(15.00 hodin)
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové, cílem této novely je odlehčit našim malým a středním podnikatelům. Toto prorůstové opatření zavádí do našeho právního řádu hotovostní účetnictví, čímž ve výsledku dojde k ozdravení malých a středních podniků včetně živnostníků. Následně dojde ke snížení nezaměstnanosti, zvýšení konkurenceschopnosti a oživení ekonomiky České republiky. Nemalou částí z této skupiny jsou právě živnostníci, tedy více než 250 tisíc plátců daně z přidané hodnoty.
Opravit dosavadní legislativně dané bezpráví je logické a je spíše záhadou, proč se dosavadní politici dnes takové úpravě bránili. Je přece v našem vlastním zájmu, aby v této zemi bylo výhodné podnikat a platit daně. Je přece správné, když společně vybudujeme právní řád, který bude spravedlivý a nad kterým nezůstane našim daňovým plátcům rozum stát.
Tito lidé, poctiví čeští malí a střední podnikatelé, živnostníci, jsou největšími oběťmi dosavadní právní úpravy. A právě tito lidé jsou také naší největší nadějí na nový ekonomický růst a na celkové hospodářské oživení. Uvolněme jim tedy legislativní zábrany a dovolme jim, aby svou prací mohli efektivněji pozvednout naši ekonomiku z červených čísel.
Pokud se ptáte, na co umírá podnikání našich podnikatelů a firem, tak odpověď je jednoduchá: smrt má název nedostatek likvidity, tedy solventnost. Máte vystavené faktury, máte účetní zisk, ale jediné, co nemáte, jsou peníze. Náš návrh zvýší likviditu, tedy solventnost, především malých a středních firem, zvýší důvěru těchto podnikatelů v náš stát a v podnikatelské prostředí.
Musím zpochybnit zásadní argument odpůrců. Obavu, že dojde k poklesu výběru daně, chápu, ale zároveň zde jasně říkám: Pokud se podvádí v dani z přidané hodnoty, tak právě u fiktivních fakturací na vstupu. Tedy podvody umožňuje právě absence hotovostního účtování o této dani.
Kolegyně a kolegové, řada z vás ve volební kampani, řada nových politických subjektů v této Sněmovně, měla ve volebním prohlášení a slibovala živnostníkům a podnikatelům podporu právě v této úpravě stanovení daně z přidané hodnoty. Vzpomeňte na svoje předvolební sliby. Naše hnutí mělo tento návrh jako jeden z hlavních bodů volebního programu. Věříme, že zlepšení stavu naší země je možné dosáhnout pouze skutečnou změnou systému, ve kterém žijeme a pracujeme, včetně změn v oblasti daní. Bez nového přístupu nic nezlepšíme, pouze u koryt se objeví nové tváře. Budeme pokračovat v budování zadluženého evropského úřednického bankovního socialismu? Nemáte peníze na mzdy - dostanete dotaci. Nemáte likviditu - výhodně si půjčíte. V tomto systému budou podvodníci dál podvádět a poctiví podnikatelé končit v exekucích a na úřadu práce.
Kolegyně a kolegové, zkuste podpořit jasný krok ve prospěch českých živnostníků a firem a podpořte v prvním čtení tento návrh. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Václav Votava. Pane poslanče, prosím máte slovo.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, pan kolega Fiala nás seznámil s poslaneckým návrhem na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, který byl předložen jako tisk číslo 38. Detailněji nás seznámil s principem tohoto návrhu.
Ve stručnosti moje zpravodajská zpráva. I když rozumím samozřejmě snaze předkladatelů reagovat na určité problémy, se kterými se potýkají především malé a střední podniky a živnostníci, konkrétně se jedná o odvod DPH ještě před přijetím platby za poskytnuté služby, výkony či dodané zboží, tedy odvést daň z přidané hodnoty po vystavení daňového dokladu a za zdaňovací období, kdy od odběratele nemají ještě zaplaceno, je moje stanovisko bohužel k tomuto návrhu zákona negativní. A není to namířeno samozřejmě proti malým podnikům, proti živnostníkům, to vůbec ne.
Vůbec také nezpochybňuji, že špatná platební morálka či platební neschopnost způsobuje především malým, středním podnikům, ale i živnostníkům, plátcům daně z přidané hodnoty, nemalé problémy. A sami, pokud si poctivě plní svoji daňovou povinnost vůči státu, se dostávají do problémů, dostávají se do obtížné finanční situace, platební neschopnosti. Nebo pro splnění své daňové povinnosti jsou zatíženi bankovním úvěrem, pokud jim ho samozřejmě banka dá, vyjde jim vstříc, aby závazek vůči státu prostě splnili.
Nicméně musím se ztotožnit víceméně se stanoviskem Rusnokovy vlády. Stanovisko jsme obdrželi jako tisk 38/1. A stanoviskem vlády je nesouhlas s tímto poslaneckým návrhem. Těch důvodů je několik.
Hlavním důvodem negativního stanoviska, tedy i mého, je zavedení tzv. hotovostního účetnictví, a tím vytvoření vlastně dvou odlišných režimů v rámci zákona o DPH. Není to tedy jenom vlastní hotovostní účetnictví, ale samozřejmě že tady vytváříme dva paralelně jdoucí systémy v rámci zákona o dani z přidané hodnoty. Myslím, že právě riziko daňových úniků, jak na to poukazuje vláda, spojené s tímto zavedením je naprosto reálné a zřejmé.
Další důvod: Zavedení navrhovaného opatření bude znamenat vyšší nároky na správu daně, nehledě na to, a to je diskutabilní, zda právě povede navrhované opatření ke zrychlení a k zefektivnění daňové kontroly. Nejsem tak o tom zcela přesvědčen. Koneckonců i pro samotné plátce daně budou vyšší nároky vzhledem k nutnosti dvojího sledování účetních případů znamenat zvýšení administrativy i dalších finančních nákladů, jako např. pořízení softwaru atd.
A konečně předložený návrh není zcela slučitelný s evropskou směrnicí o společném systému daně z přidané hodnoty, která je poměrně v tomto ohledu striktní.
Proto tady budu navrhovat zamítnutí tohoto tisku již v prvém čtení. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Zatím mám dvě přihlášky. První je pan poslanec Jiří Dolejš, druhou je paní poslankyně Olga Havlová. Pan poslanec Dolejš má slovo. Prosím.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo, pane předsedo. Všichni se zaklínáme tím, že chceme pomoct ekonomice, dokonce i malým podnikatelům a živnostníkům, ale nějak nemůžeme najít společnou řeč v tom jak. A já si myslím, že možná to je nejdůležitější. Ne kdo chytne nějakou čárku za to, že se snažil, ale co bude na výstupu. A to myslím asi zajímá nejvíc koneckonců i ty drobné podnikatele.
Když jsem slyšel úvodní slovo předkladatele a k tomu vyjádření pana zpravodaje, tak se nemohu ubránit jistým dotazům. A myslím si, že nalézt na ně odpověď lze určitým způsobem. Nestačí pouze říct - ano, pustíme to dál, nebo naopak zamítneme a tím to celé skončí a budeme čekat, až moudrá vláda nás obšťastní něčím daleko více promyšleným. Ale řekněme si, kde nás tedy tlačí bota a jak to rozuzlit.
Já si nemyslím, že by snad bez ohledu na slova, která padala v předvolební kampani, měl někdo drobné podnikatele za parazity. To doufám, že už jsme si navzájem napříč celým politickým spektrem vysvětlili. Opravdu nejsou škodná. Ale je tento návrh skutečně tak razantně prorůstový? Nevzniknou nové komplikace, náklady na administraci? Je tady konzistence, či naopak rozpor v právním řádu, v daňovém pořádku? To jsou ty otázky, které já jsem si kladl.
Samozřejmě, že návrh vychází ze směrnice Evropské unie. Ta umožňuje zavádět hotovostní účetnictví. Ale současně tady pan zpravodaj řekl, že ten způsob je - dokonce vyřkl i takový soud - neslučitelný. Je neslučitelný s jinou částí evropského a českého práva. ***