(15.30 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já samozřejmě nebudu vyčítat žádnému úředníkovi, který byl povýšen, právě proto, že zrovna pan Šiška zastával funkci na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Já hovořím o těch lidech, kteří byli účelově přivedení zvenčí a kteří v minulosti podnikali s panem Šiškou a pohybovali se ve firmách, ve kterých pan Šiška podnikal. To samo o sobě je podezřelé a je to jeden z argumentů, proč zřídit vyšetřovací komisi v Poslanecké sněmovně, abychom do budoucna mimo jiné v legislativě, v zákoně o státní službě, takovýmto procesům a takovýmto pohybům zabránili. To si myslím, že je důležitá věc.

Samozřejmě že ministr má právo provádět personální rozhodnutí, náměstek má právo provádět personální rozhodnutí v rámci kompetenčního zákona. Ale je strašně důležité, jací lidé do aparátu a do struktur státu přicházejí, s jakým tam přicházejí zadáním, jakými pravidly se řídí a jakým způsobem je jejich činnost kontrolována. To si myslím, že je klíčová věc. A jestliže jsou například v rámci těchto nových změn kumulovány funkce jenom proto, aby se zjednodušilo řízení, tak velmi často dochází také k tomu, že se zjednoduší kontrola, a pak už státní aparát a kontrolní mechanismy nejsou schopny zajistit zpětnou vazbu a musí například zasahovat až policie, jako jsme to viděli v případě náměstka Šišky, ale i v celé řadě jiných kauz, kde tím prvním, kdo zasáhl, byla policie. A to je samozřejmě špatně.

Já se ptám, jaká byla personální politika na ministerstvu. A možná bychom se na to mohli zeptat i v rámci práce vyšetřovací komise. (Tleskají poslanci ČSSD.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr financí Miroslav Kalousek.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Pan bývalý ministr to ví, tomu to nemusím připomínat. Nicméně vám ostatním, kteří neznají možná úplně praxi na ministerstvu, bych mohl připomenout, že všechny jmenované funkce - všechny jmenované funkce od vedoucího oddělení až po náměstka - jmenuje ministr, žádnou nejmenuje náměstek. Tolik tedy k vlivu pana náměstka Šišky nebo jakéhokoliv jiného náměstka na personální politiku.

A opět si dovolím poprosit: Važte slova, pane bývalý ministře, nyní předsedo sociální demokracie. Já jsem přebral ministerstvo, které vy jste spravoval. Přebral jsem ho ve velmi slušné personální kondici, nicméně přesto tam byla řada věcí, nad kterými jsem nestačil kroutit hlavou. Předseda personálního odboru, klíčová pozice, totálně, ale skutečně totálně neschopný člověk. Jeho jedinou kvalifikací bylo, že byl předseda kontrolní a revizní komise sociální demokracie. Řada pracovníků finančně analytického útvaru - totálně neschopní lidé, kteří propouštěli finanční toky do Švýcarska a do Vaduzu. Jejich jedinou kvalifikací bylo, že to byli funkcionáři sociální demokracie. Ano, tyto všechny jsem musel vyhodit! Nahradil jsem je zcela bezpartijními odborníky.

A propos, víte, kolik mám náměstků za TOP 09? Žádného. Ministerstvo financí dnes je apolitickou organizací vysoce odbornou. (Výsměch a zatleskání z lavic ČSSD.) To myslím smrtelně vážně. Poté, co jsem vyhodil ty vaše neschopné lidi, jejichž jedinou kvalifikací bylo, že byli například předsedou revizní a kontrolní komise sociální demokracie. Tím nechci říct, že dělali něco úmyslně špatně. Oni byli jenom totálně neschopní a byli tam dosazeni z vaší vůle, měli to jako sociálně demokratickou trafiku.

Prosím pěkně, važte slova, když chcete někoho urážet za to, že byl někam někým jmenován! (Potlesk zprava.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Marek Benda byl přihlášen.

 

Poslanec Marek Benda: Já bych se rád s dovolením vrátil k programu a měl bych jenom prosbu, aby bod 15 z bloku druhých čtení, to je druhé čtení návrhu poslanců Lenky Kohoutové, Jana Čechlovského a dalších o obecně prospěšných společnostech, sněmovní tisk 605, byl zařazen až na pátek za pevně zařazené body, protože ještě nemáme dodělané usnesení ústavněprávního výboru k tomuto bodu. Nechtěli bychom ho dělat zítra, tak jestli by to mohlo být v pátek.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Na tento pátek 26. října.

Pan kolega Rudolf Chlad.

 

Poslanec Rudolf Chlad: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, velice krátce. Navrhuji změnu v pořadu 47. schůze, a to konkrétně zařazení bodu 61 před 64, je to sněmovní tisk 709 a 758, kterými se mění zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví. Lidsky řečeno je to návrh na vícezdrojové dofinancování hasičů.

Důvod je jednoduchý. Senátní návrh je naprosto shodný s návrhem Poslanecké sněmovny, šedesáti čtyř poslanců napříč spektrem. Je rozšířen pouze o rozdělení financí mezi dobrovolné hasiče a záchranný systém profesionální. To je asi vše. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Chcete bod 61, sněmovní tisk 709, předřadit, nebo jak to bylo přesně míněno?

 

Poslanec Rudolf Chlad: 61 předřadit před 64, jsou to sněmovní tisky 709 a 758. Poprosil bych, pokud to půjde, po pevně zařazených dneska.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová My si to tady upřesňujeme. Ten senátní sněmovní tisk 758 je bod 94. Bod 94 dnes po pevně zařazených bodech.

Pan kolega Bárta, prosím.

 

Poslanec Vít Bárta: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolil jsem si vám předložit návrh bodu, který velmi výrazně kopíruje bod, o kterém tady mluvil pan místopředseda Zaorálek, o kterém tady hovořila má žena ve vztahu k panu Šiškovi a především ve vztahu k panu ministrovi Drábkovi. Původně jsem si říkal, že po jejich vystoupení vystupovat nebudu, ale přiznám se, že jsem si to rozmyslel a ten návrh jsem vám předal s ohledem na tu aroganci, která tady především z úst ministra financí zazněla.

Dovolil bych si v tomto směru připomenout a požádat o informaci premiéra o tom, jakým způsobem se vyrovná se situací na Ministerstvu práce a sociálních věcí, nikoliv k tématu sKaret, nikoliv k tématu vazby a vůbec trestního stíhání pana Šišky, ale k tématům ostatních hříchů pana ministra Drábka, kterých je obrovské množství a které v zásadě jen vyjmenovat by znamenalo tady hovořit celkem dlouhou dobu. Nicméně z těch nejzásadnějších mi dovolte připomenout alespoň tři.

První z nich je přenos kompetencí z obcí na úřady práce, centralizace řekněme údajné kontroly vyplácení dávek s vyšší adresností s cílem snížit množství příživníků na sociálních dávkách, s cílem zvýšit adresnost sociálních dávek, s cílem pevněji řídit a kontrolovat to, co stát za dávky vyplácí. V tomto směru bych rád připomenul, že celý tento manévr, na který je, pravda, navázán onen velmi drahý a zpochybňovaný software úřadů práce a vyplácení dávek, je vedle oné lumpárny vypsání zakázky bez výběrového řízení, s využitím jakési smlouvy na nákup něčeho úplně jiného, notabene na úplně jiném ministerstvu vypsané zakázky, notabene v dobách ministrování tak renomovaného odborníka na transparentní veřejnou správu, jako je právě Ivan Langer, tak vynecháme-li transparentnost Ivana Langera, vynecháme-li to, že smlouva na software, na licence k softwaru není licence, není smlouva na poskytování jiných zcela nových softwarů, vynecháme-li i to, že nad touto smlouvou je spíše zajímavé, kolik sponzorů TOP 09, přímých i nepřímých, včetně otce Kristýny Kočí, různými způsoby participuje, tak když sečteme a odečteme všechny tyto lumpárny čistě právního rámce, zůstává zde ta lumpárna největší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP