(14.20 hodin)
(pokračuje Bárta)

Jestli si něco společnost Eurovia v tuto chvíli může přát, pak je to rychlý pád vlády a pasivní chování úředníků na ŘSD, které jenom nekonáním způsobí nemožnost vymáhání miliardových částek po společnosti Eurovia.

Proto prosím o zařazení bodu s názvem Informace ministra dopravy k první veřejné komplexní zprávě o stavu a činnosti ŘSD, s akcentem na podání jasné informace a závazku, zda ŘSD vůči společnosti Eurovia podá do konce měsíce listopadu tyto arbitráže, či nikoliv.

To, že se ŘSD a Ministerstvo dopravy už teď schovává za úředníky a za složitost problému, mi dovolte uvést na několika konkrétních příkladech, které, pevně doufám, jasně ukážou na závažnost tohoto problému.

Tak za prvé, když 11. 9. 2012 převzalo stavbu ŘSD D 47092, to znamená úsek Bohumín - státní hranice, a já jsem zde interpeloval pana ministra Dobeše, tak mi pan ministr Dobeš sdělil, že na základě chybných kroků úředníků Ředitelství silnic a dálnic, jmenovitě kupříkladu Ing. Hezouna, ředitele úseku výstavby, tak jej propustil právě proto, že se nedostatečně připravovaly tyto arbitráže, že se nedostatečným způsobem připravovala ona reklamace.

Ve skutečnosti je zapotřebí uvést, že existují písemné zápisy z kontrolního dne, kde Ing. Hezoun jasně upozornil, že kupříkladu dnes převzatý objekt číslo 208 - což pro vaši představu není nic menšího než most - obsahuje následující závady: pokles skruže při povodni, vznik příčných trhlin v nosné konstrukci, příčné zkroucení nosníků při podélném předpínání, nesplněný modul pružnosti betonu oproti projektu, příčný posun ložisek, vyosení z osy pilířů, sedání mostu bez identifikace, bez sledování, bez analýzy příčin, přidané podélné předpětí, zatěžovací zkoušky prováděné neoprávněným zhotovitelem, chybí měření tloušťky vozovkového souvrství, chybí zaměření všech částí mostu, chybí měření spodní stavby, zatěžovací zkouška byla provedena společností SHP s. r. o., která nevlastní oprávnění k měření, chybí pasport trhlin nosné konstrukce na vlastní konstrukci

Sečteno, podtrženo - jestliže se celá Evropa baví na téma toho, jak české firmě spadl most na Slovensku při výstavbě dálnice, Česká republika si bezesporu podobný nekvalitní most, který hrozí zhroucením, v klidu převzala a ještě vyhodila klíčového náměstka ředitele ŘSD, který na kontrolním dni na tuto konkrétní věc upozornil.

Ministr Dobeš systematicky likviduje a propouští lidi, kteří bojují proti společnosti Eurovia. A pokud padne tato vláda, a já znovu opakuji, já si přeji, aby tato vláda padla, a učiním pro to maximum, je zapotřebí zajistit, aby Česká republika nepřišla o více než miliardu korun. Je zapotřebí zabránit tomu, aby v Čechách padaly mosty a aby se opravovaly místo na náklady špatného zhotovitele na úkor objednavatele, tudíž státu.

Bohužel, toto není jediný rozměr, který se na Ministerstvu dopravy z mého pohledu musí kritizovat. Možná na první pohled řádově menší problém, nicméně z hlediska etiky a fungování státu problém zásadnější je, že Ministerstvo dopravy ve své souhrnné zprávě o stavu Ředitelství silnic a dálnic, vyvěšené minulý týden na webu ŘSD, uvádí, že mimosoudním vyrovnáním byly podepsány smlouvy se společností OMV - a teď, dámy a pánové, prosím o vaši mimořádnou pozornost - a se společností Monstera Development, které narovnaly zásadní zvláštnosti při pronájmu benzínek v České republice a při pronájmu konkrétních odpočívek. Kupříkladu se jedná o smlouvu, kde podle výběrového řízení byla vyhrána nějaká cena, potom do smlouvy byla napsána desetinová cena a následně nyní, po dvou letech, po několika letech sporů, místo toho, aby tento spor byl soudně důsledně vymáhán, tak mimosoudní cestou se tato lumpárna napraví. A kdybyste měli pochybnosti o tom, že se o lumpárnu nejedná, tak podotýkám, že společnost Monstera Development je jednou ze společností, kvůli které je ve vazbě pan Hala a vůči kterému se už mnoho měsíců v souvislosti se špatným hospodařením ŘSD vede trestní stíhání.

Jinými slovy řečeno, já říkám, že ministr Dobeš a ŘSD legalizují kroky, které z mého hlediska jsou jednoznačně kroky, které naopak podléhají nikoliv obchodnímu, ale především trestnímu právu. A v kontextu těchto kroků tím hrozí zásadní vyvinění konkrétních osob, které patří za mříže, a nikoliv do luxusních automobilů, které mají z ukradených peněz, které patří České republice.

Třetí a stejně závažnou informací je dnes informace, že Ministerstvo dopravy sestavilo zcela oficiálně pracovní skupinu, která má vytvořit takzvané všeobecné obchodní podmínky. Jednoduše řečeno, jedná se o sestavu pravidel, která jsou přílohou všech kontraktů, které uzavírá Ředitelství silnic a dálnic. Jedná se o dokument, který je zásadní při tendrování v rámci činnosti ŘSD. Ministerstvo dopravy bezostyšně - a neznám jiné slovo než bezostyšně, pokud mám zůstat u spisovných slov - tyto všeobecné obchodní podmínky zcela oficiálně dohaduje v pracovní skupině, jejíž součástí je taková společnost, jako je společnost Metrostav anebo ALPINE Bau, to znamená vlastní dodavatelé, nejčastější firmy, o kterých se mluví v souvislosti s předraženými, anebo naopak dumpovanými zakázkami na Ministerstvu dopravy a především na ŘSD.

Apeluji na to, aby tento nemravný, přesto legalizující postup Ministerstva dopravy, jenž jednoznačně jde dál na ruku kmotrům a oligopolním, to znamená kartelovým dohodám stavebních společností, aby se tento postup zastavil a aby Ministerstvo dopravy, když už se nevrátilo k mravnému obchodování, současný nemravný stav ještě více neprohlubovalo.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců VV.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pane poslanče, jenom se zeptám - máte zde dvě přihlášky. Tu druhou už jste uvedl, nebo neuvedl?

 

Poslanec Vít Bárta: Paní předsedkyně, omlouvám se, že mé vyjádření bylo asi delší, ale žádal jsem o zařazení dvou zpráv. To znamená, obě dvě zprávy, oba dva body, které jsem navrhoval, jsem ve své řeči uvedl.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Já tady mám první, to jste teď zdůvodňoval - Informace ministra dopravy k první veřejné komplexní zprávě o stavu a činnosti ŘSD. Druhá není zpráva, ale vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo atd., spotřebitelský úvěr. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP