(15.30 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Toto je nástroj, jak ne že je vymýtíme, jak je omezíme. Myslím si, že ten nástroj jsme zavedli teprve nedávno do našeho právního řádu, a myslím si, že je třeba ho tam ponechat. Můžeme vést debatu, jestli 700 tisíc je ta správná hodnota, nebo není. A až se shodneme případně na nějaké jiné hodnotě, tak bychom mohli přistoupit ke změně legislativy.
Doporučoval bych to minimálně rok, možná dva nechat běžet, vyhodnotit to, komunikovat i s podnikatelskou veřejností, kolika případů se to týká, abychom skutečně věděli, jak velkou byrokratickou zátěž to přineslo. Že to přináší - není třeba se tvářit, že to nepřináší žádné administrativní zatížení podnikatelů a firem.
Nicméně chci připomenout pro ty, kteří by se snad obávali, že se to týká úplně všech a úplně každé faktury, že se to skutečně týká jenom zdanitelného plnění, kde hodnota je vyšší než 700 tisíc korun. Takže si myslím, že ti malí jsou z tohoto systému logicky vyňati, protože pokud máte obrat dva, tři, čtyři, pět milionů korun ročně, tak určitě nevyrobíte nedoplatky DPH ve výši desítek miliard korun, které reálně existují a které si někdo odnesl a nevrátil státnímu rozpočtu.
Předseda PSP Jan Hamáček: Pan poslanec Fiala.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji. Ještě velmi krátce bych se zamyslel nad oběma dvěma těmi novelami. Víte, statisticky, jak už jsem řekl, jde asi o 250 tisíc malých a středních živnostníků. A možná se někteří z vás budete divit, ale právě tito malí a střední živnostníci mají největší podíl daní, které platí do státního rozpočtu. To znamená větší, než jsou velké společnosti, o kterých si myslíme, že platí obrovské daně. Samozřejmě platí, ale suma těchto daní u malých a středních živnostníků je nejvyšším podílem daní ve státním rozpočtu.
Chtěl bych říct, že ve čtvrtek zde budeme číst zprávu o podnikání, zprávu o malých a středních podnikatelích, a že to není úplně veselé čtení. To jsou lidé, kteří mnohdy dnes bojují o přežití těch svých společností, těch svých malých firem, těch řemesel a toho, co dělají, a rozhodují se o tom, jestli budou v této činnosti dál pokračovat, anebo jestli - tak jak jsme už o tom mluvili dnes na začátku kvůli nezaměstnanosti - jestli se rozhodnou, že svoje řemeslo pověsí na hřebík a sem tam si přivydělají nějakou brigádou, stanou se součástí šedé ekonomiky, anebo vejdou do hypermarketu sociálních dávek. To prostě u nás funguje a tito lidé, když si to spočítají, tak na tom mohou být ještě líp, než jsou na tom v situaci, kdy podnikají, kdy drží svou firmu, kdy mají vlastní odpovědnost za sebe a za svoje rodiny na vlastních bedrech. Takže jsem přesvědčen, že nejenom pro ně, aby přežili, ale pro celý náš systém jsou to důležité dvě novely.
Ještě závěrečnou větu. Hnutí Úsvit dnes předložilo podle mého názoru Poslanecké sněmovně novely natolik zásadní a nezbytné, že jejich neprosazení může znamenat jedinou věc - že současné reprezentaci v Poslanecké sněmovně chybí politická vůle pomoct živnostníkům, pomoct malým a středním podnikatelům, prostě pomoct lidem, kteří v sobě našli odvahu v této republice podnikat.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci. Ptám se, jestli ještě někdo se chce přihlásit do obecné rozpravy. Není tomu tak, tudíž končím obecnou rozpravu. Prosím případně o závěrečná slova pana navrhovatele a pana zpravodaje.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Myslím, že to, co říkal pan kolega Stanjura, s tím se samozřejmě ztotožňuji. Po těch legislativních úpravách, které byly ke konci roku, tak došlo, ano, ke zjemnění, zmírnění, že se jedná o platby nad 700 tisíc korun. Původně to bylo bez jakéhokoliv omezení. Také co se týká lustrování těch firem, tam také došlo ke změně. Ty subjekty nebudou muset lustrovat tisíce těch dalších subjektů, ale zase se to omezuje řádově na desítky, možná stovky subjektů.
Navrhuji, tak jak jsem řekl už i ve zpravodajské zprávě, znovu to opakuji, ale přesto zamítnutí tohoto návrhu zákona.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu zpravodaji. Táži se ještě pana navrhovatele, zda chce závěrečné slovo. Není tomu tak.
Tudíž budeme hlasovat o návrhu, který padl, a to je: zamítá se přeložený návrh.
Zahajuji hlasování teď. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Proti?
Hlasování končím a konstatuji, že hlasování číslo 90 dopadlo takto: pro bylo 93 poslanců, proti 14. Výsledkem hlasování je to, že návrh byl přijat, tudíž předložený návrh se zamítá k projednávání. Končím tímto bod 23.
Přikračuji k dalšímu bodu projednávání a to je bod číslo
35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 85/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaná novela živnostenského zákona byla zpracována s cílem pokračovat ve zlepšování podnikatelského prostředí v České republice dalším snižováním administrativní zátěže podnikatelů. Administrativní zátěž se snižuje tím, že se ruší povinnost podnikatelů opakovaně dokládat obecnímu živnostenskému úřadu doklady, které již byly některému živnostenskému úřadu doloženy, a skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstaly bez změny.
Živnostenské úřady budou z dokladů předložených podnikateli při vstupu do živnostenského podnikání nebo v jeho průběhu vytvářet elektronické kopie, které budou ukládat do datového úložiště živnostenského rejstříku. Tyto doklady pak budou přístupné všem živnostenským úřadům v České republice. Na základě požadavku Úřadu na ochranu osobních dat i veřejnosti se provádí úprava živnostenského rejstříku, která přispěje ke zlepšení ochrany soukromých osobních údajů vedených v tomto rejstříku. Dojde k zneveřejnění dosud přístupných údajů o adrese bydliště, adrese místa pobytu podnikatelů a dalších fyzických osob zapisovaných do tohoto rejstříku a dále pak k zneveřejnění všech údajů o podnikateli zapsaném v živnostenském rejstříku po uplynutí čtyř let ode dne zániku jeho posledního živnostenského oprávnění.
Dovoluji si požádat, vážené dámy, vážení pánové, o podporu tohoto návrhu a jeho propuštění do druhého čtení.
Ještě bych chtěl zdůraznit, že tento návrh byl předložen minulou vládou, nicméně si ho plně osvojuji.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Ivan Adamec. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, dámy a pánové, budu velmi stručný. Pan ministr velmi dobře popsal obsah návrhu novely živnostenského zákona a já musím říct, že se s ním více méně ztotožňuji a ten návrh vítám, protože pokud se podíváte na živnostenské podnikání v České republice, je to nejčastější typ podnikání. A já si myslím, že to, co tady léta říkáme, že se budeme snažit snižovat administrativní zátěž živnostníků, podnikatelů obecně, tak tento návrh zákona naplňuje, řekl bych, velmi podstatně, vlastně víceméně je obsahem této novely.
Musím říct tedy, když jsem si to pročítal, tak návrh zákona je vlastně předkládán ve variantách pro každé dva typy, respektive dvě činnosti, které jsou popsány v návrhu zákona. A ty varianty jsou po třech, já preferuji jako zpravodaj variantu číslo tři v obou případech, to znamená, jak to ukládání dokumentů, tak uchovávání osobních údajů, kde si myslím, že je to také naprosto správně. Argumenty typu toho, že bude mít stát další náklady, já odmítám, protože živnostenské úřady víceméně jsou v gesci státní moci. Je to přenesená působnost v rámci městských úřadů a myslím si, že všechny tyto úřady v současné době již vlastní skener, vlastní počítače, přístup do sítí, přístup do rejstříků, takže žádné náklady jsem tam nenašel. ***