(15.20 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Druhou klíčovou hlavou smlouvy, která je smlouvou o rozpočtové odpovědnosti, je dluhová brzda, onen závazek, že pokud dluh nezadržitelně stoupá k 60 % či je přes 60 %, tak se politická reprezentace svým vlastním ústavním zákonem zavazuje k tomu, že se budou nějakým způsobem chovat. Měli jsme tady ten návrh předložený z dílny poslanců ani ne tak TOP 09 jako z dílny politiků TOP 09, ODS a ČSSD. Ještě v dobách Nečasovy vlády se Poslanecká sněmovna rozhodla nezabývat se touto smlouvou. Stále čekáme, zda vláda předloží návrh svůj. Pokud ano, bude to dobře, protože to je ta hlava IV.
Upřímně řečeno, to jsou ty dva klíčové pilíře smlouvy - hlava III a hlava IV. Pak je hlava V, která signatářům dává nějaká práva účastnit se jednání, a zbytek jsou deklarace. To znamená, bez hlavy III a IV ta smlouva dává možná nějaký význam z hlediska formálního se přihlášení k evropskému proudu, proto chápu, že na tom tolik záleží ministru zahraničí, ale z hlediska závazků země, že se bude chovat rozpočtově odpovědně, bez hlav III a IV ta smlouva vůbec žádný smysl nedává. Dokonce bych tady našel paralelu, že bez hlavy III a IV přihlásit se k fiskálnímu kompaktu je asi stejně pokrytecké, jako když se komunistické Československo přihlásilo k mezinárodní úmluvě o dodržování lidských práv, tím se přihlásilo k nějakému celosvětovému proudu, ale nemělo v úmyslu lidská práva dodržovat. Je to prostě pokrytectví, na kterém se poslanci TOP 09 podílet nemohou a nebudou. Bude-li uplatněna výjimka - a podle článku 14 této smlouvy má vláda plné právo na tuto výjimku, já to vládě neupírám - bude-li uplatněna výjimka, pak je nám velmi líto, ale pak nemůže vláda při ratifikaci počítat s hlasy poslanců TOP 09. My chceme fiskální smlouvu, vždy jsme ji chtěli, ale chceme ji doopravdy se všemi jejími dopady, tzn. nejenom mezinárodněpolitickými, ale i s dopady na rozpočtovou odpovědnost, kterou politická reprezentace musí cítit. Tedy chceme ji včetně hlavy III a hlavy IV.
Dochází tady k mírně paradoxní situaci. Nečasova vláda pro ryze politický postoj - já ho nekritizuji, ale nesouhlasil jsem s ním - pro ryze politický postoj ODS odmítala fiskální smlouvu, ale důsledně ji dodržovala. Toto jsou prosím čísla Ministerstva financí (ukazuje graf) a strukturální deficit mezi lety 2010 až 2013, kdy průměrným tempem fiskálního úsilí - fiskální úsilí je skutečná ochota vlády šetřit - tedy průměrným tepem fiskálního úsilí 1,4 % - taky vám to ukážu (ukazuje graf směrem k vládě) - 1,4 % ročně vláda Petra Nečase strukturální deficit snižovala. Zdůrazňuji, že se jedná o data materiálu z Ministerstva financí, o data z konvergenčního programu, který byl schválen vládou a odeslán Evropské komisi v rámci evropského semestru. Takže byť Nečasova vláda ke smlouvě nechtěla přistoupit, důsledně podle ní postupovala.
Vláda Bohuslava Sobotky se k té smlouvě přihlásila, já jsem tomu velmi rád, nicméně důsledně postupuje opačným směrem. A mám-li vzít vážně - a musím vzít vážně - údaj z konvergenčního programu Ministerstva financí, který vláda schválila a odeslala do Bruselu v rámci evropského semestru, tak pro rok 2015 plánuje vláda zhoršení strukturálního deficitu nejenom oproti onomu roku 2013, ale i oproti roku letošnímu. Pro vaši informaci, jedno procento je zhruba 40 mld., to znamená, jestliže vláda plánuje, že zhorší v roce 2015 oproti roku letošnímu deficit o půl procentního bodu, plánuje zhoršit deficit minimálně o 20 mld. korun, a to ještě ty diskuse neskončily.
Tohle není situace, se kterou bychom se byli ochotni smířit. Tohle není situace, kterou bychom byli ochotni podpořit v rámci vlastní politické odpovědnosti tím, že připojíme své hlasy k ratifikaci fiskální smlouvy, která nijak není myšlena vážně, protože se prostě postupuje proti ní, byť na legitimní výjimku. Souhlasím, že to je legitimní výjimka.
My jsme se tím velmi vážně zabývali, protože to je jedna z naprosto klíčových otázek nejenom programu TOP 09, ale jsem přesvědčen, že i budoucnosti České republiky. Na základě usnesení poslaneckého klubu a na základě usnesení nejvyšších orgánů politické strany TOP 09 se souhlasem hnutí Starostové a nezávislí si dovolím teď v rámci projednávání tohoto bodu vládě České republiky s veškerou vážností tlumočit nabídku, která je míněna upřímně, bez jakýchkoli postranních úmyslů, neboť věc je příliš vážná na to, abychom úmysly měli zástupné či postranní.
Přeje-li si vláda naše hlasy při ratifikaci fiskální smlouvy, pak je můžeme připojit jenom za té situace...
On až se vykecá pan Okamura, tak já budu pokračovat... (Poslanec Okamura hovoří s poslankyní Berdychovou, která sedí ve své lavici naproti řečništi.) Děkuji.
Přeje-li si vláda naše hlasy při ratifikaci fiskální smlouvy, pak je poslanci TOP 09 připojí pouze za té situace, že mezi prvním čtením, tj. mezi dneškem, a druhým čtením, kdy se bude ratifikovat, vláda v souladu s článkem 14 smlouvy učiní vůči relevantním institucím Evropské unie oznámení, že má úmysl, aby výjimka z hlavy 3 a 4 na ně přestala platit k rozhodnému datu, tedy dříve. Ten článek 14 říká, že výjimka platí do té doby, než je zrušena, leda že by snad země oznámila úmysl, že chce, aby se na ni smlouva v plném rozsahu vztahovala k dřívějšímu datu. Učiní-li vláda mezi prvním a druhým čtením takovéto prohlášení vůči relevantním institucím Evropské unie, pak může počítat nejenom se všemi hlasy poslanců TOP 09, ale může spolehlivě počítat i se všemi hlasy poslanců TOP 09 při schválení každého návrhu státního rozpočtu během funkčního období vlády, který bude takto plně aplikované fiskální smlouvě odpovídat. A to i přesto, že rozpočtové priority v takovémto návrhu rozpočtu - rozpočtové priority jsou politické priority - nebudou s největší pravděpodobností odpovídat politickým prioritám TOP 09, neboť pravděpodobně bude více prostoru pro sociální dávky, méně prostoru pro některé naše priority. Budou to prostě politické priority vlády, nebudou to politické priority TOP 09. Ale přesto, bude-li rozpočet ve svých základních parametrech odpovídat plně platné fiskální smlouvě, bude ten rozpočet všemi našimi poslanci podpořen.
Záleží nám na ratifikaci fiskální smlouvy a na rozpočtové odpovědnosti do té míry, že jdeme ve své nabídce ještě dál, a uvědomujeme si, že v okamžiku kulminujících rozhovorů o limitech jednotlivých kapitol pro rozpočtový rok 2015 může být pro vládu ne snad technickým problémem, ale politickým problémem přihlásit se k plnému znění fiskální smlouvy v roce 2015. To jsme ochotni pochopit, a proto dopředu vládě říkáme, že je prostor pro to, abychom se dohodli, že přihlásí-li se vláda k plnému znění fiskálního kompaktu k rozhodnému datu 1. 1. 2016, bude nám stále stát za to a rádi svůj závazek dodržíme. ***