(11.50 hodin)
(pokračuje Válková)

Potom se tedy navrhuje drobná novelizace trestního zákoníku za účelem plné implementace rámcového rozhodnutí Rady 2008/913/SVV ze dne 28. listopadu 2008, o boji proti některým formám a projevům rasismu a xenofobie prostřednictvím trestního práva. Tato novela přímo nesouvisí s tím hlavním těžištěm, které spočívá, jak říkám, ve zlepšení ochrany před dětskou pornografií.

Lze konstatovat, že převážná většina požadavků vyplývajících ze směrnice o prevenci obchodování s lidmi, boji proti němu a ochraně obětí a směrnice o boji proti pohlavnímu zneužívání a pohlavnímu vykořisťování dětí a proti dětské pornografii je již, jak jsem řekla, v právním řádu obsažena, a proto přistupujeme v této oblasti jenom k dílčím změnám. Předně tedy jde o dvě změny v trestním zákoníku, kde se doplní ty mnou zmíněné dvě nové skutkové podstaty.

Konkrétně jde o trestný čin účasti na pornografickém představení - je to § 193a trestního zákoníku, ten nový, pokud ho schválíme. Navrhuje se zde postihnout účast na pornografickém představení, ve kterém účinkuje dítě. Je zde ještě navíc rozlišeno dítě obecně, to znamená do dovršení 18 let, a potom přísněji trestné bude, pokud se takového představení nebo vystoupení účastní dítě mladší 15 let. Dále se doplňuje trestný čin navazování nedovolených kontaktů s dítětem, čili nově by to bylo ustanovení § 193b trestního zákoníku, a to už zavádí trestnost, která dosud nebyla, úmyslného jednání, při němž navrhne dospělá osoba setkání dítěti, které nedosáhlo věku pohlavní dospělosti, s cílem spáchat na něm trestný čin pohlavního zneužití nebo obdobné trestné činy. My bychom to již za stávající právní úpravy mohli postihnout, ale jenom v případě, že by šlo o přípravu ke zvlášť závažnému zločinu, což některé trestné činy, které jsou zde uvedeny, tento požadavek nesplňují. Taktéž se rozšiřuje stávající skutková podstata trestného činu výroby a jiného nakládání s dětskou pornografií, kde se doplňuje postih úmyslného získávání přístupu k dětské pornografii prostřednictvím informačních nebo komunikačních technologií.

Ke splnění všech požadavků v oblasti boje proti pohlavnímu zneužívání a pohlavnímu vykořisťování dětí a proti dětské pornografii je dále nezbytné doplnit do zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim další trestné činy, za které mohou být právnické osoby stíhány. Konkrétně zde je v návrhu trestný čin znásilnění, účast na pornografickém představení a navazování nedovolených kontaktů s dítětem. A tady to je ten slabý bod úpravy, pro který já osobně bych navrhovala stáhnout - ale po projednání i na vládě jsem se rozhodla toto neučinit - ten vládní návrh. Totiž my máme - a řada z vás je dokonce autorem nebo spoluautorem návrhů na novelu příslušného zákona, čili o trestní odpovědnosti právnických osob - návrhy na doplnění výčtu trestných činů, za které lze postavit právnickou osobu před trestní soud. Tady se navrhují jenom bezprostředně ty trestné činy, které souvisí s dětskou pornografií, a v tomto smyslu by se tedy na prvý pohled mohlo zdát, že bychom mohli počkat a udělat komplexnější novelu. Přitom novela zákona o trestní odpovědnosti právnických osob v takovém případě není komplikovaná, byť by měla komplexní dosah. Ale právě proto, že zde transpoziční lhůty částečně již uplynuly, pouze poslední uplyne v prvním pololetí 2014, a protože legislativní proces již trvá příliš dlouho, jsme se rozhodli, že tento zákon předložíme s tím, že změnu jednoho ze tří dotčených zákonů, právě tohoto zákona o trestní odpovědnosti právnických osob tím, že bychom se v rámci diskuse v příslušných výborech mohli pokusit ještě doplnit to ustanovení tak, aby více zahrnovalo všechny trestné činy, které tam v současné době chybí - jak majetkové povahy, tak hospodářská trestná činnost -, tak jsme se rozhodli tedy tento zákon předložit v navrhovaném znění. Nemyslím si, že by to mělo být na překážku přijetí lepší, důkladnější, komplexnější a navíc evropským právem předepsané ochrany před jakýmikoliv jednáními, která souvisí s dětskou pornografií.

Rovněž k dosažení plné implementace slouží směrnice o právu na informace v trestním řízení. I zde bylo třeba přistoupit k dílčím změnám v trestních předpisech. Orgánům činným v trestním řízení se nově v trestním řádu stanoví povinnost neprodleně předat osobě, která byla zadržena či zatčena, jednoduché, srozumitelné písemné poučení o jejích právech a umožnit jí, aby si toto poučení přečetla a ponechala si jej u sebe po celou dobu, kdy je zbavena svobody. Taktéž se podle požadavků směrnice doplňují některá práva, o kterých není zadržená či zatčená osoba výslovně poučována, ačkoliv jsou i českým právním řádem garantována, například právo na naléhavou lékařskou pomoc, právo nechat vyrozumět konzulární úřad a jednu další osobu již v okamžiku zatčení či zadržení. Jak víte, tak i v souvislosti s nedávno přijatým zákonem o obětech trestných činů zde byla velmi výrazně rozšířena povinnosti orgánů činných v trestním řízení vůči zde osobám poškozeným zejména. Teď se to dostává i na rovinu přípravného řízení ve vztahu k zadrženým či zatčeným osobám. Myslím si, že to je nanejvýš potřebná a veřejností jistě vítaná úprava, a tím se současně dostaneme do souladu s požadavky práva EU, které je velmi přísné, pokud jde o vyrozumívání a právo na poskytování informací ve vztahu ke všem, kteří jsou objektem trestního stíhání a posléze i subjektem, to znamená zde zadržené a zatčené, později obviněné.

Čili po zvážení všech těchto okolností, že výrazně zlepšíme ochranu před veškerými jednáními, aktivitami, činy souvisejícími s dětskou prostitucí, zlepšíme práva zatčených, zadržených na informovanost a doplníme ještě v souladu s evropskou směrnicí takovou drobnou úpravou v souvislosti s bojem proti některým formám a projevům rasismu a xenofobie trestní zákoník, doporučuji navrhované novely těchto tří zákonů pustit do dalšího legislativního projednávání, přičemž na tomto místě upozorňuji, že pokud jde o návrh týkající se změny zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, Ministerstvo spravedlnosti se nebude bránit tomu, aby v rámci druhého čtení zde došlo ještě k určité korekci. V případě, kdybychom tento návrh jako komplexní stáhli, legislativní proces by se protáhl o čtyři až pět měsíců, jak jsem si nechala spočítat, a byli bychom opravdu již za hranicemi transpozičních lhůt. A navíc, jak říkám, priorita je zde lepší ochrana před dětskou prostitucí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP