(15.40 hodin)
(pokračuje Němcová)

Zahajuji projednávání bodu číslo 61. Je to

 

61.
Návrh poslanců Rudolfa Chlada, Jeronýma Tejce a Jana Pajera
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění zákona č. 409/2010 Sb. a zákona č. 188/2011 Sb.
/sněmovní tisk 709/ - prvé čtení

Prosím, aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec Rudolf Chlad. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Rudolf Chlad: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já jsem tento návrh zákona v podstatě už představoval na minulé schůzi, jeho podstatu, a navrhoval jsem i sloučení senátního návrhu a návrhu poslaneckého z jednoduchého důvodu, že oba dva návrhy jsou obdobné, pouze rozdíl, který tam je, je rozdělení financí ze zákonného pojištění v poměru dvě pětiny a tři pětiny, čili dvě pětiny dobrovolní hasiči a tři pětiny HZS - profesionálové. Ještě tedy jednou shrnu zásadu, nebo to nejdůležitější, proč tento návrh předkládáme.

Tento návrh podepsalo napříč spektrem 64 poslanců a je to v podstatě změna zákona o požární ochraně č. 133/1985 Sb. Podstata je ta, že hasiči vykonávají svoji povinnost ze zákona asi tak z 20 až 22 %, kdy je ohrožen majetek, zdraví a životy lidí, a ostatní jsou věci jako dopravní nehody hlavně, technická výpomoc apod. A to je hrazeno ze státních prostředků. Takže to je hlavní důvod již několikrát předkládaného návrhu o pojišťovnictví.

Já jsem velice přivítal návrh našeho pana ministra Kalouska, který na klubu navrhl propuštění do druhého čtení s tím, že se vytvoří pracovní skupina a bude se argumentovat, zda tento zákon ano, zčásti změnit, anebo ne. To je velice pozitivní, protože jsme obdrželi pozměňovací návrh z Ministerstva financí, je to asi 14 dnů zpátky, takže si myslím, že je to solidní návrh, a poprosil bych o propuštění do druhého čtení, kde se opravdu dá argumentovat.

Ještě bych si dovolil říct jednu věc, že v případě, že propustíme nebo propustíte tento zákon do druhého čtení, přijdou zástupci generálního ředitelství, kteří jdou sami s návrhem vnitřních velkých úspor u Hasičského záchranného sboru, zrušení zbytečných úředníků, generálů nebo plukovníků - generálů ne, ale plukovníků - a tím pádem plýtvání penězi. Takže jenom pro srovnání, byl jsem kvůli tomu i na Slovensku s kolegy poslanci, kde jsme zjistili, že na Slovensku to funguje deset let a je to naprosto pozitivní, s tím, že se nezvýšilo pojistné řidičům. A ještě jedna věc, jak to funguje v Evropě. Polsko má 10 %, Slovensko 8 %, Rakousko 8 % a my navrhujeme maximálně 6 %.

Takže to by bylo zatím k tomu návrhu asi vše, děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu navrhovateli. Nyní dostane slovo zpravodaj a tím byl pro prvé čtení určen pan poslanec František Laudát. Prosím.

 

Poslanec František Laudát: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já se domnívám, že gros, čeho se týká pozměňovací návrh, tady řekl jeden z předkladatelů kolega poslanec Rudolf Chlad. Já chci jenom sdělit, že k návrhu, i k tomu dalšímu, dala vláda negativní stanovisko z toho důvodu, že je to nesystémové opatření a že lze těžko, jestli všechno zkrátím, předvídat důsledky směrem ke klientům pojišťoven. Nicméně tady zaznělo, že ministr financí je připraven v rámci druhého čtení a pozměňovacích návrhů k této záležitosti diskutovat.

Nad rámec své zpravodajské zprávy vám chci říct, byť to neřeší přesně a jenom jakousi výseč - dal jsem dneska do hospodářského výboru pozměňovací návrh, který se týká havarijního pojištění i otázky odvodů peněz za výjezdy zaviněné viníkem nehody a podobně, takže se ještě s touto problematikou potkáte i v rámci pozměňovacího návrhu k zákonu o provozu na pozemních komunikacích.

To je zatím vše, děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji a otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní zatím čtyři přihlášky. Pan poslanec Tejc se hlásí s přednostním právem. Prosím.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vystoupil také jako jeden ze spolupředkladatelů tohoto návrhu zákona, který, jak jste jistě zaznamenali, není navrhován poslanci z jedné politické strany či ze strany opozice nebo koalice, ale je navrhován napříč. Pevně doufám, že tato podpora se projeví i při hlasování o případném návrhu na zamítnutí zákona, pokud bude podán. Já jej rozhodně podávat nebudu, já jsem pro to, abychom tento návrh zákona nejen podpořili v prvním čtení, ale především nakonec jej schválili v podobě, která může být ještě diskutována.

V tuto chvíli platí jedna věc, že pojišťovny každý rok na povinném ručení získají více než 20 mld. korun. Platí to tak už osm deset let. A když se podíváte na konkrétní čísla, kolik vyplatí tyto pojišťovny z těch více než 20 mld. na škodách těm, kteří nakonec získávají prostředky z povinného ručení, tak je to přibližně 10 mld. Je to tedy skoro jednou tolik, některé roky dokonce více než jednou tolik. Já myslím, že tohle je jasný důkaz o tom, že zde je prostor pro to, aby se určitá částka - a bavme se o tom, jestli to má být 500 mil., 800 mil., 1 mld. - každý rok z toho, co pojišťovny vyberou navíc proti tomu, kolik vydají, aby se tato částka investovala nikoli do Hasičského záchranného sboru jako takového, ale do toho, aby Hasičský záchranný sbor měl dostatek prostředků, dostatek vybavení pro to, aby chránil také fungování těchto pojišťoven, resp. aby měl dostatek prostředků pro to, aby ochránil životy a zdraví, ale také majetek, který potom následně by nemusel být hrazen těmito pojišťovnami v případě, že by tedy k těm škodám nedošlo. Ta úvaha je tedy nejen logická, ale podle mého názoru i správná a jsem přesvědčen, že máme možnost pomoci Hasičskému záchrannému sboru k tomu, aby dokázal lépe a efektivněji ochránit životy, zdraví i majetek, a následně tedy snížit výplaty pojišťoven, které by v té chvíli samozřejmě následovaly.

Koneckonců je spravedlivé také to, aby se pojišťovny určitým způsobem podílely více než dnes - není to tak, že by se dnes nepodílely, ale aby se podílely více než dnes - právě na fungování Hasičského záchranného sboru, který výrazným způsobem eliminuje následky zejména dopravních nehod. A o tom, kolik procent dopravních nehod ve vztahu k celkovému objemu práce hasičů to je, to už tady padlo.

Můj názor je, že může dojít v průběhu projednávání návrhu zákona k úpravám ať už směrem k té částce - zda to bude 6 %, nebo 4 %, myslím, není až tak podstatné. Stejně tak myslím není úplně podstatné to, jestli budou ty prostředky směrovány pouze do Hasičského záchranného sboru, ale třeba v určitém poměru i pro Policii České republiky, pokud by ty prostředky byly účelově vázány na dopravní bezpečnost a na vybavení, které by snížilo nehodovost, a tedy mělo přímý dopad a přímou souvislost s tím povinným ručením.

To je určitě možná debata, ale k tomu, aby mohla být a mohla probíhat, je potřeba, abychom tento zákon propustili do druhého čtení. Já se přimlouvám za to, aby byla zkrácena lhůta na třicet dnů. Proto si dovoluji avizovat podání tohoto návrhu, protože je to podle mého názoru důležité, abychom byli schopni projednat to co nejdříve a mohl tento návrh zákona platit třeba od března či dubna příštího roku. Ale není to to nejpodstatnější. Podstatné je, aby to, co funguje jinde, v jiných evropských zemích, a slyšeli jsme zkušenost ze Slovenska, fungovalo i tady. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP