Úterý 18. března 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jaroslava Jermanová)
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb.,
o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů
(zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 135/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Prosím, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám vám návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a zákon o poštovních službách. Tento návrh zákona má za cíl zejména uvést zmíněné zákony do souladu s novým kontrolním řádem. Dále návrh zákona řeší některé chybějící správní delikty vyplývající z neplnění povinností stanovených v nařízení Evropského parlamentu a Rady o roamingu ve veřejných mobilních komunikačních sítích v Unii, příslušné sankce a sankce za porušení některých povinností vyplývajících ze zákona o elektronických komunikacích a zákona o poštovních službách. Návrh zákona schválila vláda na svém zasedání dne 26. února tohoto roku.
Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o jednoduchou normu. Doufám tedy v její bezproblémové schválení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jiří Valenta. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Valenta: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, úvodem svého vystoupení považuji za vhodné znovu zdůraznit, že projednávaný vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, a zákon číslo 29/2000 Sb., o poštovních službách, sněmovní tisk 135/0, má především povahu transpozičního předpisu znamenajícího nutnost a do jisté míry i obligatorní požadavek Evropské unie zapracování úprav technicistního, chcete-li legislativně technického charakteru do oblasti právního rámce České republiky.
Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vám nyní obě dotčené normy alespoň rámcově, a to ve velice hrubých konturách, přiblížil. Zákon o elektronických komunikacích č. 127/2005 Sb. ze dne 22. února roku 2005 nabyl účinnosti 1. května tohoto roku.
Tato právní norma spadá do oblasti práva soukromého a zabývá se podmínkami podnikání a výkonem státní správy včetně regulace trhu v oblasti elektronických komunikací.
První část, to znamená § 1 až 151, definuje elektronickou komunikaci včetně zásad regulace práv a povinností podnikatelů, ochrany údajů a správních deliktů.
Druhá část a dále až část 26 definují na § 152 až 178 změny zákona o vodovodech a kanalizacích, zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím soudního řádu správního, zákona, kterým se mění zákon o technických požadavcích na výrobky, zákona o změně zákonů souvisejících s přijetím služebního zákona, zákona, kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy a mění některé zákony, zákona, kterým se mění zákon o telekomunikacích, zákona o Vězeňské službě a Justiční stráži České republiky, zákona, kterým se mění některé zákony související s oblastí evidence obyvatel, zákona, kterým se mění živnostenský zákon, zákona o živnostenském podnikání, krizového zákona, zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákona o správních poplatcích, služebního zákona, soudního řádu správního a zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Zákon o poštovních službách č. 29/2000 Sb. ze dne 18. ledna 2000 nabyl účinnosti 1. června tohoto roku. Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie a upravuje podmínky pro podnikání v oblasti poštovních služeb, podmínky pro poskytování a provozování poštovních služeb, práva a povinnosti, které při této činnosti vznikají, jakož i zvláštní práva a zvláštní povinnosti těch provozovatelů poštovních služeb, kteří mají povinnost poskytovat a zajišťovat základní služby a výkon státní správy a regulaci v oblasti poštovních služeb.
Kolegyně a kolegové, dnes projednávaný vládní návrh zákona, sněmovní tisk 135/0, byl zkoncipován, jak již bylo uvedeno předkladatelem, zejména z důvodu odstranění částečných duplicit zákonů o elektronických komunikacích a o poštovních službách a částečného nesouladu s novou právní úpravou postupů při provádění kontroly. V zákoně o elektronických komunikacích navíc chybí také sankce za neplnění podmínek opatření obecné povahy vydaných podle § 9 odst. 2 a § 16 odst. 2 zákona o elektronických komunikacích a za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost o skutečnostech týkajících se poskytované nebo poskytnuté poštovní služby podle § 16 odst. 1 zákona o poštovních službách. Nepřijetím návrhu by oba dva dotčené zákony zůstaly i nadále částečně duplicitními a zčásti i v rozporu s novým kontrolním řádem. Chybějícími sankcemi znamenajícími současně chybějící možnosti donucení k plnění některých povinností by se Česká republika vystavila též hrozbě sankcí ze strany Evropské unie. I z nezanedbatelných důvodů, že se v souvislosti s přijetím vládního návrhu zákona nepředpokládají negativní dopady do sociální sféry, negativní dopady na životní prostředí, podnikatelské prostředí, ani na rovné postavení mužů a žen a že tento nebude mít ani dopady na státní a ostatní veřejné rozpočty doporučuji, aby byl tento dnes postoupen do druhého čtení a byl současně i přikázán k projednání hospodářským výborem Sněmovny, a to v řádném režimu.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z řad poslanců KSČM.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádného přihlášeného, tudíž obecnou rozpravu končím. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování. Zahajuji hlasování. Kdo je pro, předat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru? Kdo je proti?
Hlasování končím. V hlasování pořadové číslo 17 pro 121, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.
Nyní přistupujeme k bodu
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.