(12.30 hodin)
(pokračuje John)

Přitom nerušeně kvete hazard a posiluje šedá ekonomika. Kdo nevěřil, toho musela přesvědčit nedávná celorepubliková tragédie s pančovaným alkoholem. A resort financí se přitom většinou tvářil, že se nic neděje. A přitom se děje! Vzhledem k cenám v Německu a tady se vyplatí každému obyvateli, kdo bydlí do sta kilometrů od hranic, nakupovat v Německu, což znamená platit spotřební daně a DPH v Německu, nikoli v České republice. Každému, kdo bydlí do sta kilometrů od hranic, se vyplatí tankovat mimo tuto republiku. Což znamená opět platit spotřební daně a platit DPH mimo Českou republiku. Přispívat k výběru daní zejména v Německu.

Kdy jste naposledy u pumpy viděli tankovat kamion? Jenom úplný šílenec kamionista, který má nádrž na několik tisíc litrů, si nekoupí naftu ve Španělsku, když tím ušetří na nádrži pět tisíc korun! To znamená, každý kamion, který tranzituje touto zemí, platí spotřební daně a DPH Španělsku anebo jiným zemím, kde je to levnější. Ministr financí Kalousek přitom opakovaně odmítá snížit spotřební daň na naftu, abychom se stali konkurenceschopnější a aby alespoň občas proboha nějaký kamion zastavil. Ty pumpy už se tak snaží, že dávají řidičům kamionů řízky zdarma, kuřátka zdarma, pitíčko zdarma - a žádný kamion nezastavuje. Protože on si za těch ušetřených pět tisíc korun, když natankuje ve Španělsku, koupí 500 kuřátek a tisíc řízečků!

Takže taková je politika ministra financí této země, který umanutě trvá na tom, že nesnížíme spotřební daň na naftu, abychom přeci jenom alespoň něco z nafty vybrali!

Narůstá navíc vývoz daňových výnosů do zahraničí, aby těch hrůz nebylo dost. V současnosti už je to i na úrovni středně velkých firem. Významný deficit ve státní kase, který je využíván jako stěžejní argument resortu financí pro zvednutí DPH, je způsoben hlavně setrvalým nevýběrem daní ministrem financí Kalouskem. Ministerstvo financí nedokáže vybrat, co by mělo. Navíc bez jasného klíče a vysvětlení i řadu daňových nedoplatků odpouští. A hlavně se snaží zatajit, komu odpustilo!

Pro představu každého z vás: V letech 2007 až 2011 nebylo na daních v této zemi vybráno půl bilionu korun, což je polovina stávajícího rozpočtu České republiky! V přepočtu se jedná o částku 50 tis. korun na každého obyvatele České republiky včetně kojenců a seniorů. Nebylo vybráno 500 mld. korun Ministerstvem financí, které teď vzdychá, že chybějí peníze! A dále 42 mld. bylo odpuštěno v posledních dvou letech! Jenom za poslední dva roky nebyl výběr 42 mld., protože se odpustilo. Komu? Zkuste to vyrazit z Ministerstva financí! Zkuste se zeptat! To budete koukat, jak trnitá cesta vás čeká a co se dozvíte. A jestli se to dozvíte, dejte vědět národu, komu bylo odpuštěno.

Zvednutí DPH na 15 a 20 % kritizují všichni renomovaní ekonomové. Mluvím o ekonomech, nikoli chemicích. Kritizuje to NERV. Kritizuje to každý soudný člověk v České republice. A ministr Kalousek umanutě trvá na svém. Tato sveřepost ministra financí přispívá k dlouhodobé ekonomické recesi České republiky. Zvýšení obou daňových pásem ve výsledku jen ještě víc přiškrtí domácí ekonomiku a nažene nás do rizika spirály dluhové pasti, kdy budeme znovu potřebovat do prázdné státní kasy získat další prostředky a další prostředky a další prostředky, a tedy budeme opětovně poslouchat - vzpomeňte si na mě -, že potřebujeme další vyšší daně a další vyšší daně a tak stále dokola až do totálního ekonomického zemdlení.

Dámy a pánové, žádám vás naposledy, a říkáme to od října loňského roku - pojďme zkusit s chladnou hlavou a rozumně hlasovat pro pozměňovací návrh Věcí veřejných nezvýšit DPH, zachovat podnikatelům, kteří dodnes nevědí, jaké budou daně v příštím roce a nebudou to vědět do konce roku, než bude skončen legislativní proces, pojďme se pokusit zachovat stávající DPH. Nedopustit zdražení v České republice a nedopustit to, že po zdražení bude výhodné i pro obyvatele bydlící do 150 km od hranic nakupovat v Německu všechny potraviny, oděvy a pohonné hmoty. Už se blížíme k hranici Prahy. Jestli pak bude výhodné pro celou Prahu vyjíždět do Německa a tam nakupovat všechno ostatní, tato republika klekne!

Prosím vás, podpořte pozměňovací návrh Věcí veřejných. Pojďme se pokusit zachovat DPH na 20 a 14 % a nezvýšit ho. Děkuji. (Tleskají poslanci VV.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Vojtěch Filip se hlásí o slovo. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající, členové vlády, paní a pánové, já se nebudu pouštět do odborných stanovisek k jednotlivým částem daňového balíčku. Myslím, že ho Jiří Dolejš, ale i další popsali docela podrobně. Vyjádřím se k tomu, jaký je legislativní proces v případě, že vláda spojí se zákonem otázku důvěry. O tom mluví článek 35 odst. 2 Ústavy České republiky a my už jsme dávno za hranou toho, co se stalo.

Zákon o jednacím řádu předpokládá, že Poslanecká sněmovna v takovém případě schválí harmonogram. Ten harmonogram byl schválen a byl porušen. Ten harmonogram už neplatí a my jsme se ocitli v určité situaci, která je v podstatě za hranou ústavnosti. To je první moment.

Druhý moment je ten, že samozřejmě existuje výklad, který říká, že za tři měsíce to stačí prohnat Poslaneckou sněmovnou. Upozorňuji ale, že tomu tak není, že samozřejmě ty tři měsíce platí pro celý legislativní proces přijetí zákona. A o tom výkladu ústavní pozice samozřejmě bude rozhodovat v každém případě i Ústavní soud, protože pokud ten zákon nakonec přehlasujete, veto Senátu, a pokusíte se případně přehlasovat veto prezidenta, pokud by ho použil, tak samozřejmě v tom případě se budeme muset zabývat výkladem § 95 a 96 zákona o jednacím řádu. Protože tam se znovu mluví nikoliv o schvalování, ale o projednávání zákona vráceného nebo zamítnutého Senátem. To je evidentní ústavní kolize, která tady nastává.

Nyní k tomu, co bylo řečeno v průběhu rozpravy na margo toho, co je vlastně předmětem největšího sporu, a to je otázka daně z přidané hodnoty. Já jsem přesvědčen, že pokud chce vůbec vláda udělat nějaký krok, tak bychom měli udělat jednoduchou věc: vrátit, a navrhuji to procedurálně, ve třetím čtení vrátit návrh zákona do druhého čtení, celý ho očesat, vyndat z toho záležitosti, které jsou velmi nebezpečné. Podívat se jenom na to, co bylo prohlasováno na rozpočtovém výboru, to znamená změna daně z přidané hodnoty samotná, a ta by měla postoupit tak, abychom se mohli vůbec zabývat státním rozpočtem, protože ministr financí v tomto ohledu jasně napasoval v podstatě novou verzi státního rozpočtu na platnou legislativu. To je záležitost, která je podle mého soudu zcela jasná.

Nyní ještě jedna věc, kterou si neodpustím. Protože někteří delegáti kongresu ODS měli mého jména plná ústa, tak já si dovolím také v Poslanecké sněmovně na účet ODS něco říct. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP