demagogické.

Berme to tak, že je tady celá řada rodičů, kteří by se velmi rádi vrátili třeba do zaměstnání na nějaký částečný úvazek, opravdu jen na pár hodin týdně, a jim může tato skupina pomoci. Je tady celá řada takových případů, kdy může být dětská skupina pomocná. Není důvod si myslet, třeba vezmu-li jen jako jednu z věcí, která tady zazněla, že by se rodiče o své dítě nedokázali postarat tím, že mu dají do dětské skupiny jídlo, které mu připraví, a tam mu ho ohřejí. Kdybychom takové věci tady měli do detailu rozebírat, tak by se jich našla celá řada. A myslím si, že bychom tady mohli zase být až do večera a bavit se o tom, co je a co není správné a jak to má všechno být přesně ošetřeno. Ale berme to tak, že se tady bavíme o alternativě. Prosím, přistupujme k tomu tak. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní poslankyni. Nyní prosím s další faktickou paní poslankyni Semelovou. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Mám obavy že pánské faktické teď vystřídají dámské faktické. Já bych jenom chtěla reagovat na to, co tady zaznělo.

Já v žádném případě nechci nijak očerňovat ty ženy, které se starají o děti v různých mateřských centrech a alternativách. Vím, že tomu dávají hodně a že se snaží o děti co nejlépe pečovat. To za prvé.

Za druhé, tyto alternativy existují a není kvůli tomu potřeba přijímat zvláštní zákon. Já jsem tady chtěla upozornit na to, že pokud bude přijat tento zvláštní zákon, tak se tím skutečně otevírají další cesty k dalšímu rozšiřování těchto dětských skupin právě na úkor mateřských škol, které poskytují vzdělávání, což dětské skupiny dělat nebudou. Tam je jenom výchovný plán pro péči o dítě.

Poslední věc, kterou jsem ještě chtěla zmínit, pokud jde o stravování. Já vím, že je většina rodičů takových, kteří se snaží o děti pečovat co nejlépe. Na druhou stranu je skupina rodičů, kteří tak nečiní z různých důvodů, z různých příčin. Pokud jde o stravování, stačí se opravdu podívat na to, co děti dostávají například v první třídě základní školy s sebou na svačinu. Dostávají různé sladkosti, brambůrky apod., kofoly, coca-coly, případně si to kupují potom ve škole. Ne každý rodič se takto bude starat a právě mateřská škola má zajistit, aby zdravé stravování děti v ní dostaly a bylo poskytnuto pro všechny děti, i ty, o kterých jsem právě teď mluvila.

Podívejte se na to, jaké jsou výsledky týkající se lékařských prohlídek, co říkají zubaři na zdravý vývoj dítěte. To je jeden z úkolů mateřské školy. A v prvém případě samozřejmě vzdělávání.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní s faktickou prosím paní poslankyni Adamovou. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Markéta Adamová: Děkuji. Já jenom ještě jednou zopakuji - bavíme se tady o něčem, co je pro ne úplně široké spektrum uživatelů. Nemusíme tímto opatřením obsáhnout úplně všechny, to znamená, že bychom zde vlastně vymysleli návod na to, jak uspokojit úplně každého rodiče v této zemi. Bavíme se tady o něčem, co může pomoci určitému segmentu, dejme tomu, když to tak nazvu, tohoto trhu.

A já mám kolem sebe celou řadu rodičů, celou řadu maminek, které jsou na rodičovské dovolené, na mateřské dovolené, které se chystají na početí atd. a které už teď řeší, jakým způsobem se budou následně starat o své děti. Ty opravdu vítají to, že by tato alternativa tady mohla vzniknout a že by mohly svěřit své dítě do dětské skupiny. V tomto případě, když s nimi hovořím, 99 % z nich opravdu neřeší to, co tady častokrát zaznívá, protože opravdu důvěřují tomu, že pokud budou dávat své dítě do dětské skupiny, tak si ji předtím ověří, kam to dítě dávají, jak to funguje a jestli je to správné. A myslím si, že to tak dělá každý zodpovědný rodič.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní poslankyni. Mám tady další faktickou, pana poslance Kaňkovského. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, bylo tady řečeno, že dneska nás tady čeká smršť ženských faktických připomínek, tak já připojím kousek toho mužského pohledu.

Jsem otec čtyř dětí v poměrně velkém rozpětí dvou až sedmnácti let, takže si dovoluji tvrdit, že mám poměrně velkou zkušenost s předškolními zařízeními různého typu a také různé kvality. Já si myslím, že diskuse, která je tady vedena k tomuto novému zákonu, k této nové možnosti v předškolní výchově, by se neměla zvrtnout v to, že se tady budeme vzájemně strašit.

Já navážu na kolegyni, prostřednictvím paní předsedající, Adamovou, která to tady jasně řekla. My tady nepřicházíme bourat mateřské školky. My přicházíme s nějakou novou možností, s rozšířením nabídky předškolních zařízení. A jestliže se tady budeme strašit tím, že děti tam budou mít špatné vzdělávání, že je tam budeme zanedbávat, pokud se týká jejich stravování, tak to se dostáváme na úplně špatnou cestu. Toto ten návrh zákona neříká. A nepodceňujme ani to, co je možná úplně nejdůležitější, a to je vliv rodiny. Jestliže budeme mít špatnou výchovu v rodinách, tak nám sebelepší předškolní zařízení toto nenahradí.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí Úsvit.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuju panu poslanci za dodržení časového limitu. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Pilného s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Pilný: Dobré dopoledne, dámy a pánové. Já si také dovolím rozbourat tu dámskou diskusi, aby to tak nevypadalo.

Chtěl bych se jenom vypořádat s dvěma mýty, a to je, že se budeme snižovat úroveň vzdělávání tím, že budeme mít dětské skupiny. Na úrovni vzdělávání v žebříčcích neustále klesáme. A není to jenom kvalitou vysokých škol nebo počtem bakalářů, kteří nemohou najít práci. Začíná to právě v těch mateřských školkách. A my se všichni rodíme jako originály a umíráme jako kopie. A ten proces začíná opravdu někde dole. Není to dáno kvalitou učitelek v mateřských školkách, tu nezpochybňuji, ale jejich přípravou na to, jak se vlastně vzdělávají. Pokud máme ovlivnit vzdělávací proces, tak je zbytečná diskuse o tom, jestli se to bude dělat v dětských skupinách, nebo v mateřských školkách, ale je potřeba výrazně změnit přípravu pedagogů, kteří tam působí.

Potom další mýtus, to znamená stravovací návyky. Stravovací návyky se vytvářejí nějak úplně jinak - pod vlivem marketingu, zjednodušování a tak dále. To, jak by to mohly negativně ovlivnit dětské skupiny, opravdu nevím, protože děti s těmi stravovacími návyky, které začínají v rodině, prostě přicházejí a preferují je, preferují McDonaldy a tu skladbu potravin, s kterými se prostě vypořádávají obtížně nejen u nás, ale třeba i ve Spojených státech.

Nehajme tedy tady nějaké mýty, že tato alternativa něco v těch dvou zásadních věcech změní. To vůbec není pravda. To prostě bude probíhat nadále, pokud nezměníme ty základní předpoklady. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji poslanci za dodržení časového limitu a nyní prosím s další faktickou pana poslance Gabala.

 

Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Já nechci tuto debatu prodlužovat. Jenom datově je prokazatelné, že mateřské školky výrazným příznivým způsobem ovlivňují vzdělanostní šance a dráhy dětí zejména ze sociálně méně podnětných rodin, to znamená tento efekt tam je.

Já bych dal jenom k úvaze paní ministryni nebo paní zpravodajce, zda nedoprovodit tento zákon nějakým krátkým monitorovacím systémem rok nebo dva, kde by se porovnávaly výsledky dětí z běžných mateřských škol a z navrhovaných zařízení, a měli jsme tak tím pádem představu o tom, jestli tam je rozdílný výsledek, nebo je to shodné. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci. A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Hnykovou, která je řádně přihlášena do rozpravy. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy a vážení pánové, než se pustím do svého příspěvku, chtěla bych říci poslancům, kteří tady měli faktické poznámky, že jsme sem do Sněmovny přišli proto, abychom se chovali zodpovědně. Jestliže tady budeme upozorňovat na některé věci a budeme chtít pozměňovací návrhy, cítíme zodpovědnost o budoucnost. To není žádné strašení, ale chceme k tomu prostě přistupovat zodpovědně. Když načteme naše pozměňovací návrhy a ve třetím čtení tato Poslanecká sněmovna rozhodne o tom, jak to bude vypadat, tak si myslím, že to bude zodpovědné od nás od všech.

Já se vrátím ke svému příspěvku. Dovoluji si vám představit pozměňovací návrh poslanců hnutí Úsvit přímé demokracie k vládnímu návrhu zákona o poskytování služby o dítě v dětské skupině, sněmovní tisk č. 82.

Úvodem chci říci, že z počátku při jeho předložení se nám zdál vládní návrh zákona přínosný, také jsme ho podpořili a propustili do druhého čtení, neboť umožní rodičům brzký návrat do pracovního procesu díky rozšíření spektra poskytovaných služeb. Ale během hlubšího studia a při projednávání tohoto návrhu v jednotlivých výborech, jak pro sociální politiku, tak pro vědu a vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu a v komisi pro rodinu rovné příležitosti a národnostní menšiny, jsme došli k závěru, že daný návrh nemůžeme v této podobě podpořit. Pokud bude přijat v této podobě, sníží kvalitu péče o děti, stejně jako hranice bezpečnostních, hygienických a odborných požadavků na poskytovatele těchto služeb. A to není žádné strašení. To zákonitě povede potom k větším rizikům úrazů, poškození zdraví dětí a hlavně, a to zdůrazňuji, výchovného působení na děti.

Musíme vnímat další nespornou a velmi závažnou věc a tou je kvalitní výchova dítěte. Všichni víme a už jsme to tady slyšeli, jak je právě toto období důležité pro další rozvoj dítěte a jeho přípravu na život. Problém vidíme v tom, že dětská skupina nebude zajišťovat vzdělávání dítěte zejména s ohledem na potřebu jistého dosaženého stupně rozvoje dítěte před nástupem povinné školní docházky. Zákonitě by došlo k potkávání dětí z klasických mateřských školek a z dětských skupin, což by vedlo k velmi problematickým situacím, kdy by docházelo ke znevýhodňování dětí z dětských skupin a jejich problematickému zapojení do školního kolektivu. Zvýší se nároky na pedagogy prvních ročníků školní výuky, ale především to bude mít neblahý vliv na dítě. A to my prostě nechceme.

Náš pozměňovací návrh také zabrání likvidaci veřejných služeb péče o předškolní děti, a to zejména systému předškolního vzdělávání, který jsme dlouhá léta budovali a okolním světem za to byli velmi kladně hodnoceni a oceňováni. Jsme zásadně proti komplexní privatizaci služeb poskytování péče o předškolní děti, kterou tento zákon legislativně upravuje a nastavuje. Všichni víme, že ne vše, co bylo v útrobách Ministerstva práce a sociálních věcí připraveno a bylo myšleno dobře, nakonec přineslo lidem prospěch. Připomeňme si dnes již zmiňovaný příspěvek na bydlení a jeho zneužití, kdy ve výsledku na něj doplácíme my všichni. Máme vážné obavy, že dětské skupiny po čase vytlačí v našem nestabilním prostředí díky své finanční výhodnosti dlouhodobě budované kvalitní mateřské školky.

Proto poslanci hnutí Úsvit přímé demokracie přicházejí s pozměňovacím návrhem, který omezí věk v dětské skupině. Dítě by mohlo být v dětské skupině pouze od jednoho do čtyř let a pak by až do začátku nástupu do základní školy navštěvovalo mateřskou školu, která je na tento vstup kvalitně připraví. Tento pozměňovací návrh byl vložen do systému jako sněmovní dokument 916 a já se k němu přihlásím v podrobné debatě.

Žádám tímto ostatní poslankyně a poslance o podporu a schválení našeho pozměňovacího návrhu ve třetím čtení a zároveň žádám vládu o urychlené komplexní řešení této otázky tak, aby přijala efektivní opatření a umožnila rozšíření veřejné sítě předškolních zařízení péče o děti, a tak umožnila a zajistila rodinám kvalitní a odbornou péči o jejich děti v předškolním věku. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní poslankyni a nyní prosím pana poslance Adolfa Beznosku, který je řádně přihlášen do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Adolf Beznoska: Děkuji, paní předsedající, za slovo. Kolegyně, kolegové, nebudu to opravdu zdržovat, protože už v prvním čtení jsme si řekli mnohé. Na výboru pro sociální politiku ta debata trvala asi tři hodiny, pokud si dobře pamatuji, tak jenom takové zřetelné stanovisko, jak se na to dívá Občanská demokratická strana.

Jednak hledáme legislativní rámec pro něco, co v podstatě u nás již existuje. Není to nic nového a já si myslím, že obava o tom, že se budou rušit mateřské školky, je opravdu lichá. Je to jenom komplementární nástroj předškolního vzdělávání. Je to rozšíření variability, flexibility pro rodiče, ať se rozhodnou, jakou představu mají o cestě svého dítěte v předškolním věku, a já si myslím, že ten zákon je připraven v zásadě velmi dobře. Umožní totiž i rodičům, zejména maminkám, třeba i časnější návrat do práce. Individuální volbu pro děti, které trpí různými specifickými chorobami. Některé děti jsou velmi obtížně vzdělavatelné v standardních mateřských školkách. Je to jedna z dalších možností.

Posbíral jsem některé dotazy, které jsem slyšel buďto na výboru, nebo od svých kolegů, případně jsem je dostal po mailu, a pokusím se na ně v krátkosti odpovědět.

První častý dotaz je, že dětské skupiny na rozdíl od školek nezajišťují vzdělání. K tomu chci říci, že opravdu ony nenahrazují mateřské školky, nicméně nejsou pouhou hlídárnou. Dětské skupiny svoji roli socializační, výchovnou a povinně od tří let věku dítěte plní i vzdělávací roli, protože mají svůj vlastní vzdělávací plán, který rodičům, nebo budou muset mít, který je rodičům k dispozici.

Druhá velká výtka byla, že je to dobrý byznys. Tady bych chtěl k tomu říct, že to není pravda. Dětské skupiny budou fungovat nekomerčně a výše úhrady za pobyt dítěte nesmí překročit výši zřizovacích a provozních nákladů.

Třetí příspěvek, že neexistují přísná hygienická pravidla, a nekvalifikovaný personál. Znovu říkám, že ani v tomto případě to není pravda, protože zákon řeší hygienické podmínky velmi jasně a dokonce stanovuje i jasné nároky na kvalifikaci personálu, prostě těch, kteří se budou o naše děti v dětských skupinách případně starat.

Co se týče případného zániku mateřských školek, k tomu uvedu jenom tolik, že tato obava rovněž není namístě. Dětské skupiny opravdu jenom nahrazují. Nedokážu si představit starosty obce, tak jak o tom hovořila Jana Hnyková, kteří by rušili mateřské školky jako standardní prvek předškolního vzdělávání zavedené. Opravdu si myslím, že toto je zcela liché, není to prostě pravda.

Co se týče stravování, variabilita, volnost atd. je také dobře. I doma se pro své děcko snažíte zajistit stravování tak, aby mu to vyhovovalo. Jsou děti, které mají specifické diety, a pokud budou navštěvovat dětskou skupinu, tak si ten balíček, tu svačinu, ten oběd do školky přinesou.

A poslední taková věc - nikdo to nebude kontrolovat. I tady jsou nastaveny jasné kontrolní mechanismy, které mohou tuto kontrolu provést.

Suma sumárum, bavíme se opravdu o jakémsi doplňku předškolního vzdělávání. Nedělejme z toho žádnou zásadní vědu.

Jediný pozměňovací návrh, který zazněl na výboru pro sociální politiku, byl zcela oprávněný, byl to návrh pozměňovací paní kolegyně Kovářové, která říkala, že chybí mezi zřizovateli spolky. Ten samozřejmě ODS podpoří. Ostatní pozměňováky, a taková ta uniformita, snažit se svázat naše děti od nejútlejšího věku a říkat rodičům, jak to mají dělat, to považuji všechno za liché. Nechme rodiče, nechť se svobodně rozhodnou, a ty dětské skupiny si své místo určitě někde najdou. Nakonec, pokud si dobře pamatuji, tak před branami mateřských školek nám v tomto roce zůstalo 60 tisíc dětí, ale než bychom ty školky případně postavili, tak to není možné zvládnout.

Doporučuji tento zákon, abychom ho pustili dál a na konci schválili. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci a prosím k řečnickému pultíku paní poslankyni Nohavovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Nohavová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vládní návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině má dle svého odůvodnění vzhledem k dlouhotrvajícímu nedostatku míst v mateřských školách pomoci zaměstnaným rodičům v péči o tyto děti. Bohužel, jak odůvodnění samé, tak i samotné řešení patří k nejhorším možným řešením v péči o předškolní děti. Omezuje se na hlídání, rezignuje na vzdělávací proces, neřeší stravování. Návrh zákona se odvolává na nedostatek míst v mateřských školách. Ten je v současné době lokální a týká se v podstatě satelitů kolem velkých měst, a to ještě časově ohraničené na maximálně tři roky.

Návrh řešen nedostatku míst v mateřských školách předložila již Topolánkova vláda, posléze i Nečasova a současná koalice se k tomuto návrhu rovněž přihlásila. Ptám se proč. Proč jste přijali návrh zákona bývalých vlád? Vždyť ve svých předvolebních slibech jste žádná z vás koaličních stran nic takového neměla. V programovém prohlášení máte navyšování počtu míst v mateřských školách, ne dětské skupiny.

A ptám se zejména ČSSD: Proč se hlásíte k takovémuto řešení nedostatku míst v mateřských školách, když jste v minulém volebním období jako opoziční strana tento návrh silně kritizovali a dnes jako jedna z vládních stran ve výborech tento zákon podporujete? To jste zapomněli na svoji kritiku, když jste dnes v koalici? Jdete dokonce i proti návrhu svého ministra školství, který hovoří o návrhu povinného posledního ročníku v mateřské škole.

V současné době porodnost klesá a již nyní jsou v mateřských školách umisťovány i děti mladší tří let, takže nový zákon je nadbytečný.

Podle rozpravy nad jednotlivými pozměňovacími návrhy ve výborech vyplynulo, o co skutečně tvůrcům zákona jde. Je to zpoplatnění této služby a vpuštění byznysu. Přestože je zákon označován jako nekomerční, ve skutečnosti tento statut nemá, protože se vyhýbá označení této služby jako výhradně neziskové. Ano, tvorbu zisku nezakazuje, ale v kombinaci se základními parametry právního řádu ČR, kdy každý občan i právnická osoba smí činit vše, co mu zákon výslovně nezakazuje, to znamená, že dětská skupina bude do budoucna, stejně jako i dnes, bez zákona provozována i pro zisk.

Ohrožení mateřských škol je evidentní. Ano, není to problém dneška, ale zaděláváme tím problém do budoucna. Obce při nedostatku finančních prostředků ať už na udržení mateřské školy, nebo z jiných důvodů logicky zvolí tu levnější alternativu, tzn. mateřské školy převedou na dětské skupiny a zřizovatel nebude muset řešit problém se stravováním, děti si je přinesou, nebude muset řešit kvalifikované pedagogy, někdo dětem program vymyslí a rodiče si hlídání sami zaplatí. Za několik let budeme řešit problém přebytku kapacit mateřských škol versus hlídací zpoplatněná služba, dětská skupina. Tak jako dnes po dvaceti letech se nám projevil téměř neřešitelný problém s existencí zařízení pro děti tzv. jeslové.

Chceme-li tedy ale řešit současný problém nedostatku míst v mateřských školách dětskou skupinou, dobře. Řešme jej na dobu trvání baby boomu, který během tří let pomine, a bude dostatek míst v mateřských školách i pro děti dvouleté. Pro jejich umisťování do mateřské školy bude pak stačit vyhláška o počtu těchto dětí ve třídách. Aktuální nedostatek míst je lokální a dočasný. Již dnes dětské skupiny tam, kde je po nich poptávka, bez problémů fungují a žádný zákon takovou to činnost nezakazuje. Proto je samotná tvorba nového zákona nadbytečná. Pokud už jej ale máme mít, navrhuji omezení účinnosti tohoto zákona na dobu jeho aktuální potřebnosti, která kolem roku 2017 pomine. Tento pozměňovací návrh je i v souladu se strategií vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, kde je uvedena podpora dětské skupiny jako dočasná alternativa do doby navýšení kapacit mateřských škol.

V případě zákona o dětské skupině se nedokážou dohodnout ani Ministerstvo školství a Ministerstvo práce a sociálních věcí. Jedni navrhují poslední ročník mateřské školy jako povinný a druzí dětskou skupinou neřeší vzdělávání v tomto věku a navíc cílovou skupinu dětí rozšiřují do nástupu do školy. Na seminářích konaných na téma dětské skupiny zaznívalo, jak je pečováno o děti předškolního věku v cizině, jak zde hledáme inspiraci, za hranicemi. Ale přitom my máme nejpropracovanější systém výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Navíc je součástí vzdělávací soustavy České republiky. My se opravdu v tomto směru nemusíme inspirovat v cizině. Oni by se měli inspirovat u nás.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní poslankyni. Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Kovářovou, řádně přihlášenou do rozpravy. Prosím, aby se připravil pan poslanec Heger. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, dámy a pánové. Při projednávání zákona o dětských skupinách ve výborech se proti němu vymezovali především poslanci KSČM. Zřejmě to vyplývá z pohledu na svět, stát či svobodu člověka. Vše má být přesně narýsováno, naplánováno, od narození po celý život až do smrti. Myslím, že doba se trochu mění. Je třeba dát lidem, v tomto případě rodičům, důvěru a možnost svobodného rozhodování.

Oceňuji přístup obou výborů, kde byl návrh zákona projednáván, a též děkuji za podporu mého pozměňovacího návrhu. Ten rozšiřuje řady poskytovatelů o spolky. Podpora návrhu šla napříč politickým spektrem. Pevně doufám, že poslanci se při schvalování zákona ve třetím čtení zachovají obdobně.

A nyní pár poznámek k tomu, co jsme zde zaslechli. Prý je zde riziko, že by dětské skupiny mohly vytlačit mateřské školy, a to z toho důvodu, že budou finančně méně nákladné. Toto zaznívalo i ve výborech několikrát. Znovu opakuji: Pro zřizovatele, obce, je výhodnější, co se týče financování, místo v mateřské škole státní, protože na každého žáka dostává do svého rozpočtu přiměřený finanční příspěvek z rozpočtového určení daní, kdežto na dětskou skupinu toto dostávat nebude.

Dále mějme na paměti, že zřizovateli nejsou jen obce a města, nýbrž by také mohly být vysoké školy, firmy. A to je ta výhoda, že studující maminky, případně zaměstnankyně vysoké školy, by měly dětskou skupinu přímo na svém pracovišti.

Kritická situace ohledně kapacity míst v mateřských školách vyžaduje urychlené řešení. Dětská skupina je jednou z možností. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkují paní poslankyni. Dříve než pozvu pana poslance Hegera, musíme se vypořádat se dvěma faktickými poznámkami. První pan poslanec Herbert Pavera, po něm prosím pana poslance Opálku. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Herbert Pavera: Hezké a příjemné odpoledne. Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně a kolegové, jenom chci zareagovat na slova, která tady zazněla od paní kolegyně Hnykové a paní kolegyně Nohavové. Myslet si, že starosta obce zruší ve své obci školku, je tak naivní, že to může napadnout jenom někoho, kdo vůbec neví, jak školky v obcích a městech fungují. Každý starosta, a to vám říkám jako starosta obce, si váží toho, že ve své obci má školku, že funguje, že ji má výborně vybavenou a že tam má kvalifikované pedagogické pracovníky. O žádnou privatizaci školek schválením tohoto zákona o dětských skupinách vůbec nepůjde. Naopak se jedná maximálně o alternativu nabídky pro rodiče s dětmi, kteří chtějí mít děti právě někde jinde než v mateřské školce nebo se nedostanou do mateřské školky - tak tady se nabízí ta možnost, aby ty děti tam mohly chodit. Navíc jako rodič - většina rodičů určitě dá dítě do mateřské školky z toho důvodu, že tam bude platit daleko méně peněz, než by platila v dětských skupinách. Proto si myslím, že zákon o dětských skupinách je určitě dobrá věc, a vůbec bych tady nepolemizoval s tím, že by měly nějakým způsobem nahradit v budoucnu mateřské školky. Budou pouhou alternativou pro rodiče s dětmi.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci za dodržení časového limitu. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Opálku. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Nedá mi, abych nereagoval na poslední vystoupení, kde v tom prvním jsme byli obviněni jako komunisté, že chceme držet staré pořádky. Víte, ten školský systém, který byl v minulosti vybudován, od mateřských škol až po vysoké školy, nám záviděli i v západní Evropě tehdy. A kam jsme to dopracovali za těch 25 let? Stačí se podívat na statistiky, které se nepřipravují v sekretariátu KSČM, ale které dělají mezinárodní instituce. Takže bych si takové invektivy prostě vyprosil.

A k druhému vystoupení. Víte, kdyby to bylo tak, že každá obec bude ráda, že má mateřskou školu, tak města jsou také obce. Kolik nám těch mateřských škol zaniklo! Vždyť právě proto, že ty školy byly rušeny, stojíme dneska před problémem, že když byl takový padesátiprocentní baby boom, tak nejsme schopni nyní ty děti všechny umístit. A hovoříme-li o problému dětské skupiny a mateřské školy, víte, pro mě není tady v této Sněmovně nikdy nic jistého. Dneska ty dětské skupiny nedostávají peníze, když je bude zřizovat obec, ale to neznamená, že tu někdo nevystoupí za půl roku nebo za rok a že to budou dostávat také. Znám to u organizací, které dělají sociální služby, a je to potom boj státu velmi náročný. My se prostě nechováme podle toho, že každý se má starat sám o sebe a pak nebude problém, že o nikoho nebude postaráno. Protože podle tohoto hesla by se muselo řídit i Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci. A nyní s faktickou prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Já jsem jenom chtěla reagovat na tu poznámku ohledně mateřských škol nebo skupin, které jsou při různých firmách, podnicích nebo vysokých školách pro děti zaměstnanců atd. To se netýká dětské skupiny. To jsou prostě firemní školy, které už jsou dávno schváleny ve školském zákonu. Takže dětská skupina se na tyto případy vůbec nevztahuje. Jsou to firemní školky.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní poslankyni. A teď tady máme další dvě faktické poznámky - paní poslankyně Hnyková a poté prosím s faktickou pana poslance Váchu. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Jana Hnyková: Vážené dámy, vážení pánové, já musím reagovat, protože tu zaznělo moje jméno. Prosím vás, nikdo nejsme spasitelem a nikdo nevíme, co tady bude za pár let. Spoustu věcí řekl pan kolega Opálka a já se k němu připojuji. Prosím berte to, že k tomu přistupujeme odpovědně a chceme poukázat na všechny věci, které se už v minulosti právě v sociálních službách udály. A nechci, aby se toto stalo i ve výchově a v péči o dítě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Váchu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo. Já bych se vaším prostřednictvím obrátil na paní poslankyni Semelovou. Nemáte pravdu. Nemáte pravdu. Existují dětské skupiny, které normálně dneska fungují. Například u nás jsme založili dětskou skupinu a jede podle návrhu zákona, o kterém teď diskutujeme. To znamená, to je v podstatě experiment. Můžete se tam přijet podívat, jak to tam funguje, jak jsou děti a maminky šťastné, jak ty maminky jenom díky této dětské skupině mohly jít do práce. Ony by do té práce jít nemohly. Teď pracují pro společnost, platí daně a dětská skupina funguje. Takže není pravda, že by všechny ty školky nebo to, co jste nazývala, dětské skupiny, byly firemními školkami. Opravdu, už teď existují dětské skupiny. Akorát potřebují mít zákon. Potřebují mít jistotu, na základě které budou fungovat. O tom se tady bavíme.

A už teď je tedy vidět, že to funguje, že to je alternativní forma péče, že to není konkurence školkám. Dneska víme, že školku dostanou, aspoň v našem městě, děti většinou od čtyř let, od tří ji nedostanou. A ta dětská skupina funguje, aspoň v našem případě, právě pro ty maminky, které chtějí dřív do té práce, po roce, po dvou letech, nemůžou umístit dítě do školky ani do jeslí. Využijí dětskou skupinu a pak samozřejmě od těch tří čtyř let dají to dítě do školky, protože vědí, že v té školce je nějaký ten vzdělávací rámec, a samozřejmě mu ho chtějí poskytnout. To jenom na upřesnění. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Kudelu. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Petr Kudela: Dobrý den, paní předsedající, dobrý den, dámy a pánové. V prvé řadě chci říci, že děti do šesti let věku by měly být doma u mámy a táty. To je nejlepší výchova. Doba, kdy se rodiče hnali do práce, by měla být pryč a měli by být rodiče natolik znalí situace, aby věděli, kdy do práce matka chce nebo nechce, ale děcka aby byla do šesti let primárně doma. (Šum v sále.)

U nás v práci máme podnikovou školku, protože ve městech je skutečně potřeba nových míst v mateřských školkách. Teď je boom. Stát, obce tato místa nevytvářejí, a proto rodiče využívají těchto podnikových nebo alternativních míst pro výchovu dětí do té doby, než se místo ve školce pro děcka uvolní. Rodiče mají zájem, aby děti byly ve školkách v místě bydliště, aby se už ten kolektiv vytvářel pro první třídu a následné vzdělání. (Hluk v sále.) Ale prostě pokud ta místa nejsou, tak se využívají možnosti alternativní. Podnikové školky, dětské skupiny touto alternativou být mohou. Pokud boom opadne, bude míst ve školkách dostatek, ať dětské skupiny prostě zaniknou. Nebudou mít potřebu. (Velký hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pane poslanče, já se omlouvám, že vám skáču do řeči, ale chci vyzvat vaše kolegy a kolegyně v celém sále, aby zachovali klid, abyste je nemusel překřikovat. Děkuji.

 

Poslanec Petr Kudela: Já asi mluvím nahlas, já nepřekřikuji. Děkuji za upozornění, nicméně už jsem chtěl stejně skončit. A narážím na poznámku pana poslance Opálky. Pokud by měla nastat doba, že by dětské skupiny žádaly o dotaci, naopak skutečně ta potřeba jejich už nebude, ať klidně zaniknou. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji za dodržení časového limitu a nyní prosím k mikrofonu řádně přihlášeného do rozpravy pana poslance Hegera. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Leoš Heger: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já musím vyjádřit sympatie k tomu zákonu, přestože jsem velkým příznivcem mateřských školek, pokládám je za dlouholetý zdařilý konstrukt našeho školství a myslím si, že také vytvořily síť velmi kvalitních učitelek, celkem renesančně vzdělaných, které jsou schopné malým dětem mnoho věnovat. Ale přesto to populační kolísání ukázalo, že v našem státě není dostatečná flexibilita v zajišťování péče o malé děti, a doufám, že tento zákon, který poskytuje jakousi alternativu, projde.

Ale to hlavní, kvůli čemu jsem chtěl vystoupit, je jiná věc. Týká se oblasti zdravotnické. Je to otázka očkování. Vzhledem k tomu, že se paralelně s projednáváním tohoto zákona objevila velká aktivita lidí, kteří patří do sféry nepřátel očkování, někteří přímo jsou odpírači očkování a zcela zbytečně komplikují naši scénu mediální občasnými výpady proti povinnému očkování, které patří k jedněm z nejlepších úspěchů našeho zdravotnického systému. Protože byly tendence narušit povinnost očkování v rámci tohoto zákona, tak já cítím za svou povinnost říci, že z hlediska vědecké epidemiologie a vědecké organizace veřejného zdravotnictví je očkování, povinné očkování, zavedeno jako věc, která je v souladu s doporučením Světové zdravotnické organizace. Naše země je pro vysokou proočkovanost zejména v oblasti dětských chorob velmi chválena a Ministerstvo zdravotnictví a sféra hygieny tento stav velmi propagují a doufají, že i tak nadále zůstane.

Věc samozřejmě vypadá velmi levně, když se začne říkat, jak je očkování nebezpečné a jak přináší určité komplikace. Ale je potřeba říct, že tyto názory vycházejí z nepodložených studií, které se označují za vědecké, ale nejsou jimi. Nejsou řádně prokázány, zatímco ten pozitivní efekt je prokázán opravdu velmi seriózně a současná kvalita očkovacích vakcín dává vysokou pravděpodobnost toho, že jsou naprosto bezpečné.

K celé věci se vyjadřoval i Ústavní soud, který povinnost očkování v našem případě tak, jak je v zákoně zavedená, prohlásil za ústavně konformní. Já bych proto varoval před přijímáním pozměňovacích návrhů, které by mohly tento status quo rozvolnit. A prosím vás, abyste nepřijímali jakékoliv formulace, které by současnou povinnost, která samozřejmě vyjímá děti, které jsou k očkování kontraindikované a lékaři mají rozumné důvody, proč očkování u nich vynechat, aby jinak většina, která v populaci očkována může být a zachovává vysoký stupeň imunity a brání i těm dětem, které imunitu nemají, aby neonemocněly, aby tento režim byl zachován. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci a nyní se do obecné rozpravy přihlásila paní zpravodajka paní poslankyně Aulická-Jírovcová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. (V sále je neklid.)

 

Poslankyně Hana Aulická-Jírovcová: Já vám děkuji, paní místopředsedkyně.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já vás poprosím a znovu vyzvu kolegy, zvláště v levé části sálu, aby se ztišili.

 

Poslankyně Hana Aulická-Jírovcová: Já si vás tedy uklidním. Můžete být, moji kolegové, prosím zticha? (Veselost.)

Jestli dovolíte, mám samozřejmě připravené své vystoupení, ale já bych si dovolila ještě pár poznámek. Chtěla bych tady poděkovat panu poslanci Hegerovi za jeho apelaci, abychom jakýkoliv pozměňovací návrh na možné rušení očkování v tomto návrhu zákona neprohlasovali. Jenom bych chtěla říct, ať tedy vysvětlí své paní kolegyni ze svého poslaneckého klubu, aby tyto pozměňovací návrhy nedávala. To jenom na okraj. Ale je to samozřejmě v kompetenci každého poslance a poslankyně, že má možnost tyto pozměňovací návrhy dávat.

Chtěla bych reagovat na poznámku, že dítě by mělo být do šesti let věku doma s maminkou, s rodiči. Já bych si tak odpověděla: Potěš nás pánbůh, jestli dovolíte.

Potom k protireakci, že poslanci KSČM jsme proti tomuto zákonu. Ležíme vám v žaludku. Ale to je dobře. Já si myslím, že my tady právě hovoříme o důsledcích a o problémech, které by mohly nastat. Jenom takové malé shrnutí.

A teď, jestli dovolíte, řekla bych pár slov. Zákon o dětských skupinách je velice kontroverzní zákon a veřejnost ho buď tvrdě odsuzuje, anebo urputně prosazuje. Vlastně zde není ani žádný kompromis. Absolvovala jsem několik seminářů, diskusí a konferencí k tomuto vládnímu zákonu a nikdo mě nepřesvědčil o změně mého původního názoru. Výtky k tomuto zákonu mám především k chybějícímu předškolnímu vzdělávání dětí a s tím souvisejícímu stanovenému věkovému rozmezí umístění dětí v dětské skupině od jednoho roku do začátku povinné školní docházky. A dále pak, jak už tady bylo řečeno, ke způsobu stravování a kvalifikaci pečujících osob.

Od začátku projednávání tohoto zákona hovoří Ministerstvo práce a sociálních věcí o dětských skupinách jako o další možné alternativě pro umístění dětí v předškolním věku a že nebude ohrožen současný stav předškolního vzdělávání v mateřských školách. Bohužel už dnes ale víme a máme i velmi silné signály, že přijetím tohoto zákona nastartujeme, a teď hovořím opravdu nastartujeme, možnost postupného rušení mateřských školek a nahrazování je právě formou dětských skupin. Proto budu podporovat přijetí všech pozměňovacích návrhů, které řeší snížení věkové hranice. Nutnost zabezpečit předškolní vzdělávání je v zájmu každého rodiče a dítěte. Rozdíl v připravenosti v prvním ročníku základní školy byl velice znatelný.

Jako další problém vidím způsob stravování. Stále se setkávám s názorem, že rodiče dokážou vždy zabezpečit dobré a vyvážené stravování svého dítěte, a proto není důvod se znepokojovat. Realita je ale opět jiná. Mnohdy je strava podávaná v mateřských školách jediné dobře vyvážené jídlo, které dítě za den sní. Také jsem se shledala s názorem, že přece rodič ví nejlépe, co je pro dítě nejlepší. Já věřím, že většina z nás rodičů to tak opravdu chce a dělá to. Věřím, že většina rodičů by za své děti dýchala a udělala pro ně vše, ale bohužel naše společnost není jen o úžasných rodičích. Realita je poněkud jiná.

V současné době víme, že uspokojených žádostí je zhruba 98 % u dětí od tří let věku. Značné nedostatky jsou ale v okolí nové výstavby rodinných domků, především takzvaných satelitů, nebo na menších obcích, kde byla školka zrušena nebo nestačí kapacitně pro nově přicházející mladé rodiny s dětmi. Celkově kritická situace zůstává ale především u dětí od dvou do tří let věku. Bohužel dříve hromadně rušené jesle mají v současné době velice malou kapacitu a poptávku uspokojují jen z jedné čtvrtiny celkových žádostí. Obce ale nemají zájem rozšiřovat kapacitu jeslí, jelikož již nedostanou žádnou dotaci na zřízené místo. Ze systému jesle vypadly od 1. ledna 2014, a to důsledkem legislativní úpravy pravicové vlády. Ministerstvo školství připravilo řešení pro rozšíření kapacit mateřských škol, měli bychom ale hovořit o možné pomoci na rozšíření kapacity pro nejproblémovější věkovou kategorii, tedy pro děti od dvou do tří let věku. Co nám brání vrátit se k ověřenému institutu dětských jeslí, kde o děti do tří let věku pečoval odborný personál? Možná by také stačilo nepodléhat špatným vzorům ze zahraničí a naopak podpořit náš zavedený a propracovaný systém předškolní péče, který nám vyspělé země tak závidí, a nechápou naše současné kroky vedoucí ke snížení standardu a kvality péče v předškolním věku. Všem se nám vrátí, vlastně už vrací. Dětské skupiny jsou zářným příkladem. Já vám děkuji. (Potlesk z řad poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní zpravodajce. Vzhledem k tomu, že už nemám nikoho přihlášeného do obecné rozpravy, obecnou rozpravu končím. Táži se paní navrhovatelky či zpravodajky, zda mají zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které jsou přihlášeni pan poslanec Soukup, paní poslankyně Semelová, paní poslankyně Hnyková, paní poslankyně Nohavová, paní poslankyně Bohdalová, paní poslankyně Nováková a paní poslankyně Maxová. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Soukupa. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Soukup: Dámy a pánové, chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu, pro který jsem sám sebe několikrát označil při jednání výboru a komise za jakéhosi posla smíru. Smír spočívá v tom, abychom poněkud sblížili stanoviska odpůrců a stoupenců tohoto zákona. Doporučuji snížit horní věkovou hranici pro děti na pět let s tím, že počítá se zavedením povinné předškolní docházky v řádné mateřské škole, což je ostatně v souladu s programovým prohlášením vlády. Návrh jsem zanesl do systému a dostal číslo 905. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím s přednostním právem paní ministryni Marksovou. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Dobrý den. Já jsem chtěla podle jednacího řádu § 95 odst. 1 navrhnout zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Ano, eviduji váš návrh. Po ukončení rozpravy o něm budeme hlasovat. Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Já už jsem o svých pozměňovacích návrzích hovořila v prvním čtení, kde jsem je odůvodnila, takže se pouze formálně přihlašuji k pozměňovacímu návrhu číslo 911 zanesenému v systému. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Hnykovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji. Já to také nebudu prodlužovat. Já se v podrobné rozpravě přihlašuji ke sněmovnímu dokumentu 916, který je v systému, a jinak jsem své zdůvodnění řekla v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Nohavovou.

 

Poslankyně Alena Nohavová: Děkuji. Přihlašuji se ke svým pozměňovacím návrhům, které jsou evidovány pod číslem 759.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Bohdalovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. V systému je zanesen pod číslem 870 můj pozměňovací návrh k tisku 82. Jenom krátce řeknu, o co se jedná. Jedná se o zkrácení doby pobytu dítěte v dětské skupině ve dvou variantách. První varianta je od jednoho roku až do čtyř let věku dítěte. Anebo varianta číslo 2 od jednoho roku až do pěti let dítěte. Hodně se tady hovořilo o plánu výchovy a péče, já jsem s tím měla také určité problémy. Nejdříve jsem chtěla, aby to bylo kontrolováno školskou inspekcí, ale to by právě vzniklo nové školské zařízení. Proto navrhuji, aby zpracování a dodržování plánu výchovy a péče kontroloval v přenesené působnosti obecní úřad obce s rozšířenou působností.

A jako poslední a myslím si, že nejdůležitější, není to pozměňovací návrh, ale doprovodné usnesení, které se týká té věci. My bychom nebyli dneska v tak kritické situaci, kdyby poté, co byly rušeny mateřské školky v době, kdy opravdu nebyly děti, vím o tom své, protože jsem tehdy dělala náměstkyni primátora pro školství - ale některé obce ty mateřské školy odložily, pronajaly a teď je chtěly zpátky zprovoznit. Jenže mezitím došlo ke změnám hygienických norem a obce je nemohou zpátky dát jejich původnímu účelu, protože původně bylo, že na každé dítě jsou 2,5 metru čtvereční zahrady. Mezitím došlo k navýšení této normy na čtyři metry čtvereční zahrady a stalo se tedy to, že budovy, které před 10, 15 lety sloužily jako školky, v současné době jako školky sloužit nemohou. A jsou to další a další nadbytečná hygienická opatření. Proto přikládám ještě pozměňující, doplňující usnesení v tom, aby Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství posoudilo stávající hygienické parametry činnosti mateřských škol a dopad úpravy zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu, na využitelnost infrastruktury obcí pro předškolní vzdělávání. A za b) zvážit revizi hygienických parametrů činnosti mateřských škol tak, aby se zvýšila využitelnost stávající infrastruktury obcí pro předškolní vzdělávání. Jestliže by prošlo toto doprovodné usnesení a páni ministři o tomto začali jednat a přijali tato mírnější hygienická pravidla, tak byste viděli, kolik obcí by najednou nemělo problémy s rozšířením svých mateřských škol, kde jsou právě omezovány těmito hygienickými normami.

A pak bych ještě poprosila o jednu věc. Mluvíme o předškolním vzdělávání a tady se často říká školky. A vlastně zakladatel předškolního vzdělávání Jan Amos Komenský napsal jeden spisek a ten se jmenuje Informatorium školy mateřské. Čili nebavme se o školách, ale o školách.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Nina Nováková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dovoluji si přihlásit se k pozměňovacímu návrhu k tisku 82. Tento pozměňovací návrh je zanesen v systému jako sněmovní dokument č. 929. V odůvodnění uvádím a chtěla bych zdůraznit, že navrhovaná úprava nezpochybňuje očkování jako možnou účinnou ochranu před infekčními onemocněními, ale respektuje právo rodičů spoluvytvářet optimální individualizovaný model, který odpovídá potřebám jejich dítěte. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, paní poslankyně. A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Maxovou. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Radka Maxová: Děkuji za slovo. Já bych se chtěla tímto přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zaevidován pod číslem 919.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a vzhledem k tomu, že nemám již nikoho přihlášeného do podrobné rozpravy, podrobnou rozpravu končím a táži se paní navrhovatelky či zpravodajky, zda mají zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. Tak dříve než přistoupíme k hlasování o návrhu na zkrácení lhůty k projednávání pro třetí čtení, přivolám kolegy z předsálí. Taktéž vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se znovu přihlásili svými kartičkami. Děkuji.

 

Nyní zahajuji hlasování o návrhu navrhovatele na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 48 hodin. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro. Proti?

Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 81, do kterého je přihlášeno 111 poslanců, z čehož je 84 pro a 4 proti. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP