(14.50 hodin)
(pokračuje Sekaninová)

Jen připomenu, že smlouva nemá žádný zákonný základ. Žádný zákon ani jiný právní předpis nestanoví, respektive nedovoluje, aby vydávání a provozování karty mohlo ministerstvo svěřit soukromému subjektu, aby údaje obsažené v jednotném informačním systému mohly být spravovány někým jiným než Českou správou sociálního zabezpečení. Nedovoluje, aby orgán veřejné moci mohl zpracovávat osobní údaje fyzické osoby jen na základě vyhlášky, aby se s osobními údaji mohly seznamovat jiné osoby než zaměstnanci úřadů veřejné správy. Nedovoluje také, aby ministerstvo stanovilo další prolomení práva na informační sebeurčení prostřednictvím zavedení nového identifikačního průkazu bez předchozí zákonné úpravy.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, každá společnost je tak vyspělá, jak se dokáže postarat o své nejstarší členy. Rozhodnutí, jako jsou sKarty, vůbec nesvědčí o vyspělosti naší společnosti, a tím méně její vlády. A co na to paní ministryně? V tiskové zprávě mimo jiné sdělila veřejnosti, že - cituji: Případné ukončení projektu sKaret by bylo velmi složité. Rozhodně však nesmí mít žádný vliv na výplatu dávek, to považuji za naprosto zásadní. Celý problém analyzujeme na ministerstvu. Nepřipustíme, aby vládou doporučené ukončení projektu sKaret bylo pro jejich držitele jakkoli zmatečné nebo nekomfortní.

Je až dojemné, že při rušení sKaret jsou tak úzkostlivě vnímány potřeby příjemců sociálních dávek. Nikdo však na ně nemyslel při jejich zavádění, kdy potřeby občanů musely ustoupit zájmům byznysu.

Senát už jednou odpověděl na neodbornost a necitlivost exekutivy návrhem na omezení sKaret pouze na dávky pomoci v hmotné nouzi. Dnes se konkrétně jedná o návrh na úplné zrušení institutu sociálních karet. Tedy systému, jehož nedostatky, chyby a negativa mnohonásobně převýšily pozitiva. Zároveň odstraňuje sKarty ze všech právních předpisů a tam, kde je to z povahy věci namístě, vrací průkazky osoby se zdravotním postižením. V tomto smyslu se navrhují změny v devíti zákonech a zrušení části prováděcí vyhlášky.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní senátorce a prosím o slovo paní zpravodajku paní poslankyni Gabrielu Peckovou. Prosím.

 

Poslankyně Gabriela Pecková: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, ke kartě sociálních systémů už toho v tomto sále zaznělo opravdu mnoho, takže stručně.

Původní projekt karet sociálních systémů měl tři základní ambice: sjednocení, úspora, zamezení zneužívání. V demokratickém systému vedle vlastní zákonodárné instituce, kterou je parlament, vstupují do legislativního procesu další subjekty, kterými se zákonodárci musí při projednávání návrhu zabývat a které mohou původní předlohu ve výsledku značně modifikovat. Přijatá právní úprava pak nemusí a často ani nemůže plnit původní zadání. Pokud ale byly zachovány demokratické principy, nelze nic namítat a je třeba je respektovat.

Senátem navržená úprava se dá shrnout do jediné věty: Ruší kartu sociálních systémů z důvodů, které byly uvedeny. Dotýká se zákona o Úřadu práce České republiky, zákona o státní sociální podpoře, zákona o zaměstnanosti, o pomoci v hmotné nouzi, o přestupcích, o správních poplatcích, zákona o sociálně-právní ochraně dětí a celé řady souvisejících zákonů. Platební funkce karty sociálních systémů by po jejím zrušení byla řešena převodem na platební účet určený příjemcem nebo hotovostně, tedy poštovní poukázkou. Funkce veřejné listiny, tedy identifikační funkce, by byla nadále řešena občanskými průkazy a průkazy TP, ZTP a ZTP/P, kde se v zásadě pro tyto účely obnovuje úprava uplatňovaná do 31. 12. 2011.

Vzhledem k tomu, že karty sociálních systémů již byly vydávány a osobám, které chtěly využívat jejich platební funkci, by zrušení karty mohlo způsobit problémy, počítá právní úprava s přechodnými a zrušovacími ustanoveními. Na tomto místě je třeba připomenout, že bylo vydáno již přibližně 250 tis. karet a objem realizovaných transakcí přesáhl částku 4 mld. korun.

Připomínkové řízení proběhlo ve dnech 12. až 21. února 2013 a Ministerstvo práce a sociálních věcí ve svém stanovisku nedoporučilo vyslovit s předloženým návrhem zákona souhlas. Mimo jiné poukázalo na skutečnost, že předkládaný senátní návrh zákona prakticky pomíjí výhody nového systému, a upozornilo na negativní dopady plynoucí v případě zrušení karet sociálních systémů ze smlouvy s Českou spořitelnou a na negativní dopady z hlediska administrativního zatížení Úřadu práce České republiky, a tím i klientů. Dále nedostatky legislativně technického charakteru, zejména pokud jde o konstrukci přechodných ustanovení. Potom i značné finanční dopady, které by schválení předkládaného senátního návrhu znamenalo.

Vláda tento návrh předložený Senátem na své schůzi 13. 3. 2013 projednala a vyslovila s ním nesouhlas. Dále se pak vláda problematikou sKaret opakovaně zabývala a dne 2. května 2013 přijala usnesení číslo 305, které už zde dnes bylo jednou citováno a kterým ministryni práce a sociálních věcí doporučuje zahájit intenzivní jednání a legislativní kroky vedoucí k ukončení projektu sKaret.

Vzhledem k tomu, že řešením tohoto problému byla pověřena již paní ministryně Müllerová, dovolím si potom v podrobné rozpravě navrhnout zamítnutí tohoto senátního návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Paní zpravodajce pouze připomenu, že jsme v prvém čtení, nebude podrobná rozprava. V obecné rozpravě vás požádám, abyste přednesla vaše návrhy. A nyní otevírám obecnou rozpravu. S přednostním právem se do ní hlásí pan poslanec Bohuslav Sobotka, dále je přihlášen pan poslanec Jiří Paroubek. Prosím, pan poslanec Sobotka Bohuslav.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, pozice České strany sociálně demokratické je v této věci jednoduchá a srozumitelná. Naši poslanci a senátoři nikdy nehlasovali pro zřízení sKaret. V době, kdy ministr Drábek předložil legislativu, která umožňovala takovouto částečnou privatizaci jedné ze základních veřejných služeb, to znamená vyplácení sociálních dávek ze státního rozpočtu těm, kdo na ně mají nárok, se sociální demokraté postavili proti. To znamená, jak na půdě Sněmovny, tak na půdě Senátu jsme soustavně a celou dobu hlasovali proti zřízení sKaret. Nemusíme proto v tuto chvíli hrát roli někoho, kdo nevěděl, o co se jedná. Nemusíme se tvářit, že jsme si nevšimli toho, o čem se v Poslanecké sněmovně hlasuje. Nemusíme se vymlouvat, že jsme si nepřečetli smlouvy, které podepsal ministr Drábek s Českou spořitelnou, ale můžeme s klidným svědomím v tuto chvíli doporučit Poslanecké sněmovně, aby podpořila návrh, který předkládá Senát.

Chci poděkovat senátorům a chci poděkovat Senátu jako instituci, že přišla s tímto konkrétním návrhem, který končí definitivně neúspěšný a krajně kontroverzní projekt tzv. sKaret. Jsem rád, že Senát tento návrh přijal, a jsem také rád, že jsme se dnes konečně dostali k jeho projednávání na půdě Poslanecké sněmovny. Je to jasné a rozhodné slovo ze strany Senátu po nekonečných debatách, po nekonečném přetahování na vládní úrovni, kdy ministryně práce a sociálních věcí předkládá návrhy na to, jak pokud možno sKartu ještě udržet při životě, a většina ve vládě, jak se zdá, jeden tento návrh za druhým odmítá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP