(16.20 hodin)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dívám se, nemám tady přihlášku v této chvíli... Ještě pan poslanec Šeich. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Šeich: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já jsem nejprve k této technické zprávě nechtěl vystupovat, ale skutečně mně dovolte, abych jako předseda Unie malých a středních podniků - v tomto smyslu také oznamuji svůj střet zájmů v této věci - hájil zachování zprávy o vývoji malého a středního podnikání jako takového, tzn. v samostatné kapitole, ne v nějaké globální zprávě o podnikání jako takovém, protože malé a střední podniky skutečně na absolutní počet ekonomicky aktivních subjektů tvoří více jak 99 % těchto ekonomicky aktivních subjektů, které jsou registrovány v České republice, a vytvářejí více jak 67 % pracovních míst. Já skutečně považuji malé a střední podnikání a živnostníky za krev a sůl země v oblasti podnikání. A velmi bych se přimlouval za to, aby nebyla tato kategorie marginalizována a zrušena, aby tato zpráva zanikla v nějaké globální zprávě o podpoře podnikání.
A samozřejmě to podezření, že sociální demokracie vždy stranila spíše velkým podnikům, vychází z toho, že taková tradice od doby Stanislava Grosse i premiéra Jiřího Paroubka i ministra financí Bohuslava Sobotky byla spíše taková, že sociální demokracie stranila firmám velikost OKD. Takže každý si to jistě přebere sám. A já bych se skutečně přimlouval, aby malé a střední podniky byly hájeny a zůstaly v této samostatné zprávě. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Kdo se hlásí? Je to vyčerpaná obecná rozprava, takže ji budeme moci pomalu ukončit a otevřeme v tom případě rozpravu podrobnou, do které se zřejmě přihlásí pan poslanec Plachý. (Hlásí se.) To jsem očekával, prosím.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych zopakoval návrh usnesení tak, jak jej navrhl hospodářský výbor: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí Zprávu o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2011." Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ještě někdo další do podrobné rozpravy? Jestli se nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu bychom ukončili a zřejmě budeme hlasovat. Já tedy zagonguji. Samozřejmě ještě může zaznít jakékoli slovo na závěr... Ale vy už asi nebudete, takže vás pouze odhlásím. Prosím, abyste se znovu přihlásili.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení, jak ho přednesl pan poslanec Plachý. Snad ho není třeba už dále číst, návrh usnesení jste slyšeli. O tomto návrhu budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro přijmout návrh usnesení tak, jak byl přednesen, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 128, přihlášeno je 137, pro hlasovalo 89, proti 18. Toto usnesení bylo přijato. To je tedy zřejmě konec projednávání tohoto bodu.
Dalším bodem je
37.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných
zbraních a střelivu a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování
střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona
č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních),
ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
(zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 856/ - prvé čtení
Z pověření vlády by tento návrh měl uvést ministr vnitra Jan Kubice, takže ho požádám, aby se ujal slova jako první. Jsme tedy, opakuji, v prvém čtení tohoto vládního návrhu zákona. Prosím pana ministra, aby ho přednesl.
Ministr vnitra ČR Jan Kubice Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., zákon o zbraních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, a který je předložen jako sněmovní tisk 856, byl projednán a schválen vládou České republiky usnesením číslo 849 ze dne 21. listopadu 2012.
Na základě usnesení vlády č. 826 ze dne 16. listopadu 2010, kterým byl schválen materiál Aktuální seznam priorit v boji proti terorismu pro léta 2010 až 2012, bylo přijato opatření k provedení legislativních změn v zákoně o zbraních, které se týká zvýšení bezpečnosti přepravy zbraní. V průběhu přípravných prací započalo Policejní prezidium České republiky s vývojem unikátního informačního systému jednotného centrálního nástroje pro evidenci zbraní a střeliva a monitoring pohybu zbraní na území České republiky, který je v rámci projektu česko-švýcarské spolupráce z 85 procent financován švýcarskou stranou. Finanční spoluúčast švýcarské strany na projektu centrálního registru zbraní činí více jak 6 132 tisíc korun. Protože nelze centrální registr zbraní zavést bez nutných legislativních změn, v zákoně o zbraních byly přípravné práce spojeny.
Cílem navrhované právní úpravy je zejména s ohledem na usnesení vlády zvýšit bezpečnost při přepravě zbraní. Zavést centrální registr zbraní, který umožní monitoring pohybu zbraně ještě před její registrací a zjednoduší proces evidování zbraní; i prodejci provedou záznamy pouze elektronicky. Přizpůsobit režim povolování zakázaných doplňků zbraní, např. noktovizorů, v režimu výjimek podle zákona o myslivosti s ohledem na zvyšující se škody spáchané zejména černou zvěří. Prodloužit platnost zbrojního průkazu z pěti na deset let. Nově umožnit držitelům zbrojního průkazu vzdání se zbrojního průkazu nebo pouze některé jeho skupiny. Nově formulovat postup při úmrtí majitele střelnice. Nově formulovat některé chybějící správní delikty nebo přestupky, příp. precizovat stávající text správních deliktů. Upravit správní poplatky.
Návrh zákona dále přináší změny těch ustanovení, které v aplikační praxi způsobují výkladové nejasnosti a problémy, a tak dochází ke zpřesnění dotčených ustanovení, resp. k jejich nahrazení jednoznačnou formulací. Například ze stávajícího textu zákona vyplývá, že soudní znalec může se zbraní střílet pouze na střelnici, což je tak v rozporu s požadavky kladenými na znalce, kdy znalec musí zpracovat znalecký posudek na místě, kde ke znalcem posuzované události došlo. Tímto místem však nemusí být nutně vždy střelnice. Proto se nově navrhuje toto omezení pro soudní znalce zrušit.
Návrh zákona také zpracovává dílčí legislativní technické změny na úseku živnostenské legislativy a nově používá aktuálně platné pojmy stávajícího živnostenského zákona. V případě přijetí tohoto návrhu zákona dojde také ke zkrácení komplikovaného a dlouhého názvu zákona č. 119/2002 Sb.
Asi se budete ptát, co nový systém centrálního registru zbraní přinese. Přínosy jsou popsány v důvodové zprávě. Lze zdůraznit, že zavedení centrálního registru zbraní bude mít dvě nesporné výhody. Jednak bude získán přehled o pohybu zbraně prakticky od jejího vyrobení a ne až od její registrace a dále bude znamenat zvýšený uživatelský komfort pro podnikatele v oblasti zbraní a střeliva, kdy podnikatelé povedou evidenci jednodušším způsobem než doposud, a to elektronicky, a veškeré záznamy budou provádět přímo ve webové aplikaci, čímž odpadne vedení jejich zpravidla papírových pomůcek. Dále, nebudou nuceni docházet na příslušný orgán policie a hlásit převody prodaných zbraní, neboť toto hlášení bude provedeno automaticky záznamem do centrálního registru zbraní. ***