(14.50 hodin)
(pokračuje Oliva)

Dále budeme pokračovat bodem pořadové číslo 9, kterým je

 

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb.,
o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 352/ - druhé čtení

Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Je přítomen pan ministr Blažek? Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dámy a pánové, já jenom velmi stručně řeknu, o co v tom zákoně jde. Jde o prováděcí zákon k novele Ústavy, která již byla touto Sněmovnou přijata. Momentálně je její projednávání přerušeno v ústavněprávním výboru Senátu, a to právě z toho důvodu, že Senát chce znát ještě prováděcí zákon, který máte teď k dispozici ve druhém čtení. Podrobnostmi vás teď nudit nebudu, neboť je všechny máte uvedeny a byly zde již řečeny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru i výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Polčák. Prosím, pane kolego, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Polčák: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, já se nyní musím zamyslet sám nad sebou, jestli jsem schopen být stejně stručný a věcný jako pan ministr. Zjevně tomu tak nebude, protože jsem povinen sdělit, že tento sněmovní tisk projednaly tři výbory. Ať to byl výbor kontrolní, výbor pro veřejnou správu či výbor ústavněprávní, dva jmenované k tomu přijaly v zásadě shodná usnesení, která budou potom předmětem doručení usnesení těchto obou výborů na vaše poslanecké lavice po proběhnutém druhém čtení.

Nicméně je třeba říci, že této normě se věnovala i mimořádná pozornost z hlediska dohody politických stran demokraticky zastoupených v této Sněmovně nad kompromisem, který by měl rozšířit nejen kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu směrem ke stávajícím kontrolovaným subjektům, ale i rozšířit rozsah kontrolovaných subjektů na územně samosprávné celky a právnické osoby, v nichž mají účast veřejnoprávní korporace se stanoveným procentem alespoň nad 50 % a výš.

Nebudu příliš zatěžovat v rámci druhého čtení opakováním legislativního procesu, pouze zopakuji jednu podstatnou okolnost. Senát v této chvíli projednává novelu Ústavy, která již byla Sněmovnou schválena, nicméně vzhledem k tomu, že pokud bychom schválili tento sněmovní tisk v poměrně rychlém sledu bez politické dohody se Senátem, mohlo by dojít k situaci, kdy Senát by ještě nepřijal změnu Ústavy a následně ovšem by byl vázán 30denní lhůtou k projednání této sněmovní verze zákona, což ovšem Senát možná i z pochopitelných důvodů odmítá za situace, kdy chce znát nejprve tedy i finální znění zákonné normy.

Z toho důvodu proběhlo několik jednání, která svolala a řídila paní vicepremiérka Peake a která se snažila nalézt politickou shodu a kompromis, který podle mého názoru byl shledán, byť bych si uměl představit, a myslím, že potom ještě v rámci obecné rozpravy v rámci třetího čtení budeme moci asi i shrnout všechny výhody či nevýhody přijatého řešení. Na druhou stranu je nutno uznat, že paní vicepremiérka Peake a politické strany zastoupené v té vyjednávací skupině došly ke konsensu, který by měl být odhlasovatelný i v rámci schváleného znění novely Ústavy, tak prováděcího zákona. O tomto pozměňovacím návrhu ovšem bude, předpokládám, referovat paní vicepremiérka Peake. Proto bych jí nechal potom prostor k tomu, aby jej uvedla. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Vládní návrh zákona byl projednán ještě výborem kontrolním. Prosím proto poslance pana kolegu Vladimíra Koníčka, aby se ujal slova.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, kontrolní výbor se návrhem zabýval už 18. ledna tohoto roku a přijal usnesení číslo 110, které doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, schválila, a doporučil tři pozměňovací návrhy.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Otevírám k tomuto bodu obecnou rozpravu. Jako první je přihlášena do obecné rozpravy paní místopředsedkyně Karolína Peake. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády ČR Karolína Peake: Děkuji vám, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, jsem velmi ráda, že konečně po dlouhých měsících se dostává na pořad a k projednání prováděcí návrh zákona k novele Ústavy, kterou s boží pomocí tato Poslanecká sněmovna již schválila a poslala do Senátu. Původně jsme si mysleli, že počkáme na schválení novely Ústavy v Senátu, abychom věděli, jak přesně novelizovat i prováděcí zákon. Nicméně Senát projednávání novely Ústavy přerušil s tím, že naopak chce vidět podobu prováděcího zákona. Již to zmiňoval pan zpravodaj poslanec Polčák.

Svolala jsem tedy jednání i se zástupci senátních klubů, kde jsme se nakonec shodli na postupu navrženém Senátem, a budu předkládat v rámci podrobné rozpravy pozměňovací návrh, a to já spolu s Markem Bendou, Stanislavem Polčákem a Romanem Sklenákem ze sociální demokracie.

Dovolte mi tímto poděkovat jak opozici, tak kolegům ze Senátu za spolupráci nejen nad novelou Ústavy, ale i nad novelou tohoto prováděcího návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dále se hlásí do rozpravy paní kolegyně Kočí. (Přichází poslankyně Klasnová.) Velice se omlouvám. Tohle jste si opravdu nezasloužila (s úsměvem).

 

Poslankyně Kateřina Klasnová: Vážený pane předsedající, teď musím říct, že to jsem si od vás skutečně nezasloužila (s úsměvem).

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: To jste si opravdu nezasloužila. Ještě jednou se velmi omlouvám.

 

Poslankyně Kateřina Klasnová: Opatrně! Sice všechny od K, ale nejsme všechny stejné.

Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem ráda, že jsem schopná se ještě s paní vicepremiérkou Peake na něčem také shodnout. Já se s ní shoduji na tom, že jsem také velice ráda, že konečně tato Sněmovna projedná zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu tak, aby změna Ústavy, kterou jsme s velkou pompou a po velkých porodních bolestech schválili v červnu, vlastně mohla být naplněna. Aby nedošlo k tomu, tak jak se to stalo v případě a jak je to stále nenaplněno v případě celostátního referenda, tedy aby něco nebylo zakotveno v Ústavě, ale nemělo to reálnou možnost být aplikováno. V tomto se určitě shodneme.

Věci veřejné prosadily právě ještě ve vládě toto rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. My považujeme rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu za zcela klíčové. Klíčové už z toho důvodu, že dnes jsme tady například projednávali státní rozpočet, vrátili jsme ho k dopracování. Při tvorbě státního rozpočtu se složitě hledají zdroje, jak naplnit státní rozpočet. Ty zdroje se velmi nešťastně při tvorbě tohoto rozpočtu hledaly především zvyšováním daní a ve škrtech v sociálních výdajích, v škrtech na důchodech atd. Z druhé strany podle různých institucí, jako je Transparency International, se velmi významná část veřejných peněz, peněz ze státního rozpočtu, peněz z obcí, krajů, ze státních podniků, kamsi ztrácí, a dokonce podle odhadů pro rok 2012 Transparency International odhaduje, že by se tato částka mohla pohybovat mezi 65 až 130 miliardami korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP