(Jednání pokračovalo v 18.31 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Vážené kolegyně a kolegové, budeme pokračovat, čas určený na pauzu poslaneckého klubu sociální demokracie uplynul. Když dovolíte, přejdeme k dalšímu bodu našeho jednání. Jedná se o bod číslo 127. Je to

 

127.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních ke zvýšení
transparentnosti akciových společností a o změně dalších zákonů
/sněmovní tisk 715/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr spravedlnosti Pavel Blažek a zpravodajka ústavněprávního výboru paní poslankyně Jana Suchá. Konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 715/2.

Otevírám rozpravu, do které se nejprve hlásí pan ministr spravedlnosti s přednostním právem. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych úvodem řekl, že máme před sebou zákon, jehož název úmyslně přečtu, protože je pouze a jenom o tom, jak se jmenuje. To znamená je to návrh zákona o některých opatřeních ke zvýšení transparentnosti akciových společností... pár teček. Rád bych řekl, že tomuto zákonu je věnovaná možná větší míra zájmu jak ze strany médií, tak veřejnosti, než si možná zaslouží. A dovolte mi, abych v tomto úvodním slově vyvrátil některé věci, které občas čtu na různých stránkách.

Za prvé tento zákon v podstatě navazuje, a to je potřeba si říci, na rekodifikaci soukromého práva, to znamená, že řeší některé otázky, které doposud nebyly vyřešeny ani novým občanským zákoníkem ani některými opatřeními, která obsahuje nový zákon o soukromých korporacích. Tady bych rád řekl, že tahle Sněmovna již dávno schválila zákon o těchto korporacích, který nepočítá vůbec s anonymními akciemi. To znamená hrát si na to, že dnes vytváříme a schvalujeme něco úplně diametrálně nového, je hra, která neodpovídá skutečnosti. Tento zákon, pokud jde o anonymní akcie, řeší v zásadě otázku, jakým způsobem řešit, aby anonymní akcie - neboť jsou předmětem soukromého vlastnictví - nadále mohly existovat, nicméně, a to je ta zvýšená transparentnost, aby v určitých případech bylo možné vlastníka dohledat.

Zákon nabízí tři možnosti, které akciové společnosti, pokud tento zákon bude schválen, budou moci využít. Já už jsem to říkal při úvodním slově v prvním čtení, čili nebudu to opakovat. Objevily se i některé jiné návrhy ve výborech nebo ve druhém čtení, které, a to bych rád zdůraznil, neznamenají to, že by anonymní akcie zůstávaly bez dalšího dále a nic se neměnilo, pouze se k určitému cíli snaží dojít jinou metodou či jinými prostředky. Problém ale zůstává v tom, a to je tou pravou podstatou toho, proč já dnes třeba za vládu nebudu souhlasit s některými těmito pozměňovacími návrhy, ten problém spočívá v tom, že vládní cíl byl jiný, než předkládají tyto návrhy. To je celé a v tom je celý spor, který de facto sporem není a nebyl vůbec tak vyhrocený, jak možná někde z dálky nebo u sledování různých televizí mohl vypadat.

Dovolte mi, abych vás v tuto chvilku požádal, aby byl schválen vládní návrh zákona, a myslím, že na úvodní slovo to stačí. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně panu ministrovi spravedlnosti. Pokračujeme v rozpravě, do které mám přihlášeného pana poslance Josefa Novotného staršího. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Josef Novotný st.: Vážený pane předsedající, já jsem měl dojem, že jsem někoho předběhl, ale to nevadí. Já vás dlouho nezdržím.

Já jsem chtěl na téma akcie hovořit jenom v tom smyslu, že jsem jakýmsi pamětníkem parlamentní procedury, a chtěl jsem srovnat tu nemravnost, kterou jsou akcie na doručitele, s nemravností, kterou jste tady provedli v minulosti a která se nazývá squeeze out neboli vyhnání malých akcionářů. Tahle záležitost má úzkou souvislost. Akcionář není jako akcionář v České republice, některý je skrytý, zhruba 53 % akciových společností má tyto akcie a hodně toho využívá zejména ve veřejných zakázkách. A jsou mediálně dohledatelné případy, kdy desítky miliard korun k těmto společnostem s anonymní, neznámou vlastnickou strukturou odtekly většinou z veřejných rozpočtů, protože ty se nejlépe dojí. A zároveň ten malý akcionář, ten, který se neumí bránit, byl v roce 2005 vyhnán jako tečka za kuponovou privatizací návrhem poslance Doležala z ODS a za souhlasu i levice. Poslanec Mládek řekl, že to je právě ta tečka. Takže tito akcionáři byli vyhnáni a podle údajů společnosti Czechia se jednalo asi o 16-17 miliard korun vyplacených náhrad. Krát tři, prosím vás. Krát tři je škoda, kterou utrpěli malí akcionáři. Například naše město Bystřice přišlo v energetických akciích o 120 mil. korun. Takže takhle se zachází s malými akcionáři a ti velcí utajení se dvacet let hýčkají. Takže doufám, že tento krok bude prvním krokem k tomu, abychom alespoň částečně zhoubný vliv těchto anonymních akcionářů potlačili.

Podporuji samozřejmě pozměňovací návrh Věcí veřejných pod písmenem B, kterým ještě vylepšujeme ten vládní návrh, který je jako základní nosič, který předložila vláda.

Děkuji za pozornost, nechtěl jsem déle zdržovat.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Pokračujeme v rozpravě, do které vidím, že se hlásí pan poslanec Chvojka. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já v podstatě jenom zopakuji názor klubu ČSSD, který zde již padl při prvním a druhém čtení. My podporujeme tento vládní návrh, nicméně k němu samozřejmě máme několik výhrad. Dle našeho názoru jde o krok, resp. malý krůček, a těch kroků mohlo být o hodně víc.

V podstatě ten návrh řeší transformaci akcií, resp. akciových společností, dvěma způsoby. Tím prvním je zaknihování akcií a tím druhým je tzv. imobilizace akcií u bankovních ústavů. To první, to zaknihování u ministerstva nebo v obchodním rejstříku či někde jinde, je dobrý návrh a ten se nám zdá jako přijatelný. Nicméně ten druhý způsob transformace akcií, to znamená imobilizace u bankovních ústavů, je určitým způsobem ne úplně dobrý a určitým způsobem nesplňuje účel toho zákona, to znamená ztransparentnit vlastnictví akciových společností. Jsme přesvědčeni, že v tomto případě budou vlastníka takovýchto společností, které budou imobilizovány u bank, znát jenom v podstatě ty banky, do registru se budou moci v podstatě dostat jenom orgány činné v trestním řízení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP