(16.40 hodin)
(pokračuje Paroubek)

Věřím, že už je alespoň zčásti informován o problémech akciové společnosti České dráhy Cargo, která od svého vzniku v roce 2007 plní roli národního dopravce v nákladní železniční dopravě v České republice.

Podle mých informací bylo Ministerstvo dopravy opakovaně osloveno jak ze strany odborových svazů, tak vedením samotné společnosti ČD Cargo, a to již v dubnu tohoto roku. Do dnešního dne, tedy za dobu osmi měsíců, nedošlo k předložení ani jediného návrhu na řešení této situace, kterou nelze nazvat než kritickou.

Chci vás upozornit, vážený pane ministře, že vedení České dráhy Cargo pro rok 2013, a vy to určitě víte a ty věci začínají probleskávat i v denním tisku, počítá s redukcí provozních nákladů a s propuštěním přibližně dvou a půl tisíce zaměstnanců, což je tedy podle mne rána. To však jen za předpokladu zachování stávajících tržeb a objemu přepravovaného zboží. Jinak řečeno, pokud toto nebude, tak to budou větší počty propouštěných pracovníků.

Podle Federace strojvůdců České republiky, s jejímž vedením jsem se v minulém týdnu sešel - nabídli to všem členům hospodářského výboru podle mé informace, využil jsem toho vlastně s výjimkou jednoho poslance jenom já -, je tento předpoklad naprosto nereálný, a dojde tedy jen k dalšímu prohloubení současné špatné situace ve společnosti ČD Cargo. Rovněž propuštění avizovaných dvou a půl tisíce zaměstnanců, nebo dokonce i většího počtu, bude ne nevýznamně zasahovat do nezaměstnanosti v České republice, která přesahuje půl milionu lidí, a další desetitisíce lidí jsou mimo evidenci úřadů práce. Jen k řešení dopadů v zaměstnanosti bude za těchto okolností potřeba vynaložit ohromné částky v řádech stamilionů korun, a to na podpory a výplatu sociálních dávek. (Upozornění na čas.)

Vážený pane ministře, věřím, že v těchto věcech se rychle zorientujete a že mi dáte informaci o tom, když ne ústně, tedy písemně, jak budete celou věc řešit.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Pan ministr Stanjura bude reagovat. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Zbyněk Stanjura Určitě pan kolega Paroubek neočekává, že po 24 hodinách ve funkci budu mít řešení ČD Cargo. To kdybych tvrdil, tak to samozřejmě není realistické. Jenom pár poznámek.

Za prvé, řízení ze strany Ministerstva dopravy není úplně jednoduché. Je to dceřiná firma Českých drah a v Českých dráhách ani Ministerstvo dopravy nemá většinu v řídicím orgánu, ale má tu hlavní zodpovědnost. Naprosto s tím souhlasím.

Nemá cenu, abych vám tady říkal to, co víte, že problém je v tom, že klesají tržby v oblasti ucelených vlaků, protože tam běží konkurence. Naopak ztráta vlastně vzniká tam, kde je ČD Cargo monopolista, z logických důvodů - protože je to ekonomicky nevýhodné a vstupní bariéry do tohoto odvětví u jednotlivých zásilek jsou tak obrovské, že tam žádná konkurence prostě nevzniká.

Jsem samozřejmě informován převážně z tisku od včerejšího večera o návrhu řešení. Pokud nebude dostatečně zdůvodněný, dostatečně projednaný včetně jednání s odbory, na které se chystám příští týden, tak ten plán nebudu podporovat. Nemůžu vyloučit, že ho nakonec podpořím, protože nemám dostatek informací. Nicméně je třeba říct, že i při tom masivním propouštění by se pozitivní dopady v úsporách nákladů projevily s obrovským zpožděním, protože pokud jsem získal dneska přesnou informaci, tak v kolektivní smlouvě je pro takto propouštěné zaměstnance osmiměsíční odchodné. To by samozřejmě v okamžiku tohoto masového propouštění vyvolalo akutní tlak na cash flow této společnosti. Musíme zvážit všechna pro a proti a nesmíme se dostat do bludného kruhu, že propustíme zaměstnance, díky tomu klesnou tržby, díky tomu budeme ve ztrátě a díky tomu budeme propouštět zaměstnance. To by zásadně nebylo řešení.

Myslím si, že je úkolem nejen Ministerstva dopravy, ale i vlády říci, jaká je budoucnost této společnosti, jakou roli má hrát podle státu, jaké je zadání státu a jak stát může pomoci, pokud dodrží pravidla hospodářské soutěže.

Jakmile budou přijata nějaká konkrétní opatření, byť dílčí, budu vás písemně informovat. Nebudeme čekat na nějaké komplexní řešení, protože to může být v řádu týdnů či měsíců, a nechci se vymlouvat, že vám pošlu odpověď příští týden v květnu. Předpokládám, že začátkem ledna by vám šla odpověď o prvních krocích, na kterých jsme se shodli, případně o variantách, které budeme nadále posuzovat.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ještě padne doplňující otázka. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Vážený pane ministře, jsem rád, že k tomu přistupujete takto realisticky. Věřím, že vám ten realistický přístup vydrží, protože málo platné, funkce národního přepravce na železnici, aspoň jak já ho vidím, je také v tom, že může napomoci, i pokud jde o určitou rozumnou výši dopravních nákladů pro naše firmy, ať už dopravují tady na trhu, anebo se dostávají do zahraničí. Jenom se ptám, jak to mohlo dojít tak daleko. Myslím, že i v tomhle by vaše analýza měla něco říct.

Jenom bych chtěl říci, že jsem rád, že jste si udělal také schůzku s odboráři, protože na mě ta schůzka, kterou jsem měl minulý týden, zapůsobila velmi dobrým dojmem. Jsou to lidé, kteří mají zájem zachovat společnost a také mají zájem, a to velmi enormní, zachovat pracovní místa. Takže jsem rád, že k tomu takto přistupujete. Ne škrty za každou cenu, ale prostě redukce nákladů tam, kde je to realistické, nutné, a zachovat podle možnosti podstatu, kterou asi vidíme podobně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ještě krátká reakce.

 

Ministr dopravy ČR Zbyněk Stanjura Už jenom krátkou poznámku, abych pak nebyl chytán za slovo. Včera večer jsem zadal, ať mi domluví schůzku s odboráři na příští týden. V této chvíli ještě neznám konkrétní termín, ale předpokládám, že jsme schopni i v tom předvánočním týdnu najít čas aspoň na to úvodní jednání. V této chvíli neznám konkrétní termín, ale zadal jsem to včera svým náměstkům, ať to domluví. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Přistoupíme k předposlední interpelaci, kterou vznáší pan poslanec Antonín Seďa na ministryni práce a sociálních věcí paní Ludmilu Müllerovou. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, na základě posledních údajů stoupla v naší zemi nezaměstnanost na 8,7 % a počet nezaměstnaných dosáhl téměř 509 tisíc. Přitom volných pracovních míst bylo v listopadu pouze necelých 39 tisíc, a tudíž na jedno pracovní místo připadá více než 13 uchazečů. Mohu rozumět tomu, že růst nezaměstnanosti lze částečně vysvětlit ukončováním sezónních prací, ovšem problémem je také skutečnost, že se začíná propouštět i v dalších segmentech naší ekonomiky. Prostě hlavním důvodem zvyšující se nezaměstnanosti je nízká schopnost ekonomiky vytvářet nová pracovní místa.

Vážená paní ministryně, podle analytiků není optimistický výhled ani na příští rok, kdy se očekává mírný růst nezaměstnanosti spojený s pokračujícím poklesem reálných mezd a nízkým počtem volných pracovních míst. Právě tvorba nových pracovních míst je jedním z klíčových problémů na pracovním trhu. Proto se ptám, paní ministryně, jakým způsobem bude reagovat vaše ministerstvo na tato špatná čísla. Jaká konkrétní opatření a jako změny v aktivní politice zaměstnanosti přijme Ministerstvo práce a sociálních věcí v boji proti nezaměstnanosti? Děkuji za vaše odpovědi.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Poprosím paní ministryni o reakci.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Ludmila Müllerová: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane poslanče, budu odpovídat na vaši interpelaci, která se týká opatření proti nezaměstnanosti. Myslím si, že jednoznačně v dosažení možná nejnižší úrovně nezaměstnanosti slouží v České republice určitě aktivní politika zaměstnanosti. Obecně řečeno, jedná se tedy o nástroje, které umísťují nezaměstnané osoby na trh práce jednak zřizováním nových pracovních míst, jednak vyhrazováním stávajících míst pro konkrétní osobu a jednak prostřednictvím zařazování uchazečů do rekvalifikace. Příspěvky jsou poskytovány samozřejmě úřadem práce a jedná se o nástroje rekvalifikace. Chtěla bych určitě zmínit i veřejně prospěšné práce, také společensky účelná pracovní místa, nástroje podporující také zaměstnávání zdravotně postižených apod.Příspěvky jsou poskytovány na úhradu mzdových nákladů zaměstnavatele na nákup zařízení potřebného pro zřízení nového pracovního místa či na úhradu provozních nákladů.

Ministerstvem práce a sociálních věcí byl také v rámci zvýšení zaměstnanosti zaveden i projekt Vzdělávejte se pro stabilitu, který má také název český kurzarbeit. Znamená nový nástroj aktivní politiky zaměstnanosti na podporu udržení zaměstnanosti právě v podnicích, které jsou postiženy negativním vývojem ekonomiky. Projekt je tedy určen zaměstnavatelům, kteří nemohou svým zaměstnancům přidělovat práci v důsledku poklesu zakázek a chtějí své zaměstnance vzdělávat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP