Úterý 10. června 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jaroslava Jermanová)

24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 215/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, na dnešní schůzi Poslanecké sněmovny vláda předkládá vládní návrh novely zákona o spotřebních daních, který realizuje jednu z priorit vlády obsaženou v programovém prohlášení vlády, a jeho přijetí je důležité pro podporu aktivně hospodařících zemědělců. V předloženém materiálu se navrhuje zavést opatření, která v rámci zemědělské prvovýroby opětovně umožní vrácení spotřební daně ve výši odpovídající zvýhodnění v roce 2013, tedy 40 % spotřební daně z klasické motorové nafty a 57 % z takzvané směsné nafty.

Navržená úprava je v souladu s předpisy Evropské unie v oblasti veřejné podpory. Účinnost předložené novely se navrhuje prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení s tím, že dotčené subjekty budou moci žádat o vrácení spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných od 1. července 2014.

Navrhovaná opatření budou mít negativní dopad i na veřejné rozpočty přibližně ve výši 1,3 mld. korun ročně.

Vláda tento materiál projednala a schválila na svém jednání dne 28. května 2014.

Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovoluji si vás požádat o projednání předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Votava.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Seznámil bych vás se zpravodajskou zprávou k tomuto vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.

Vláda předkládá tento návrh zákona, kterým zachovává daňové zvýhodnění pro zemědělce, takzvanou zelenou naftu, to vychází i z koaliční smlouvy sociální demokracie, hnutí ANO a KDU-ČSL. Hlavním cílem je zvýšení konkurenceschopnosti českých zemědělců a zajištění stejných podmínek s ostatními členskými státy Evropské unie. Je třeba říci, že v rámci Evropské unie je toto opatření na podporu zemědělské výroby běžné a daňové systémy řady zemí daňové úlevy pro pohonné hmoty, mluvíme-li o naftě pro zemědělce, také používají. Pokud je mi známo, tak slevu na dani zemědělcům členských států Evropské unie neposkytují pouze Rakousko, Bulharsko, Nizozemí a Slovensko. Historicky se spotřební daň u nás vracela od roku 2000 na základě výměry obhospodařované zemědělské půdy a limitů podle zemědělské kultury. Od roku 2008 byl tento způsob nahrazen poskytováním vratky podle skutečné spotřeby. Je třeba také uvést, že vláda Petra Nečase v roce 2012 v rámci takzvaných úsporných opatření zelenou naftu úplně zrušila. Po velkých protestech Nečasova vláda své rozhodnutí změnila a ukončení odsunula o rok a pro rok 2013 pouze snížila vratku z původních 60 % na 40 % a od 1. 1. 2014 již došlo ke zrušení tohoto daňového zvýhodnění úplně. Proto tady dnes tento návrh také projednáváme.

Vládní návrh počítá s vratkou ve výši 40 % ze spotřební daně, a to z klasické motorové nafty, respektive 57 % vratky ze spotřební daně z nafty s biopříměsí. Nárok vzniká osobě, která provozuje zemědělskou prvovýrobu. Ke dni podání daňového přiznání nesmí být tento subjekt v likvidaci či úpadku. Zákon také stanoví, co se tedy rozumí tou zemědělskou prvovýrobou. Nárok na vrácení daně se prokazuje dokladem o prodeji pohonné hmoty a evidencí o skutečné spotřebě pohonných hmot. Na státní rozpočet se předpokládá dopad 1,32 mld. korun, z čehož tedy snížení příjmu ze spotřební daně je 1,28 mld. korun a zvýšení nákladů spojených s administrativou u celní správy pak ve výši 38 mil. korun. Tento propočet vychází ze skutečného čerpání vratek v roce 2013. K návrhu zákona je také připojen návrh vyhlášky o způsobu výpočtu nároku na vrácení spotřební daně. Účinnost zákona se navrhuje prvním dnem měsíce následujícího po dni vyhlášení zákona.

Vzhledem k tomu, že je zájmem koalice, aby účinnost zákona byla v co nejkratším čase, navrhovatel zákona tedy navrhuje projednání a vyslovení souhlasu již v prvém čtení, tedy podle § 90 jednacího řádu. Já jako zpravodaj se s tímto ztotožňuji a doporučuji schválit již v prvém čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. S přednostním právem pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dovolte, abych splnil svoji povinnost, a jménem dvou poslaneckých klubů vyslovil nesouhlas s projednáváním zákona podle § 90.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já znovu musím zopakovat, že nebylo navrženo projednávat to ve zrychleném čtení, takže asi došlo k omylu pana zpravodaje. (Nesouhlasné hlasy ze sálu.) Ale já to v prezidiálce nemám. Podle zpráv z organizačního mám informaci, že v důvodové zprávě toto nebylo uvedeno, a proto to ani v devadesátce není uvedeno na programu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Asi jsme si to nevymysleli, vážená paní místopředsedkyně. Jak pan ministr tady zdůraznil, že navrhuje podle devadesátky, tak jsem to zdůraznil i já ve své zpravodajské zprávě. (Neklid v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Já myslím, že tady někde zjevně došlo k technické chybě na cestě mezi Úřadem vlády a Poslaneckou sněmovnou, protože podíváme-li se na usnesení vlády, tak víme, že vláda se usnesla a navrhovala to podle § 90, nicméně se prostě někde stala asi administrativní chyba. Není potřeba kolem toho dlouze kroužit, ať tak nebo onak, my jsme zavetovali, takže se to podle devadesátky projednávat nebude.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Bereme na vědomí vaše veto a pokračujeme podle klasického scénáře. Tímto považuji, pane poslanče Kalousku, vaši přihlášku do obecné rozpravy za vyčerpanou? Ne, ještě budete. Tudíž tedy otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, to je trochu odlišné veto devadesátky než v případě spotřební daně z tabáku. Tady nejenom že poslanecký klub TOP 09 se připojil k vetu ke zrychlenému projednávání, ale zásadním způsobem nesouhlasí s tímto návrhem. Vedle toho, že zásadním způsobem nesouhlasí s tímto návrhem, se dovolím obrátit na vládu a zeptat se, zda bude úplně běžné v legislativním procesu, že nám tady přistanou na stole dvě různé dílčí novely zákona o spotřební dani, každá jiná, a v obou dvou případech vláda chce projednávat podle § 90. Já bych přece jenom požádal, pane premiére, o něco více standardní profesionality. Tohle je do značné míry neúcta vůči Poslanecké sněmovně. Já netvrdím, že to odporuje jednacímu řádu, ale v každém případě to nevypovídá o systémové práci Ministerstva financí a nevypovídá to o systémové práci vlády. Tohle se prostě nedělá. To je takový malý chlíveček a zkuste si, pánové, doma udělat trochu pořádek.

Nyní k tomuto návrhu. Předkladatel i zpravodaj mají samozřejmě pravdu, že tento návrh si všude velmi silná zemědělská lobby prolobbovala do svých daňových systémů a že v celé řadě zemí Evropské unie tento pasystém fungoval a mnoho let byl realizován i v České republice. Důvod byl jediný - vždy když běžela v té či oné společnosti diskuse o míře podpory, kterou z veřejných zdrojů má dostat zemědělství té či oné země, tak aby to nevypadalo, že dostali přidáno, tak jim dali daňovou úlevu. Ono v tom objemu došlo ke stejnému efektu, ale v daném okamžiku se to lépe politicky zdůvodňovalo. Koneckonců je to poměrně obvyklý, byť nešťastný trik v celé řadě jiných disciplín. Například je známo, že na amerických základnách jsou obchody osvobozeny od daně, kde nakupují vojáci. To je ze stejného důvodu. V okamžiku, kdy bylo politicky neprůchodné přidat vojákům z povolání, tak byli při svých nákupech osvobozeni od daně. Pro jejich rodinné rozpočty to vyšlo nastejno a pro veřejnost to bylo více stravitelné.

Nicméně pokud se podařilo ať už přes jakoukoliv kritiku tuto daňovou distorzi, a o nic jiného než o daňovou distorzi se tady nejedná, odstranit z českého daňového systému, tak proč probůh, vážení kolegové, chcete realizovat podporu českým zemědělcům tím, že tu distorzi obnovíte a spolu s ní obnovíte také systémové riziko daňových úniků, které je tu nemalé, jak vám potvrdí každá finanční nebo celní správa, ať je správcem daně ta či ona v té dané zemi, kde tato vratka ze spotřební daně existuje. My všichni, co jsme z vesnice, si také pamatujeme, že se zelenou naftou docela normálně kšeftovalo a kšeftovat se bude zase. Je to zbytečné.

Bavíme se o tom, že vláda je rozhodnuta zlepšit konkurenční podmínky českých zemědělců ve výši zhruba 1,5 mld. korun. To je zhruba ten dopad do příjmů, bilance, který ta vratka bude mít. Tak jim těch 1,5 mld. přidejte. Pro státní rozpočet to bude fiskálně neutrální, vybere se o 1,5 mld. víc a do dotačního systému půjde 1,5 mld. navíc. Zemědělci si přijdou na své, ale nebudeme tady mít daňovou distorzi, nezdraží se, a tady zdůrazňuji, že se výrazně zdražuje správa daně, ono to na správu té daně je značně administrativně náročné administrovat ty vratky zpátky, nezdraží se správa daně, daňový systém zůstane nepoškozen, zemědělci dostanou své peníze a všichni budou spokojeni. Prosadíte-li tento návrh jenom proto, že to prostě pro někoho byl symbol - my se bavíme jenom o symbolu, nebavíme se o penězích - my nemáme námitky proti tomu, aby se o 1,5 mld. zvýšila podpora českým zemědělcům, a tím nebyla podlomena jejich konkurenceschopnost, jak tady říkal pan předkladatel i pan zpravodaj. Ale dají se dotovat na výdajové straně. Nemusíte kvůli tomu ničit daňovou správu, nemusíte otevírat obrovská vrata daňovým únikům, které to samozřejmě představuje. Připomínám, že vláda jako jednu z priorit má také boj proti daňovým únikům a že samozřejmě každá taková distorze je otevřená brána daňovým únikům. Když se nám ji podařilo zavřít, proč ji proboha živého chcete za každou zase otevřít?

Kdyby neexistoval jiný způsob, jak zemědělci pomoci, tak prosím, dobře, tak se nedá nic dělat. Ale protože ten způsob existuje, je jednodušší, systémovější, tak prostě jenom proto, že kdysi jste nám sáhli na náš grál, na naši zelenou naftu, a my ji chceme zpátky, tak teď učiníme daňovou distorzi a otevřeme bránu daňovým únikům. Je to nerozumné, je to neracionální a já navrhuji zamítnutí a prosím, abyste se nad tím zamysleli.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní je dalším přihlášeným pan ministr financí Andrej Babiš.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, já bych se nejdřív vyjádřil k tomu tabáku. Zeptal bych se prostřednictvím paní předsedkyně, proč pan ministr Kalousek to neudělal v červnu 2013, nebo pan Fischer. Já jsem se ptal dneska svých kolegů, proč to dáváme tak pozdě, že to mohlo být vlastně účinné od 1. ledna 2014, a odpověď je někde na vládách, které tady byly minulý rok. A pokud dneska jste na to hodili veto, tak já můžu jenom konstatovat, že návrh, který musíme přijmout podle dispozic EU, odhadoval nárůst ceny cigaret tři koruny, a pokud to neprojde, tak díky panu Kalouskovi budou stát cigarety šest korun, jen tak pro informaci našich občanů.

Ohledně zelené nafty. Mě mrzí, že tady není pan ministr Jurečka, protože Ministerstvo financí má stejný názor paradoxně jako pan Kalousek a my jsme navrhovali, aby to šlo dávkou, aby tu kompenzaci dostali zemědělci jiným způsobem. Je všeobecně známo, že já mám střet zájmů, takže jsem na vládě hlasoval proti, nebo jsem se zdržel, a jednoduše tenhle návrh Ministerstva financí neprošel a vláda rozhodla takovým způsobem, že dneska de facto místo toho, abychom to předkládali v jednom návrhu zákona o spotřební dani, tak to bylo rozděleno a měl by to tady samozřejmě - paradoxně to musím předkládat já, ale přísluší to panu ministru Jurečkovi. Takže v tomhle směru musím dát za pravdu, nicméně respektoval jsem rozhodnutí vlády, a proto je stav takový, jaký je.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré odpoledne. Děkuji panu místopředsedovi vlády Andreji Babišovi. Nyní s přednostními právy pan předseda vlády Bohuslav Sobotka a poté pan předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, my jsme na vládě vedli diskusi o tom, jestli ty dvě normy spojit, jestli do zákona o spotřebních daních, kde se provádí změny, které po nás vyžadují naše závazky, které máme v rámci EU a týkající se tabákových výrobků, máme zařadit změnu, která je od toho zcela věcně odlišná a týká se znovuzavedení zelené nafty. A rozhodli jsme se na jednání vlády, aby se tyto dva návrhy projednávaly samostatně, protože jsme předpokládali, a bohužel jsme se mýlili, že tady v Poslanecké sněmovně je odpovědná opozice, která nebude blokovat projednání návrhu zákona, který už tak má zpoždění. A to, že ten zákon má zpoždění, není vina této vlády, protože vláda ten návrh připravila a předložila v rámci svého mandátu, který máme. Prostě byla to řádná příprava, ten zákon byl řádně prodiskutován, byla připravena příslušná novela a vláda ho poslala na jednání Poslanecké sněmovny. A já si myslím, že věcně je to zcela v pořádku, protože je to úplně jiná záležitost. Na jedné straně zvýšení spotřební daně z tabákových výrobků, což je v zásadě harmonizační úprava, která byla vyvolána tím, jak se pohnul kurz české koruny, a na druhé straně novela zákona o spotřební dani, která řeší návrat zelené nafty.

Já jsem se zaujetím poslouchal argumentaci pana předsedy Kalouska o tom, jak tedy on má tu výbornou cestu, kde nebudeme obnovovat zelenou naftu a navýšíme místo toho dotace pro zemědělce. A já bych se ho rád zeptal prostřednictvím předsedajícího: Vážený pane poslanče, a proč jste to tedy tak neudělali, když jste zrušili zelenou naftu? Proč jste tedy nezakotvili do zákona kompenzaci formou dotace a teď dáváte nové vládě knížecí rady v tomto smyslu? Vy jste zelenou naftu zrušili bez náhrady. Tam žádná kompenzace ze strany vaší vlády zemědělcům poskytnuta nebyla. To znamená, jeden rok se snížila vratka a druhý rok se zrušila úplně. To znamená, že od 1. ledna letošního roku se žádná kompenzace zemědělcům nevyplácela. Čili to, co vy tady dnes říkáte, je bohužel, musím to tak nazvat, jedno velké pokrytectví.

Vy jste to mohli udělat, měli jste tady většinu v Poslanecké sněmovně, mohli jste přece říci "ano, zrušíme zelenou naftu, protože to je neefektivní, a poskytneme zemědělcům účelovou dotaci, která jim to bude kompenzovat". Ale vy jste zrušili zelenou naftu jenom proto, abyste na úkor zemědělců ušetřili peníze ve státním rozpočtu. A bylo vám úplně jedno, bylo vám to úplně ukradené, že snižujete jejich konkurenceschopnost, protože v okolních zemích, když se podívám na Polsko, když se podívám na Německo, když se podívám na Rakousko, tak tyto státy jsou schopny z národních zdrojů poskytnout mnohem větší dotace, než dlouhodobě je schopna poskytnout Česká republika. A zelená nafta byla jednou z možností, jak pomoci našim zemědělcům v této situaci, kdy ty národní dotace jsou dlouhodobě pod úrovní národních dotací, které se poskytují v Německu nebo v Rakousku. Takže děkuji, je to moc pěkná rada, můžeme o tom diskutovat, ale vy, když jste měli tu možnost, když jste tady měli většinu, tak jste zrušili zelenou naftu a žádné kompenzace zemědělcům jste neposkytli. Pak se nedivte, že se vracíme k řešení, které má určitou stabilitu. A má mnohem větší stabilitu než každoroční diskuse vlády o tom, jak bude vypadat státní rozpočet a jaké priority v rámci toho státního rozpočtu budou uplatněny. Pro zemědělce je to mnohem větší jistota z hlediska schopnosti ušetřit finanční prostředky, pro ty zemědělce, kteří skutečně provozují zemědělské podnikání. To byly ty důvody, proč se vládní koalice vrátila k obnovení zelené nafty a dohodli jsme se na tom v rámci koaliční smlouvy, a to byly také ty důvody, proč jsme předložili dvě samostatné novely zákona o spotřební dani. Ano, je to spotřební daň, ale týká se to dvou odlišných oblastí, a jak jistě sám vidíte a cítíte, jsou to dvě odlišné politické debaty, které tady na půdě Poslanecké sněmovny povedeme.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu premiérovi. A ještě než dám slovo panu Miroslavu Kalouskovi, přečtu omluvy, respektive jednu zrušenou omluvu paní poslankyně Ivany Dobešové, která je od 16 hodin přítomna, od 17.30 se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Martin Komárek a od 18 hodin pan poslanec Karel Schwarzenberg.

Nyní má slovo v řádné přihlášce pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Promiňte pane premiére, ale teď jste překroutil to, co jsem říkal. Já přece nenavrhuji a ani jsem nenavrhoval to, čemu říkáte kompenzace, myslím si, že kompenzace není správné slovo, ale navýšení o 1,5 miliardy peněz zemědělcům. To není priorita ať už moje, nebo TOP 09. Já jenom říkám - já jenom respektuji rozpočtové priority vlády. A říkám, pokud to je vaše priorita, tak máte jiný mechanismus, jak o ty peníze posílit konkurenceschopnost českého zemědělství. A to nepochybně máte. Protože, upřímně řečeno, mluvíte-li o stabilním nástroji, pane premiére, víte stejně dobře jako já, že do českého zemědělství jde ročně zhruba 35 miliard korun tím dotačním způsobem. A 35 miliard korun, to jde tím mechanismem, který já říkám, že by pro tento účel byl mnohem vhodnější. A už, zaplaťpánbůh, dnes ani koruna nejde na té příjmové straně bilance. Vy teď neuděláte nic jiného, než že tam opět zapojíte obě dvě ty strany té bilance. Jinými slovy, bude to administrativně náročné na výdajové straně, bude to administrativně náročné na příjmové straně. Přece nebudete nikomu chtít tvrdit, že 1,5 miliardy je v tom 35miliardovém objemu tak zásadní věc, aby to bylo výlučně nestabilní vzhledem k politickým prioritám vlády. Ano, každá vláda bude mít své jiné priority. Bude-li nějaká příští vláda mít pocit, že je potřeba dotace do zemědělského sektoru snížit, tak tam stejně připočte tu 1,5 miliardy. Nechcete přece někdo říct, že jakýkoli ministr financí, jakákoli vláda, jakákoli Poslanecká sněmovna, bude-li počítat podporu českému zemědělství, že k tomu tu zelenou naftu nepřipočte. Samozřejmě připočte. A přizpůsobí tomu i tu výši dotací. To nejsou dvě oddělené věci. To je jeden balík peněz, který dostává české zemědělství. Akorát že vy teď naprosto zbytečně k tomu masivnímu instrumentu, té výdajové strany bilance, kudy tam teče těch 35 miliard, naprosto zbytečně přidáváte ještě tu příjmovou bilanci, zatěžujete státní správu a správce daně na té příjmové straně, místo abyste, když je vám 35 málo, dali 36,5 a nedopouštěli se té nesmyslé distorze v daňové správě, na příjmu.

Ale především máte v programovém prohlášení, pane premiére, také boj proti daňovým únikům. A ten nejúčinnější boj proti daňovým únikům - ten nejúčinnější boj proti daňovým únikům je rušení systémových rizik. A vy ho tam znovu zavádíte. Prostě nedává nám to sebemenší smysl.

K tomu tabáku, pane ministře financí, jak má zase veřejnost vědět, že za všechno může Kalousek - já vám pošlu takové hezké tričko, vyrobili mi ho kamarádi, tam už je to přímo napsáno - je to - řekl jste vy, řekl to i zpravodaj, řekl to i premiér a je to také pravda, že to je logická intervence, logická reakce na intervenci České národní banky, která pohnula s kurzem. Intervence byla - bankovní rada rozhodla o intervenci v listopadu. Ministr financí Kalousek už nebyl půl roku ve funkci. Na druhou stranu - vezměte si, od kdy jste ministr vy a jak dlouho to trvalo, než jste tuto velmi jednoduchou novelu předložil.

Nicméně pane ministře, když už tak za všechno můžu já, kdyby ta novela byla předložena opravdu jenom tak, aby reagovala na intervenci a na naše mezinárodní závazky, kdybyste tam zásadním způsobem nezměnil způsob předzásobení, který přenáší veškerá rizika na živnostníka a odejímá je od státu, kdybyste tam neotevřel nůžky tak, že zvýhodňujete dovozce oproti domácím výrobcům, tak jsme pro tu devadesátku klidně zvedli ruku. Ale tyhle dvě věci nám pro tu devadesátku nedovolily zvednout ruku. A kdyby kdokoli z vás koaličních poslanců tady byl ochoten po vetu devadesátky povstat a navrhnout zkrácení lhůty, tak byla lhůta zkrácena a zákon mohl být schválen třeba příští týden. Protože ty dva problémy, o kterých jsem mluvil, se daly projednat během pěti dnů. Ale za všechno může Kalousek.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Nyní dvě přednostní práva, pan zpravodaj Václav Votava, pak pan místopředseda vlády Andrej Babiš. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, jednu poznámku k panu poslanci Kalouskovi. On tady dnes bojuje proti zelené naftě. Jeho argumentem je boj proti daňovým únikům. Ale pane kolego prostřednictvím pana místopředsedy, nebyl jste to vy, kdo podával tu změnu v roce 2008 jako ministr financí na ten způsob vratky? Podle skutečné spotřeby? Tehdy jste, myslím, mluvil jinak. Tehdy jste to odůvodňoval, že jste pro tu zelenou naftu tedy byl. A zřejmě tedy daňové úniky, o kterých dneska mluvíte, pro vás nebyly podstatné.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Nyní pan místopředseda vlády Andrej Babiš, poté pan předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Pane místopředsedo vlády, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji. Není pravda, co říká poslance Kalousek, protože už v průběhu minulého roku bylo jasné, že na těch 90 eur tím kurzem se nedostaneme. Takže se vědělo dávno, že je to potřeba změnit. My jsme samozřejmě konzultovali ten nový návrh a myslíme si, že je to spravedlivý návrh, že to zvyšujeme všem stejně - procentuálně. Ano. A konzultovali jsme to se všemi, i s naším výrobcem, několik schůzek, se všemi různými podnikateli, dovozci atd., takže si myslíme, že ten návrh vlastně dává navýšení stejně všem a že je to spravedlivé. Takže věnovali jsme tomu velkou pozornost a já si myslím, že minulý rok už bylo jasné, že je potřeba udělat tu novelu, a někdo zaspal.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády Andreji Babišovi. Nyní pan Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Že někdo zaspal, k tomu bych se přihlásil. Zaspal pan ministr Fischer, který tam byl od června, a myslím si, že jste zaspal vy, protože v okamžiku intervence bylo jasné, že je potřeba předkládat, a ten zákon tady mohl být v lednu nebo v únoru, jako počítat umíme všichni, intervence byla v listopadu.

Já jsem byl dalek toho, abych vám to vyčítal, pane ministře. Mně jenom přišlo naprosto neuvěřitelné, že vy jste ochoten tu situaci vyčítat mně, který už rok nejsem na tom Ministerstvu financí, za situace, kdy nikdo z vašich poslanců nebyl schopen navrhnout ani zkrácení lhůty, ale vy potom jste schopen tady říci - a pokud to bude jinak, tak za to může Kalousek. To je na tom ta v podstatě neuvěřitelná argumentace.

Poctivá odpověď panu poslanci Votavovi. Já jsem tenkrát nenavrhoval zavedení zelené nafty, ta existovala. Já navrhoval pouze změnu techniky, která přece jenom malinko minimalizovala riziko daňových úniků. Zrušení zelené nafty jsem navrhnout nemohl, byl jsem v podobné situaci jako dnes koaličně pan ministr Babiš. Já jsem byl členem KDU-ČSL a musel jsem respektovat její politické priority. Nechci říci, že zelená nafta, ale vůbec způsob přerozdělování a její priority mě vedly k tomu, že jsem tu stranu opustil a začal jsem prosazovat rozpočtově odpovědnou politiku. Takže to si musíte vyřídit s Bělobrádkem, ne se mnou. Já jsem tenkrát zrušení zelené nafty navrhnout nemohl.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Nyní vidím pana místopředsedu vlády Pavla Bělobrádka, že se hlásí do rozpravy. Podotýkám, že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy, takže vnímám přihlášky z místa. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Já bych vaším prostřednictvím, pane předsedající, odpověděl panu předsedovi Kalouskovi. Vyřídit si to se mnou pan ministr může těžko, v té době jsem byl bezvýznamným členem KDU-ČSL. A myslím si, že ten váš argument poněkud pokulhává, protože byly případy, kdy jste postupoval ještě jako člen KDU-ČSL jako ministr financí zcela v rozporu s usneseními orgánů, a dokonce i s programem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Myslím, že diskuse bude zpátky k návrhu zákona, který byl předložen. Znovu opakuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, jestli se někdo hlásí do rozpravy. Nikdo se do rozpravy nehlásí, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Pan zpravodaj ano. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Chtěl jsem navrhnout zkrácení lhůty na projednávání ve výborech na 30 dní.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Budeme se zabývat návrhy. Pan ministr financí má zájem o závěrečné slovo? Není tomu tak. Budeme hlasovat o návrzích, které padly v rozpravě a o přikázání výborům. Nejdříve tedy návrh na zamítnutí návrhu zákona, který padl v rozpravě. Já vás nejdříve odhlásím a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými evidenčními kartami. Myslím, že je stabilní počet poslanců.

 

Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 19, které jsem zahájil. (Do sálu vbíhá větší počet poslanců.) Pardon, omlouvám se, ještě jednou prosím o přihlášení. Ještě vyčkám, protože po gongu začali chodit další lidé, takže se omlouvám. Ještě vydržím... Myslím, že nyní už je dostatek těch, kteří mají zájem hlasovat o tomto návrhu.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 19 a ptám se, kdo je pro zamítnutí návrhu zákona. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 19, z přítomných 161 poslance pro 29, proti 123. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se tedy zabývat návrhy na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Nikoho nevidím, budeme tedy rozhodovat o tomto návrhu.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 20 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 20, z přítomných 162 pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů, a to v hlasování pořadové číslo 21, které jsem zahájil a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 21, z přítomných 162 pro 132, proti 23. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru a lhůta k projednání byla zkrácena na 30 dnů. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji a končím bod číslo 24.

 

Pokračovat budeme bodem číslo

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP