(10.40 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Já jsem plný nedůvěry, pokud pan ministr je ten, kdo má přepracovat tento rozpočet a přinést ho znovu do Sněmovny, protože to, co tady předložil pan ministr v té první fázi, to byl vlastně podvod. To, že nám to předložil v této podobě, bez zajištění daňové základny, byl podvod na Sněmovně. A nevěřím tomu, že ministr Kalousek je schopen nám tady předložit něco jiného než opět fiktivní čísla, fiktivní údaje. A nevěřím z toho, jak se tady sebevědomě chová, že by vyvodil něco i z těch kauz, které ho dneska provázejí, třeba z těch třiceti mrtvých, na kterých se také podepsal nečinností celní správy, která v této zemi má na starosti to, aby nedocházelo k daňovým únikům, aby tedy nedocházelo k černým výrobám.

Já se nesmířím s tím, že po této kauze v této zemi z toho nikdo nevyvodil odpovědnost, že nikdo na sebe nevzal odpovědnost za to, co se stalo, a že ministr Kalousek tady sebevědomě vystupuje ve Sněmovně jako někdo, kdo se ani nestydí za to, jak jeho ministerstvo tragicky selhává.

Tento návrh na přepracování rozpočtu pokládám za něco, k čemu cítím naprostou nedůvěru, a nevěřím tomu, že pod vedením ministra Kalouska dostaneme text, nad kterým by debata byla smysluplnější než dnes. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová O slovo požádal předseda vlády. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Nečas: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda České republiky činí logický krok. Jestliže v tuto chvíli nemá většinu pro to, aby mohla opřít návrh státního rozpočtu o předvídatelnou výši výdajů a příjmů, nemůže jako rozpočtově zodpovědná vláda udělat nic jiného, než ten rozpočet technikou, kterou tady načetl pan ministr a poslanec Kalousek, stáhnout. To je zodpovědné chování. Musím jenom podtrhnout to, že by bezesporu opozice, a bylo to tady zmíněno, navrhovala to samé. Nyní kritizuje vládu za krok, který je rozpočtově zodpovědný a který se shodou okolností v tomto kryje s postupem, který by tady prováděla sociální demokracie. To je moje první poznámka.

Druhá poznámka. Ano, já rozumím tomu, že tento rozpočet, přestože je navržen fakticky ke stažení, je předmětem opoziční kritiky.

Třetí poznámka. Ano, rozumím dokonce tomu, že je předmětem kritiky ministr financí. Ale ani tato kritika by neměla přestupovat jisté limity. To, co tady předvedl místopředseda Sněmovny Zaorálek, je naprostá nehoráznost. Obvinit ministra financí nebo kteréhokoliv člena vlády bez jakýchkoliv důkazů, že nese odpovědnost za smrt třiceti lidí, je opravdu překročení toho, co podle mého názoru má být sice ostrou, nicméně věcnou opoziční rétorikou. To, co se stalo v metylalkoholové aféře, je tragédie, stála život třicet našich spoluobčanů, byla způsobena nezodpovědností několika konkrétních jedinců. My samozřejmě provádíme analýzu toho, zda stát ve všech svých aspektech mohl někde něco udělat lépe, mohl někde udělat více, zda tomu šlo zabránit, ale kvůli nezodpovědnosti konkrétních gaunerů házet odpovědnost na ministra financí prostě považuji za nehorázné. Jestliže se někdo, kdo je například řidič autobusu , uvede do podnapilého stavu, a pak přesto usedne za volant autobusu a způsobí nehodu, při které zahyne třicet lidí, to je také odpovědnost státu? To je také odpovědnost ministra financí nebo ministra dopravy nebo ministra vnitra? Ne, to je konkrétní gaunerské chování konkrétního člověka, který se zachoval totálně nezodpovědně a má na rukou krev třiceti lidí, kteří by v tomto případě zahynuli.

Takže velmi prosím, aby odsud, z tohoto místa, zaznívala ostrá opoziční politická rétorika, ale velmi prosím, aby odsud nezazníval politický hyenismus. Protože to, co předvedl pan kolega Zaorálek, nic jiného není! (Potlesk v pravé části jednacího sálu.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, kolegyně, pokud máme předstírat, že krok vlády je seriózní, a máme vést seriózní rozpočtovou debatu i v této situaci, kterou uvedl ministr financí tím, že svůj vlastní rozpočet navrhuje stáhnout z projednávání v Poslanecké sněmovně, tak já se ptám skutečně znovu a opakuji tu otázku ještě jednou: Jak bude vypadat ten nový rozpočet? Na základě jakých parametrů ho tedy vláda bude sestavovat? Budou tam nějaké nové škrty a v jakém budou rozsahu? Jestliže tady máme vést seriózní debatu, nebo se alespoň takto tvářit, tak prosím o odpověď na tyto základní otázky. Podnikne vláda ještě nějaké jiné kroky, aby zlepšila rozpočtovou situaci v příštím roce, aby ty škrty neměly tak negativní dopad na občany a na hospodářský růst, nebo už se nechystá žádné další kroky podnikat? Co udělá vláda s těmi výdajovými riziky, jako je třeba důchodová reforma? Odloží důchodovou reformu? Protože tím by ušetřila 6 miliard korun a nemusela by realizovat tak rozsáhlé škrty. Já prostě nemám v tuto chvíli jistotu, že když vládě ten rozpočet vrátíme k přepracování, dostaneme něco, co bude v lepší podobě než ten návrh, který je teď, v tuto chvíli, na stole. A to ho žádným způsobem nehájím. Ten rozpočet má velké nedostatky.

Chci jednoznačně odmítnout, že my bychom jako sociální demokraté navrhovali vrátit tento rozpočet k dopracování. My této vládě nedůvěřujeme a rozhodně bychom jí nedůvěřovali v takovém rozsahu, abychom jí vraceli rozpočet k dopracování. To bychom tady pro rozpočet nehlasovali jako hlavní opoziční strana. Prosadit rozpočet je rolí vládní koalice. Na tom vládní koalice stojí a padá. A jestliže tedy vláda dnes vyslala signál, že do té míry zeslábla, že ani není schopna prosadit státní rozpočet v rámci harmonogramu, který si tady sama navrhla a schválila, protože to, co se teď děje znamená, že už neplatí harmonogram pro projednávání rozpočtu, který jsme tady v Poslanecké sněmovně schválili, jestliže vláda vydá signál o takovéto své slabosti, tak je to v zásadě už jen malý krůček od toho, aby vláda podala demisi.

Já se domnívám, že mnohem lepší než ta nejistota, která hrozí v příštím roce vzhledem k tomu, že jsme se dostali do velkého legislativního chaosu a velkého legislativního zmatku, tak skutečně mnohem lepší než tato nejistota, agónie současné vlády, by byla jasná dohoda o nových volbách, schválení tohoto rozpočtu, tak aby nehrozilo rozpočtové provizorium a samozřejmě příští vláda má přece možnosti, aby rozpočet upravila.

Pokud se bavíme o změnách ve státním rozpočtu, tak předpokládám, že vláda během měsíce není schopna omezit mandatorní výdaje, protože nemá žádné platné zákony, které by jí to umožnily. To znamená, že vláda bude škrtat v provozních výdajích, které svým rozhodnutím může omezit. Ale my už jsme tady v minulosti několikrát zažili situaci, kdy vláda bez nejmenších rozpaků zavázala během roku výdaje v řádu desítek miliard korun a odmítala rozpočet přepracovat, odmítala rozpočet stáhnout. Je to skutečně zásadní změna postupu ze strany vlády. A já se nemohu ubránit dojmu, že ve skutečnosti to není žádný seriózní krok, že je to ve skutečnosti jenom součást zastrašovací strategie. Že tady nejde o to zlepšit rozpočet, zreálnit rozpočet, ale hrozit a strašit.

Když se podíváte do dnešních novin, tam jsou už titulky o škrtech v řádu 15, 20, 30 miliard korun. To je samozřejmě strašení. Otázka je, vůči komu to strašení je namířené. Ale pak si ty věci také řekněme na rovinu a nehrajme si tady na seriózní postup ministra financí, který se obává o osud státního rozpočtu, a proto ho raději sám navrhne stáhnout z jednání Poslanecké sněmovny.

Prostě, vracím se k tomu, čím jsem začal: Je to komedie. Vy tady s námi hrajete komedii. Sami jste nesplnili úkoly, které jste splnit měli, nedostáli jste odpovědnosti vlády a hrajete tady komedii s Poslaneckou sněmovnou i s celou Českou republikou. Jedna velká komedie! Bohužel. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP