(11.30 hodin)
(pokračuje Urban)
Tady nejde jen o ty peníze, o těch pět miliard, které utíkají České republice, ale tady jde také o morální rozměr celého problému. A myslím si, že tento zákon v této chvíli je možná určitou ukázkou toho, že přece jen jsme někdy schopni se dohodnout průřezem všech politických stran na rozumných věcech. Možná bychom si z toho mohli vzít příklad. Bylo by fajn, kdybychom uměli podobným způsobem řešit palčivé problémy české země. Nicméně to by byla možná přehnaná ambice.
Ale v této chvíli říkám za sociální demokracii, že my budeme podporovat tuto novelu, podporujeme ji od začátku projednávání. Myslím, že stop organizovanému zločinu v České republice je důležité udělat teď hned. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Ještě než dám slovo panu poslanci Petru Zgarbovi, chtěla bych přivítat zahraniční delegaci, která je hostem na galerii hostů. V Poslanecké sněmovně je dnes na návštěvě delegace Výboru pro ústavní legislativu, právní a soudní otázky a rozvoj občanské společnosti Rady federace federálního shromáždění Ruské federace. Delegaci vede její předseda Alexandr Alexandrovič Klišas. Vítám vás, vážení hosté. (Vzájemný potlesk, poslanci i hosté na galerii povstávají.)
A teď se musíme, dámy a pánové, rozhodnout, jak postupovat. Já jsem vám připomněla, že jsme zařadili tři pevné body na 11.30 hodin. Pokud bude Poslanecká sněmovna souhlasit s tím, že doprojednáme tento bod, nebude-li tedy řada přihlášek ještě do obecné rozpravy, tak bychom jej doprojednali a zahájili teprve poté ty tři body, které jsou pevně zařazeny na 11.30. Já dávám tento návrh pokračovat. Prosím, dejte když tak námitku proti mému návrhu. Pokud není žádná námitka... Dává námitku pan poslanec Skokan.
V tom případě rozhodne hlasováním Poslanecká sněmovna, zda přistupuje na můj návrh, nebo souhlasí s námitkou pana poslance Petra Skokana.
Zahajuji hlasování číslo 156. Kdo souhlasí s tím, abychom pokračovali, doprojednali tento bod, a poté teprve se věnovali bodům 122, 137 a 149? Kdo je proti tomuto postupu?
Hlasování číslo 156, přítomno 159, pro 110, proti 9. Budeme tedy pokračovat.
Slovo má pan poslanec Petr Zgarba. Prosím.
Poslanec Petr Zgarba: Paní předsedkyně, děkuji za slovo. Já nehodlám zdržovat rozpravu a další pevně zařazené body. Na základě vystoupení pana ministra Kalouska ale musím sdělit, že nám pan ministr sdělil, že pět, šest, sedm let je ministrem financí a neumí vybírat daně. Neumí připravit kvalitní zákon, u kterého bychom se nemuseli dohadovat nad tím, zdali poškozuje tato norma hospodářskou soutěž, nebo ne.
Samozřejmě daňové úniky v rozsahu pěti, sedmi, devíti miliard, to je vážný problém a proti tomu je nutné zakročit. Nicméně se ptám, a nedostal jsem ani po prvním čtení ani po druhém čtení do této chvíle odpověď na to, z jakého důvodu tento zákon neupravuje distributora na měsíčního plátce ze zákona o DPH a na samopřiznávání v lineární výši kauce.
Já vůbec netvrdím, jaká výše kauce má být. Výše kauce má být taková, aby jednoznačně zabránila daňovým únikům. Aby na území České republiky nemohla existovat žádná fyzická osoba ani právnická osoba, která by před touto normou utekla. Ale 20 milionů pro někoho je hodně a pro někoho je hodně málo. Takže ze sta procent nezabrání daňovým únikům.
Děkuji za pozornost. (Potlesk několika poslanců vlevo.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Pavel Hojda. Prosím.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové, já jsem se přihlásil proto, že jednak chci říci, že nezpochybňuji výši kauce. Je zapotřebí samozřejmě současnou situaci řešit. Ale chtěl bych se zeptat, proč k tomu v České republice dochází. Proč k tomu nedochází v obdobných státech, jako je třeba Německo atd., kde jsou podobné podmínky, kde ale se neskládají kauce, a přesto tam nedochází k daňovým únikům. Je to tím, že by nefungovala kontrola, nebo tím, že by se měnily podmínky v kontrole, že by se slučovaly některé úřady atd.? Já to dávám jako otázku.
A co se týče vlastního návrhu. Návrh je poměrně tvrdý. Vychází ze zkušenosti severských států, zejména je to Litva, Lotyšsko. Ale je zapotřebí si uvědomit, že na našem trhu doopravdy, a bylo to řečeno, působí i menší dodavatelé. U menších dodavatelů mám za to, že se to týká zejména těch, kteří dodávají v menším množství např. do 10 tisíc litrů, nebo celkově za rok 500 tisíc litrů do jednoho milionu. To jsou ti malí dodavatelé. A je zapotřebí říci, že u takto malých dodávek i za celý rok prakticky nějaké daňové úniky nemají žádný smysl, protože by se takový dodavatel prakticky ani neuživil.
Takže pokud jsou nějaké návrhy, které hovoří o tom, že existují malí dodavatelé... Řeklo se tady číslo 1 700 distributorů, 1 700 na našem trhu. Ale ono je zapotřebí odečíst přibližně možná jednu třetinu, to jsou ti, kteří dodávají prakticky jenom pro sebe, ne pro veřejné čerpací stanice. A pak tady máme tzv. spící - spící distributory, kteří právě umožňují ty daňové úniky, protože přes ně se tzv. předodává, jak tady byl řečen ten systém. Proto si myslím, že pozměňovací návrh, který hovoří o tom, že ti, kteří nebudou skládat kauci, nemůžou být spící, protože museli v průběhu pěti let dodávat určité množství a to minimální množství, můžeme říci, že je 500 tisíc litrů ročně, tak tam asi těžko můžeme říci, pokud mají splněny veškeré daňové povinnosti, nemají žádné problémy, že jsou to ty tzv. lumpen firmy, které by okrádaly stát o daně.
A mám ještě jednu připomínku k vystoupení pana předkladatele. On říkal o tom, že může dojít k tzv. násilnému převzetí firmy. Ale to může přece dojít k násilnému převzetí malé firmy i té, která bude mít složenou kauci 20 milionů, čili netýká se to jenom těch tzv. poctivých.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. A nemám žádnou další přihlášku... Ještě prosím pan poslanec.
Poslanec Václav Cempírek: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, nedá mi to nepřipojit se do diskuse k tomuto návrhu, který není likvidační jenom pro malé firmy, ale i pro středně velké firmy. Středně velké firmy, které si zajišťují svoje čerpací stanice a distribuci pohonných hmot, mají propočteno, že jim to litr nafty prodraží o třicet haléřů. Problém kauce nevyřeší problém s nevybíráním daně z přidané hodnoty, spotřební daně. Žijeme tady dvacet let a víme, kudy tekly ty toky pohonných hmot. Problém je v nedostatečném výkonu státní správy. To znamená, že přepravci, kteří vozí tyto pohonné hmoty, nesprávně deklarují zboží, přejíždějí přes hranice cisterny, které mají špatná kodifikační čísla, která zamlžují to, že vezou pohonné hmoty. To samé se děje v železniční nákladní přepravě. To znamená, kdyby celní správa se tomu více věnovala, tak jako je to v jiných zemích... My si tady dáváme za vzor Lotyšsko, Litvu. Ti jsou na tom se státní správou, s vymahatelností stejně, jako jsme na tom my. Berme si vzor z vyspělých zemí, jako je Švýcarsko, Německo případně další.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byl pan poslanec Václav Cempírek. Děkuji. Nevidím žádnou... Pan poslanec Michal Babák.
Dámy a pánové, já nechci brzdit rozpravu. Ale body, které byly pevně zařazené, byly proto, že sem byl pozván guvernér České národní banky. Já teď budu akceptovat přihlášku pana poslance Michala Babáka. Pakliže budou další, přerušíme tento bod, pan poslanec Skokan dosáhne tak svého a budeme pokračovat až po těch bodech pevně zařazených.
Pan poslanec Michal Babák. Prosím. ***