(15.10 hodin)
(pokračuje Balaštíková)

Co se týká cíle navrhovaných právních úprav, je to příprava a přizpůsobení právního řádu České republiky připravovaným novým, přímo použitelným a bezprostředně aplikovaným nařízením Evropské unie.

Předkládaný návrh zákona si vyžádá dopady na státní rozpočet pouze v rozsahu schváleného střednědobého rozpočtu fondu. Náklady na další změny nebo úpravy informačních systémů s ohledem na novou společnou zemědělskou politiku roku 2014 až 2020 bude krýt fond ze zůstatků minulých let a z rozpočtů příštích období.

Jako zpravodaj doporučuji, aby sněmovní tisk č. 98 byl přikázán k projednání zemědělskému výboru.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám žádnou přihlášku. Ano, vidím, hlásí se pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já tuhle novelu zákona o zemědělství podporuji. Jenom vzhledem k tomu, že pan ministr si tady řekl o prodloužení projednávané lhůty o tomto zákoně, dávám na zváženou, jestli by nestálo za to do této právní úpravy vložit i možnost zemědělců, aby mohli měnit třeba ornou půdu za trvalý travní porost. Dneska jim to legislativa příliš neumožňuje. Evropská legislativa to podle mých informací umožňuje. U nás je to velmi komplikované. K takovéto lepší organizaci práce by to pomohlo a zemědělci by to, myslím, uvítali. Ona ta debata k tomu by byla širší. Věřím, že možná na výboru k tomu něco více řekneme, ale já tady jenom chci inspirovat pana ministra, jestli by se tím nezabýval jeho sekretariát a ministerstvo, abychom zemědělcům umožnili alespoň vyměnit půl na půl, nebo TTP proti orné půdě a obráceně, tak aby to měli bez problémů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci a ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nemám žádnou další přihlášku, končím obecnou rozpravu a táži se, zda pan ministr nebo paní zpravodajka chtějí mít závěrečné slovo. Nechtějí. Děkuji. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Jestliže nemá, přistoupíme k hlasování.

 

Zahajuji hlasování (číslo 35) o přikázání návrhu tohoto zákona k projednání zemědělskému výboru. Kdo je pro, ať zvedne ruku. Kdo je proti?

Z přihlášených 172 poslanců pro 146, proti žádný. Návrh byl přikázán zemědělskému výboru k projednání.

 

Dále tady zazněl návrh na prodloužení lhůty k projednání o 30 dnů. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Václava Snopka... Ne. Pan poslanec Snopek se nehlásí.

 

Takže dám hlasovat o prodloužení na lhůty k projednání o 30 dnů, na 90 dnů.

Kdo je pro prodloužení této lhůty? Zahajuji hlasování (číslo 36). Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 173 poslanců pro 148, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru a lhůta k projednání byla prodloužena o 30 dnů na 90 dnů. Tím končím první čtení tohoto návrhu zákona.

 

Dále se budeme zabývat bodem číslo

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb.,
o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 53/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Konstatuji, že je tady návrh, aby tento návrh zákona byl schválen podle § 90 odst. 2, tedy abychom s ním vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec. Prosím, pane ministře, máte slovo. (Neustálý hluk v sále.) Poprosím o klid. Pane ministře, máte slovo. Debatní kroužky prosím, aby se uchýlily do kuloárů. Děkuji.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já si v této nabité konkurenci dovolím přilákat vaši pozornost k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 477/2001 Sb., o obalech.

Chtěl bych vám jen říci v úvodu, že předmětem té úpravy jsou vlastně dva okruhy otázek. Ten první z nich je zakotvení cílů recyklace z celkového využití odpadu pro další období, tedy roky 2013, 2015. Ten 2013 je tam proto, že to byl samozřejmě už návrh předchozí vlády. A dále transpozice směrnice Evropské unie, respektive Komise 2013/2/EU ze dne 7. února 2013.

Cílem recyklace a celkového využití odpadu z obalů je především to, že recyklační cíle do roku 2015 jsou navrženy na stejné úrovni jako pro rok 2012 s ohledem na zkušenosti a konkrétní podmínky s nakládání s odpadem z obalů České republiky a s přihlédnutím k předpokládanému vývoji evropské legislativy.

Cíle vycházejí z předpokladů pro nový plán odpadového hospodářství, který je momentálně připravován na Ministerstvu životního prostředí, přičemž jsou stanoveny pouze do roku 2015, neboť se v blízkém horizontu očekává předpokládaná revize cílů, které jsou stanoveny evropskou legislativou. Cíle současně vycházejí z platné evropské legislativy a ve spolupráci s MPO, nebo po dohodě s MPO, jsou konstruovány tak, aby nezatěžovaly nadměrně české výrobce ve vztahu k jejich konkurenci z ostatních evropských zemí.

K transpozici směrnice Komise 2013/2/EU. Jejím cílem je především v souladu s požadavky vyšší právní jistoty a harmonizace výkladu pojmu obal rozšířit názorné příklady konkrétních výrobků, které jsou potom uvedeny v příloze 1 zákona o obalech, které jsou, nebo nejsou obalem. Nebudu tady číst konkrétní případy, abych vás nezdržoval, a dovolím si tedy jenom na konci svého zdůvodnění krátce říct, proč první čtení.

Přijetí navrhovaného zákona v co nejkratším čase je nutné především za účelem splnění závazků, které pro Českou republiku vyplývá z členství v Evropské unii. Pak bych chtěl upozornit na to, že lhůta pro transpozici směrnice Komise uplynula již 30. září 2013 a Česká republika dosud neoznámila Evropské komisi znění právních předpisů přijatých za účelem jejího provedení. Evropská komise proto již 29. listopadu 2013 zahájila proti České republice řízení o porušení smlouvy. České republice tak relativně v krátké době hrozí uložení peněžité sankce z důvodu nesplnění povinnosti implementovat zmíněnou směrnici. Důvodem pro rychlé přijetí je dále i chybějící úprava recyklačních cílů, které jsou v platném zákona o obalech stanoveny pouze do roku 2012.

Z těchto důvodů si vláda dovoluje, a já samozřejmě za ni, navrhnout, aby s návrhem zákona vyslovila Sněmovna souhlas již v prvém čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Než pozvu zpravodaje tohoto tisku, s faktickou poznámkou se přihlásil předseda poslaneckého klubu KSČM, pan poslanec Kováčik. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Pane předsedající, paní a pánové, nikoliv s faktickou poznámkou, ale s přednostním právem jako předseda klubu. Dovolte mi, abych v této chvíli, byť si uvědomujeme, že je doopravdy nutné tuto materii projednat poměrně velmi rychle, ale musíme brát v úvahu také názory a určité obavy ekologických sdružení, která nás nabádají k tomu, abychom přece jenom dali prostor k projednání ve výborech. Takže nemáme v podstatě nic proti tomu, aby se následně zkrátila lhůta, ale jménem dvou klubů v této chvíli podávám veto proti projednávání podle § 90 odst. 2. Jsou to kluby KSČM a Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP